هوگه : راز خوشحالی دانمارکی ها

4.5
از 20 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
راز خوشحالی دانمارکی ها + تصاویر
08 اسفند 1396 09:00
7

اگر شما نیز از آن دسته افراد گرمایی هستید که با آغوش باز به استقبال فصل سرد می روند، احتمالا بدون اینکه متوجه باشید هوگه را در آغوش خواهید کشید. هر چه باشد طبق نظر دانمارکی ها، فصل سرد مناسب ترین زمان سال برای تمرین هوگه و لذت بردن از آن است.

معنا کردن هوگه Hygge درست مشابه تلفظ آن سخت است. هوگه در حقیقت نوعی حس و حال و کیفیت است، چیزی ظریف اما بسیار محسوس که پایه و اساس زندگی دانمارکی ها می باشد. دانمارکی ها به لطف هوگه و تطابق با آموزه های آن می توانند از وضعیت بدون آفتاب (17 ساعت تاریکی در طول زمستان) به سلامت گذر کنند. هوگه را می توان حس و حالی نرم، راحت و دنج معرفی کرد.

روش زندگی دانمارکی ها حول محور لذت و پیدا کردن خوشی های کوچک می چرخد. به عنوان مثال فرض کنید که با یک پتو روی کاناپه نشسته اید و فنجانی چای در دست دارید. نور ملایمی در فضا حاکم است و شما مشغول صحبت با دوستتان هستید؛ تمام اینها به شما احساس آرامش خواهند داد. به بیانی دیگر، سادگی و سلامت روحی/جسمی شاخصه های مهم هوگه به شمار می روند. در واقع آتش گرمابخش، جوراب های کشمیر و سوپ های لذیذ قسمتی از هوگه هستند و جشن های پرهیاهو، پاشنه بلندهای طراح معروف کریستین لوبوتن و سوشی جز هوگه نیستند!

انسان شناسی به نام جپ ترول لینت تحقیقات زیادی درباره ی این پدیده انجام داده و معتقد است که هوگه همزمان با معرفی سیستم رفاه دانمارکی روی کار آمد. چنین پدیده ای باعث پدید آمدن احساس ایمنی و امنیت برای طبقه ی متوسط دانمارکی ها شد. نتیجه این شد که آنها روی خانه و ایده ی با هم بودن متمرکز شدند.

اجتماعی بودن : لذت ناشی از انجام کارهای فرح بخش با خانواده و دوستان و ... یکی از مهم ترین ارکان هوگه است. روزنامه نگاری به نام Kayleigh Tanner از برایتون تئوری دیگری درباره ی استقبال جهانیان از هوگه دارد: «در کشورهایی مانند انگلستان و آمریکا، تعادل بین کار و زندگی کاملا نادرست است. ما بیش از اندازه کار می کنیم و به نظر می رسد در رقابتی به سر می بریم تا ثابت کنیم زندگی کاری شلوغ تری داریم. در دانمارک، سبک زندگی، از اوقات فراغت از کار بیشتر حمایت می کند و به نظر می رسد که ما هم به دنبال انگیزه ای هستیم تا اوقات فراغت خود را دوباره زنده کنیم و هوگه به ما بهترین بهانه برای این کار را می دهد.»

هوگه در واقع به فصل خاصی از سال ارتباط نداشته و همانقدر که غذا خوردن در پاسیو با دوستان و آشنایان می تواند زیر پرچم هوگه درآید، نوشیدن یک فنجان چای یا قهوه نیز در فضایی که با نور شمع روشن شده می تواند بیانگر آن باشد. هرچند در فصل های سرد سال تمایل طبیعی به پناه گرفتن بیشتر وجود دارد و همین سبب شده که اصول هوگه بیشتر با آن هماهنگ باشد. برای آن دسته از افرادی که به دنبال معرفی کردن هوگه در زندگی خود هستند، بهترین شروع از خانه است.

