زیگورات، عظمت به جای مانده از تمدن عیلامی در شوش!

4.7
از 6 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
از اولین جاذبه تاریخی ایران در یونسکو چه می دانید؟ +تصاویر
16 دی 1398 08:00
2

در استان خوزستان و در جنوب شرقی شهر باستانی شوش اثری وجود دارد که هم‌زمان با تخت جمشید و میدان نقش جهان اصفهان برای اولین بار در سال ١٣۵٨ به عنوان اولین اثر ملی ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد. در بخش ایرانگردی امروز قصد داریم به زیگورات چغازنبیل سری بزنیم، پس همراهمان باشید.

چغازنبیل
عکس از: آرزو صادقی

زیگورات نیایشگاهی متعلق به تمدن ایلام در 3500 سال قبل از میلاد مسیح بوده است، چغازنبیل بخش به‌جا مانده از شهر دوراونتش است و در نزدیکی شهر باستانی در استان خوزستان قرار گرفته است. ساخت آن توسط اونتاش گال پادشاه بزرگ وقت برای ستایش ایزد اینشوشیناک نگهبان شوش صورت گرفت.

چغازنبیل

عکس از: آرزو صادقی

زیر بنای چغازنبیل یک مربع ۱۰۵ متر در ۱۰۵ متر است، یعنی دو برابر یک زمین فوتبال. این اثر تاریخی در ۱۹۷۹ اولین اثر تاریخی از ایران بود که در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفت. اکثر باستان شناسان چغازنبیل را اولین ساختمان مذهبی ایران می‌دانند. زیگورات چغازنبیل بزرگترین زیگورات جهان است.

چغازنبیل

عکس از: آرزو صادقی

زیگورات چغازنبیل از آجر ساخته شده و نوشته های زیادی بر روی آن به خط ایلامی دیده می شود. در تمام طول بنای زیگورات آبراه‌هایی برای حفاظت از بنا در مقابل بارانهای سیل آسا وجود دارد. دورتادور معبد سنگفرش است و در بعضی از آنها آثار جای پای بچه دیده می شود. درون محوطه یک ساعت خورشیدی بزرگ نیز دیده می شود.

چغازنبیل

عکس از: آرزو صادقی

چغازنبیل
عکس از: شهرزاد

چغازنبیل
عکس از: ناصر

چغازنبیل
عکس از: خدیجه مهین پور