ثلاث باباجانی، روح طبیعت کرمانشاه

4.3
از 39 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
ثلاث غرب ایران، مکانی برای تمام فصول + تصاویر
24 اردیبهشت 1397 08:00
2

شهرستان ثلاث باباجانی یکی از شهرستان های مرزی استان کرمانشاه می باشد که دارای جاذبه گردشگری زیادی است و هر ساله در ایام عید نوروز پذیرای تعداد زیادی از مسافران نوروزی است. شهرستان ثلاث باباجانی شهرستان ثلاث بابا جانی در خرداد سال 1381 به عنوان شهرستان موجودیت یافت. ثلاث باباجانی در فصل بهار یکی از معدود مناطق سرسبز ایران است و در این فصل آب و هوایی به منحصربفرد دارد. جاذبه های طبیعی و کوههای سرسبز منظره ای دلنشین مهیا می کند تا لنز های دوربین به تمام معنا گوشه ای از این جاذبه دیدنی را به تصویر بکشند.

ثلاث باباجانی، روح طبیعت کرمانشاه

ثلاث باباجانی مرکز شهرستان شهر تازه آباد است که جمعیتی حدود 10 هزار نفر دارد. شهرستان دارای دو بخش مرکزی و از گله، شش دهستان به نامهای زمکان، دشت حر، خانه شور، ازگله، سرقلعه و جگیران است و دارای 252 روستا می باشد. این شهرستان از طرف غرب با کشور عراق هم مرز است و 75 کیلو متر مرزمشترک با آن کشور دارد و وسعت آن حدود 1920 کیلو متر مربع است. جمعیت کل شهرستان 42 هزار نفرمی باشد. از مهمترین کوه های شهرستان بمو است که به عنوان مرز محسوب می گردد.

ثلاث باباجانی، روح طبیعت کرمانشاه

ثلاث باباجانی که به کردی (شارستانی سه لاسی باوه جانی) خوانده می شود به سبب سکونت سه طایفه مهم باباجانی (باباجانی / باوه جانی)، قبادی و ولدبیگی، نام ثلاث به این شهرستان اطلاق شده است و ظاهراً به علت اهمیت بیشتر طایفه باباجانی و نیز حکومت رئیس این طایفه بر منطقه به ثلاث باباجانی معروف شده است. این شهرستان از شمال به شهرستان پاوه، از مشرق به شهرستان جوانرود، از جنوب به شهرستانهای اسلام آبادغرب و سرپل ذهاب و از مغرب به خاک عراق محدود و شامل دو بخش مرکزی و ازگله است و شش دهستان به نام های خانه شور، دشت حر (هور)، زِمکان / ریمکان، ازگله، جیگران و سرقلعه دارد. مرکز آن شهر تازه آباد است.

ثلاث باباجانی، روح طبیعت کرمانشاه

چین خوردگی زاگرس در این قسمت بسیار شدید و به علت غلبه آهک در تشکیل سنگ ها فرسایش آبی در آن شدید و دره های عمیقی به ویژه در مسیر رودخانه ها ایجاد نموده است. فاصله کوه ها در آن بسیار نزدیک به عبارت دیگر ناودیسهای نسبتاً وسیعی که بتوان به عنوان بستر زراعت از آن بهره گرفت، در این منطقه کمیاب است. مهمترین دشت های این شهرستان، دشت حر است که حدود 2000 هکتار وسعت دارد و رودخانه زمکان از کنار آن می گذرد زراعت در دشت حر بصورت دیمی کاری است و سد آزادی در حوالی دهستان زمکان بمنظور مشروب کردن اراضی دشت حر در حال احداث است و عملیات آن درسال جاری شروع گردیده است. از دیگر دشت های شهرستان می توان سر قلعه و جگیران نام برد که حدود 16000 هکتار وسعت دارند و سد هواسان بخش ازگله در مرز ایران و عراق جهت مشروب کردن این دشت ها در حال مطالعه است که می توان به کوه های گاری، بنی گز، شیفیله، باواشا واز، بیزل و ساراون اشاره کرد. در شهرستان سراب های معروفی از قبیل سراب نیرژ، شیان، هلول، سیدخان و آب معدنی ریزه وجود دارد که به نوبه خود حائز اهمیت می باشند.

