غذاهای سنتی تبریز؛ معرفی کامل غذاهای محلی و معروف تبریز

4.4
از 52 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
غذاهای محلی و سنتی تبریز با معرفی کامل
06 فروردین 1403 08:00
1

غذاهای سنتی تبریز زبانزد خاص‌وعام هستند و از حیث طعم و مزه در صدر لذیذترین غذاهای سنتی ایران قرار می‌گیرند. تبریز در کنار دیدنی‌های زیبا، چشیدنی‌های بسیاری هم دارد که نباید از آن‌ها غافل شد. اگر به‌زودی عزم سفر به این شهر را دارید و می‌خواهید فهرستی از غذاهای محلی تبریز داشته باشید تا مبادا چیزی را از قلم بیندازید، توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب از مجله گردشگری لست‌سکند با ما همراه بمانید؛ چراکه قرار است لیستی از خوش‌مزه‌ترین و معروف‌‌ترین غذاهای سنتی تبریز را به شما معرفی کنیم.

بهترین و معروف‌ترین غذاهای سنتی تبریز

غذاهای تبریز بسیار خوش‌مزه‌اند و هرکسی که یک بار طعم آن‌ها را چشیده باشد، این گفته را تأیید می‌کند. بهترین و معروف‌ترین غذاهای سنتی تبریز عبارت‌اند از:

  • کوفته‌تبریزی
  • دلمه برگ مو
  • دلمه کلم
  • سوتی‌پلو (شیرپلو)
  • خاگینه تبریزی (قیقاناخ)
  • خورشت هویج
  • کوکوی تره
  • کوکوی لوبیاسبز
  • دویماج
  • آش گوجه
  • آش میوه
  • آش کلم‌قمری
  • آش اوماج
  • بادمجان شکم‌پر

مشاهده تورهای متنوع تبریز

در ادامه هریک از این غذاهای نام‌برده‌شده را به‌شکل مفصل معرفی می‌کنیم. توصیه می‌کنیم اگر به‌زودی قصد سفر به تبریز زیبا را دارید، سری به مطلب راهنمای سفر به تبریز بزنید تا علاوه‌بر غذاهای سنتی تبریز، اطلاعات مفصلی از دیدنی‌ها و جاذبه‌های این شهر هم داشته باشید و با دست‌پر به این شهر سفر کنید.

کوفته‌تبریزی

وقتی صحبت از غذاهای سنتی تبریز باشد، اولین اسمی که به ذهن خطور می‌کند، کوفته‌تبریزی است. شهرت این غذای سنتی تبریز به‌قدری است که جای خود را در منوی رستوران‌‌های شهرهای دیگر هم باز کرده است. این غذای خوش‌طعم که بهترین غذای سنتی تبریز محسوب می‌شود، از ترکیب سبزی‌های تازه و معطر مثل ریحان، ترخون،‌ مرزه و گشنیز با برنج، گوشت ‌چرخ‌کرده، لپه و ادویه تهیه می‌شود.

بعداز ترکیب موادی که نام بردیم و کوبیدن و مخلوط کردن آن‌ها با هم، بخشی از مواد را جدا کرده و در دل آن زرشک،‌ آلو، پیازداغ و تخم‌مرغ آب‌پز قرار می‌دهند. کوفته‌‌های گردشده را داخل سسی که ترکیب آن پیازداغ، ادویه و رب گوجه‌فرنگی است، قرار می‌دهند و اجازه می‌دهند تا کوفته‌ها حسابی مغزپخت شوند. این غذا را می‌توان معروف ترین غذای تبریز دانست.

lastsecond کوفته تبریزی.jpg
کوفته‌تبریزی، غذای معروف تبریز

دلمه برگ‌ مو

دلمه برگ‌ مو جزو غذاهای محلی تبریز است که در شهرهای دیگر ایران هم با کمی تغییر، طبخ می‌شود و بسیار محبوب است. دلمه برگ‌ مو از ترکیب و سرخ کردن گوشت چرخ‌کرده، پیازداغ، برنج، سبزی‌های معطر و لپه همراه با ادویه تهیه می‌شود. سپس این مواد را در دل برگ‌های جوان، سبز و تازه درخت انگور می‌پیچند و در قابلمه قرار می‌دهند تا دلمه‌ها پخته و آماده شوند. در دستور اصلی این غذا، ترکیبی از شکر و سرکه هم به‌عنوان سس، روی دلمه‌ها ریخته می‌شود تا طعم این غذا حسابی ملس و خوش‌مزه باشد.

