خاتون، سرای منحصربفرد قمصرکاشان!

4.6
از 14 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
قصر بی تاریخ ایران! جایی که تاریخ مبهوتتان می کند! +تصاویر
05 شهریور 1398 08:00
0

در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی کاشان در کنار شهر گلاب و گل، قصر معاصر کاشان با معماری چشم نواز و حیرت انگیزش وجود دارد. عمارتی که تماشای آن، شما را به گذشته می‌برد و گویی همزمان با خانه‌هایی همچون خانه طباطبایی‌ها یا بروجردی‌ها بنا نهاده شده است. اما چه رازی در دل آن نهفته که این قصر را منحصر بفرد می‌کند؟

سرای خاتون

سرای خاتون تلفیقی از معماری اسلامی و با اصالت ایرانی است که بی شک در تاریخ و خاطره‌ی ایران ماندگار خواهد ماند. سبک معماری سرای خاتون بدین شکل است که  سردر سرداب این خانه به شیوه خانه تاریخی استاد پیرنیا و به شیوه منحصربفردی با ضخامتی همانند پوست پیاز گچبری شده است. اطراف حوض، قسمت‌هایی قرار داده شده است که برای نشیمن استفاده می‌شود که در این میان، شاه نشین در مقابل درب چوبی با گره درودگری و سقف مقرنس کاری شده در مرکز، جلوه زیبایی به محوطه زیرزمینی بخشیده است.

سرای خاتون

هرکدام از اتاق‌ها با عنوان مشخصی طراحی شده‌اند، اتاق موسیقی به شیوه‌ی عمارت عالی قاپوی اصفهان در سقف، تنگبری شده و اتاق آیینه با ظرافت خاصی از بنای ‘شاه چراغ‘ شیراز الگوبرداری شده است.
دو پیش بخاری در دو طبقه قرار داده شده که با طرح کلاه سربازان صفوی تزئین و با گچبری‌هایی به سبک قاجاری کاشانی زینت داده شده است. درب های این سرا و ورودی آن به سبک سنتی دارای کلون و هشتی هستند، در نماسازی از کاهگل و نقاشی اصیل ایرانی و در تزیینات نیز مقرنس کاری، گره سازی، رسمی بندی و سبک‌های معماری دوره‌های مختلف ایرانی و اسلامی به کار رفته است.

سرای خاتون

و اما راز سر به مهر اینجا که فاش شدنی است بدین گونه است که قصر بی نظیر داستان ما قدمت تاریخی ندارد و از معدود آثاری است که به دلیل معماری تلفیقی بی نظیر به کار رفته در آن، پدیده‌ای ارزشمند در هنر معماری ایرانی بشمار می‌رود که در سال 1380 ساخت آن تمام شده و ساخت آن بالغ بر هشت میلیارد تومان هزینه داشته است. امیدواریم در سفرتان به کاشان، از دیدن این خانه‌ی معاصر با معماری تاریخی ایران، لذت ببرید!

سرای خاتون

سرای خاتون

سرای خاتون

سرای خاتون

سرای خاتون

سرای خاتون

سرای خاتون