بازار کرمان، بزرگترین و طولانی ترین بازار ایران

4.6
از 7 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
میراث هنگفت گنجعلی خان، به استان هشتم رسید! +تصاویر
14 اسفند 1397 08:00
0

کرمان استان جاذبه‌هاست! این استان کویری که جزء استان‌های بزرگ به شمار می‌آید، دارای 7000 هزار جاذبه‌ی تاریخی است و 700 مورد از آن در لیست آثار ملی ایران جای دارد! همچنین کرمان به دلیل جاذبه‌های فراوانش به عنوان پنجمین شهر تاریخی ایران شناخته می‌شود. امروز قصد داریم شما را با محلی بی‌نظیر در شهر جاذبه‌ها آشنا کنیم: بازار کرمان! این بازار بیش از ۶۰۰ سال قبل در راستای شکل‌گیری و گسترش ساختار شهری، شکل گرفته و یکی از بی‌نظیرترین و کامل‌ترین بازارهای شهری ایران است.

بازار کرمان

بازار بزرگ کرمان از بازارهایی همچون بازار گنجعلی‌ خان، بازار اختیاری، بازار قیصریه زرگری، بازار مسگرها، بازار کفاش‌‌ها، بازار کلاه‌مال‌‌ها، بازار آهنگری، بازار عزیز، بازار عطاران، بازار مظفری، بازار قدمگاه، بازار قلعه محمود و بازار قلعه تشکیل شده است. از دیگر بخش‌‌های بازار کرمان چهارسوق‌‌هایی است که این بازار را به دیگر بازارهای فرعی ارتباط می‌دهد؛ نظیر چهارسوق گنجعلی‌ خان که محل تقاطع دو راسته بازار است و در گذشته یکی از پرترافیک‌ترین نقاط تجاری شهر کرمان بوده است .مجموعه‏‌های گنجعلی‏ خان، ابراهیم خان، وکیل و حاج آقا علی در بازار کرمان قراردارند.

بازار کرمان

در ابتدای میدان ارگ، دهانه‌ی بزرگ بازار نقارخانه آغاز می‌شود که دارای سقف و سردری بزرگ، بلند، مزین به کاشی‌کاری و دارای چند اتاق در بالا است. به نظر می‌رسد معماری این قسمت مربوط به اواخر دوره قاجاری باشد. مجموعه گنجعلی خان از شاهکارهای معماری ایران و نقطه‌ی عطف بازار کرمان بشمار می‌آید. بنا به اسناد معتبر، این مجموعه روی بازار قدیمی شهر ساخته شده است و‏ از بارزترین نمونه‏‌های معماری دوران صفویه است و در سال‌های ۱۰۰۵ تا ۱۰۲۹ قمری در زمان حکمرانی گنجعلی‏ خان بر کرمان و طبق دستور شاه عباس بنا شد و به همت پسرش، علیمردان‏ خان تکمیل شد! این مجموعه‌‏ی زیبا، نفیس و کامل،‏ اثر استاد سلطان محمد، معماری یزدی است.

بازار کرمان

بازار کرمان

بازار کرمان

بازار کرمان

بازار کرمان

بازار کرمان

بازار کرمان

جالب است بدانید، این اثر در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۳۸۵۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. آیا شما هم موافقید که این بازار ارزش ثبت شدن را داشته است؟ اصلا تا به حال از این بازار دیدن کرده‌اید؟ اصلا تا به حال، مسافر کرمان بوده‌اید؟ آیا این شهر و دیدنی‌هایش را به دیگران هم پیشنهاد می‌کنید؟