lastsecond دلمه برگ مو.jpg
دلمه برگ‌ مو، معروف ترین غذای تبریز

دلمه کلم

دلمه‌ها در ایران تنوع زیادی دارند و اساساً می‌توان با هر سبزی‌جاتی، دلمه تهیه کرد؛ دلمه بادمجان،‌ دلمه فلفل، دلمه گوجه‌فرنگی و دلمه کلم که یکی از غذاهای محلی تبریز است. این دلمه هم مثل دیگر انواع‌ دلمه، از ترکیب گوشت چرخ‌کرده، لپه، برنج، سبزی‌های معطر با ادویه تهیه می‌شود و در نهایت این مواد را در برگ‌های کلم می‌پیچند. فوت کوزه‌گری این غذای لذیذ، زعفران است که بوی خوش و طعمی کم‌نظیر به این غذا می‌بخشد. در نهایت دلمه‌‌ها در سسی از رب گوجه‌فرنگی و پیازداغ پخته می‌شوند.

lastsecond دلمه کلم.jpg
دلمه کلم،‌ غذای محلی تبریز

شیر‌پلو (سوتی‌پلو)

شیرپلو یا به زبان آذری، سوتی‌پلو، غذای محلی تبریز است که شاید در نگاه اول کمی عجیب به نظر برسد؛‌ اما باید بگوییم این غذا یکی از لذیذترین غذاهای محلی تبریز است. سوت، در زبان ترکی به‌معنای شیر است و این پلوی خوش‌مزه هم به‌جای آب که معمولاً برنج با آن پخت می‌شود، با شیر به عمل می‌آید. برنج در ترکیبی از شیر، زعفران،‌ گلاب و کره پخته می‌شود و بعداز دم کشیدن برنج، آن را با خرما، زرشک، خلال پسته و خلال بادام تزیین می‌کنند و بسته به سلیقه با مرغ، گوشت یا ماهی سرو می‌کنند.

lastsecond شیرپلو.jpg
سوتی‌پلو،‌ غذای معروف تبریز

خاگینه تبریزی (قیقاناخ)

خاگینه‌ها جزو اصیل‌ترین غذاهای محلی ایران هستند و تنوع زیادی هم دارند. پایه اصلی خاگینه، تخم‌مرغ هم‌زده و سرخ‌شده در کره است. خاگینه تبریزی که در زبان آذری به قیقاناخ معروف است، یکی از خوش‌مزه‌ترین انواع خاگینه‌هایی است که می‌توانید بچشید. خاگینه تبریزی از ترکیب تخم‌مرغ،‌ آرد،‌ ماست شیرین و بکینگ‌پودر و سرخ شدن این ترکیب در کره تهیه می‌شود. بعداز سرخ شدن، روی آن ترکیبی از گردو و گل‌سرخ می‌ریزند و سپس شهد لذیذ و شیرینی که از شکر، هل، زعفران و گلاب تهیه شده است، روی این لایه‌ها اضافه می‌شود و این ترکیب بهشتی را تکمیل می‌کند.

lastsecond خاگینه.jpg
خاگینه، معروف ترین غذای تبریز

خورشت هویج

خورشت هویج، یکی از غذاهای سنتی تبریز است که طرف‌داران پروپاقرص زیادی دارد. این خورشت لذیذ، از ترکیب گوشت،‌ هویج خلال‌شده، آلو، پیازداغ،‌ ادویه، رب گوجه‌فرنگی و زعفران تهیه می‌شود. اگر ذائقه شما غذاهای ملس و کمی شیرین را دوست داشته باشد،‌ این غذا می‌تواند شما را مبهوت کند. اگر وسوسه شدید تا در سفر بعدی‌تان به شهر تبریز، خورشت هویج را امتحان کنید، پیشنهاد می‌کنیم به مطلب بهترین رستوران‌های تبریز هم نگاهی بیندازید تا بهترین رستوران را برای چشیدن این غذای محلی تبریز انتخاب کنید.

