سریع ترین قطارهای دنیا در سال 2016

4.5
از 10 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
سریع ترین قطارهای دنیا در سال 2016 + تصاویر
01 آذر 1395 08:00
6

مسلم است که قطار مانند هواپیما نمی تواند بر فراز اقیانوس ها پرواز کند. اما قطار در مقایسه با هواپیما سفر ارزان تر، راحت تر و با مناظر زیباتری را در اختیار شما قرار می دهد. علاوه بر این، مدرن ترین قطارهای تندرو نیز می توانند شما را در عرض چند ساعت بین شهرهای مختلف جابجا کنند. در اینجا به شما 10 مورد از سریع ترین قطارها را معرفی می کنیم:

10- THSR 700T- 300 کیلومتر در ساعت، تایوان

THSR 700T مجموعه ای از قطارهای پر سرعت هستند که اولین بار در 5 ام ژانویه 2007 بین شهر تایپه و کائوسیونگ شروع به کار نمودند. بیشترین سرعت این قطار به 300 کیلومتر در ساعت می رسد که می تواند فاصله ی زمانی 4 ساعت و نیم بین این دو شهر را به 90 دقیقه کاهش می دهد. این قطار دارای یک سیستم چند موتوره است و 9 عدد از 12 واگن آن نیروی لازم برای این قطار را تامین می کنند که منجر به سرعت بالای این قطار می شود.

قطارهای 700T در ژاپن و با همکاری سه شرکت بزرگ صنایع سنگین کاوازاکی، نیپون شاریو و هیتاچی ساخته می شوند. موتورهای قدرتمند این قطارها می توانند در عرض 15 دقیقه از سرعت 0 تا 300 کیلومتر در ساعت شتاب بگیرند. تصویب الزامات ایمنی اروپایی مانند عملیات دو جهته، سیستم تشخیص بی ثباتی، آشکارسازهای آتش و دود و ایستگاه کنترل توقف نیز وعده ی ویژگی های ایمنی ارتقا یافته را در این قطار می دهند.

در حال حاضر این قطارها در مجموعه ی قطارهای پرسرعت تایوان فعالیت می کنند. هر کدام از این قطارها دارای یک کلاس بیزنس و 11 واگن برای کلاس استاندارد هستند. کابین کلاس بیزنس این قطار گنجایش 66 مسافر و کلاس استاندارد گنجایش 923 نفر را دارد. واگن های این قطار همگی عایق صدا هستند و اطلاعات سفر را به صورت لحظه ای در اختیار شما قرار می دهند.

سریع ترین قطارهای دنیا در سال 2016

سریع ترین قطارهای دنیا در سال 2016

سریع ترین قطارهای دنیا در سال 2016

9- ETR 500 Frecciarossa Train- 300 کیلومتر در ساعت، ایتالیا

ETR 500 Frecciarossa Train سریع ترین سرویس قطار در ایتالیا است که توسط شرکت ترن ایتالیا اداره می شود. این قطارها دارای حداکثر سرعت 300 کیلومتر در ساعت هستند. این سرویس بین میلان-رم-ناپل فعالیت کرده و روزانه 72 سفر را فراهم می کند. امروز 28 قطار فرچاروسا بین میلان و رم وجود دارند که در سریع ترین حالت خود می توانند فاصله ی بین این دو شهر را در 2 ساعت و 40 دقیقه طی کنند.

قطار فرچاروسا در حقیقت شکل مدرن شده ی قطارهای پر سرعت ETR 500 ایتالیایی است که با همکاری شرکت های آنسالدوبردا، بومباردیر و آلستوم ساخته می شوند. یک قطار فرچاروسا دارای 4 کابین اصلی است که شامل استاندارد، پرمیوم، بیزنس و اگزکیوتیو می شوند. لازم به ذکر است که واگن های این قطار عایق صدا هستند و به مسافران خود Wi-Fi رایگان ارائه می دهند.

