صفر تا صد منوی نوشیدنی های کافی شاپ ها + انواع قهوه و چای

4.5
از 92 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
با صفر تا صد انواع نوشیدنی گرم در کافه ها آشنا شوید
17 اردیبهشت 1401 08:00
13

 تا حالا  پیش آمده که به کافی شاپ بروید و با نگاه کردن به منو، سرتاسر با اسامی خارجی و غریبی که به عنوان دسر یا نوشیدنی معرفی شده‌اند، مواجه شوید؟ این صحنه برای خیلی از ما در مقطعی اتفاق افتاده است. زمانی که به غیر از قیمت از هیچ چیز دیگر منوی کافه مطمئن نیستیم! این مورد به دلیل تنوع نوشیدنی و خوراکی‌ها طبیعی است، اما بدون شک در هر منو، نوشیدنی ‌‌های گرم متداولی وجود دارد که بین هر کافی شاپی مشترک است.

بنابراین اگر جزو کسانی هستید که دوست ندارید این اتفاق‌ برایتان تکرار شود یا علاقه دارید از نوشیدنی های گرم کافی شاپ‌ها اطلاعات بیشتری مثل، ریشه و اصالت هر نوشیدنی گرم و مواد تشکیل دهنده آن‌ها کسب کنید به خواندن این مطلب از لست سکند ادامه دهید.

02.jpg

انواع نوشیدنی گرم

همانطور که اشاره شد نوشیدنی های گرم بخش قابل توجهی از منوی کافی شاپ‌ها را دربرمی‌گیرند. نوشیدنی های گرم کافی شاپ‌ها شامل چای، دم نوش و قهوه‌ها می‌شود. طبیعتا هر کدام از این سه مورد طیف گسترده‌ای از نوشیدنی های گرم را شامل می‌شود که در تیترهای بعدی معروف‌ترین هر کدام را به شما توضیح می‌دهیم.

انواع نوشیدنی گرم.jpg
چای و قهوه از محبوب‌ترین انواع نوشیدنی های گرم

انواع قهوه‌ها در منوی کافی‌شاپ

قهوه دومین نوشیدنی گرم پرطرفدار و سومین نوشیدنی پرمصرف در جهان است که دست کم در 70 کشور مختلف تولید می‌شود. دنیای قهوه‌ها متشکل از 4 نوع دانه عربیکا، ربوستا، لیبریکا و اکسلسا می‌شود که عربیکا با اختلاف، محبوب‌ترین دانه قهوه شناخته می‌شود و پس از آن هم ربوستا محبوب‌ترین دانه قهوه در جهان است. دانه‌های عربیکا مزه ترش مانند (اسیدیته) بیشتری دارند و کافئین آن‌ها کمتر است و دانه‌های ربوستا مزه تلخ‌تری دارند و کافئین‌شان بیشتر است. اگر هم دوست دارید بدانید کدام کشورها مرغوب ترین دانه قهوه را تولید می‌کنند، روی عبارت لینک شده کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری درباره دانه‌های قهوه‌ بدست بیاورید.

انواع قهوه-min.jpg
انواع قهوه 

روش دم آوری قهوه‌ها

می‌دانیم که هر چه زود‌تر دوست دارید به سراغ معرفی نوشیدنی های گرم برویم! اما لازم است پیش از معرفی انواع نوشیدنی های گرم، انواع دم آوری قهوه‌ها را هم بدانیم، زیرا قهوه‌ها بخش مهمی از نوشیدنی‌ های گرم را دربرمی‌گیرند و طعم قهوه در دم آوری‌های مختلف، متفاوت است. همچنین ممکن است هنگام سفارش قهوه، نحوه دم آوری آن از شما پرسیده شود. دم آوری قهوه‌ها روش‌ و دستگاه‌های مختلفی دارد که از متداول‌ترین آن‌ها به صورت زیر است.

  • دم کردن قهوه به وسیله جوشاندن: یکی از روش‌های سنتی قهوه که امروزه کمتر استفاده می‌شود، اما طرفدارای خودش را دارد، قهوه‌های جوشیده هستند که شناخته شده‌ترین آن قهوه کاوبوی و قهوه ترک است.
  • پور اور (Pour Over): در روش پور اور یا چکه‌‎ای، آب داغ به قهوه آسیاب شده اضافه می‌شود و پس از عبور از فیلتر، قهوه تهیه می‌شود که متداول‌ترین دستگاه‌های دم آوری آن وی60 و کمکس است.
  • دم کردن قهوه به وسیله فشار: در این روش برای عصاره گیری، آبجوش با فشار زیاد از قهوه عبور می‌کند تا حاصل آن یک قهوه‌ غلیظ شود. ائروپرس، دستگاه اسپرسو ساز و موکاپات از جمله دستگاه‌های مورد استفاده برای تهیه قهوه به وسیله فشار هستند.
  • دم کردن قهوه به صورت غوطه وری: غوطه وری (immersion) به روشی گفته می‌شود که آب داغ و قهوه بدون فیلتر با یک دیگر مخلوط می‌شوند. فرنچ پرس از پرمصرف‌ترین دستگاه‌های تهیه قهوه به صورت غوطه وری است.
انواع دستگاه‌های دم آوری قهوه.jpg
انواع دستگاه‌ دم آوری قهوه