lastsecond خورشت هویج.jpg
خورشت هویج، غذای محلی تبریز

کوکوی لوبیاسبز

کوکو هم مثل خاگینه‌، جزو آن دسته از غذاهای سنتی ایرانی است که تنوع زیادی دارد. در واقع از ترکیب هر ماده‌ای با تخم‌مرغ می‌توان کوکو تهیه کرد. کوکوی لوبیاسبز تبریز، لطف دیگری دارد و به گواه شاهدان، جزو لذیذ‌ترین کوکوهاست. لوبیاسبز، سیب‌زمینی، تخم‌مرغ، پیازداغ، ادویه، زعفران و آرد مواد تشکیل‌دهنده این غذای سنتی تبریز است. این غذا علاوه‌بر طعم و بوی خوش، ارزش غذایی بالایی هم دارد و گزینه مناسبی برای افراد گیاه‌خوار است.

lastsecond کوکو لوبیا سبز.jpg
کوکوی لوبیاسبز، از بهترین غذاهای سنتی تبریز

دویماج

دویماج بهترین غذای سنتی تبریز برای افراد گیاه‌خوار است. دویماج در دسته فینگرفودها قرار می‌گیرد و با چشیدن اولین لقمه از آن انفجاری از طعم‌ها را تجربه می‌کنید. نان اسکو، پنیر تبریز، کره یا روغن حیوانی، گردو با سبزی‌جات معطری مثل پیازچه، ریحان، مرزه و ترخون مواد تشکیل‌دهنده این غذای محلی تبریز است. همه این مواد را با هم می‌کوبند و حسابی مخلوط می‌کنند و سپس به‌شکل یک دایره در‌می‌آورند. این دایره‌‌های لذیذ و معطر، یک میان‌وعده لذیذ و غذای ‌محلی تبریز است.

lastsecond دویماج.jpg
دویماج، یکی از غذاهای سنتی تبریز

آش میوه

آش میوه از آن دسته غذاهای محلی تبریز است که در کمتر جایی می‌توان شبیه آن را پیدا کرد. این غذای محلی تبریز از ترکیب حبوبات، گوشت قل‌قلی، پیازداغ، برنج، گندم، آلو، قیسی، سبزی‌جات تازه مثل تره، جعفری، نعناع و برگ چغندر تهیه می‌شود. این غذای محلی تبریز علاوه‌بر طعم ویژه و منحصر‌به‌فرد، بسیار مقوی است و ارزش غذایی بالایی دارد. اگر ذائقه شما طعم‌های ملس را می‌پسندد، توصیه می‌کنیم در سفرتان به تبریز با تور طبیعت گردی این آش لذیذ را امتحان کنید.

lastsecond  آش میوه.jpg
آش میوه، یکی از بهترین غذاهای سنتی تبریز

آش گوجه

زمستان‌های سخت و سرد تبریز، باعث شده که این شهر، آش‌های متنوعی داشته باشد. آش گوجه برای طرف‌داران آش و سوپ، بهترین گزینه از بین غذاهای محلی تبریز است. این آش خوش‌طعم و لذیذ از برنج، آب گوشت، پیازداغ، لوبیا‌ی چشم‌بلبلی، سبزی‌جات معطر، ادویه، غوره و آب‌غوره تهیه می‌شود. این غذای محلی تبریز، طعمی ترش دارد و جزو لذیذترین غذاهای سنتی تبریز است.

lastsecond آش ابغوره.jpg
آش گوجه،‌ یکی از غذاهای تبریز

آش کلم‌قمری

اگر جزو گیاه‌خواران هستید و با تور داخلی، عزم سفر به تبریز را هم دارید، باید این نوید را به شما بدهیم که در این شهر گزینه‌های خوش‌مزه زیادی متناسب با رژیم غذایی شما وجود دارد که می‌توانید از بین غذاهای تبریز انتخاب کنید و بچشید. آش کلم‌قمری یکی از غذاهای محلی تبریز است که می‌تواند گزینه خوبی برای گیاه‌خواران باشد. این آش از کلم‌قمری، برنج نیم‌دانه، بلغور، لپه، پیاز، گوجه‌فرنگی، آب قلم، رب گوجه‌فرنگی، ادویه و نعناع خشک تهیه می‌شود. این غذای معروف تبریز، علاوه‌بر طعم لذیذ و متفاوتش، ارزش غذایی بالایی هم دارد و تمام ذائقه‌ها می‌توانند از طعم آن لذت ببرند. 