در ادامه 12 روشی که با آن می توانید خانه ی خود را به سبک هوگه دانمارکی دربیاورید به شما معرفی می کنیم:

  1. همه چیز را خالص و ساده نگاه دارید

دانمارکی ها مردمانی هستند که رنگ های جیغ را به فضای خانه ی خود اضافه نمی کنند چرا که به دنبال خلق فضایی آرام و صلح آمیز و عاری از هر گونه اغتشاش هستند. آنچه دانمارکی ها برای فضای خانه های خود انتخاب می کنند معمولا تک رنگ هستند یا ترکیبی ظریف از سایه های هماهنگ را عرضه می کنند.

هوگه : راز خوشحالی دانمارکی ها

  1. شمع های بیشتری روشن کنید

دانمارکی ها بیشتر از تمام اروپایی ها شمع روشن می کنند و البته پیدا کردن دلیل این موضوع نیز ساده است. درخشش گرم شمع را نمی توان با نور مصنوعی جایگزین کرد؛ همه چیز راجع به خلق فضایی دعوت کننده است که بتواند انواع دوست داشتنی تر و نرم تری از نور را ارائه دهد، نوری که برای استراحت و گپ زدن مناسب تر باشد (دو کاری که دانمارکی ها در انجام آن بهترین هستند). مطمئن شوید که این شمع ها سفید و بی بو باشند، هرچه باشد دانمارکی ها دنبال خلوص هستند...

هوگه : راز خوشحالی دانمارکی ها

  1. در تخت بمانید

شاید شما هم با دانمارکی ها هم نظر باشید که هیچ چیز بهتر و لوکس تر از سپری کردن یک یا دو ساعت اضافه در تخت نیست. خوشبختانه هوگه نیز این ایده و حتی صبحانه خوردن در تخت را تشویق می کند. با لایه های مختلف پتو برای خود فضایی گرم و نرم آماده کنید و خود را میان لایه های مختلف پتو، ملحفه و بالش ها غرق کنید!

هوگه : راز خوشحالی دانمارکی ها

  1. برای خود فضایی دنج و گرم خلق کنید

در هر خانه ای باید فضایی دنج و گرم و نرم برای خلوت کردن وجود داشته باشد، بهتر است این فضا زیر پنجره بوده و دید به طبیعت داشته باشد. چند عدد کوسن و یک پتو به همراه یک کتاب خوب می تواند آرامش و حس خارق العاده ای را برای شما به همراه آورد.

t7uzpxFXGAKEc9YuYbNOMtGIdX1KAoXruYQl3K92.jpeg

  1. از شومینه و گرمای آتش در فضای خانه ی خود بهره ببرید

جمع شدن دور یک آتش شعله ور با خانواده و دوستان به طور حتم یکی از بخش های مهم فرهنگ دانمارکی هاست. شومینه ی چوب سوز یک گزینه ی بهینه از نظر انرژی ست که تمام دانمارکی ها بودن آن را در هر خانه ای یک الزام می دانند.

هوگه : راز خوشحالی دانمارکی ها

  1. بافت را به فضای منزل خود اضافه کنید

دانمارکی ها ترکیبی از متریال های مختلف را با الگوها ترکیب می کنند تا به طرح های مینیمالیستی هویت داده و علاقه ی افراد را به آن جلب کنند. آنها تعداد زیادی مواد طبیعی و با ویژگی های حسی گرم مانند چوب، چرم و پشم را به فضای خانه های خود اضافه می کنند. شکل بدست آمده نیازمند اضافه شدن یک پالت رنگی است، هرچند باید از شلوغ شدن بیش از حد آن نیز جلوگیری شود.

هوگه : راز خوشحالی دانمارکی ها

  1. هوگه را با دوستان و خانواده تمرین کنید

یکی از مهم ترین ایده های هوگه به دور هم جمع شدن با دوستان و افرادی که به آنها علاقه داریم در محیطی آرامش بخش باز می گردد. بهتر است به جای مهمانی های رسمی، به دورهمی دوستانه تر با غذاهای راحت و نان های خانگی سرو شده در ظروف سفالی فکر کنید.

