مغز انسان واقعی را در موزه مغز هند در دست بگیرید! + عکس

3.8
از 50 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
در اینجا مغز انسان را لمس کنید! + عکس
23 فروردین 1401 08:00
1

دیدن عکس مغز انسان واقعی بسیار شگفت‌ا‌نگیز و جالب است. حال تصور کنید که این اندام خارق‌العاده را از نزدیک و در واقعی‌ترین حالت ممکن تماشا کنید. در حالی که در باور عموم مغزهای استخراج شده از موجودات، فقط برای کارهای علمی و تحقیقاتی استفاده می‌شود.

موزه‌ای در هند وجود دارد که مغز بیماران کالبد شکافی شده را در محلول‌های فرمالین، بسته‌بندی و نگه‌داری کرده و در مقابل دید عموم قرار می‌دهد. این مجموعه علمی‌پژوهشی اندام‌های ویژه کالبد شکافی شده چون مغز را در بخش عمومی موزه بانگالور به نمایش گذاشته است. در این مقاله از لست سکند، درباره یکی از مهیج‌ترین موزه‌ها به همراه عکس واقعی مغز انسان برایتان خواهیم گفت.

04.jpg

در موزه مغز هند چه می‌گذرد؟

موزه مغز هند از سال 1970 جمع‌آوری مغزها و سایر اندام‌های کالبد شکافی شده را آغاز کرده است. امروزه مردم می‌توانند در این موزه عمومی و در بخش موزه مغز بانگالور، مغز انسان را به دست بگیرند و توضیحات کارشناسان درباره‌ بخش‌های مختلف مغز را بشنوند. گردش در موزه و تماشای بقایایی که پس از گذشت سال‌ها کاملا سالم حفظ شده‌اند، شما را به گرفتن عکس مغز انسان ترغیب خواهد کرد. می‌توانید عکس مغز انسان واقعی را به دوستانتان هم نشان دهید و در مورد سرنوشت صاحب آن بحث کنید. همچنین تفاوت‌های جنسیتی که در بخش‌های مختلف مغز چون ساختار مربوط به گفتگو و یادگیری در مرد و زن وجود دارد هم موضوع جالبی برای بحث است.

جالب است بدانید که این مغزهای کامل یا تکه‌های بریده شده، از بیماران سرطانی، بیماران مبتلا به تروما، پارگی و عفونت مغز یا افراد مبتلا به مشکلات مادرزادی که جان خود را از دست داد‌ه‌اند، خارج شده‌ است. وجود تنوع در مشکلات صاحبان قبلی این اندام‌ها، طیف کاملی از اشکال، اندازه و رنگ‌های مختلف در بافت مغز انسان را به نمایش می‌گذارد. مغزهای متورم شده، مغزهای کوچک نوزادان و مغزهایی که دچار تغییرات در رنگ و شکل شده‌اند را می‌توانید از نزدیک یا در عکس مغز انسان واقعی که در موزه وجود دارد ببینید. 

علاوه بر مغز، می‌توان برخی اندام‌های دیگر انسان مثل ریه، قلب، کبد یا اعصاب نخاعی را هم در موزه مغز هند تماشا کرد. چشم واقعی انسان با عروق و متعلقات مربوطه، یکی از هیجان‌انگیزترین دیدنی‌های موزه است که هر بیننده‌ای را از این حجم ظرافت و پیچیدگی به وجد می‌آورد.

عکس مغز واقعی
عکس مغز واقعی
موزه مغز هند
لمس کردن مغز انسان واقعی از نزدیک

 

کلاس درس مغز انسان در موزه مغز هند

آنچه موزه مغز هند را از سایر موزه‌های اندام‌شناسی چون موزه‌های موجود در لندن متمایز می‌کند، کلاس درسی مفرح و مملو از اطلاعات کامل و قابل فهم است که راهنماهای موزه در اختیارتان قرار می‌دهند. در اینجا خبری از تکه‌های بدن انسان‌ها و حیوانات که درون محفظه‌های شیشه‌ای پر از مایع نگهداری می‌شوند، نیست و همه چیز متمرکز بر مغز واقعی و قابل لمس است. این موزه محبوب در انستیتو ملی مغز و عصب‌شناسی هند واقع شده است.

انستیتو ملی مغز و عصب شناسی هند در سال ۱۸۴۷ بنیان‌گذاری شده و مرکز مهمی برای درمان و مطالعات مرتبط با مغز و بیماری‌های روانی در هند به شمار می‌رود. قبل از سال 2010 موزه مغز، بخشی از انستیتو و محلی برای نگه‌داری نمونه‌های تحقیقاتی بود، اما در حال حاضر به عنوان محلی برای بازدید علاقمندان و دانشجویان استفاده می‌شود.

موزه مغز هند
بخش هایی از موزه مغز هند
اجزای بدن انسان در موزه مغز هند
اجزای بدن انسان در موزه مغز هند

ساعات کاری موزه مغز انسان

موزه بانگالور تحت حمایت موسسه بهداشت و روان اعصاب هند فعالیت می‌کند. زمان بازدید از موزه روزهای شنبه ساعت 10 تا 15 است. علت وجود این محدودیت زمانی استفاده از نمونه‌ها برای تحقیقات پزشکی است. اما مطمئن باشید در همین زمان کوتاه، علاوه بر تماشای اعجاب بدن انسان و تصاویری از عکس مغز انسان واقعی با عصب شناسی، روانشناسی، جراحی مغز و اعصاب، پیوند مغزاستخوان و بسیاری علوم دیگر آشنا خواهید شد.

موزه مغز هند
بخش هایی از موزه مغز هند
جنین انسان
جنین انسان در موزه مغز هند

تجربه هیجان در موزه‌ای پر از مغزهای واقعی

از اطلاعات موجود در موزه علاوه بر عکس مغز انسان واقعی و کتابچه‌های راهنما می‌توان به اطلاعاتی در خصوص داستان‌های غم‌انگیز و گاه ترسناک بیمارانی اشاره کرد که حال مغزشان در موزه به نمایش گذاشته شده است. در این میان جنین‌های نرمال و غیر نرمال انسان، مغز حیوانات و بخش‌های علمی دیگر برای گردشگران وجود دارد. دکتر ریواس که یکی از محققان فعال در حوزه بیماری‌های مغز و اعصاب است و در بسیاری از موزه‌های معروف جهان حضور داشته است، می‌گوید دانشجوهایی که از لحاظ روحی حساسیت‌هایی دارند، معمولا پس از گردش در بخش‌های موزه‌های علمی که مغز یا سر انسان واقعی را به نمایش گذاشته‌اند، غش می‌کنند. در حالی که عکس مغز انسان برای گذراندن واحدهای درسی به آن‌ها نشان داده می‌شود.

موزه مغز هند
موزه مغز هند
موزه مغز هند
در دست گرفتن مغز انسان در موزه

سخن آخر

 در این متن با موزه مغز هند آشنا شدیم که در آن مغز انسان واقعی و سایر اجزای بدن انسان به نمایش درمی‌آید. پیشنهاد می‌کنیم اگر دل و جرأت کافی دارید، در سفر تور هند از این موزه بازدید کنید. ویژگی این موزه این است که حتّی می‌توانید مغز را در دست بگیرید و از نزدیک اجزایش را مشاهده کنید. آیا شما از آن دسته افرادی هستید که برای دیدن چنین موزه‌ای هیجان دارند یا از آن دسته که هیچ علاقه‌ای برای بازدید از موزه ندارد؟ 

 

تألیف: تیم محتوای لست سکند