قهوه اسپرسو

  • خواستگاه: ایتالیا
  • نسبت: یک شات اسپرسو

اسپرسو یکی از خالص‌ترین و در عین حال محبوب‌ترین قهوه‌های حال حاضر جهان است که بر پایه آن سایر قهوه‌های محبوب‌ تهیه می‌‍شوند. این قهوه فاقد لِرد نرم‌تر از قهوه فرانسه و زبرتر از قهوه ترک آسیاب می‌شود و با دستگاه مخصوص اسپرسوساز دم می‌شود، به این صورت که آب با فشار زیاد از قهوه عبور داده می‌شود و عصاره قهوه به طور کامل خارج می شود. اسپرسو در فنجان کوچکتر از قهوه ترک سرو می شود و کف نازک و روشنی روی آن می بندد (اگر از دستگاه خوب و قهوه مناسب استفاده شود). اسپرسو واژه‌ای ایتالیایی است که معنای آن در فارسی قهوه فشرده ترجمه می‌شود.

سینگل اسپرسو.jpg
اسپرسو از مهم‌ترین انواع نوشیدنی گرم 
اسپرسو.png
نسبت قهوه اسپرسو 

دابل اسپرسو

  • خواستگاه: ایتالیا
  • نسبت: دو شات اسپرسو

اسپرسو به خودی خود یک قهوه غلیظ و قوی محسوب می‌شود. اما اگر به مقدار بیشتری اسپروسو نیاز دارید، می‌توانید دوپیو (doppio) یا همان دابل اسپرسو را سفارش دهید. این قهوه همان طور که از نامش مشخص است از دو شات اسپرسو تشکیل شده است.

دابل اسپرسو.jpg
دابل اسپرسو از انواع نوشیدنی های گرم 
دبل اسپرسو.png
 نسبت دابل اسپروسو 

قهوه آمریکانو

  • خواستگاه: ایتالیا – آمریکا
  • نسبت: یک شات اسپرسو + 3 اونس آب جوش

آمریکانو یکی دیگر از محبوب‌ترین انواع نوشیدنی گرم است که بر پایه یک شات اسپرسو تهیه می‌شود. به این صورت که با استفاده از دستگاه اسپروسو ساز، مینی پرسو یا نانوپرسو یک شات قهوه اسپرسو درست می‌‎شود و با دو برابر حجم اسپروسو، با آب جوش مخلوط می‌شود. عموما رقیق بودن آمریکانو و شباهت آن به نوشیدنی های گرمی چون چای باعث می‌شود که در لیوان با فنجان‌های بزرگ سرو شود.

گفته می‌شود خواستگاه این نوشیدنی گرم به جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد، زمانی که سربازان آمریکایی که در اروپا مستقر بودند، برای اینکه بتوانند قهوه‌ای باب میل‌شان را درست کنند، قهوه اسپرسو (قهوه‌ای که در آن شرایط در دسترس بود) را با آب جوش ترکیب کردند.

americano.jpg
آمریکانو یکی از نوشیدنی های گرم پرطرفدار
آمریکانو.png
نسبت قهوه آمریکانو 

کاپوچینو

  • خواستگاه: ایتالیا
  • نسبت: یک تا دو شات اسپرسو + دو اونس شیر بخار داده شده + 2 اونس فوم شیر

مطمئنا در لیست نوشیدنی های گرم کافی شاپ ها نام کاپوچینو را دیده‌اید. این نوشیدنی گرم بر پایه اسپرسو معمولا در صبحانه و فنجان‌های چینی سرو می‌شود. میزان شکر کاپوچینو بسته به علاقه شما متغیر است، برخی برای تزیین این نوشیدنی گرم از خامه و پودر قهوه استفاده می‌کنند.

کاپوچینو.jpg
کاپوچینو از جمله نوشیدنی های گرم کافی شاپ ها
کاپوچینو.png
نسبت کاپوچینو 

کافه لاته

  • خواستگاه: ایتالیا
  • نسبت: یک شات اسپرسو + 8 تا 10 اونس شیر بخار داده شده + 1 سانتی‌متر فوم شیر

اگر به دلیل تلخ و ترش بودن قهوه از طعم آن خوشتان نمی‌آید، پیشنهاد می‌کنیم کافه لاته (لته) را امتحان کنید. این نوشیدنی گرم به دلیل نسبت شیر زیادی که دارد، استیدیته آن بسیار کم است و طعم کاملا ملایمی دارد. تفاوت کاپوچینو و کافه لاته در نسبت شیر بخار داده شده، فوم و اسپرسو است. به این صورت که لته از اسپرسوی کمتر، شیر بیشتر و فوم کمتری تهیه می‌شود.  

