غار و ساحل بنود عسلویه کجاست و چه جاهایی برای دیدن دارد؟

4.3
از 79 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
کشف عجایب شگفت‌انگیز در جنوبی‌ترین روستای ایران! +تصاویر
14 شهریور 1401 08:00
0

 جنوب ایران و خلیج فارس برای هر گردشگری می‌تواند جذاب باشد. دریای آبی، سواحل دیدنی، مناطق آزاد برای علاقه‌مندان به خرید و فرهنگ بومی و خاص مردم جنوبی. در این بین بوشهر را می‌توان یکی از دیدنی‌ترین استان‌های جنوبی کشور دانست. فرقی ندارد سبک سفرتان چگونه باشد در بوشهر برای همه جاذبه های دیدنی پیدا می‌شود.

اگر دلتان برای یک ساحل خلوت و عکس‌های رویایی تنگ شده‌است، یا دوست دارید تجربه شب‌مانی در یک ساحل بی سر و صدا و آرام را داشته باشید. این مطلب دقیقا برای شماست. امروز به سراغ یکی از جذاب‌ترین و بکرترین ساحل‌های بوشهر رفته‌ایم؛ ساحل بنود. همراه ما باشید که در این متن از مجله لست سکند، بیشتر برایتان بگوییم.

lastsecond.ir-bonud-village-cover.jpg

ساحل بنود کجاست؟

ساحل بنود در واقع ساحل و غاری است که در فاصله بسیار کمی از روستای بنود قرار گرفته است. این روستا که در فاصله 35 کیلومتری از عسلویه و 6 کیلومتری شهرستان چاه مبارک است، با جمعیت 800 نفر از جمله شرقی‌ترین روستاهای استان بوشهر است. شغل بیشتر ساکنان بنود ماهیگیری است و احتمالا اگر سراغ ساحل بروید، می‌توانید تصویر زیبایی از قایق سواری صیادان روی آب را ببنید.

برای بنود و غارش افراد محلی نام های زیادی گذاشته‌اند، برخی به آن چشم دریا می‌گویند. خانه‌های محلی روستای بنود از برگ و چوب نخل ساخته شده‌اند. بیشتر مردم روستای بنود از خانواده همان صیادانی هستند که اولین بار چشم دریا را دیده‌اند. هر چند که دیدن خلیج از چنین زاویه‌ای به خودی خود تجربه خاصی است، اما شنیدن داستان‌هایی مانند همین چشم دریا هم که سینه به سینه چرخیده و امروز جزوی از فرهنگ بومی شده است، خارج از لطف نیست. پیشنهاد ما به شما این است که در کنار همه برنامه‌های تفریحی و طبیعتگردی خود، حتما شناخت فرهنگ بومی هر منطقه را هم قرار دهید. 

 

موقعیت دقیق ساحل بنود روی نقشه

غار بنود کجاست؟

ساحل بنود یکی از بکرترین و جذاب‌ترین ساحل‌های استان بوشهر است و آنچه باعث تمایزش با دیگر سواحل می‌شود، وجود یک غار ساحلی در آن است. غار ساحلی بنود از دو قسمت تشکیل شده است؛ بخش ابتدایی آن دهانه نسبتا کوچکی دارد، اما پس از ورود شما دهانه بزرگتری را می بینید که از آب پر شده است. میزان آب داخل غار به اندازه‌ای است که حتی برای آبتنی هم مناسب است. اما دیدنی‌ترین قسمت مربوط به زمانی است که شما از داخل غار به ورود امواج و نور خورشید در آن نگاه می‌کنید. دهانه غار ساحلی بنود یک مکان عالی برای عکاسی محسوب می‌شود.

در کشور ما غارهای بسیاری وجود دارد، از جمله غارهای آبی یا غارهای نمکی، اما دیدن یک غار دریایی و ساحلی از آن دست تجربه‌های نابی است که همیشه رخ نمی‌دهد. غارهای ساحلی یا دریایی در اصل به وسیله امواج و فرسایش صخره‌های ساحلی شکل می‌گیرند و یکی از نشانه‌های خطوط ساحلی قدیمی هستند.