هوگه : راز خوشحالی دانمارکی ها

  1. از فضاهای بیرونی نیز لذت ببرید

در حالیکه هوگه بیشتر با ماه های سرد زمستانی در ارتباط است، این باعث نمی شود که دانمارکی ها از فضاهای بیرونی استفاده نکنند. خود را میان خز و پتو پوشانده و دور یک منقل جمع شده و پیرامون خود را با فانوس های زیبا پر کنید. تمام این خوشی را با لیوانی شکلات گرم تکمیل کنید. هوگه همانطور که گفتیم تنها مختص زمستان نیست؛ سپری کردن یک پیک نیک مفرح در پارک یا باربکیو در منزل نیز جزئی از هوگه هستند.

هوگه : راز خوشحالی دانمارکی ها

  1. اغتشاش اطرافتان را کم کنید

حتما دلیلی وجود دارد که بنیاد ژاپنی ماری کوندو میلیون ها نسخه از کتاب «جادویی متحول کننده به نام مرتب کردن» را فروخته، این نشان می دهد که بسیاری از ما علاقمند به داشتن خانه ای مرتب و بدون اغتشاش هستیم و البته دانمارکی ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. برای اینکه هوگه را کامل درک کنید و در آغوش بکشید، روی راه حل های ذخیره سازی هوشمندانه سرمایه گذاری کنید تا از وجود هر گونه اغتشاش بصری در فضای آرامش بخش خانه تان جلوگیری کنید.

هوگه : راز خوشحالی دانمارکی ها

  1. خاطرات ارزشمند خود را به معرض نمایش بگذارید

هوگه درباره ی پرورش محیطی پر از خوشحالی است، بنابراین چه چیز بهتر از اینکه عکس های خانوادگی مورد علاقه، یادگارهای سفر و نقاشی های خود را در فضای خانه تان نمایش دهید؟

هوگه : راز خوشحالی دانمارکی ها

  1. پناهگاهی اسپا گونه برای خودتان خلق کنید

به جای اینکه صبح ها با عجله برای دوش گرفتن به حمام بشتابید، مطمئن شوید که حمام خانه تان مکانی برای استراحت و جوان سازی است. حرکت به سمت حمام های اسپا گونه در سراسر جهان رو به افزایش است، حتی سونا نیز (یکی از مکان های مورد علاقه مردمان اسکاندیناوی) راه خود را به اکثر حمام ها باز کرده است. هرچند هر چه این فضا ساده تر باشد بهتر است، البته می توانید با اضافه کردن شمع، حوله های لباسی کرکدار، کمدهای مناسب، نورپردازی خوب و حتی سیستم صوتی تجربه ی خود را هر چه بیشتر آرامش بخش کنید.

هوگه : راز خوشحالی دانمارکی ها

  1. اشیای قدیمی را در فضای منزلتان جا دهید

دانمارکی ها از اسراف کردن بیزارند، بنابراین شما نیز تا آنجا که می توانید از اشیا دوباره استفاده کنید یا هر جا که می توانید آنها را به کار ببرید. برای بازیافت مبلمان عتیقه خلاقیت به خرج دهید یا راه جدیدی برای استفاده از یک آیتم قدیمی پیدا کنید. نکته ی مثبت درباره ی هوگه این است که هیچ چیز لزومی ندارد کامل و عالی باشد. در واقع به جای خرید مبلمانی کاملا جدید می توانید یک صندلی قدیمی را به خانه ی خود اضافه کنید، صندلی که زمانی به یکی از اعضای خانواده تعلق داشته و داستان و احساسی پشت خود دارد.

هوگه : راز خوشحالی دانمارکی ها

منبع: theculturetrip