سریع ترین قطارهای دنیا در سال 2016

سریع ترین قطارهای دنیا در سال 2016

سریع ترین قطارهای دنیا در سال 2016

8- SNCF TGV Duplex- 320 کیلومتر در ساعت، فرانسه

قطار TGV دوبلکس سریع ترین سرویس قطار در فرانسه است. این قطار قدرتمند می تواند به حداکثر سرعتی معادل با 320 کیلومتر در ساعت برسد و توسط شرکت راه آهن SNCF اداره می شود. قطار TGV دوبلکس کار خود را در دسامبر سال 2011 آغاز نمود. این قطار دو طبقه است و تمام شهرهای اصلی فرانسه را به هم متصل می کند و یکی از راحت ترین قطارهای اروپایی به شمار می رود که ظرفیت صندلی آن 508 عدد است.

قطارهای TGV دوبلکس توسط شرکت تولیدی آلستوم ساخته می شوند. آنها از آلمینیوم بسیار با کیفیت در ساخت این قطارها استفاده می کنند تا وزن آن را کاهش دهند. قطار TGV دوبلکس دارای طراحی دوستدار محیط زیست است و نرخ بازیافت آن 90% است. محفظه ی محکم مسافران ایمنی را حتی در هنگام تصادف برقرار می کند.

این قطار دارای 3 کلاس اصلی برای مسافران است که عبارتند از کلاس استاندارد، فرست کلاس و TGV پرو. کلاس استاندارد دارای صندلی های راحت، ماشین های خرید خوراکی و بوفه هستند. در فرست کلاس صندلی های راحت تر، چراغ مطالعه ی شخصی و سوکت برای تمام وسایل الکتریکی به مسافران ارائه می شود. کلاس TGV پرو شامل صندلی های راحت تر و جادارتر، استقبال، Wi-Fi رایگان و روزنامه و مجله می شود.

سریع ترین قطارهای دنیا در سال 2016

سریع ترین قطارهای دنیا در سال 2016

سریع ترین قطارهای دنیا در سال 2016

7- Alstom Euroduplex- 320 کیلومتر در ساعت، فرانسه

قطارهای یورودوبلکس سومین مجموعه از قطارهای پرسرعت TGV duplex هستند. این قطارها توسط شرکت راه آهن SNCF فرانسه اداره می شوند. این سرویس فرانسه، سوئیس، آلمان و شبکه راه آهن لوگزامبورگ را به هم متصل می کند. این قطار دو طبقه چند سیستمی می تواند با حداکثر سرعت 320 کیلومتر در ساعت حرکت کند.

قطارهای یورودوبلکس خدمات خود را در دسامبر 2011 آغاز کرده و می توانند 1020 مسافر را در هر بار جابجا کنند. این قطارها توسط شرکت راه آهن آلستوم طراحی شده اند و برخلاف دو نسل قبلی سبک تر بوده و ارودینامیک بهتری دارند و همین موضوع باعث مصرف نیروی کمتری می شود. قطارهای یورودوبلکس دارای اطلاعات سفر لحظه ای در کنار درب ورود و داخل کابین ها هستند.

سریع ترین قطارهای دنیا در سال 2016

سریع ترین قطارهای دنیا در سال 2016

سریع ترین قطارهای دنیا در سال 2016

6- E5 Series Shinkansen Hayabusa- 320 کیلومتر در ساعت، ژاپن

قطارهای سری شینکانسن هایابوسا سریع ترین سرویس قطارهای پرسرعت در ژاپن هستند. این قطار سرویس خود را در 5 ام مارچ 2011 شروع کرده و توسط شرکت قطار ژاپن شرقی اداره می شود. سری E5 این قطار بین توکیو و اوموری فعالیت می کند. این قطار در حالت سرعت حداکثر خود می تواند مسیر بین توکیو تا ایستگاه شین اوموری (فاصله: 715 کیلومتر) را تنها در 2 ساعت و 56 دقیقه طی کند.

واگن جلویی سری E5 این قطار، دماغه ای به طول 15 متر دارد. این نوع طراحی می تواند صدا و ویبراسیون را به هنگام عبور قطار از داخل تونل ها به حداقل برساند. طراحی قطار هایابوسا بر اساس قطار پرسرعت Fastech 360S است که شرکت راه آهن ژاپن شرقی آن را توسعه داده است. قطار سری E5 شینکانسن دارای 10 واگن و ظرفیت مسافر 731 نفر است.

