پیرمرادآباد، پاداش تاریخی اراک

4.5
از 13 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
پاداش پیشگوی ایرانی که مرده بود! +تصاویر
12 مرداد 1398 08:00
0

در ۱۴ کیلومتری جنوب شرقی اراک د‏ر روستای مراد آباد عمارت چند ضلعی منتظمی وجود دارد که مربوط به قرن هفتم و هشتم هجری می باشد. این بنا سازه‌ی چند ضلعی منتظمی دارد که با گنبدی ساده و دوار، خلاقیت معماری دوره سلجوقی را به نمایش می‌گذارد. در این بخش از ایرانگردی قصد داریم که ماجرای عجیب پشت این عمارت را با یکدیگر بخوانیم و سری به آن بزنیم، پس همراهمان باشید.

بقعه پیرمراد

بقعه پیرمراد دوازده پایه با ارتفاع ۱۴متر دارد و نمای آن آجرنما با تزئینات زیبا است. گنبد دوار آن از جنس گل است که با ارتفاع پنج متر جلوه‌ی خاصی را به این عمارت بخشیده است. مصالح اصلی استفاده شده در این بنا را آجرهای چهارگوشه، ساروج و گچ تشکیل می‌دهد و وجود طاق نماهایی با خط بنایی به شیوه گره چینی و تزئینات آجرنما از ویژگی‌های خاص معماری آن به شمار می‌آید. اما ماجرای این بقعه چیست؟

بقعه پیرمراد

در داستان‌های محلی راویت می‌شود که شاهپور ساسانی وقتی برای نبرد با دشمن از این منطقه گذر می‌کند، در این مکان از پیرمرد وارسته‌ای که در آنجا حضور داشته در خصوص پیش بینی پیروزی و شکست خود می‌پرسد و او مژده پیروزی را به شاهپور می‌دهد. وی بعد از پیروزی برای اینکه از پیرمرد تشکر کند نزد او می رود ولی متوجه می شود که پیرمد دار فانی را وداع گفته است.  شاهپور ساسانی نیز برای تشکر از او  دستور ساخت بنای یادبودی برای او را می‌دهد البته بعدها این بنا از بین می‌رود لیکن در  دوره سلجوقی بقعه‌ای مجدد بنا می‌گردد.در جوار این بقعه تپه‌ای تاریخی وجود دارد که هنوز کاوشی در آن صورت نگرفته است.

بقعه پیرمراد

بقعه پیرمراد

بقعه پیرمراد

بقعه پیرمراد