چرا باید به ازمیر سفر کنیم؟

4.5
از 26 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
اگر این شهر از ترکیه را ببینید، دیگر به استانبول نمی‌ روید! +تصاویر
21 بهمن 1400 08:00
3

در حالی که استانبول به دلیل تاریخ و فرهنگ غنی کم‌ نظیرش میان گردشگران از بیشترین استقبال برخوردار است، این شهر نباید تنها جایی از این کشور پهناور باشد که بازدید می‌کنید. اگر می‌خواهید از ویرانه‌های باستانی شهر اِفِسوس (Ephesus)، منطقه زیتون ترکیه یا سواحل و چشمه‌های آب گرم شبه‌جزیره چشمه (Cesme Peninsula) بازدید کنید، شهر ازمیر در یک خلیج کوچک در دریای اژه (Aegean Sea) مکانی عالی برای شروع است. این شهر یکی از توسعه یافته‌ترین شهر‌های ترکیه است که مردمانی ساده‌ زیست دارد، با این‌ حال تعداد بازدیدکنندگان خارجی در این منطقه نسبتا کم است. در این مطلب از آنچه شما باید در مورد ازمیر و جاذبه‌های اطراف آن بدانید صحبت خواهیم کرد.

14.jpg

ازمیر، آرام‌ترین شهر ترکیه

 ازمیر با جمعیت بیش از چهار میلیون نفری‌اش یکی از شهرهای بزرگ ترکیه بوده و همچنین دسترسی فوق العاده‌ای به جاذبه‌های گردشگری مختلف دارد، طوری که فقط با 15 دقیقه پیاده روی از ازمیر می‌توانید خودتان را در یک جنگل کاج پیدا کنید. 

ازمیر در سواحل یک خلیج کوچک و زیبا واقع‌ شده است. اگر نمی‌خواهید در دریای شلوغ آن شنا کنید، می‌توانید با تورهای ازمیر از دیدن منظره دریای زیبای اژه لذت ببرید یا در یک رستوران روباز در نزدیکی ساحل شام میل کنید. در شب‌های تابستانی، رستوران‌ها به همراه میزهایی که با ماهی کبابی پر شده‌اند از غروب تا دیروقت پذیرای مشتریان برای شام هستند. 

ازمیر ترکیه
برج ساعت ازمیر

ازمیر؛ پایتخت مد و میوه

نامیدن ازمیر به‌عنوان میلان ترکیه، می‌تواند بازدیدکنندگان بیشتری را جذب کند، اما ازمیر پایتخت نساجی کشور است. احتمالاً برچسب "ساخت ترکیه" را روی یک یا چند لباس دیده‌اید. اگر چنین باشد، احتمالاً از ازمیر آمده است، جایی که شرکت‌هایی مانند هوگو باس (Hugo Boss) یک‌ چهارم لباس خود را در ازمیر تولید می‌کند. از نگاه طراحی مد، ازمیر به‌عنوان پایتخت عروس ترکیه شناخته می‌شود. در مرکز شهر شما می‌توانید فروشگاه‌های لباس عروس درخشان و سفید متعددی را ببینید.

بخش عمده‌ای از پنبه‌های لازم برای منسوجات در مندرس (Menderes) یا مندر (Meander)، دره‌ا‌‌ی در پشت ازمیر تهیه می‌شود. رودخانه در حال جریان این دره مندرس است که در انگلیسی رودخانه مندر (رودپیچ یا پیچان‌رود) نامیده می‌شود که ریشه انگلیسی آن “meander” است و به دلیل پیچ‌ و خم عجیب‌ و غریبی که دارد، اینگونه نام گذاری شده است. علاوه بر پنبه، این منطقه تاکستان‌های زیادی نیز دارد.

دره مندر یکی از حاصل‌ خیزترین مناطق ترکیه است. در آنجا برگ‌های سبز و رنگی درختان زیتون را خواهید دید که میوه‌های آن‌ها دارای روغن‌ زیتون معطر و باکیفیتی هستند. همچنین بیشه‌ای از درختان پرتقال، سیب، نارنگی، به، انجیر، انار، هلو، زردآلو، آلو و بادام نیز در آنجا یافت می‌شود. خربزه و هندوانه نیز در خاک غنی تاک‌های دره رشد می‌کنند. کشمش، آلو، زردآلو خشک، انجیر خشک، گوجه‌فرنگی خشک‌شده و فلفل نیز از صادرات بزرگ ازمیر هستند.

آنچه برای شما به‌ عنوان بازدیدکننده، فراتر از غذاهای خوشمزه است، امکان رفتن به تورهای زیتون است. از آن مهم‌تر، خاک غنی این منطقه از هزاران سال پیش مقصدی مطلوب برای تمدن‌ها بوده است. ازمیر نقطه شروع بسیار خوبی برای بازدید از ویرانه‌های حداقل یکی از این تمدن‌های باستانی است.