شگفت‌انگیزترین غارهای ایران

روستای ساحلی بنود
غار ساحلی بنود
روستای بنود
نمایی از ساحل بنود

لاکپشت‌های پوزه عقابی ساحل بنود

یکی سواحلی که لاکپشت‌های کمیاب پوزه عقابی برای تخم‌ریزی انتخاب می‌کنند، ساحل بنود است. اغلب افراد بندر مقام را به عنوان زیستگاه لاکپشت پوزه عقابی می‌شناسند، در حالی که در بسیاری از سواحل خلیج فارس از جمله بنود، ممکن است این لاکپشت‌ها ساکن باشند. اما به دلیل اینکه این لاکپشت‌ها به شدت در معرض انقراض قرار دارند، برای حفظشان باید تلاش ویژه‌ای کرد. این لاک‌پشت‌ها، خزنده‌هایی همه‌چیز خوار هستند که حدود 40 تا 50 سال عمر می‌کنند و اکثر عمرشان را در آب‌های اقیانوس می‌گذرانند.

شاید برای شما هم جالب باشد بدانید ساحل بنود یکی از لوکیشن‌های فیلم سینمایی محمد رسول الله بوده است و صحنه‌هایی از آن را در این ساحل فیلمبرداری کرده‌اند. هرچند متاسفانه با توجه به اینکه این ساحل زیستگاه لاکپشت‌های پوزه عقابی است، بخش هایی از سازه‌های مروبوط به فیلم به ساحل آسیب زده است.

روستای ساحلی بنود
ساختار زیبای ساحل بنود

چگونه به ساحل بنود برویم؟

برای رفتن به این ساحل و غار بنود، ساده‌ترین مسیر از طریق شهر عسلویه است. روستای بنود در 35 کیلومتری عسلویه قرار دارد. اگر باخودرو قصد رفتن به این محل را دارید، بد نیست بدانید هر چند تقریبا تمام مسیر تا روستای بنود آسفالته است، اما شما در نهایت برای رسیدن به ساحل، نزدیک به 5 کیلومتر را باید در خاکی طی کنید.

برای دیدن لوکیشن فیلم محمد رسول الله هم در صورتی که خودرو را در روستا پارک کرده باشید. با کمتر از 20 دقیقه پیاده روی به آن خواهید رسید. اما باید دانست که غار ساحلی مسیر سخت‌تری دارد و رفتن به آن به سالمندان و کودکان توصیه نمی شود.

بسیاری از گردشگران پس از سفر به این منطقه توصیه کرده‌اند که بهتر است برای گم نکردن مسیر غار و ساحل، ساعت‌های روشنایی روز را انتخاب کنند. حتی برخی از گردشگران با توجه به اینکه برای رسیدن به ساحل بنود باید از جاده ناهموار بین عسلویه و چاه مبارک عبور کنند به جای استفاده از خودروی شخصی، وانت کرایه می‌کنند. باید گفت که جاده پیچ‌های خطرناکی دارد که پیش از این در زمان بارندگی و انسداد جاده ممکن بود حتی باعث تصادف شود. اما در سال‌های اخیر با بهسازی جاده وضعیت بهتری پیدا کرده است.

روستای بنود
نمایی از بنود عسلویه

اقامت در بنود بوشهر

این روستا به لحاظ امکانات رفاهی و گردشگری زیرساخت‌های مناسبی ندارد، بنابراین اگر تصمیم دارید شب را در این منطقه و در یک اقامتگاه بگذارنید،‌ مجبور می‌شوید سراغ شهرستان‌های اطراف بروید. روستای گردشگری هاله، چاه مبارک،‌ کنگان و عسلویه همگی از مناطق اطراف بنود هستند که اقامتگاه‌های مناسبی برای گذراندن شب دارند. اما اگر قصد کمپ کردن در این ساحل بکر و تجربه یک شب هیجان‌انگیز دارید، باید این نکات را در نظر بگیرید:

  • خریدهای لازم را در سوپرمارکت روستا یا شهرهای اطراف انجام دهید.(ساحل هیچ‌گونه امکانات رفاهی ندارد).

  • با توجه به آب و هوا، خودتان را برای حشرات آماده کنید.(می‌توانید از اسپری‌ها و پمادهای دور کننده حشرات استفاده کنید).

