لذیذ‌ترین دلایل بازدید از پاکستان چیست؟

4.3
از 9 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
با خوشمزه‌ترین همسایه‌ی ایران آشنا شوید! +تصاویر
23 آبان 1398 11:00
5

کشور پاکستان با کشورهای ایران، چین، افغانستان و هند همسایه است و مرز مشترک دارد. جمعیت این کشورِ وسیع بیش از 200 میلیون نفر است و جای تعجبی ندارد که چنین کشور وسیع و پرجمعیتی از تنوع جغرافیایی و زبانی برخوردار باشد. همچنین این تنوع خودش را در گوناگونی غذاهای پاکستانی نیز نشان می‌دهد و البته یک علاقه مشترک بین همه پاکستانی‌ها، تمایل آن‌ها به غذاهای معطر و همراه با رنگ و لعاب زیاد است، پاکستانی‌ها عاشق غذا هستند. در این بخش قصد داریم انواع غذاهای پاکستانی را به شما معرفی کنیم.

پیش‌غذاها

  1. پاکوره (Pakoras)

پاکوره (Pakoras)

این غذای سرخ‌کردنیِ آسان به‌عنوان یک فینگر فود یا پیش‌غذا معمولاً سرو می‌شود. سبزیجات قبل از سرخ شدن، در خمیر آرد، ادویه خردشده و چاشنی قرار داده می‌شوند و سپس برای چند دقیقه سرخ می‌شوند.

 

  1. شامی‌کباب (shami kebab)

شامی‌کباب (shami kebab)

این غذا به‌عنوان یک میان وعده سرو می‌شود. شامی‌کباب تکه‌های کوچکی هستند که با مخلوط گوشت چرخ‌کرده، نخود خردشده، پیاز ریز و خردشده، نعناع، فلفل قرمز و تخم‌مرغ تهیه می‌شوند.

 

غذاهای حاضری

  1. گل گاپا (Gol Gappa)

گل گاپا (Gol Gappa)

گل گاپا به‌عنوان یکی از غذاهای محبوب خیابانی شناخته می‌شود که توسط فروشندگانی با چرخ‌ دستی عرضه می‌گردد. با وجود اینکه فست‌فود‌ها امروزه گسترش یافته‌اند و تا حدودی توانسته‌اند ذائقه کسانی را که به غذاهای سریع علاقه دارند راضی کنند، ولی گل گاپا همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده است.

این غذا در پوسته‌ای گرد از جنس سِمولینا تهیه می‌شود. در این فرآورده پس از پخت و خنک شدن، سوراخی ایجاد می‌شود و سپس به‌وسیله مخلوطی از چاشنی مخصوص (تمر هندی)، فلفل دلمه‌ای، سیب‌زمینی، پیاز و نخودفرنگی پر می‌شود. در کنار آن نیز یک‌ کاسه از تمرهندی تند سرو می‌شود.

 

غذاهای گوشتی

  1. بریانی (Biryani)

بریانی (Biryani)

ظاهراً بریانی در آشپزخانه‌های سلطنتی امپراتوری مغول و در قرن شانزدهم تا نوزدهم رواج پیدا کرده باشد. این ظرف برنج اغلب در موارد خاص سرو می‌شود. بریانی را می‌توان با گوشت گوسفند یا گاو هم تهیه کرد ولی بریانی حاوی مرغ بسیار محبوب‌تر است. ابتدا گوشت و برنج به‌صورت جداگانه به همراه ادویه‌های خاص پخته می‌شوند. سپس مخلوط شده و طبخ می‌شوند.

 

  1. حلیم (Haleem)

حلیم (Haleem)

حلیم گرم و آرام‌بخش است. همانطور که می‌دانید این غذا ترکیبی از عدس، گندم، جو و گوشت خردشده به همراه ادویه‌های مختلف است که طی چندین ساعت پخته‌ شده است. برای اینکه حلیم قوام پیدا کند و چسبنده شود، باید مداوم این مخلوط هم زده شود، درست مثل حلیم خودمان در ایران!

 

  1. پایا (Paya)

پایا (Paya)

پایا در حقیقت همان پاچه است، همراه با آبی شبیه به سوپ که معمولاً صبح‌های سرد زمستان بیشتر طرفدار پیدا می‌کند. پخت آن به‌صورت آهسته صورت می‌گیرد تا مطمئن شوند تمام ادویه‌جات و ترشی جات به‌صورت کامل به خورد گوشت رفته است.

 

  1. نِهاری (Nihari)

نِهاری (Nihari)

نهاری مورد علاقه پاکستانی‌ها معمولاً در مناسبت‌های خاص برای مهمانان سرو می‌شود و از قلمه بره که به‌ صورت آهسته پخته‌ شده است، تهیه می‌شود. معمولاً آن را از شب می‌گذارند تا بجوشد و سپس صبح سرو می‌کنند و هرچه این زمان طبخ طولانی‌تر باشد، بهتر است.

 

غذاهای گیاهی

  1. تارکا دال (Tarka daal)

تارکا دال (Tarka daal)

غذاهای گوشتی پاکستانی ممکن است سنگین به نظر برسند ولی غذاهای گیاهی بسیاری نیز در فرهنگ این کشور وجود دارد. تارکا درواقع به فرآیند استفاده از عدس میگویند. درواقع تارکا دال را می‌توان با عدس‌های مختلف تهیه کرد. زمانی که عدس‌ها کاملاً پخته شد، تارکا کامل شده است و سپس پیاز، دانه زیره، میخک و سیر خردشده‌ی سرخ‌شده به آن اضافه می‌شود.

 

  1. لوبیا دال (Lobia daal)

لوبیا دال (Lobia daal)

مجموعه‌ای از پروتئین، فیبر، نخودفرنگی، زردچوبه، ادویه کاری و لوبیا، «لوبیا دال» را به گزینه‌ای سالم و خوشمزه تبدیل کرده‌اند. نخودفرنگی‌ها برای رسیدن به نتیجه بهتر در طول شب خیس می‌شوند و سس ادویه کاری با پایه گوجه‌فرنگی تهیه می‌شود. بهتر است این غذا با نانی شبیه به نان لواش میل شود و اگر این‌طور بخواهید میل کنید بهتر است مقداری سس کاری را غلیظ‌تر تهیه کنید. همچنین می‌توانید آن را همراه با برنج سرو کنید.

 

  1. آلو گوبی (Aloo gobi)

آلو گوبی (Aloo gobi)

آلو گوبی غذایی ساده و بسیار مورد علاقه پاکستانی‌ها است. این غذایِ استانِ پنجابِ پاکستان از سیب‌زمینی و گل‌کلم تهیه می‌شود. ترفند اصلی آن‌هم روند پخت سیب‌زمینی و گل‌کلم است که باید زمان مناسب پخت را بدانید. سیب‌زمینی‌های با سایز بزرگ‌تر را تکه‌تکه کنید تا گل‌کلم قبل از پخته شدن سیب‌زمینی از هم وا نرود.

بعید نیست بعد از خواندن این مطلب، سراغ دستور پخت دقیق این غذاهای پاکستانی بروید، غذاهایی که بخش بزرگی از فرهنگ این کشور را به دوش می‌کشند. چرا که نه؟ فرهنگ را گاهی باید چشید!

منبع: cnn.com

کیانوش جهانمردی
کیانوش جهانمردی