هفت آبشار، موهبت جنگل سوادکوه

4.3
از 29 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
هفت، رازی نهفته در دل جنگل های ایران + تصاویر
25 فروردین 1397 08:00
3

در سفر به سواد کوه مازندران می توانید از دل طبیعت عبور کنید و از دل مناطق بکر و دست نخورده جنگلی به هفت آبشار سواد کوه مازندران کوچک و بزرگی که در دل جنگل های مازندران است برسید. زمانی که به میان جنگل زیبای لفور رفتید، یک جنگل نوردی پر خاطره را تجربه خواهید کرد.  جنگل لفور در مرکز دهستان لفور و شار قلت و در مسیر محدوده اطراف سد لفور ، زمینه بسیار مساعدی برای اجرای طرح های گردشگری دارد. این منطقه از بدیع ترین چشم اندازها برخوردار است و در تعطیلات سالانه گردشگران بی  زیادی را به سمت خود می کشد. منطقه جنگلی خربمرد با مناظرطبیعی و بکر، چشم هر بیننده را خیره می کند.

هفت آبشار، موهبت جنگل سوادکوه

روستای تیرکن (در دهستان دراز کلا)  در مرز بین شهرستان بابل و شهرستان سواد کوه مازندران  قرار دارد. هفت آبشار سواد کوه تیکن یا همانطور که امروزه آن را می شناسند، هفت آبشار سواد، هفت آبشار بزرگ و کوچکند که در میان جنگل های این منطقه قرار گرفته اند. برای رسیدن به زیباترین آبشار این مجموعه، یک پیاده روی دل انگیز را در میان جنگل خواهید داشت. باید یک مسیر سه کیلومتری را در مراتع کالبوکوشت طی کنید تا به آبشار بزرگ این مجموعه برسید. ارتفاع این آبشار حدود 9 متر می باشد. ریزش آب از آبشار حوضچه ای را ایجاد کرده که زیبایی جنگل های این منطقه را دو چندان می کند. زیبایی خاص این منطقه علاقه مندان به طبیعت را مفتون خود می کند. میتوانید ساعات دلپذیری را در این مکان تجربه کنید.

هفت آبشار، موهبت جنگل سوادکوه

در اطراف روستای تیرکن ، مراتع سرسبز کالبکوشت قرار دارند که هفت آبشار سواد کوه مازندران در دل آن واقع شده اند، این مرتع عظیم وسعتی نزدیک به 200 هزار متر  مربع دارد. در محدوده آبشارها و مراتع مجاور آنها گونه های مختلف گیاهی و جانوری زندگی می کنند. از جمله درختان این منطقه می توان به ممرز، توسکا، کهلو، کراد، انجیلی، افرا، نمدار، ملج، وولی، ازگل و شیردار اشاره کرد. متاسفانه در سالهای اخیر گونه های گیاهی وولی، نمدار و ملج به خاطر انگل کرم درخت خوار از بین رفته اند.

هفت آبشار، موهبت جنگل سوادکوه

در آب و هوای این منطقه بهترین زمان برای سفر در فصل های بهار و پاییز است. در بهار بارندگی ها آبشارها را پر آب کرده و جوانه های درختان به تدریج رشد می کنند. در تابستان گرما و شرجی هوا آزار دهنده است، اما باز هم علاقه مندان به طبیعت راه خود را به سمت این منطقه پیدا می کنند. پاییز احتمالا زیباترین فصل در این ناحیه است. برگ های رنگارنگ درختان زمین را فرش می کنند و جنگل به هفتاد رنگ مختلف دیده می شود. این یک منظره باشکوه است. هوای زمستان این ناحیه بسیار سرد و برفی است. در این زمان سفر به آبشارها توصیه نمی شود.

هفت آبشار، موهبت جنگل سوادکوه

هفت آبشار، موهبت جنگل سوادکوه

هفت آبشار، موهبت جنگل سوادکوه

هفت آبشار، موهبت جنگل سوادکوه