جونقان، قلعه سرنوشت ساز چهارمحال و بختیاری!

4.5
از 11 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
قلعه‌ای که سرنوشت تاریخ را عوض کرد! +تصاویر
28 آبان 1398 08:00
7

در نزدیکی و در فاصله‌ی حدود ۴۰ متری از شهرستان شهرکرد، شهری قرار دارد که کوه‌های استان، آن را احاطه کرده‎‌اند. نام این شهر جونقاه است. در این شهر جاذبه تاریخی وجود دارد که بسیار حائز اهمیت است. قلعه جونقان یکی از بناهای تاریخی استان چهارمحال و بختیاری است که در شهر کوچک جونقان قرار دارد و در بخش ایرانگردی امروز قصد داریم این قلعه را که نقش مهمی در تاریخ سرزمینمان داشته، به شما معرفی کنیم، پس همراهمان باشید.

قلعه جونقان

این بنا در اواخر دوره قاجار توسط سردار اسعد دوم بختیاری با الهام از کاخ‌های اروپایی قرن نوزدهم میلادی، ساخته شد و به کاخ سردار اسعد بختیاری هم شهرت دارد. این بنا دو طبقه است. طبقه فوقانی در سه جهت شرقی، جنوبی و شمالی، دارای ایوان با ستون‌های سنگی است و آجرکاری‌های متنوعی دارد. این بخش از بنا اعیانی و شاه‌نشین بوده و سقف اتاق‌ها به صورت هندسی توفال‌کوبی شده است.

قلعه جونقان

طبقه زیرین در عمق یک متری از کف محوطه کاخ قرار دارد که ورود به آن از زیرپله‌های طبقه فوقانی امکان‌پذیر است. در این طبقه سقف تمامی راهروها و اتاق‌های منشعب، به شیوه قمی‌پوش، طاق زده شده است. و اما چیزی که در مورد این کاخ مهم است و در تاریخ بسیار با ارزش بوده است این است که این کاخ در دوره مشروطیت به عنوان پایگاهی برای جنبش مشروطه‌خواهی مردم مطرح بوده و به همین دلیل توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، به عنوان موزه مشروطیت ایران مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

قلعه جونقان

قلعه جونقان

قلعه جونقان

قلعه جونقان

قلعه جونقان