منارجنبان، یکی از محبوبترین جاذبه های اصفهان در میان گردشگران!

4.7
از 23 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
سازه ای در ایران که در آن همه چیز می لرزد، حتی باورهایتان! +تصاویر
20 آذر 1398 08:00
0

در شش کیلومتری غرب استان اصفهان و در مسیر اصفهان به نجف آباد، سازه ای تاریخی قرار گرفته است که محبوب‌ترین جاذبه اصفهان به شمار می‌آید. این سازه یکی از منحصربه‌فردترین بناهای معماری ایرانی - اسلامی در ایران است. در بخش ایرانگردی امروز قصد داریم تا سری به منارجنبان بزنیم، پس همراهمان باشید.

منارجنبان اصفهان

یکی از مشهورترین جاذبه های تاریخی ایران که شهرت جهانی دارد و در جهان زبانزد خاص و عام است، منارجنبان اصفهان است که شروع ساخت آن به قرن هشتم باز می گردد. این بنا دو مناره دارد و سقف ساختمان آن گنبدی شکل است که با کاشی‌های لاجوردی تزیین شده است. منارجنبان معماری منحصر بفردی دارد و می توان آن را یک نمونه ی بارز از معماری ایرانی دانست.

منارجنبان اصفهان

منارجنبان دارای ۲ مناره به ارتفاع ۱۷٫۵ متر از سطح زمین است که با تکان خوردن هر کدام از این مناره‌ها، مناره‌ی دیگر هم به لرزش در می‌آید. آیا می دانید راز لرزش این مناره ها چیست؟ نکته‌ای که دانستن آن برایتان جالب خواهد بود این است که در لرزش مناره‌ها، فقط مناره‌ها نیستند که تکان می‌خورند، بلکه تمام بنا به لرزه در می‌آید و این امر به سبب پدیده‌ای به نام تشدید است. با تکان خوردن یک مناره، نیروی وارد شده به آن در واقع به کل سازه منتقل شده و در نتیجه تمام سازه را به لرزه درمی‌آورد.

منارجنبان اصفهان

مصالح ساختمانی که در این بنا استفاده شده است بسیار سبک بوده و علاوه بر این، فاصله‌ی بین دو مناره با هم و ارتفاع آن‌ها از سطح زمین هم کم است و تمام این عوامل باعث می‌شوند تا این مناره‌ها به حرکت در بیایند. در اصل منارجنبان را روبه‌روی قبر عارفی به نام عمو عبدالله کارلادانی ساخته‌اند. امیدواریم اگر تا به امروز این بنای دیدنی و عجیب را از نزدیک ندیده‌اید، حتما در سفر به اصفهان، آن را در برنامه سفرتان در نظر بگیرید. در ادامه، تصاویر دیگری از منارجنبان را باهم تماشا می‌کنیم.

منارجنبان اصفهان

منارجنبان اصفهان

منارجنبان اصفهان

منارجنبان اصفهان

منارجنبان اصفهان

منارجنبان اصفهان