موش غول پیکر متعلق به دوران پیش از تاریخ در برزیل کشف شد!

3.8
از 54 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
موشی غول پیکر در برزیل کشف شد! +تصاویر
09 اسفند 1398 07:00
8

 آثار حضور یک موش غول پیکر با جثه‌ای به اندازه یک انسان در آمریکای جنوبی کشف شده ‌است. باستان شناسانی که در محل حفاری اکری در غرب آمازون برزیل کار می‌کردند، ۲ فسیل جمجمه را کشف کردند که یکی تقریبا به طور کامل حفظ شده‌بود و دیگری قطعه‌ای از آن باقی مانده بود. این جانور، با نام نیئو اِپیبلِاما اِکرینسِس 10 میلیون سال پیش زندگی می‌کرده است و مطالعات جدید مغزی بر روی آن انجام گرفته است. همراه ما در لست سکند باشید تا ببینیم، نیئو اِپیبلِاما اِکرینسِس چه مشخصاتی داشته است!

موشی بسیار بزرگ متعلق به دوران پیش از تاریخ در برزیل کشف شد

طبق گزارش باستان شناسان: «بخش هایی از مغز این جانور که مربوط به بویایی و لوب های پیشانی و گیجگاهی بوده‌اند به خوبی حفظ شده‌اند.» نیئو اِپیبلِاما اِکرینسِس 1.5 متر طول و 80 کیلوگرم وزن داشته است و هر جانوری که بر سر راهش قرار می‌گرفته است با دو دندان قدامی بزرگ و منحنی این جانور غول پیکر روبرو می‌شده است.»

موشی بسیار بزرگ متعلق به دوران پیش از تاریخ در برزیل کشف شد

 این مطالعه «از طریق تکنیک‌های تصویربرداری غیر تهاجمی بر روی جمجمه بسیار بزرگ آن‌ها که به طور استثنایی حفظ شده‌بود» با هدف کشف این موضوع که چه نوع مغزی را این موجودات گوشتخوار استفاده می‌کرده‌اند، صورت پذیرفته است. البته آن‌ها می‎دانستند که این جانور بزرگ جثه بوده است، ولی خب قصد داشتند با این مطالعه این موضوع را که بزرگ بودن جثه روی مغز تاثیر داشته است یا خیر، مطالعه کنند.

موشی بسیار بزرگ متعلق به دوران پیش از تاریخ در برزیل کشف شد

موش صحرایی غول پیکر در موزه تاریخ طبیعی زنگبار

محققان می‌گویند، یک مغز بزرگ مزایایی دارد، ولی با توجه به اینکه انرژی بیشتری مصرف می‌کند، هزینه‌هایی نیز در بر دارد. در هر صورت آن‌ها اینطور فرض کرده‌اند که مغز این جانور غول پیکر بزرگ بوده است و بنابراین از لحاظ فیزیولوژیک هزینه زیادی را برای وی ایجاد می‌کرده است(نیاز به تامین انرژی بالاتری داشته است).

فریرا و هم‌کار او در مجله ادبیات زیست‌شناسی می‌نویسند: «یک مغز بزرگ می‌تواند مزایایی به همراه داشته باشد در حالی که هزینه‌های انرژی بیشتری را تحمیل می‌کند.».اما احتمالا شانس زنده ماندن بهتری نسبت به همتایان خود داشته‌است. ​

موشی بسیار بزرگ متعلق به دوران پیش از تاریخ در برزیل کشف شد

موش صحرایی غول پیکر در موزه ملی فیلیپین

عامل دیگر محیط‌زیست است. به نظر می‌رسد که این موجود در منطقه زندگیش بدون رقیب بوده است و رقیبی برای غلبه و انقراض نداشته است و فقط کروکودیل تهدید اصلی محسوب می‌شده است. ولی در برزیل سنگواره‌هایی از اجداد کروکودیل امروزی به چشم می‌خورد که توانایی شکار دایناسور‌ها را داشته است. در نهایت این موجود امروزه منقرض شده است و اثر از آن جز همین فسیل های کشف شده باقی نمانده است.

آیا این موجود باستانی یکی از اجداد موش های امروز است؟​

منبع: thevintagenews.com

کیانوش جهانمردی
کیانوش جهانمردی