 

مزارع پنبه ازمیر
مزرارع پنبه ازمیر

 

ازمیر؛ شهری خوش آب و هوا

آب و هوای ازمیر به تنهایی می‌‌تواند یکی از دلایلی باشد که توجه گردشگران را به خود جلب کند و انگیزه سفر باشد. ازمیر یکی از آفتابی‌ترین شهرهای ترکیه است که حدودا 300 روز از سال آسمان آفتابی دارد و خبری از برف و سرما نیست. به ویژه در تابستان‌های ازمیر که 14 ساعت از شبانه روز نور خورشید در حال تابیدن است. بنابراین ترکیب روزهای آفتابی در کنار سواحل رو به دریای اژه و تفریحات آبی، خاطراتی فراموش نشدنی برای هر گردشگری می‌تواند رقم بزند. 

ازمیر؛ شهری توسعه یافته و مناسب سفر

زمانی که صحبت از ازمیر می‌شود روی صحبت ما درباره کلان شهری است که از لحاظ مختلف توسعه یافته و حائز اهمیت است و این موضوع سبب شده ازمیر یکی از بهترین شهرهای ترکیه بشمار برود. برای مثال ازمیر یکی از شهرهای تاریخی ترکیه است که فراز و نشیب‌های بسیاری را در امپراطوری‌های عثمانی و روم باستان تجربه کرده است، به طوری که آثار باستانی‌ هر دوره در جای جای شهر قابل مشاهده هست. علاوه بر آن اقتصاد خوب، مراکز تحصیلی با کیفیت و...  ازمیر را به یک مقصد مناسب برای مهاجرت و زندگی دائمی نیز تبدیل کرده است. در ازمیر خبری از ازدحام بی‌ حد و مرز گردشگران نیست اما جاذبه‌های آن دست کمی از  شهر توریستی استانبول ندارد. تفریحات آبی آن به گرانی کلوپ‌های سواحل آنتالیا نیست اما در برخی از مقیاس‌ها حتی سواحل ازمیر از آنتالیا هم می‌تواند بهتر باشد. بنابراین فرقی ندارد با چه دیدگاهی قصد مسافرت دارید، ازمیر یک انتخاب ایده‌آل برای شما می‌تواند باشد. 

جریان فرهنگ در ازمیر و اطرافش

قبل از راهی شدن به ازمیر برای دیدن بقایای فرهنگ‌های باستانی، باید به مرکز فرهنگی فعلی آن سر بزنید. به میدان کوناک (Konak)، مرکز فرهنگی ازمیر و خانه برج ساعت 1901 که نمادی از شهر است بروید. در نزدیکی آن مسجد یلی (Yali Mosque)، اپرا و باله ایالتی ازمیر (Izmir State Opera and Ballet) و موزه باستان‌شناسی ازمیر قرار دارد که آثار هنری از پنج هزاره گذشته را در بردارد. شما همچنین نزدیک به منطقه بازار بزرگ ازمیر، به نام کمرالتی (Kemeralti) هستید. یک بازار بزرگ که در آن می‌توانید ساعت‌ها خرید کنید و فقط جذب مناظر و بوها شوید. رستوران‌های دریایی نیز در همان نزدیکی وجود دارند.

یک پیاده‌روی 20 دقیقه‌ای به سمت شمال از میدان کوناک در کنار آبشار شما را به سمت ساختمان زیبای سفید کنسولگری افتخاری فرانسه سوق می‌دهد. در آنجا موزه هنر آرکاس (Arkas) را پیدا خواهید کرد. این بنا برای نشان دادن مجموعه هنری لوسیان آرکاس (Lucien Arkas)، یک صنعتگر لووانتین ازمیری ساخته‌ شده است که اجداد آن از مارسی فرانسه آمده بودند. علاوه بر آثار کلاسیک، این موزه همچنین از نمایشگاه‌های دوار عالی نیز برخوردار است.

در حدود 45 دقیقه پیاده‌روی به سمت جنوب شهر موزه کی (Key)، گالری‌ای با آثار هنری کاملاً متفاوت از آرکاس قرار دارد. این موزه توسط دو پسر سرمایه‌دار ازمیری به نام اردوغان ازگرکی (Erdogan Özgörkey) ساخته‌ شده است. این موزه فضایی 75000 مترمربعی دارد که پر از وسایل نقلیه شگفت‌انگیز است. از اولین مدل‌های مرسدس بنز، پورشه و کادیلاک گرفته تا موتورسیکلت‌ها و مجموعه‌ای بیش از 2500 مدل اتومبیل. حتی اگر علاقه‌ای به اتومبیل ندارید، این گالری به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین اختراعات بشری احساس خوبی را برایتان به وجود می‌آورد.

ازمیر ترکیه
سواحل ازمیر

ازمیر؛ بازدید از شهر باستانی افسوس و عجایب هفتگانه جهان

موزه كی (Key) در راه اِفِسوس است، مکان قابل‌ توجهی كه مسافران زیادی را به ازمیر می‌کشاند. اِفِسوس یکی از شهرهای یونان باستان بوده که در قرن اول قبل از میلاد تحت حاکمیت فرمانداران روم قرار گرفت. این شهر به رشد خود ادامه داد تا اینکه به بزرگ‌ترین شهر رومی در آسیای صغیر تبدیل شد و تخمین زده می‌شود جمعیت بین 200000 تا 400000 نفر ساکن آنجا بوده‌اند. اِفِسوس  دارای کتابخانه‌ای بود كه در آن زمان، سومین کتابخانه بزرگ جهان محسوب می‌شد، این کتابخانه شامل سالنی بزرگ است كه می‌توانست 25000 نفر را در خود جای دهد.

