مردم باستان در مکزیک این خوراک چندش‌ آور را خاویار می نامیدند!

4.4
از 15 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
خاویار مردم باستان در مکزیک، یکی از چندش‌آورترین غذاهای دنیا! +تصاویر
03 مهر 1398 10:00
2

آهواتل که آن را به دانه‌های لذت یا تخم‌های شناور معنی می‌کنند از نظر ازتک‌ها غذای خدایان محسوب می‌شده است. این غذا شامل تخم حشرات است که با کره سرخ‌ شده و روی سالسای سبز قرار می‌گیرد. غذایی بسیار مخصوص که قدمت آن به سال‌های قبل بازمی‌گردد.

خاویار مردم باستان در مکزیک

تاریخچه این غذا به زمان حضور اسپانیایی‌ها در مکزیک بازمی‌گردد. این غذا به زبان ناهواتل که زبان ازتک هاست به معنی "دانه‌های لذت" بوده و غذای خدایان محسوب می‌شده است. امپراتور ازتک عادت داشته که این تخم‌ها را هرروز صبح میل کند، زیرا اعتقاد داشته که باعث تقویت او می‌شود.

محلی‌ها می‌گویند که آهواتل در جشن قربانی کردن انسان‌ها نزد خدای آتش ازتک ها، جایگاهی ویژه داشته است. بر اساس تاریخ اسپانیایی‌ها در قرن شانزدهم، ازتک ها پس‌ از آنکه قلب قربانیان را از سینه درمی‌آورند، جای خالی آن را در قفسه سینه با این تخم‌ها پر کرده و به خدای آتش پیشکش می‌کردند. این تخم‌های طلایی در آن زمان مقدس بودند، به‌گونه‌ای که امپراتور به خاطر آب طلایی‌رنگی که این تخم‌ها در آن قرار داشتند، نام آن‌ها را" آزایاکاتل" نامید.

خاویار مردم باستان در مکزیک

آزایاکاتل تنها حشره‌ای نبود که توسط تمدن باستانی مکزیک کشف شد. مایاها ملخ‌ها را "گل‌های الهی خدایان" می‌نامیدند و معتقد بودند که روح انسان‌ها توسط زنبورها به جهان دیگر منتقل می‌شود. پروانه نماد زیبایی و جوانی بود. با حمله اسپانیا به مکزیک پیوستگی مکزیکی‌ها به حشرات از بین رفت.

خاویار مردم باستان در مکزیک

صدها سال پیش کشاورزان قبل از خشک شدن دریاچه تکزکوکو و ساخته‌شدن مکزیکوسیتی بجای آن، از روش‌های پرورش تخم به روش ازتک ها استفاده می‌کردند. پرورش آهواتل مانند پرورش ملخ، مورچه و کرم، نیاز به آب کم، زمین و انرژی دارد. این دانه‌ها خیلی گران هستند، یک شیشه کوچک آن حدود 16.50 یورو قیمت دارد، در حالی‌ که قیمت یک کیلو گوشت در اینجا 4 یورو است.

خاویار مردم باستان در مکزیک

به خاطر قیمت بالای آهواتل این تخم‌ها به‌عنوان خاویار مکزیکی شناخته می‌شوند اما برخلاف ماهی خاویاری وحشی دریای خزر و سیاه، قیمت آهواتل به خاطر شهرت آن نیست، بلکه به خاطر روش تهیه آن است. به خاطر کم شدن فصول بارانی، این تخم‌ها بسیار کم شده‌اند و گاهی باید آن‌ها را از هفته‌ها قبل سفارش داد. به خاطر کمبود آب در مکزیکوسیتی جمعیت آزایاکاتل ها کم شده و ممکن است کاملاً منقرض شوند.

خاویار مردم باستان در مکزیک

می‌توان در فصول بارانی این تخم‌ها را در سَنت جوان یا فروشگاه‌های ل مرسد یافت، اما این روش سخت و هزینه‌بر است. خبر دردناک‌تر آنکه شاید دیگر شاهد پرواز این حشرات نباشیم که این مسئله باعث نگرانی بیشتر محلی‌ها درباره آینده دستور غذایی‌ای می‌شود که هم‌اکنون در حال فراموش‌ شدن است.

آهواتل تنها غذای حاصل از تخم حشرات نیست که در حال از بین رفتن است. این می‌تواند تهدیدی برای فرهنگ آشپزی مکزیک باشد که سال‌ها یا حتی هزاران سال است که در کشور انجام می‌شده است. بعلاوه با در نظر گرفتن رشد جمعیت 9.7 میلیاردی تا سال 2050، در نظر نگرفتن علم جسم شناسی فشار بیشتری را به پرورش حیوانات آبی و خشکی تحمیل می‌کند.

خاویار مردم باستان در مکزیک

آیا شما حاضر هستید چنین خوراکی را بخورید و برایش مبلغ هنگفتی را پرداخت کنید؟

منبع: bbc.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.