lastsecond اش کلم قمری.jpg
آش‌ کلم‌قمری، یکی از بهترین غذاهای محلی تبریز

کوکو تره

تنوع غذاهای محلی تبریز بسیار است و غذاهای این شهر را از‌نظر طعم و مزه می‌توان با غذاهای محلی گیلان مقایسه کرد. انواع آش، انواع پلو و انواع کوکو بخشی از تنوع غذاهای سنتی تبریز است. کوکو تره، یکی از خوش‌مزه‌ترین و لذیذ‌ترین غذاهایی است که می‌توانید در سفر به تبریز آن را بچشید و لذت ببرید. این کوکو از ترکیب تخم‌مرغ، تره، گردو، زرشک و ادویه تشکیل شده است و طعم و بوی خیلی دل‌چسبی دارد.

lastsecond کوکو تره.jpg
کوکو تره، بهترین غذای سنتی تبریز برای گیاه‌خواران

آش اوماج

اگر سوپ و آش جزو غذاهای محبوبتان است، در فهرست غذاهای تبریز گزینه‌های زیادی برای شما وجود دارد. آش اوماج، یکی از انواع آش‌هایی است که می‌توانید در سفر با تور نوروز به تبریز بچشید و لذت ببرید. در ترکیب این آش عدس، نخود، آب قلم، پیاز، سیر و سبزی‌ وجود دارد. علاوه‌بر موادی که نام بردیم، تکه‌های خمیری که از آرد و ادویه تهیه شده است، به این آش اضافه می‌شود و همین گلوله‌های آردی که به آن‌ها در زبان آذری اوماج می‌گویند، لعاب و غلظت خوبی به این آش می‌دهد.

lastsecond آش اوماج.jpg
آش اوماج، غذای محلی تبریز

بادمجان شکم‌پر (قارنی یاریخ)

بادمجان شکم‌پر یکی از غذاهای سنتی تبریز است که از ترکیب و سرخ کردن گوشت چرخ‌کرده، پیاز، گوجه‌فرنگی، رب گوجه‌فرنگی و ادویه‌ها و قرار دادن این مواد در دل بادمجان تهیه می‌شود. قارنی یاریخ در زبان آذری به‌معنای شکم‌پاره است و نام این غذای محلی تبریز هم به‌دلیل پر کردن شکم‌ بادمجان با مواد سرخ‌شده است.

lastsecond بادمجان شکم‌پر.jpg
قارنی یاریخ یا بادمجان شکم‌پر، بهترین غذای سنتی تبریز

سفر به تبریز با تورهای متنوع تبریز‌گردی

اگر بعد از خواندن این مطلب مشتاق شده‌اید تا به این شهر زیبا سفر کنید و غذاهای سنتی تبریز را بچشید، یکی از روش‌هایی که می‌توانید برای سفرتان انتخاب کنید، خرید تور است. برای دیدن انواع‌واقسام تورها و مقایسه آن‌ها، کافی است در وبگاه لست‌سکند وارد بخش تورها شوید و عبارت تور تبریز را جست‌وجو کنید. با یک جست‌وجو به فهرستی از تورهای این شهر می‌رسید و می‌توانید متناسب با سلیقه، زمان‌بندی و بودجه‌تان تور مناسبتان را انتخاب کنید.

سخن آخر

غذاهای محلی تبریز هم مثل جاهای دیدنی تبریز تنوع زیادی دارند. با هر ذائقه‌ای که به این شهر سفر کنید، غذایی باب میل شما پیدا می‌شود. در این مطلب، سعی کردیم شناخته‌شده‌ترین غذاهای سنتی تبریز را به شما معرفی کنیم تا در سفرهای آینده با رجوع به این لیست بتوانید غذایی متناسب با سلیقه‌تان انتخاب و امتحان کنید؛ گرچه توصیه ما به شما این است که سخت‌گیری در مقوله غذا را دست‌کم در سفر کنار بگذارید و خودتان را از تجربه طعم‌های جدید محروم نکنید؛ چراکه ماجراجویی در طعم‌ها هم بخشی از فرایند ماجراجویی در سفر است.

شیدا چراغی
شیدا چراغی

یکی از خیل هزاران جوان مهندس ایرانی بودم و سرگردان در دنیای اعداد. با پرسه‌های آهسته در شهر، وارد دنیای سفر شدم. ذوق کشف جهان و دیدن نادیده‌ها را داشتم و شاید از آن بیشتر، قصه گفتن و قصه ساختن. امروز یک مسافر، قصه‌گو و تجربه‌گرای نوپا در دنیای سفرم. علاقه‌مند به آهسته قدم زدن در شهر، توجه به جزئیات، شنیدن خاطرات جوانی سالمندان و پرسه‌های بی‌هدف و کشف راز جهان.