غذاهای محلی گیلان؛ بهترین و خوشمزه ترین غذاهای سنتی گیلان

3.9
از 15 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
لیست غذاهای محلی گیلان؛ از معروف ترین تا خوشمزه ترین غذاهای سنتی گیلان
06 بهمن 1402 08:00
0

غذاهای محلی گیلان به‌قدری پرطرف‌دار و خوش‌مزه‌اند که هیچ غذای دیگری نمی‌تواند در خوش‌طعمی با غذاهای اصیل گیلان رقابت کند. این غذاها که با ترکیبات محلی مانند بادمجان، سیر، گردو، رب‌انار و سبزی‌جات تازه همراه هستند، طرف‌داران زیادی دارند. اکثر افرادی که به شمال کشور سفر می‌کنند، دوست دارند طعم غذاهای محلی رشت را بچشند و لذت ببرند. اگر شما هم جزو این افراد هستید و می‌خواهید بهترین غذاهای محلی گیلان را بشناسید، با ما همراه باشید؛ زیرا در این مطلب از لست‌سکند قرار است خوشمزه ترین غذاهای محلی گیلان را به شما معرفی کنیم.

بهترین غذاهای محلی گیلان کدام‌اند؟

باقالاقاتوق، مرغ ترش، میرزاقاسمی، خورش آلومسما، ترش‌تره، بادمجان کباب، اناربیج، واویشکا، سیرابیج، سیر قلیه، کباب ترش و خورش پامادور از خوشمزه ترین غذاهای محلی گیلان هستند. در ادامه، این غذاها را به شما معرفی می‌کنیم و اطلاعات مختصری از مواد اولیه غذاهای اصیل گیلان را در اختیارتان قرار دهیم. اگر به بهترین غذاهای محلی گیلان علاقه دارید و می‌خواهید در سفر به شمال کشور در کنار بازدید از جاهای دیدنی گیلان، غذاهای سنتی آن را نیز بچشید، خواندن این مطلب، بهترین راه برای آشنایی با لیست غذاهای محلی گیلان است.

۱) باقالاقاتوق

باقالاقاتوق که به‌شکل باقلاقاتوق یا باقالی‌قاتوق هم نوشته می‌شود، یکی از معروف‌ترین و خوشمزه ترین غذاهای محلی گیلان است که با باقالی شمالی، سیر، شوید و تخم‌مرغ درست می‌شود. این غذا را می‌توانید در بهترین رستوران‌های رشت پیدا کنید و سفارش دهید. اگر تابه‌حال این غذا را نچشیده‌اید و دوست دارید بدانید شبیه به چه غذایی است، باید بگوییم که در باقالاقاتوق مزه سیر و شوید بر دیگر مزه‌ها غالب است. بعد از آن طعم باقالی و تخم‌مرغی که روی کته سفید، تکه‌تکه‌شده را خواهید فهمید. این غذا بسیار خوش‌مزه‌ و مفید است و احساس سیری طولانی‌مدتی به شما می‌دهد.

ezgif.com-webp-to-jpg-converter.jpg
باقالاقاتوق، از غذاهای سنتی گیلان

۲) مرغ ترش

از رنگ این غذا تعجب نکنید. یعنی تصور نکنید که سوخته یا مانده است. برای درست کردن مرغ ترش گیلانی از رب‌انار استفاده می‌شود. به همین دلیل، رنگ خورش تیره است. از دیگر ترکیبات این غذا می‌توان به کره، مرغ، سیر، گردو، سبزی‌جات مخصوص گیلانی شامل جعفری، تره، گشنیز و... اشاره کرد. مرغ ترش مزه‌ای بی‌نظیر دارد. اگر بخواهیم طعم اصلی این غذا را که از بهترین غذاهای محلی گیلان است، برایتان توضیح دهیم باید بگوییم که با هر قاشق خورش و برنج، مزه مرغی را حس می‌کنید که کمی ترش است. این مرغ همراه با بافت قوام‌آمده سبزی‌جات خاص شمالی ترکیب می‌شود و طعمی جذاب دارد. اگر غذای ترش‌مزه دوست دارید، می‌توانید میان غذاهای محلی گیلان، مرغ ترش را هم امتحان کنید.

