حمام قجر؛ موزه‌ی مردم شناسی قزوین

4.2
از 13 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
این شهر صاحب بزرگترین گرمابه‌ی ایران است! +تصاویر
26 اسفند 1397 08:00
0

حمام قجر نام یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین حمام‌ها (گرمابه)های قزوین است که به دستور شاه عباس صفوی و توسط امیر گونه خان قاجار قزوینی از سرداران وی ساخته شد. اما چرا این حمام اهمیت دارد؟

این حمام نخست "حمام شاه" نام داشته است و در دوره قاجار به دلیل آنکه بانی ساخت آن از خاندان قاجار بوده به حمام قجر تغییر نام یافت. این حمام از سه بخش اصلی سربینه، میان‌در و گرمخانه تشکیل شده است. پوشش کل بخش‌ها طاق و گنبد می باشد که به وسیله رسمی بندی و یزدی بندی تزئین شده‌اند و هر گنبد دارای جام‌خانه‌ای‌ست که نور حمام را تامین می‌کرده است. حمام قجر در سال ۱۳۷۹ توسط میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین خریداری شده و به ثبت ملی رسید.

حمام قجر

این حمام حدود 1045 مترمربع وسعت دارد و دارای سه بخش اصلی سربینه، میاندر و گرمخانه و دو قسمت مجزا برای زنان و مردان است. سربینه حمام که رختکن حمام است حوضی زیبا و بزرگ در قسمت مرکزی خود دارد که به پاشویه معروف است. طرح آن مستطیل شکل است و از دو طاق جناغی در شرق و غرب تشکیل شده که توسط راهرویی که دارای طاق جناغی بسیار باریک است به گرمخانه راه می یابد.

حمام قجر

فضایی که سربینه را به گرم خانه متصل می کند میا‌در نام دارد. گرمخانه فضای اصلی استحمام در حمام‌ها بوده که شامل قسمت‌های گوناگونی مانند: خزینه آب گرم، چال حوض «منبع آب سرد»، اعیان نشین، آب انبار و همین طور تونل های گربه ‌رو می‌باشد و هر کدام کاربری متفاوتی را شامل می‌شود. گرمخانه‌ی زنانه و مردانه به شکل چلیپاست و اتاقک‌‌هایی برای شستشو در شرق و غرب آن تعبیه شده است.

حمام قجر

انتقال آب در این حمام با لوله‌های سفالی «تنپوشه های سفالی» انجام می‌شود. پوشش کل بخش‌ها طاق و گنبد شکل است که به وسیله‌ی رسمی بندی و یزدی بندی تزئین شده‌اند و هر گنبد دارای جام خانه ایست که نور حمام را تامین می‌کند. پشت بام این حمام نیز هم ‌سطح خیابان است. امروزه این اثر تاریخی به عنوان موزه‌ی مردم‌شناسی مورد بازدید قرار می گیرد و می توانید در آن ۳ بخش اقوام، آداب و رسوم و مشاغل را ببینید.

حمام قجر

حمام قجر

حمام قجر

حمام قجر

حمام قجر

حمام قجر

حمام قجر

آیا بازدید از این گرمابه می‌تواند برایتان لذت‌بخش باشد؟ گرمابه‌ای که بزرگترین وسعت را در بین انواع خودش دارد. نظراتتان را برایمان بنویسید تا بتوانیم آنچه شما می‌خواهید را در این بخش معرفی کنیم. پس منتظر دریافت نظراتتان هستیم.