آرامگاه رومولوس بنیانگذار افسانه‌ای روم باستان کشف شد!

4.4
از 30 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
بقایای بنیانگذار افسانه‌ ای روم باستان کشف شد! +تصاویر
08 اسفند 1398 08:00
6

مقبره‌ای که چند هزار سال پیش به خاک سپرده شده بود و به دلیل تعلق به بنیانگذار افسانه‌ای شهر رم، یعنی رومولوس بسیار مورد احترام قرار می‌گرفته است، به تازگی در بخش زیرین دادگاه رم کشف شده است. همراه ما در لست سکند باشید تا ببینیم این آرامگاه افسانه‌ای چطور کشف شده است. به گفته باستان شناسان، به نظر می‌رسد که این مقبره زیرزمینی و معبدی که در اطراف آن ساخته شده‌است، قدمتی مربوط به قرن ششم پیش از میلاد مسیح (ع) داشته باشند. رومیان باستان بر این باور بوده‌اند که این مقبره بقایای بنیانگذار شهر آن‌ها را در خود جای داده‌است، اما تابوت سنگی (به طول 1.4 متر از جنس نوعی سنگ آتش فشانی به نام توف ساخته شده است) که باستان شناسان در داخل مقبره پیدا کرده‌اند، خالی است.

آرامگاه بنیانگذار افسانه‌ای روم، رومولوس کشف شد

آلفونایی روسو به عنوان مدیر بخش باستانی می‌گوید: معبدی زیرزمینی به نام «هیپوگیوم» در زبان یونانی، نذری است که به رومولوس تقدیم شده‌است،​​​​​​ و مقبره نیز در زیر «کمیته» که محل نشست مرکزی شهر باستانی بوده‌است، قرار گرفته است. ورودی مقبره نیز در شمال غربی دادگاه (زیر ساختمانی به نام کوری جولیا) قرار گرفته است. معبد باستانی با سنگ مرمر سیاه فرش شده است که احتمالا به نوعی نشان دهنده سنگ بدبختی است و قصد دارد محل قتل رومولوس را نشان دهد.

بنیانگذار افسانه‌ای

آرامگاه بنیانگذار افسانه‌ای روم، رومولوس کشف شد

​​​​رومولوس بنیانگذار افسانه‌ای روم باستان بوده است که احتمالا قرن هشتم پیش از میلاد می‌زیسته است. البته مورخانی نیز اعتقاد دارند که اصلا رومولوس وجود نداشته است.​ طبق افسانه‌ها، رومولوس و برادر دوقلویش رموس نوه نومیتر (پادشاه مخلوق شهر آلبالونگا) بوده‌اند.

وقتی شاه جدید آلبالونگا دستور می‌دهد که رومولوس و رموس به رودخانه تیبر پرتاب شوند، این کار انجام نمی‌شود و این دو کودک در ساحل رودخانه رها می‌شوند و سپس یک گرگ ماده به آن‌ها شیر می‌دهد تا چوپانی آن‌ها را پیدا کند.

آرامگاه بنیانگذار افسانه‌ای روم، رومولوس کشف شد

در سال‌های بعد، رومولوس و رموس پدربزرگ خود را به تخت آلبالونگا بازمی‌گردانند و تصمیم می‌گیرند شهری جدید بسازند که مشرف به نقطه محل رها سازی آن‌ها باشد. در نهایت آن‌ها نمی‌توانند تصمیم واحدی برای این نقطه بگیرند و ریموس توسط رومولوس یا حامیان وی کشته می‌شود.

بنابراین رومولوس رم را بر بالای تپه پالاسیوم بنا می‌گذارد و به عنوان نخستین پادشاه آن لقب می‌گیرد و مقبره وی برای رومیان مکانی عرفانی تلقی می‌شود. مقبره ای که در ماه نوابر در زیر پله‌های ساختمان جولیا توسط باستان شناسان کشف شده است، در حال حاضر مورد مطالعه قرار گرفته است و توسط اسکن لیزری سه بعدی بازبینی می‌شود و سپس حفاری‌ها از سر گرفته می‌شود.​

منبع: livescience.com

کیانوش جهانمردی
کیانوش جهانمردی