11zon_cropped-31-1.jpg
مرغ ترش، بهترین غذای محلی گیلان

۳) میرزاقاسمی

میرزاقاسمی یکی از غذاهای معروف و رایج در ایران است که جزو غذاهای گیلانی با بادمجان به حساب می‌آید. احتمالاً شما هم این غذا را چشیده‌اید و در وعده‌هایتان آن را سرو می‌کنید؛ اما اگر تابه‌حال میرزا قاسمی نخورده‌اید، خوب است بدانید که مزه متفاوتی از بادمجان را در این غذا حس خواهید کرد. میرزا قاسمی را بیشتر با سبزی‌خوردن تازه، فلفل سبز، لیمو و سیرترشی میل می‌‌کنند.

اگر هنگام بازدید از جاهای دیدنی رشت، دلتان خواست یک غذای گیلانی را امتحان کنید، می‌توانید میرزا قاسمی سفارش دهید و روی طعم لذید این غذا حساب ویژه‌ای باز کنید. میرزاقاسمی یکی از غذاهای سنتی گیلان است که از ترکیب بادمجان تنوری، گوجه، سیر، تخم‌مرغ و ادویه درست می‌شود. اکثر افراد آن را با نان میل می‌کنند؛ اما اگر بخواهید، می‌توانید آن را با کته هم سفارش دهید.

بهترین غذای محلی گیلان.jpg
میرزا قاسمی، از غذاهای گیلانی با بادمجان

۴) خورش آلومسما

خورش آلومسما یکی از بهترین غذاهای محلی گیلان است که با مرغ، آلوی خشک، پیاز، روغن، زعفران، نمک و فلفل درست می‌شود. این خورش ازجمله غذاهای محبوب و خوش‌مزه ایرانی‌ است که آن را با کته سفید یا پلو می‌خورند. خورش آلومسما طعم ترش و شیرینی دارد که شاید برای همه افراد خوشایند نباشد؛ اما اگر یک بار آن را امتحان کنید، عاشقش خواهید شد.

خورش آلو مرغ گیلانی خواص غذایی بسیار زیادی دارد. آلوی خشک این غذا حاوی فیبر، آهن، پتاسیم و ویتامین C است. به همین دلیل خورش آلومسما را برای سلامت قلب، مغز و پوست، مفید می‌دانند. اگر دوست دارید این خورش را در خانه درست کنید، می‌توانید برای داشتن طعم ترش‌تر از لیموترش یا رب‌انار استفاده کنید یا برای داشتن طعم شیرین‌تر، داخل غذا شکر یا عسل بریزید. همچنین برای افزایش رنگ و عطر خورش می‌توان از زعفران، رزماری یا گلاب استفاده کرد.

خورش آلومسما.jpg
خورش آلومسما، از غذاهای سنتی گیلان

۵) ترش‌تره

یکی از بهترین غذاهای محلی گیلان، ترش‌تره یا ترشی‌تره است. اگر دوست دارید غذاهای ترش گیلانی را امتحان کنید، ترش‌تره را در لیست غذاهای محلی گیلان قرار دهید. این خورش از سبزی آش با مقدار گشنیز و اسفناج بیشتر، آرد برنج یا دو قاشق برنج خام، چند حبه سیر و آب‌غوره درست می‌شود. جالب است بدانید که در این خورش سبزرنگ خوش‌عطر، تخم‌مرغ نیز اضافه می‌شود که به مزه بهتر این غذا کمک می‌کند. در سفر به گیلان ممکن است تخم‌مرغ‌های ترشی‌تره را کامل یا به‌صورت هم‌زده ببینید. مثلاً افرادی که با تور ماسال به گیلان سفر می‌کنند نمای متفاوتی از ترش‌تره را می‌بینند؛ بنابراین اگر در سفرتان به شمال با این غذا مواجه شدید، از اشکال مختلف ترش‌تره تعجب نکنید و فقط از طعم غذا لذت ببرید!

