اشکورات حقیقت زیبای رودسر

4.6
از 44 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
اشکورات، سر زمینی مابین توهم و حقیقت در ایران + تصاویر
07 اسفند 1396 09:08
3

اشکور جزء بخش رحیم آباد شهرستان رودسر و در جنوب شهر کلاچای به سمت رحیم آباد قرار گرفته است. اشکور در امتداد سلسله کوه‌های البرز قرار دارد و از جنوبی‌ ترین نقطه شهرستان رودسر آغاز و تا جنوبی‌ ترین نقطه شهرستان رامسر ادامه دارد محدوده اشکور از جنوب به قزوین از مغرب به املش و رودبار الموت و از شرق به بخش کوهستانی شهرستان رامسر- تنکابن و از شمال به دامنه ‌های کوهستانی رحیم آباد و رامسر متصل است. اشکورات رودسر به 3 دهستان تقسیم شده است : اشکور سفلی، اشکور علیا و سیارستاق ییلاقی و اشکور شوئیل

اشکورات حقیقت زیبای رودسر

اشکور – اشکورات رودسر به دلیل شرایط و طبیعت کوهستانی، دارای زمستان‌ های سرد و پربرف و تابستان ‌های خنک و ملایم می باشد و این امر باعث شده که در فصول پاییز و زمستان جمعیت به حداقل و در بهار و تابستان به حداکثر ممکن برسد.این منطقه، به علت دارا بودن چشمه سارها، دریاچه ‌های طبیعی، چشمه‌ های آب معدنی، رودخانه ‌های زلال و غارهای فراوان و پاکی هوا توجه گردشگران گیلان را به خود جلب کند.

اشکورات حقیقت زیبای رودسر

جاذبه هایی گردشگری:

کوه عروس و داماد: روستای زیاز که در روستای زیاز واقع شده است. این روستا با روستاهای آغربن کندسر، گرمابدشت، دیورود و سجیران همسایه بوده و در 26 کیلومتری بخش رحیم آباد و 41 کیلومتری جنوب غربی شهرستان رودسر واقع شده است. در شمال منطقه سی پل، کوه سنگی با شیب بسیار تند واقع شده است که در بالاترین نقطه آن دو مجسمه سنگی به شکل عروس و داماد قرار دارد. کوه عروس و داماد به واسطه اینکه در بین کوه‌های دیگر اشکور از زیبایی و شکوه خاصی برخوردار است، نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می کند.

اشکورات حقیقت زیبای رودسر

دارگردان رجه: روستای گیری، دارگردان رجه در روستای گیری واقع شده است و این روستا با روستاهای کیاشکول، میانرود و محمودلات همسایه بوده و در 68 کیلومتری بخش رحیم آباد و 83 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان رودسر واقع شده است. این روستا در منتهی الیه اشکور بالا و در پای قله معروف بزاکو قرار گرفته است. در میان منطقه زورو و قله بزاکو، دارگردان رجه واقع شده است که استان گیلان و استان مازندران را از همدیگر جدا می‌کند.

اشکورات حقیقت زیبای رودسر

سرچشمه رودخانه آسما نرود : روستای گیری، سرچشمه رودخانه آسمانرود واقع در روستای گیری است و آسیاب قدیمی در جنوب روستا قرار دارد. این آسیاب یکی از معدود آسیاب‌های اشکور است که از مناطق دور و نزدیک برای آسیاب کردن گندم، مورد استفاده قرار می‌گیرد. علت اصلی وجود این آسیاب، آب فراوانی است که از دهانه یک سنگ بزرگ در سرچشمه رودخانه آسمانرود بیرون می‌آید. چشمه آسمانرود به علت صافی و زلالی آب به این نام معروف است و به عنوان یکی دیگر جاذبه های گردشگری اشکور معرفی شده است.

اشکورات حقیقت زیبای رودسر

و نکته آخر آنکه فندق یکی از محصولات استراتژیک مناطق اشکورات رحیم آباد شهرستان رودسر بوده و ۱۵هزار خانوار به کار کشت فندق در این شهرستان مشغول هستند. شهرستان رودسر از لحاظ تولید سطح زیر کشت فندق در کشور مقام اول را دارد و درصد بالایی فندق کشور در استان گیلان بویژه اشکورات رودسر تولید می‌شود. همچنین علاقمندان به گیاهان دارویی می توانند گیاهان دارویی خصوصا گل گاوزبان را از این منطقه تهیه کنند.

اشکورات حقیقت زیبای رودسر

اشکورات حقیقت زیبای رودسر

اشکورات حقیقت زیبای رودسر

اشکورات حقیقت زیبای رودسر

اشکورات حقیقت زیبای رودسر

اشکورات حقیقت زیبای رودسر

اشکورات حقیقت زیبای رودسر

 

منبع: سیری در ایران، همشهری آنلاین