لافت، بندر بادگیرها در قشم

4.5
از 2 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
نبرد بین مدرنیته و سنت در جنوب ایران + تصاویر
26 آبان 1397 08:00
1

بندر لافت یکی از روستاهای توابع بخش مرکزی شهرستان قشم در استان هرمزگان واقع در جنوب ایران است. این روستا در شمال‌غربی جزیره‌ی قشم واقع شده و نزدیک‌ترین فاصله را با سرزمین اصلی (بندر پهل) دارد.

بندر لافت در قشم

لافت یکی از قدیمی‌ترین روستاهای ایران است که در کرانه‌های خلیج فارس قرار دارد. ویژگی‌های خاص فرهنگی، طبیعی و تاریخی، این روستا را از سایر نمونه‌های دیگر در ایران متمایز کرده است. استفاده از معماری کویری و به کارگیری بادگیر در یک جزیره، یکی از ویژگی‌های آن است. شاید شما بارها نام شهر بادگیر را شنیده باشید که به شهر یزد اتلاق می شود؛ بندر لافت نیز به عنوان بندر بادگیرها معروف است. این روستا یکی از مکان هایی است که امکان بازدید از جنگل های حرا هم در آن وجود دارد.

بندر لافت در قشم

وجود راه دریایی و تسهیل ارتباط آبی، وجود جنگل‌های حرا، دسترسی به آب شیرین و وزش بادهای موسمی از جمله دلایلی هستند که شرایط را برای زندگی مردم در این منطقه فراهم کرده و موجب شکل گیری این سکونت‌گاه منحصر به فرد شده است. ورود به این روستا به معنای حضور در دنیایی متفاوت است که با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی مختلف به استقبال شما می‌آید و لحظاتی خوش را برایتان رقم می‌زند.

خانه‌های این روستا همگی حیاط مرکزی و بادگیر دارند. این بادگیرها در اندازه‌های مختلف ساخته شده و روستای لافت را به بندر بادگیرها تبدیل کرده است. هر چند سال یک بار خانه‌های روستا به روش‌های سنتی مرمت می‌شود و به همین دلیل این روستا شکل اولیه‌ی خود را حفظ کرده است و در جدال بین مدرنیته و سنت یکی از روستاهایی است که اغلب معماری سنتی‌اش بر نوع مدرن آن غلبه می‌کند.

بندر لافت در قشم

این روستای نه چندان بزرگ، آثار تاریخی زیادی را در دل خود جای داده است. قلعه‌ی نادری و قلعه‌ی پرتغالی‌ها دو قلعه‌ی تاریخی روستا هستند. دو آب انبار (برکه)، گنبد مدون و گورستانی تاریخی که قدمت سنگ نبشته‌های آن به هزار سال پیش بازمی‌گردد نیز، جاذبه‌های گردشگری روستا را تشکیل می‌دهند. در این روستا دو زیارتگاه به نام‌های سید حسن منصور و شیخ اندرآبی هم وجود دارد.

بندر لافت در قشم

بندر لافت در قشم

بندر لافت در قشم

بندر لافت در قشم

بندر لافت در قشم

بندر لافت در قشم

بندر لافت در قشم

بندر لافت در قشم

بندر لافت در قشم