این 9 دلیل، سفر به گرجستان را ضروری می‌کند!

4.5
از 91 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
9 دلیل که باید به گرجستان سفر کرد
05 اسفند 1400 08:00
82

 وقتی صحبت از سفرهای خارجی باشد، کشورهای نزدیک به ایران همچون ترکیه، امارات، ارمنستان و گرجستان همیشه به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی سفر در نظر گرفته می‌شوند. در این مطلب روی صحبت ما به طور اختصاصی درباره گرجستان است، گرجستان بنا به دلایل متعددی می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های سفر خارجی برای ایرانیان باشد، کشوری که شهرهای مختلفی از آن از ارزش بازدید زیادی برخوردارند. در ادامه شما را با دلایل سفر به گرجستان آشنا خواهیم کرد. همراه لست سکند باشید. 

02.jpg

 

1. دلیل اول؛ فاصله کم با ایران 

این که گرجستان با ایران فاصله کمی دارد از چندین جهت ویژگی مثبتی است؛ نخست اینکه هرچه فاصله یک کشور خارجی با ایران کمتر باشد، سفر به آن کشور آسان‌تر و ارزان‌تر می‌شود و حتی امکان سفر خارجی با خودروی شخصی هم امکان‌پذیر می‌شود. یکی دیگر از خوبی‌هایی که کشورهای نزدیک به ایران دارند، فرهنگ نزدیک است که سبب می‌شود گرشگران سفر دلچسب‌تری تجربه کنند، آسان‌تر با مردمان آن کشور اخت بگیرند و حتی بتوانند غذاهای محلی بیشتری از آن کشور را امتحان کنند. یکی از دلایلی که غذاهای گرجستانی برای ایرانیان محبوب هستند، همین فرهنگ نزدیک است. در ادامه از غذاهای لذیذ گرجستانی بیشتر صحبت شده است. 

فاصله ایران و گرجستان
وسعت و فاصله گرجستان تا ایران

 

2. دلیل دوم؛ آب و هوای مطلوب گرجستان

تنوع آب و هوایی واقعا در این کشور شگفت انگیز است. رشته کوه‌های میان مرز گرجستان و روسیه، همچون سدی در برابر سرمای وحشتناک روسیه عمل می‌کنند. شما می‌توانید وسایل اسکی خود را بردارید و ساعت ها اسکی کنید و هر گاه خسته شدید در ساحل شنا کنید. دو سوم کشور گرجستان، کوهستانی است. زیباترین سواحل دریای سیاه نیز در این سرزمین قرار دارد. همچنین در گرجستان گلستانی معروفی در منطقه آجارا وجود دارد که در آن گیاهان متعددی از نقاط گوناگون جهان دیده می‌شود. در این باغستان گیاهان استرالیایی در کنار گیاه آفریقایی و آمریکایی در حال رشد و نمو هستند و این به خوبی اثبات می‌کند که شرایط اقلیمی این منطقه کاملا ویژه است. همچنین یکی زیباترین پاییزهای جهان را در گرجستان می‌توانید تجربه کنید که ویدئویی از آن در ادامه آورده شده است.

یکی از زییاترین نقاط پاییز جهان در گرجستان 

3. دلیل سوم؛ عدم نیاز به ویزا 

از زمان و هزینه اضافی که درخواست ویزا دربرمی‌گیرد گرفته تا احتمال ریجکتی ویزا و به هم ریختن برنامه سفر . ویزا گرفتن همواره یکی از معضل‌هایی است که ایرانیان برای سفرهای خارجی با آن مواجه هستد. به همین دلیل وقتی بحث سفرهای خارجی می‌شود، اولویت ایرانیان با کشورهایی است که نیازی به ویزا ندارند و تنها با داشتن پاسپورت می‌توانند به آن سفر کنند. همانطور که در مطلب کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان مشخص کردیم، گرجستان یکی از کشورهای خارجی است که ایرانیان برای سفرهای توریستی‌شان به این کشور نیازی به درخواست ویزا ندارند و فقط با داشتن پاسپورت معتبر تا 45 روز می‌توانند در این کشور اقامت داشته باشند. 