این قطار دارای سه کلاس اصلی استاندارد، سبز و کلاس برتر می باشد. کلاس استاندارد دارای 658 صندلی، کلاس سبز دارای 55 صندلی و کلاس برتر دارای 18 صندلی است. کلاس برتر جاذبه ی اصلی قطار هایابوسا به شمار می رود چرا که امکانات فوق لوکسی را به مسافران خود ارائه می دهد.

در کلاس برتر 18 صندلی چرمی وجود دارند که تنظیمات آنها کاملا برقی می باشد. به تمامی مسافران امکاناتی مانند چشم بند، پاپوش راحتی و ملحفه ارائه می شود. در این قسمت همچنین کارکنان برای شما نوشیدنی های سبک و غذا نیز سرو می کنند.

سریع ترین قطارهای دنیا در سال 2016

سریع ترین قطارهای دنیا در سال 2016

سریع ترین قطارهای دنیا در سال 2016

5- Talgo 350- 350 کیلومتر در ساعت، اسپانیا

قطار پر سرعت Talgo 350 در اسپانیا توسط شرکت راه آهن ایالتی اداره می شود. این قطار پر سرعت می تواند در بهترین حالت به سرعت 350 کیلومتر در ساعت برسد. قطار Talgo 350 بین مادرید و بارسلونا فعالیت می کند و دو واگن هدایت کننده و 12 واگن مسافری دارد. این قطار در اسپانیا با عنوان «پاتو» نیز شناخته می شود که علت این نامگذاری نیز دماغه ی آن است که شبیه به نوک اردک می باشد و علت این شکل نیز کنترل کردن امواج فشار است.

امکانات صندلی ها در این قطار به 4 دسته ی کلاب، فرست کلاس، بیسترو و کوچ تقسیم می شوند. تمام صندلی های این قطار بسیار راحت و مجهز به مکانی برای استراحت پاها هستند. مسافران در محل هر صندلی به دستگاه های صوتی و تصویری نیز دسترسی دارند. ضمن اینکه در داخل و خارج واگن ها نیز پنل های اطلاعات لحظه ای به مسافران اطلاعات لازم را می دهد.

سریع ترین قطارهای دنیا در سال 2016

سریع ترین قطارهای دنیا در سال 2016

سریع ترین قطارهای دنیا در سال 2016

4- Siemens Velaro E/AVS 103- 350 کیلومتر در ساعت، اسپانیا

ولارو E ورژن اسپانیایی قطارهای پر سرعتی به همین نام است که توسط شرکت مهندسی آلمانی زیمنس توسعه یافته اند. در اسپانیا قطارهای ولارو با عنوان AVS 103 نامگذاری می شوند. این قطار بین بارسلونا و مادرید فعالیت می کند و سرعت حداکثر آن 350 کیلومتر در ساعت است. قطار ولارو E می تواند مسافران را در مدت دو ساعت و نیم بین بارسلونا و مادرید جابجا کند.

راه آهن ملی اسپانیا این سری از قطارها را در سال 2001 سفارش داد و آنها این سرویس قطار تندرو را در ژوئن 2007 راه اندازی کردند. این قطار دارای 8 واگن مسافر و ظرفیت صندلی 404 نفر می باشد.

سریع ترین قطارهای دنیا در سال 2016

سریع ترین قطارهای دنیا در سال 2016

سریع ترین قطارهای دنیا در سال 2016

3- AGV Italo- 360 کیلومتر در ساعت، ایتالیا

قطار AGV ایتالو سریع ترین قطار اروپا بوده و حداکثر سرعت آن 360 کیلومتر در ساعت است. البته در طول آزمون اولیه در سال 2007، قطار AGV رکورد سرعتی برابر با 574 کیلومتر در ساعت بر جای گذاشت. این قطار توسط شرکت تولیدی آلستوم ساخته می شود. در سال 2008 شرکت ایتالیایی NTV 25 عدد از این قطارها را به ارزش 650 میلیون دلار به آلستوم سفارش داد.