غذاهای سنتی گیلان.jpg
ترش‌تره، از غذاهای محلی رشت

۶)‌ بادمجان کباب

بادمجان کباب گیلانی یکی از بهترین غذاهای محلی گیلان است که با بادمجان، گوشت چرخ‌کرده، پیاز و گوجه‌فرنگی درست می‌شود. این غذا را می‌توان با نان تافتون یا برنج سرو کرد. مزه این غذا شیرین و ترش است و بوی فوق‌العاده‌ای دارد. بادمجان کباب گیلانی را می‌توان با ماست و سبزی‌خوردن میل کرد. این غذا سرشار از پروتئین، فیبر، ویتامین C و آنتی‌اکسیدان است و برای سلامت قلب و روده مفید خواهد بود. این غذا را می‌توان جزو بهترین غذاهای گیلانی با بادمجان به شمار آورد.

غذاهای محلی رشت.jpg
بادمجان کباب، از خوشمزه ترین غذاهای محلی گیلان

۷) اناربیج

شاید یکی از مهم‌ترین غذاهایی که افراد در تور شمال امتحان می‌‌کنند اناربیج است. اناربیج را می‌توان غذای محلی گیلان شبیه فسنجان معرفی کرد و به عقیده برخی از افراد، بهترین غذای محلی گیلان است. اناربیج با برنج، انار و گوشت گوسفند درست می‌شود. این غذا را می‌توان با ماست و سبزی‌خوردن تازه میل کرد و از طعم ترش و شیرین آن لذت برد.

برای درست کردن اناربیج در خانه، می‌توانید گوشت را با پیاز، نمک، فلفل و زردچوبه تفت دهید. سپس برنج را با کمی روغن و آب جوش بپزید و هنگام سرو کردن، کمی انار روی آن پخش کنید. اگر دوست دارید، می‌توانید کمی شکر یا عسل هم به انار اضافه کنید تا شیرین‌تر شود. اناربیج یک غذای سالم و مقوی است که منابع زیادی از ویتامین C، آهن و پروتئین دارد. این غذا را می‌توان در فصل پاییز و زمستان خورد و از خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی انار بهره‌مند شد. پس اگر در این فصول به گیلان می‌روید، یادتان نرود که اناربیج را امتحان کنید.

اناربیج.jpg
اناربیج، غذای محلی گیلان شبیه فسنجان

۸) واویشکا

واویشکا یکی از غذاهای محلی رشت است که با گوشت و سیب‌زمینی درست می‌شود. این غذا را می‌توان با نان، ترشی و دوغ میل کرد و از طعم بی‌نظیر آن لذت برد. واویشکا مزه‌ای تقریباً مشابه کباب‌تابه‌ای دارد و با عطر و طعم سیب‌زمینی همراه است. این غذای گیلانی یک غذای مقوی برای فصول سرد سال است و خوردن آن به افرادی که گوشت چرخ‌کرده دوست دارند، پیشنهاد می‌شود. واویشکا یکی از خوشمزه ترین غذاهای محلی گیلان است که نماد فرهنگ و هنر آشپزی این منطقه به شمار می‌آید. اگر دوست دارید در سفر گیلان با سبک‌وسیاق آشپزی خطه شمالی کشور آشنا شوید، خوردن واویشکا را فراموش نکنید.

واویشکا.jpg
واویشکا، از غذاهای اصیل گیلان

۹) سیرابیج

سیرابیج یکی از غذاهای اصیل گیلان است که در شمال کشور به بهترین شکل پخته می‌شود و طرف‌داران زیادی دارد. این غذا مخلوطی از برگ سیر، تخم‌مرغ، روغن، فلفل، نمک و زردچوبه است و با برنج سرو می‌شود. البته می‌توانید آن را با نان نیز میل کنید. اگر دوست دارید این غذا را در خانه درست کنید و به برگ سیر یا سبزی محلی گیلانی دسترسی ندارید، می‌توانید از تره استفاده کنید و آن را به‌عنوان جایگزین سبزی محلی گیجاواش، داخل غذا بریزید. گیجاواش یک نوع سبزی محلی است که داخل سیرابیج و سیر قلیه استفاده می‌شود. سیر قلیه نیز یک غذای گیلانی است که در ادامه آن را معرفی خواهیم کرد.

