‏10 غذایی که باید در سریلانکا امتحان کنید ‏

4.5
از 6 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
‏10 غذایی که باید در سریلانکا امتحان کنید ‏ + تصاویر
10 مهر 1396 12:00
2

مروارید اقیانوس هند یا اشک هند از جمله نام های مستعاریست که برای سریلانکا انتخاب شده است. اما این کشور با نام مستعار دیگری نیز شناخته شده است که با توجه به غذاهای محلی آن انتخاب شده است ، جزیره برنج و ادویه کاری.

مردم سریلانکا از مواد غذایی مختلفی برای تهیه غذا استفاده می کنند که از محبوب ترین های آن میوه های محلی از جمله نارگیل است ، علاوه بر اینها غذاهای دریایی و ادویه های مختلف ، موجب شده اند که غذاهای سریلانکایی بسیار متنوع باشد. اگر علاقه مند به امتحان کردن غذاهای محلی هستید ، در سریلانکا این 10 غذا را حتما امتحان کنید.

  1. ماهی ترش و ادویه کاری ( Fish ambul thiyal )

همانطور که از یک جزیره در اقیانوس هند انتظار می رود ، غذای دریایی نقش مهمی در غذاهای سریلانکا دارد. از محبوب ترین های آن ماهی ترش و ادویه کاری است که با ماهی های مختلفی تهیه می شود. در این غذا معمولا ماهی به شکل مکعبی برش داده می شود و با ادویه هایی همانند فلفل سیاه ، دارچین ، زردچوبه ، سیر و برگ پاندان و برگ کاری سرخ می شود. گوراکای خشک شده ، میوه ای کوچک است که مسئولیت مزه دار کردن این غذا را بعهده دارد. مزه ترش این ماهی بخاطر این میوه است.

ماهی ترش با ادویه کاری نوعی غذا است که اگرچه هنگام تهیه آن با آب ترکیب می شود اما باید به قدری بماند تا آب آن کاملا تبخیر شود.این کار باعث می شود ادویه به خوبی به خورد ماهی های خرد شده برود و آن را مزه دار کند. این غذا معمولا با برنج سرو می شود.

‏10 غذایی که باید در سریلانکا امتحان کنید ‏

  1. کوتو ( Kottu )

در میان سر و صدا و ترافیک بازار سریلانکا ، هر جا صدای بهم خوردن دو فلز روی یکدیگر را شنیدید بدانید که در حال نزدیک شدن به غذایی به نام کوتو هستید. کوتو در حقیقت همبرگر سریلانکایی است – غذایی که علاقه مندان به فست فود سفارش می دهند. این غذا از نوعی نان صاف و ترد به نام گودامبا روتی تهیه می شود.روتی معمولا در ابتدای روز سرخ می شود و زمانی که سفارش داده شود سرو می گردد. اما وقتی کوتو را سفارش دهید ، آشپز از شما می خواهد تا موادی را برای اضافه شدن به آن انتخاب کنید. سپس نان ترد را با آنها ترکیب می کند و یک ترکیب خوشمزه با مزه ای جدید به شما تحویل می دهد. کوتو همانند برنج سرو می شود و معمولا به آن سس تند کاری می زنند.

‏10 غذایی که باید در سریلانکا امتحان کنید ‏

  1. جوجه کاری (Kukul mas curry )

جوجه کاری از جمله معمول ترین غذاها در سریلانکا است که به نوعی آن را غذای خانگی می دانند. معمولا نحوه تهیه آن در مناطق مختلف نیز متفاوت است. ادویه جاتی از جمله دانه رازیانه ، هل ، چوب دارچین و میخک در روغن داغ تفت داده می شود سپس با جوجه و ادویه هایی نظیر فلفل ، پودر کاری ، زردچوبه ، برح پاندان و برگ کاری ترکیب می شوند. در برخی مناطق به این غذا پوره گوجه فرنگی نیز اضافه می شود.

جوجه کاری باید به مدت یک ساعت در این ترکیب مایع بجوشد تا زمانی که اسانس ادویه جات کاملا به خورد آن بروند. این غذا را معمولا با برنج یا روتی سرو می کنند.

‏10 غذایی که باید در سریلانکا امتحان کنید ‏

  1. لامپریس (Lamprais )

سریلانکا از فرهنگ های مختلفی الهام گرفته است که شاید هلندی ها در این میان بیشتر به چشم بخورند. لامپریس از دو کلمه هلندی ( Lump ) به معنای گوشت و (Rice) به معنای برنج ترکیب شده است. به طور خلاصه می توان گفت غذایی که در آن برنج و گوشت با هم ترکیب هستند. اما همه چیز به همین سادگی تهیه نمی شود. مرغ ، برنج و سس تند با هم ترکیب می شوند و در میان برگ موز پیچیده شده و سرخ می شود.

یک اسکوپ برنج در وسط برگ موز قرار می گیرد و اطراف آن ترکیبی از گوشت کاری ، خمیر میگو و سبزیجات چیده می شود و سپس در برگ موز پیچیده می گردد و برای سرخ شدن آماده می شود. لامپریس معمولا با ادویه جات شیرین همانند دارچین سرو می شود.