 

4. دلیل چهارم؛ کشوری سبز و حاصلخیز

در اساطیر گرجی آماده است که گرجستان بهترین و مرغوب‌ترین سرزمینی است که خداوند به انسان‌ها هدیه داده. در این افسانه گفته شده است زمانی که خداوند زمین را بین مردم دنیا تقسیم می‌کرد، گرجی ها در مهمانی جمع بودند و از دریافت زمین محروم شدند و زمانی که پی به این موضوع بردند، نزد خداوند می‌روند و از او می‌خواهند که به آن‌ها نیز زمینی بدهد ولی او نمی‌پذیرد. سپس آن‌ها خداوند را در مهمانی خود دعوت می‌کنند و او می‌پذیرد. زیرا خداوند آنقدر از مهمان نوازی گرجی‌ها خرسند می‌شود که به مردم گرجستان آن قطعه زمینی را که برای خود نگه داشته بود به مردم گرجستان هدیه کند! در واقع آنچه امروز از گرجستان شاهد هستیم یک کشور سرسبز، حاصلخیز و مملو از انواع جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیر است. همانطور که گفته شد این داستان افسانه‌ای بیش نیست، اما به خوبی می‌تواند حد و اندازه زیبایی‌های گرجستان را توصیف کند.

 

 زیبایی‌های طبیعی گرجستان 

 

5. دلیل پنجم؛ هزینه مناسب تورهای گرجستان 

متاسفانه در سال‌های اخیر هزینه‌های سفرهای خارجی به قدری افزایش یافته که خیلی از مردم توان مالی انتخاب مقاصد خارجی را برای مسافرت ندارند. اما با این وجود کشورهایی هستند که هزینه سفر به آن‌ها حتی نسبت به بعضی از تورهای داخلی هم کمتر تمام می‌شود. یکی از این کشورها گرجستان است که نسبت به غالب مقاصد خارجی از هزینه کمتری برخوردارند و در عین حال یک کشور توریستی و جذاب به شمار می‌رود. از جذابیت‌های گرجستان جلوتر بیشتر صحبت کرده‌ایم، اما برای اینکه اطمینان پیدا کنید سفر به گرجستان نسبت به بسیاری از کشورهای خارجی دیگر کم هزنیه‌تر و ارزان‌تر است نگاهی به قیمت تور گرجستان بیندازید. 

 

جاذبه‌های تفلیس
جاذبه‌های تفلیس از دلایل سفر به گرجستان

 

6. دلیل ششم؛ غذاهای گرجستانی 

یکی از جذاب‌ترین بخش هر سفر، امتحان کردن غذاهای مخصوص به آن کشور است. غذاهای گرجستانی همانطور که در تیترهای قبلی هم اشاره شد با ذائقه ایرانی‌ها نزدیک است و توصیه می‌شود در صورت سفر به گرجستان به هیچ عنوان غذاهای گرجستانی را از دست ندهید. برای این که با غذاهای این کشور آشنا شوید، می‌توانید نگاهی به مطلب بهترین غذاهای گرجستان داشته باشید و همچنین در ویدئو زیر، 20 غذا و خوردنی که در گرجستان باید امتحان کنید را ببینید.

 

 بهترین غذاهای گرجستان 

7. دلیل هفتم؛ تاریخ و معماری غنی گرجستان

آثار حضور انسان‌های اولیه را می‌توان در ماوراء قفقاز به ویژه در گرجستان، خیلی پیش از دوره پارینه‌ سنگی ردیابی کرد. در دوره مربوط به آثار دوره پارینه‌ سنگی در اراضی گرجستان، انسان‌ها در گستره وسیعی سکونت داشتند. یکی از قرارگاه‌های آن زمان که بیشتر قابل ملاحظه‌ است، در یاشتخوا بوده که در نزدیکی سوخومی کنونی است. کشور گرجستان بخشی از منطقه قفقاز است. از ویژگی های کشورهای این منطقه تاریخ پر فراز و نشیب آن است که در طول تاریخ، تحت کنترل امپراتوری‌های گوناگون قرار گرفتند. از جمله این کشور بخشی از شاهنشاهی مادها، هخامنشیان، ساسانیان و صفویه محسوب می‌شده.