سیراویج.jpg
سیرابیج، از خوشمزه ترین غذاهای محلی گیلان 

۱۰) سیر قلیه

این غذا به عقیده اکثر افرادی که به شمال کشور سفر می‌کنند، بهترین غذای محلی گیلان است. البته سیرقلیه را می‌توان در اکثر شهرهای ایران پیدا کرد، به همین دلیل افرادی که با تور داخلی نیز سفر می‌‌کنند، این غذا را می‌شناسند. سیر قلیه با استفاده از سینه مرغ، لپه، برگ سیر، آب نارنج، ادویه و روغن درست می‌شود و مزه‌ای ترش دارد. البته مزه آن به‌دلیل وجود سیر، کمی هم تند است. بدون خوردن سیر قلیه معروف گیلانی نمی‌توانید ادعا کنید که از لیست غذاهای محلی گیلان همه را امتحان کرده‌اید. اگر به شمال می‌روید، پیشنهاد می‌‌کنیم سری به رستوران‌های محلی رشت بزنید و سیر قلیه را که از غذاهای محلی رشت است، سفارش دهید. به شما قول می‌دهیم اگر ذائقه‌تان غذاهای ترش را دوست داشته باشد، عاشق آن خواهید شد.

سیر قلیه.jpg
سیر قلیه، از غذاهای محلی رشت

۱۱) کباب ترش

کباب ترش گیلانی یکی از بهترین غذاهای محلی گیلان است که با گوشت چرخ‌کرده، پیاز، سیر، گرد لیمو و زعفران درست می‌شود. این غذا در استان گیلان بسیار محبوب است و معمولاً با کته سرو می‌شود. کباب ترش گیلانی طعمی ترش و تند و بویی فوق‌العاده دارد. همین موضوع باعث می‌شود هوس کنید که این غذا را در خانه خود نیز درست کنید و یاد روزهایی بیفتید که در بازارهای رشت، کباب ترش گیلانی را مزه کرده‌اید. برای درست کردن این غذا، ابتدا گوشت را با سیر، پیاز، نمک، فلفل، زردچوبه و آب‌غوره مخلوط کنید و به‌شکل کوفته‌های کوچک درآورید و روی سیخ‌های فلزی قرار دهید. این کباب‌ها را در رب‌انار و جعفری، ترخون، گشنیز، مرزه و چوچاق بغلتانید تا بپزند. در نهایت کباب ترش گیلانی را با برنج و ماست سرو کنید و از طعم آن لذت ببرید.

57751_859.jpg
کباب ترش، از بهترین غذای محلی گیلان

۱۲) خورش پامادور

خورش پامادور یا همان املت رشتی جذاب و خوش‌بو، یکی از غذاهای سنتی گیلان است که به‌راحتی درست می‌شود و طعم آن از خاطرتان نمی‌رود. شمالی‌ها به گوجه‌فرنگی، پامادور می‌گویند و این غذا ترکیب گوجه‌فرنگی، سیر و روغن است. به همین راحتی و با رعایت نکات کلیدی می‌توانید در خانه هم این خورش را درست کنید و با کته میل کنید. سیر، عضو جدانشدنی از غذاهای گیلانی است و همین عنصر، طعم و مزه غذاهای سنتی گیلان را جذاب‌تر کرده است.

pamador-khoresh-asli-min.jpg
خورش پامادور، از غذاهای اصیل گیلان

سخن آخر

لیست غذاهای محلی گیلان که در این مطلب معرفی کردیم، فقط بخشی از غذاهای بسیار خوش‌مزه‌ای است که در گیلان درست می‌شود. هنگامی که به این منطقه سفر کنید، از تنوع و رنگ‌وبوی غذاهای آن شگفت‌زده خواهید شد. اگر تابه‌حال غذاهای محلی گیلان را چشیده‌اید، دوست داریم بدانیم کدام‌یک از این غذاها بیشتر باب‌میلتان بوده است. اگر به‌تازگی تصمیم گرفته‌اید که غذاهای سنتی گیلان را امتحان کنید، از بین خوشمزه ترین غذاهای محلی گیلان، کدام غذا را به‌عنوان نخستین انتخاب در نظر می‌گیرید؟

فاطمه یموتی
فاطمه یموتی

اولین باری که خواندن یک کتاب توانست روحم را پرواز دهد، به یاد می‌آورم. تقریبا فهمیده بودم که کلمات، قدرت فوق‌العاده‌ای دارند. مخصوصا اگر درباره چیزهایی باشد که تا به‌حال نمیدانستی. چند سالی‌ست که از آن روزها می‌گذرد و من هنوز دست به قلم، روی ابرها درحال پروازم.