‏10 غذایی که باید در سریلانکا امتحان کنید ‏

  1. هاپرز ( Hoppers)

سریلانکایی ها به جای پنکیک ، هاپرز می خورند. غذایی که معمولا برای صبحانه سرو می شود و از ترکیب آرد برنج ، شیره ی نارگیل و مقداری شکر تهیه می شود. این ترکیب در یک ظرف گرد سرخ می شود . ترکیب بدست آمده شبیه به پنکیک است که معمولا به آن تخم مرغ نیز اضافه می شود. هاپرز را در برخی مناطق شیرین می خورند و اگر برای شام انتخاب شود معمولا با ادویه کاری همراه است.

‏10 غذایی که باید در سریلانکا امتحان کنید ‏

  1. جک فروت سبز و کاری ( Polos )

جک فروت از جمله میوه هایی است که در سریلانکا بیشتر از هر جای دیگری خواهید یافت ، بنابراین در غذاهای آنها نیز نقش مهمی ایفا می کند. جک فروت را در مراحل مختلفی از درخت می چینند. از خیلی رسیده و شیرین تا سبز و تقریبا نرسیده. پولوس غذاییست که با جک فروت سبز و ادویه کاری تهیه می شود.

این میوه را در سایزهای خیلی کوچک تقسیم می کنند و داخل یک ظرف می جوشانند تا نرم شود. سپس با پیاز ، سیر ، زنجبیل ، پودر فلفل ، پودر کاری ، زردچوبه  و برگ پاندان و کاری سرخ می کنند. در مرحله آخر نیز شیره نارگیل به آن اضافه می شود و می جوشد تا زمانیکه بیشتر مایع آن تبخیر شده و کم شود.

  1. ترشی بادمجان ( Wambatu moju )

این غذا معمولا با برنج سرو می شود و یکی از خوشمزه ترین غذاهاییست که با بادمجات تهیه می شود. بادمجان این ترشی معمولا بادمجانی با بدنه بنفش است که به تکه های ریز تقسیم می شود و به خوبی سرخ می گردد تا بادمجان ها شکلی ترد به خود بگیرند در حالیکه مغزپخت شده و داخل آنها نرم شده است. سپس با یک قاشق شکر ، مقداری پیاز قرمز ، فلفل سبز ، دانه خردل ، سرکه ، پودر فلفل و زردچوبه ترکیب شده و حالت کاراملی به خود می گیرد. در این مرحله باید این ترکیب به رنگی نزدیک به مشکی تبدیل شده باشد. این غذا مزه ای ترش و شیرین دارد و با خوردن هر قاشق از آن ، بادمجان با طعمی متفاوت در دهانتان آب می شود.

‏10 غذایی که باید در سریلانکا امتحان کنید ‏

  1. سالاد پنی ورت ( Gotu kola sambol )

اگر در سریلانکا به دنبال غذایی سبز و کاملا گیاهی می گردید ، سالاد پنی ورت گزینه شما خواهد بود. گولو کولا که به انگلیسی آن را پنی ورت می خوانند یک گیاه آسیایی است که خواص دارویی دارد. این گیاه را رنده می کنند سپس با گوجه فرنگی ، موسیر ، نارگیل تازه و گرد فلفل ترکیب می شود و معمولا با نمک ، فلفل و آبلیمو سرو می شود.

کلمه سامبول ( Sambol ) در زبان سریلانکایی به ترکیباتی گفته می شود که به صورت خام خورده می شود ، بیشتر سالاد ها یا سس ها را با نام سامبول می خوانند. سالاد پنی ورت را در کنار غذاهای دیگر سرو می کنند.

‏10 غذایی که باید در سریلانکا امتحان کنید ‏

  1. سالاد نارگیل ( Pol Sambol )

در کشوری که نارگیل یکی از مهم ترین میوه ها است طبیعیست که یکی از مهم ترین غذاهایی که کنار غذای اصلی سرو می شود با این میوه تهیه شود. به آن پل سامبول گفته می شود که از نارگیل ریز ریز شده ، پیاز قرمز ، فلفل یا پودر فلفل ، آبلیمو ، نمک تهیه می شود. در برخی مواقع ممکن است به این ترکیب ماهی نیز اضافه شود اما معمولا در ترکیب اصلی آن قرار ندارد. پل سامبول نیز یک غذای خام است ، بدین معنا که تمامی این مواد پس از خرد شدن در یک کاسه ریخته می شوند و بعنوان غذایی تکمیلی در کنار غذای اصلی سرو می گردد.

‏10 غذایی که باید در سریلانکا امتحان کنید ‏

  1. وود اپل (Wood apple )

اشتباه فکر نکنید ، این نام غذایی نیست که با سیب و چوب تهیه شود ! در اصل وود اپل یک میوه مختص کشورهای جنوب شرق آسیا است.  میوه ای به سایز دو نیم شده که پوسته ای سفت و مزه ای تقریبا تند و بویی عجیب دارد. با قدم زدن در بازار سریلانکا حتما بوی این میوه را بسیار دورتر از جایی که قرار دارد متوجه خواهید شد. داخل پوسته آن ماده ای به رنگ قهوه ای تیره قرار دارد. وود اپل را همانند نارگیل پس از باز کردن می خورند اما اگر با این مدل خوردن آشنایی ندارید می توانید مزه آن را در نوشیدنی آن که همانند یک اسموتی غلیظ سرو می شود امتحان کنید. به آن آب میوه وود اپل گفته می شود.

‏10 غذایی که باید در سریلانکا امتحان کنید ‏

‏10 غذایی که باید در سریلانکا امتحان کنید ‏

منبع : CNN

 

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.