شما می‌توانید در گالری بازار، جایی که فروشندگان کالاهای خود را به افراد محلی و بازدیدکنندگان می‌فروشند قدم بزنید. درحالی‌که افسوس زمانی معبدی از آرتمیس (Artemis) بود و پس‌ از آن توجه خود را به خدایان رومی جلب کرد، بعداً به مرکز مهمی برای رواج دین مسیحی تبدیل شد. این‌ها برخی از چیزهایی است که امروزه در اِفِسوس قابل‌ مشاهده است. به خودتان وقت کافی برای دیدن اِفِسوس بدهید و در صورت امکان با همراهی یک تور لیدر از آن بازدید کنید. 

جاذبه های تاریخی ازمیر
جاذبه تاریخی افسوس - ازمیر

ازمیر و شبه‌جزیره چشمه

منطقه اورلا (Urla) در شبه‌جزیره چشمه است که یک منطقه تفریحی محبوب برای ازمیر محسوب می‌شود. در رأس شبه‌جزیره، شهر چشمه (Cesme) دیده می‌شود که فقط یک ساعت با خودرو از ازمیر فاصله دارد. این شهر که با یک قلعه 500 ساله مشرف‌ به آب آراسته‌ شده است، دارای مکان‌های عالی برای خرید و رستوران‌های کنار دریا است. شما می‌توانید به بیش از ده‌ها ساحل در نزدیکی این شهر مانند ایلیجا (Ilica) و آلتینکوم (Altinkum) بروید که هرکدام دارای فضای مکانی و اتمسفر خاص خود هستند.

در این منطقه شرایط باد و موج‌های متنوعی خواهید دید، درحالی‌که برخی از سواحل برای بچه‌های کوچک یا شناگران بسیار آرام و ایده‌آل است، سواحل طوفانی هنگام بعد از ظهر پر از باد می‌شوند. شهر چشمه (Cesme) همچنین به دلیل داشتن چشمه‌های آب گرم و خواص درمانی که دارد، مشهور است.

 

ویدئو شهر چشمه ازمیر

سواحل ازمیر
سواحل ازمیر

ازمیر؛ شهر طعم‌ها

یکی از بهترین کارهایی که در هر سفر می‌توان انجام داد امتحان کردن غذاهای مخصوص آن مقصد است. غذاهای ترکیه هم که نیاز به معرفی ندارد، همه ما تا حدودی با کباب‌ها و دسرهای بی‌نظیر ترکی آشنایی داریم. اما ازمیر علاوه‌بر این که یک مقصد فوق‌العاده برای امتحان کردن غذاهای ترکی محسوب‌ می‌شود، این شانس را به ما می‌دهد که از غذاهای یونانی و سایر کشورهای حوزه بالکان نیز لذت ببریم. چرا که نباید فراموش کنیم به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص ازمیر غذاهای رایج در آن از دیگر کشورهای حوزه بالکان نیز تاثیر گرفته است و برخی از بهترین غذاهای دریایی را می‌توان در این شهر تجربه کرد. 

 

سخن آخر

 ازمیر سومین شهر بزرگ ترکیه است (حتی بزرگ‌تر از استانبول) که توجه گردشگران زیادی را به خود جلب کرده‌ است. به نقل از یک تورلیدر ترک به نام Ayça Kesici: «همه در استانبول و آنکارا می‌خواهند در ازمیر استراحت کنند.» بنابراین ازمیر حتی برای ساکنین خود ترکیه نیز یک مقصد ایده‌آل برای سپری کردن تعطیلات بشمار می‌رود.

در آخر پیشنهاد ما این است که اگر به دنبال مقصدی هستید که آب و هوای خوبی داشته باشد، فرهنگ و تاریخ آن غنی باشد و جاذبه‌های توریستی مشهوری هم در آن بتوانید مشاهده کنید، ازمیر را برنامه سفر خود قرار دهید. اگر هم شناخت کافی از ازمیر پیدا نکرده‌اید، در مطلب راهنمای سفر به ازمیر هر آنچه که پیش از سفر کردن باید درباره این شهر بدانید گفته‌ایم.سفرنامه‌های ازمیر هم منبع خوب دیگری است که مسافران از تجربه خودشان گفته‌اند.

همچنین خوش‌حال می‌شویم اگر تجربه سفر به ازمیر را داشته‌اید در کامنت‌های این مطلب تجربه‌ خود را با ما به اشتراک بگذارید و بگویید آیا ازمیر را به دیگر شهرهای توریستی ترکیه از جمله استانبول و آنتالیا ترجیح می‌دهید یا خیر. 

 

منبع: matadornetwork

 

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.