قطار AGV ایتالو خدمات رسانی خود را در آوریل 2007 شروع کرده و بین رم و ناپل فعالیت می کند. مسافران این قطار می توانند در مدت زمان تقریبی 1 ساعت بین این دو شهر جابجا شوند. این قطار دارای ساختار دوستدار طبیعت است و 98% بخش های آن قابل بازیافت هستند. قطار AGV ایتالو 11 واگن دارد و صندلی های آن در سه کلاس مختلف کلاب، پریما و اسمارت تقسیم بندی شده اند. در تمام این کلاس ها، صندلی های چرمی قابل تنظیم، تلویزیون و Wi-Fi رایگان وجود دارد.

سریع ترین قطارهای دنیا در سال 2016

سریع ترین قطارهای دنیا در سال 2016

سریع ترین قطارهای دنیا در سال 2016

2- Harmony CRH 380A- 380 کیلومتر در ساعت، چین

راه آهن هارمونی CRH 380A چین دومین قطار تندروی دنیا است. در خدمات تجاری، این قطار الکتریکی می تواند به حداکثر سرعتی برابر با 380 کیلومتر در ساعت برسد، اما این قطار در آزمون های اولیه رکورد سرعت 416 کیلومتر بر ساعت را نیز داشته است. در اکتبر سال 2010، راه آهن چین این قطار را وارد سرویس منظم مسیر شانگهای-نانجینگ می کند.

این قطارهای پرسرعت توسط شرکت لوکوموتیورانی CRS Qingdao Sifang تولید می شوند و دارای بدنه ای از آلیاژهای آلومینیوم سبک هستند و واگن جلویی آنها دارای دماغه ای به شکل سر ماهی است. این شکل غیرمعمول قطار می تواند فشار آیرودینامیکی را در طول حرکت کاهش دهد.

قطارهای CRH 380A در هر بار گنجایش 494 مسافر را دارند. ضمن اینکه هر مسافر امکاناتی از قبیل چراغ مطالعه، پورت برق و صفحه نمایش الکترونیکی در اختیار دارد. در کنار کابین راننده همچنین یک بخش VIP برای مشاهده ی اطراف وجود دارد. در این قطار یک واگن کامل برای سرو غذا و نوشیدنی به مسافران اختصاص یافته است.

سریع ترین قطارهای دنیا در سال 2016

سریع ترین قطارهای دنیا در سال 2016

سریع ترین قطارهای دنیا در سال 2016

1- Shanghai Maglev، 431 کیلومتر در ساعت، چین

شانگهای مگلو سریع ترین قطار جهان است که حداکثر سرعت آن به 431 کیلومتر در ساعت می رسد. این قطار توسط شرکت توسعه ی حمل و نقل شانگهای مگلو اداره می شود. شانگهای مگلو به صورت شناور بر روی خط مغناطیسی حرکت می کند.

برخلاف سایر قطارهای معمولی، شانگهای مگلو هیچ گونه چرخی ندارد و در یک زمینه ی مغناطیسی بین قطار و مسیر شناور می ماند. این کشش الکترومغناطیسی توسط آهن رباهای بسیار قوی ایجاد شده و از آنجا که هیچ تماسی بین قطار و مسیر وجود ندارد چنین حالتی اجازه می دهد که قطار روی مسیر به پرواز در آید.

شانگهای مگلو می تواند در عرض 4 دقیقه از سرعت 0 به 431 کیلومتر در ساعت برسد. خط 30.5 کیلومتری مگلو شانگهای تنها مسیر مگلو در دنیا است (یک مسیر مگلو دیگر در ژاپن در حال ساخت است که سال 2027 از آن بره برداری می شود). شانگهای مگلو توسط شرکت زیمنس و تیسنکراپ ساخته شده و سرویس عمومی آن در ژانویه ی 2004 مورد بهره برداری قرار گرفت.

این مگلو بین جاده ی لونگ یانگ و فرودگاه بین المللی پودانگ فعالیت می کند و این مسیر را در عرض 7 دقیقه و 20 ثانیه طی می کند. ظرفیت کلی مسافران شانگهای مگلو 574 نفر است. این قطار هر 15 دقیقه فعالیت کرده و قیمت بلیط معمولی آن 8 دلار و بلیط VIP 16 دلار می باشد.

سریع ترین قطارهای دنیا در سال 2016

سریع ترین قطارهای دنیا در سال 2016

سریع ترین قطارهای دنیا در سال 2016



منبع : themysteriousworld