ثلاث باباجانی، روح طبیعت کرمانشاه

ثلاث باباجانی در فصل بهار یکی از معدود مناطق سرسبز ایران است و در این فصل آب و هوایی منحصربفرد دارد. جاذبه های طبیعی و کوههای سرسبز منظره ای دلنشین مهیا می کند تا لنز های دوبین به تمام معنا گوشه ای از این جاذبه دیدنی را به تصویر بکشند.این شهرستان با طبیعتی بکر و زیبا می تواند مسافران زیادی را بخود جلب نماید که این امر مستلزم اطلاع رسانی و تبلیغات گسترده در سطح استان است.از کوه های شهرستان ثلاث باباجانی می توان به سارو ن (sarawan)، بنی گز، شِفیله، بَمو، دالاهو، نور، قجر، دری و … اشاره کرد که دارای مناظر دلربایی هستند. کوه های منطقه دارای گیاهان دارویی فراوانی می باشند. رود زمکان پرآب ترین رود این شهرستان می باشد.

ثلاث باباجانی، روح طبیعت کرمانشاه

شهرستان ثلاث باباجانی به لطف جایگاه جغرافیایی خود یک منطقه تفریحی چهار فصله است و میتوان در هر چهار فصل سال از شهرستان دیدن کرد در فصل بهار کل شهرستان مخمل سبز بهاری دارد , در فصل تابستان به فاصله ۲۰ کیلومتری از مرکز شهر تازه آباد کوه دالاهو قرار دارد که سرچشمه های زیادی از آن جاری است و آب و هوای مطبوع و خنک آن لذت سفر را برای گردشگران دو چندان می کند. در پاییز هم طبیعت چند رنگ، میرآباد هنر نقاشی پرودگار طبیعت را آشکار میکند. میرآباد با فاصله  30 کیلومتری از شهرستان ثلاث واقع شده است و مناظر زیبا و سراب های پر آب نه تنها امروزه بلکه تاریخی چند هزار ساله دارد و سند آن هم تپه تاریخی میر آباد است. زمستان سرد هم با گرمای دلچسب ازگله کم رنگ میشود.ازگله در 40 کیلومتری این شهرستان قرار دارد و آب و هوایی گرمسیری دارد. باز هم در زمستان منطقه های خانه و شور و شیخ صله گرما بخش طبیعت بی جان هستند این مناطق هم در 30 و 40 کیلومتری مرکز شهرستان قرار گرفته اند و جدای از مناظر طبیعت منطقه عملیاتی جنگ ایران و عراق بوده اند که آثار آن هم در روستای شیخ صله موجود است.

ثلاث باباجانی، روح طبیعت کرمانشاه

در کنار مسیر رودخانه های این شهرستان انواع درخت بید، صنوبر، چنار، توت، گردو و درختان میوه دیده می شود. سقز چینی از درختان جنگلی ون (پسته وحشی) که مصرف دارویی و صنعتی دارد، در نواحی غربی این شهرستان صورت می گیرد. از جمله مهمترین این سرابها می توان به سراب مامیشان اشاره کرد که در دهستان مرزی سه قلعه و در فاصله سه کیلومتری مرز واقع شده و در جوار آن قبرستانی قدیمی وجود دارد. سراب کانی سفر نیز در دامنه ارتفاعات سرسبز دالاهو و دارای آب و هوای سرد و گوارایی است. سراب هوله خانه شور از دیگر سرابهای این شهرستان است که مناظر زیبای طبیعی، آب و هوای دلپذیر خصوصا در موسم بهار فضای این سراب را دلنشین کرده است.یکی دیگر از جاذبه های دیدنی ثلاث باباجانی بخصوص برای گردشگران آب شفا بخش ریزه است، چشمه شفابخشی که در درمان بیماریهای کلیوی بسیار مفید است و روزانه بویژه در ایام نوروز پذیرای گردشگران زیادی از نقاط مختلف است. سراب هلول در نزدیکی روستای هلول هم از دیگر جاذبه ها است. آبشار زیبای شیخ صله در کنار رودخانه قالیچه و باغ دیدنی سیدخان در منطقه ازگله شهرستان ثلاث را در زمره نقاط دیدنی استان کرمانشاه قرار داده است.

ثلاث باباجانی، روح طبیعت کرمانشاه

ثلاث باباجانی، روح طبیعت کرمانشاه

منبع: ایران گردی