مشیر، کاروانسرایی با چند سرگذشت عجیب در برازجان!

4.5
از 37 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
سرگذشت پر رمز و راز دژ جنوبی ایران! +تصاویر
20 آبان 1398 08:00
7

در زمان گذشته ساختن کاروانسرا فواید بسیاری داشت، چراکه امکانات کم و مسافت‌های طولانی در سفر، نیاز به استراحتگاه را واجب و ضروری می‌داشت. در مسیر تجاری شیراز به بوشهر، در شهرستان دشتستان به مرکزیت برازجان، یکی از کارونسراهای زیبا و واجب احداث شد، کاروانسرای مشیرالملک! در بخش ایرانگردی امروز، قصد داریم سری به این کاروانسرا زده و آن را به شما معرفی کنیم، پس همراهمان باشید.

کاروانسرای مشیرالملک

کاروانسرای مشیرالملک یا دژ برازجان مربوط به اوایل دوران قاجاریه است و امروزه نماد اصلی شهر برازجان محسوب می‌شود. در سال 1250 شمسی مشیرالملک به دستور حاج میرزا ابوالحسن ساخته شد و تا 50 سال بعد نیز به عنوان کاروانسرا مورد استفاده قرار می‌گرفت.

کاروانسرای مشیرالملک

معمار این ساختمان حاج محمد رحیم شیرازی است و این بنارا به سبک معماری زندیه بنا کرده است. حاج محمد رحیم شیرازی همچنین سازنده پل مشیر و کاروانسرای دالکی است. این کاروانسرا از سنگ، گچ و ساروج ساخته شده است و در کف آن از تخته سنگ‌های بزرگ تراشیده شده، استفاده شده است.

کاروانسرای مشیرالملک

در  سال 1300 شمسی كه قشون نظامی وارد برازجان شد، کاروانسرای مشیرالملک محل مناسبی برای استقرار نظاميان بود، اما در سال 1335 تغييرات و تعميراتی در اين بنا انجام گرفت و آن را در اختيار شهربانی قرار دادند كه پس از آن، به عنوان زندان استفاده می‌شد و به همين دليل به دژ برازجان معروف شد. پیشنهاد ما به شما این است که حتما از این کاروانسرای دیدنی بازدید کنید و اگر تجربه‌ای از سفر به برازجان دارید، آن را با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید. این شما، و این هم تصاویر دیدنی دیگری از کاروانسرای مشیرالملک!

کاروانسرای مشیرالملک

کاروانسرای مشیرالملک

کاروانسرای مشیرالملک

کاروانسرای مشیرالملک