  • در ساحل با توجه به احتمال وزش باد، حتما چادر خود را به زمین محکم کنید.

  • تا جای ممکن از آوردن خودرو به ساحل به ویژه در فصل تخم ریزی لاکپشت‌ها خودداری کنید.

تجهیزات مناسب کمپ چیست؟

روستای ساحلی بنود
نمایی از ساحل بنود

جاهای تفریحی بنود

هر چند ساحل بنود امکانات رفاهی کاملی ندارد، اما به دلیل بکر بودن، شما با ساحلی نسبتا تمیز و آبی مناسب آبتنی رو به رو خواهید شد.( هرچند حفظ زیبایی و تمیزی ساحل به عهده شماست). از طرف دیگر صیادان امکان قایق سواری را هم برای شما فراهم کرده‌اند. سازه‌های باقی مانده از فیلمبرداری فیلم محمد رسول الله هم این روز‌ها به یک لوکیشن برای علاقه‌مندان به عکاسی تبدیل شده است.

اما نیازی نیست حتما همه مدت سفرتان را در روستای بنود بمانید، می‌توانید به سراغ نزدیک‌ترین جاذبه‌های تفریحی این منطقه هم بروید،‌ دهکده گردشگری دریایی پازارگاد در 60 کیلومتری بنود، پارک ساحلی نخل تقی هم که به بزرگترین پارک ساحلی ایران مشهور است، در فاصله 33 کیلومتری بنود قرار گرفته است. اگر علاقه به انجام انواع تفریحات آبی دارید، این پارک گزینه مناسبی است.

روستای ساحلی بنود
جاهای تفریحی ساحل بنود

بهترین زمان سفر به بنود

ساحل بنود بوشهر هم مانند همه خطه‌های جنوب کشور، هوای گرم و مرطوبی دارد، بنابراین فصل‌های سرد زمان بهتری برای سفر به این منطقه هستند. اما با توجه به اینکه بسیاری از مسافران هوای ساحل و غار بنود را خنک‌تر از منطقه دانسته‌اند، شاید ابتدای بهار و اواخر تابستان هم زمان مناسبی باشد.

اگر قصد دارید شب را در ساحل بنود عسلویه کمپ کنید، لازم است در فصل‌هایی که هوای ساحل متعادل است به بنود سفر کنید زیرا اگر فصل سرد یا پربارش باشد، شب ماندن دشوار می‌شود و استقرار در گرمای تابستان هم علاوه بر کلافگی از گرما و رطوبت، آزار حشرات هم به همراه دارد.

روستای ساحلی بنود
سفر به بنود

جاهای دیدنی اطراف بنود

امّا حالا شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چند روز را به ساحل بنود اختصاص دهید که بهره لازم را ببرید. نکته مهم این است که تعیین تعداد روز ارتباط مستقیمی با سبک سفر و علایق شما دارد، مثلا ممکن است حال و هوای ساحل بنود، چند روزی شما را مهمان خودش کند یا برعکس، فقط بخواهید از آن بازدید کنید و باقی مسیر سفر را ادامه دهید.

به طور معمول بازدید از غار ساحلی بنود به زمان زیای نیاز ندارد. تورهای گردشگری که برای سفر های بیشتر از یک روز برنامه‌ریزی کرده اند،‌ بنود را جزوی از مسیر قرار می‌دهند. می‌توانید در کنار غار ساحلی بنود، سراغ جزیره لاوان و ساحل مکسر در همان نزدیکی بروید و چند روزی را به این منطقه اختصاص دهید.

روستای بنود
ساحل بنود
روستای بنود
ساحل بنود

سخن آخر

در این متن ساحل بنود و غار بنود عسلویه را به شما معرفی کردیم. پیشنهاد می‌کنیم برای دیدن این منطقه وقت کافی بگذارید تا خاطره نایش همیشه در ذهنتان بماند. هر بخش جنوب ایران، رنگ و طعم خودش را دارد و بدون شک مردمان صمیمی و خونگرمش، نقش پررنگی در جذاب شدن مقاصد بازی می‌کنند. خوشحال می‌شویم اگر به این منطقه سفر کردیه‌اید، از تجربه سفرتان برایمان بنویسید.

 

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.