امپراتوری‌های روم، روم شرقی، عثمانی و شوروی نیز در دوران‌هایی بر گرجستان سیطره داشته‌اند. در دوران قاجار، گرجستان بخشی از قلمرو ایران محسوب می‌شد که طی قرارداد گلستان به شوروی واگذار شد. از نظر تاریخ محلی، گرجستان قلمرو پادشاهی‌های باستانی کلخیس، کارتلی و ایربیا محسوب می‌شود. به طور سنتی زمان تشکیل دولت گرجستان به اواخر قرن چهارم پیش از میلاد و به پارناواز شاه نسبت داده می‌شود که در مطلب تاریخچه تفلیس بخشی از این تاریخ را می‌توانید بخوانید. ویژگی مذکور موجب شده که گرجستان آثار تاریخی گوناگونی داشته باشد، به طوری که بازدید از این کشور و بناهای تاریخی آن به منزله بازدید از موزه‌ای تاریخی از فرهنگ باستانی شرق و غرب می‌شود. اگر بخواهیم برای شما از این بناها نام ببریم قطعا نیازمند نگارش کتابی قطور خواهیم بود. در سفر به گرجستان حتما خودتان این مطلب را تایید خواهید کرد.

 

بنای یادبود تاریخ گرجستان
بنای یادبود تاریخ گرجستان

 

8. دلیل هشتم؛ جشن های گرجستان

مردم زنده دل و شاد گرجستان به بهانه‌های مختلف چه ملی و چه مذهبی جشن‌های باشکوهی برگزار می‌کنند. مهم‌ترین جشن‌های گرجستان شامل این جشن‌ها می‌شود: 

  • جشن سال نو میلادی (کریسمس) از 15 دسامبر تا 15 ژانویه
  • جشن علیلو 15 روز پس از سال نو که ریشه ملی و مردمی دارد
  • کارناوال سنتی، رقص با لباس‌های محلی به صورت جمعی که مناظر زیبایی می‌آفریند
  • جشن پاک پیش از سال نو
  • جشن برکت خواهی و سبزه سبز کنی
  • جشن تخم مرغ رنگ کنی که همزمان با عید نوروز است
  • در فصل گل، جشن بزرگ گل که با شکوه ترین و زیباترین جشن ملی و مردمی گرجستان است.

 

کریسمس در تفلیس

کریسمس در تفلیس

 

9.  دلیل نهم؛ جاهای دیدنی متنوع گرجستان

 یکی از سخت‌ترین کارهای ممکن انتخاب کردن جاهای دیدنی گرجستان است. با اطمینان می‌توان گفت در هر شهر گرجستان دست کم یک جاذبه طبیعی، فرهنگی یا تاریخی وجود دارد.  اگر دوست دارید به طور اختصار با جاذبه‌های دیدنی گرجستان آشنا شوید، روی لینک کلیک کنید. بدون شک یکی دلایل سفر به گرجستان جاذبه‌های فوق العاده آن هست، جاذبه‌هایی برای سلایق مختلف وجود دارد. 

 

سخن آخر 

 در این مطلب شما را با 9 دلیلی که باعث می‌شود گرجستان را به عنوان مقصد خارجی بعدی خود انتخاب کنید آشنا کردیم. به طور کلی گرجستان یکی از متداول‌ترین مقاصد خارجی برای ایرانیان بشمار می‌رود و سالانه تعداد قابل توجهی از گردشگران به این کشور به ویژه شهرهای تفلیس و باتومی سفر می‌کنند. در آخر اگر قصد سفر به گرجستان را دارید یا می‌خواهید به طور ملموس‌تری با این کشور آشنا شوید نگاهی به سفرنامه‌های گرجستان بیندازید. تا کنون بیش از 60 سفرنامه گرجستان از سوی کاربران لست سکند در سایت منشتر شده است که خواندن آن‌ها علاوه بر جذابیت داستانی، سبب می‌شود اطلاعات خوبی از تجربه دیگر گردشگران ایرانی که به گرجستان سفر کرده‌اند به دست بیاورید. 

 

 تالیف: تیم نویسندگان لست سکند

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.