کافه لاته.jpg
لاته از پرطرفدارترین انواع نوشیدنی گرم 
لاته.png
نسبت کافه لاته 

موکا

  • خواستگاه: یمن
  • نسبت: یک شات اسپرسو + 1 تا 2 اونس سس یا پودر شکلات + 1 تا 3 اونس شیر بخار داده شده + 2 تا 3 سانتی‌متر خامه همزده یا فوم شیر

موکا یا موکاچینو همانند سایر موارد نامبرده یکی دیگر از نوشیدنی های گرم بر پایه اسپرسو است که عمده تفاوت آن با لته و کاپوچینو علاوه بر نسبت مواد اولیه، اضافه شدن پودر یا سس شکلات به این نوشیدنی گرم است. این نوشیدنی به دلیل داشتن سس شکلات و شیر زیاد، حتی برای کسانی هم که به قهوه علاقه ندارند خوشایند است.

کافه موکا.jpg
موکا یک نوشیدنی گرم یمنی
موکا.png
نسبت موکا

قهوه ترک

  • خواستگاه: کشورهای عربی (یمن - سوریه)
  • نسبت: 30 گرم قهوه + 350 میلی‌لیتر آب

قهوه ترک که بر خلاف نامش ریشه عربی دارد یکی از اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین نوشیدنی‌ های گرم در بین قهوه‌ها محسوب می‌شود. دانه قهوه عربی بسیار نرم آسیاب می‌شود که به همین علت همین ویژگی احتیاج به مراقبت خاص دارد تا عطر و بوی خود را از دست ندهد. قهوه ترک به وسیله قهوه‌‎جوش‌های معمولی روی شعله گاز آماده می‌شود و روی فنجانش کف می‌بندد و در ته فنجان قهوه ترک مقداری لرد قرار می‌گیرد. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با قهوه ترک به مطلب هر آنچه باید درباره قهوه ترک بدانید مراجعه کنید. البته لازم است بدانید در حال حاضر قهوه عربی و قهوه ترک از نظر فرهنگی و ادویه‌جاتی که استفاده می‌شود، متفاوتند.

قهوه ترک.jpg
قهوه ترک یک نوشیدنی گرم پرطرفدار

انواع چای در منوی کافی شاپ ها

چای نه‌تنها محبوب‌ترین و پرمصرف‌ترین نوشیدنی گرم در جهان شناخته می‌شود، بلکه به طور کلی پس از آب، پرمصر‌ف‌ترین نوشیدنی در جهان است. در حال حاضر بیش از 3000 نوع چای در کشورهای مختلف وجود دارد که در ادامه برخی از انواع محبوب‌ آن در دنیا و ایران را به شما معرفی می‌کنیم. اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری از این نوشیدنی گرم پرطرفدار به دست بیاورید، نگاهی هم به مطلب روش‌های مختلف سرو چای در کشورهای مخلتف بیندازید.

انواع چای.jpg
انواع چای 

چای سیاه

  • خواستگاه: چین
  • ترکیبات: گیاه کاملیا سیننسیس + داغ

چای سیاه پرمصرف‌ترین چای در جهان است که در ایران هم طرفداران بسیار زیادی دارد. در حدی که 78 درصد از میزان تمام چای‌های مصرف شده در جهان، مختص به چای سیاه است. این چای در مقایسه‌ با سایر چای‌ها بیشترین مقدار کافئین را دارد، اما نسبت کافئین آن در مقیاس با اکثر قهوه‌ها کمتر است. چای سیاه خواص بسیاری دارد و غنی از آنتی اکسیدان هست.

چای سیاه.jpg
چای سیاه از پرطرفدارترین انواع نوشیدنی های گرم 

چای سبز

  • خواستگاه: چین
  • ترکیبات: گیاه کاملیا سیننسیس + آب داغ

چای سبز، چای سیاه، چای اولانگ و چای سفید همگی از گیاه کاملیا سیننسیس حاصل می‌شوند، اما تفاوت طعم، عطر، رنگ و خواص آن‌ها به این دلیل متفاوت است که پروسه تولید متفاوتی دارند، به این صورت که برخی از این چای‌ها صرفا در مقابل نور خورشید خشک می‌شوند و برخی دیگر اکسید (تخمیر) می‌شوند. برای مثال، چای سبز مراحل اکسید شدن را طی نمی‌کند و گیاه چای رنگ سبزشان را حفظ می‌کند. چای سبز طعم ملایم و کمی تلخ دارد، اما به خواص مختلف آن فوق العاده محبوب است. 

چای سبز.jpg
چای سبز یک نوشیدنی گرم پرخاصیت

چای سفید

  • خواستگاه: چین
  • ترکیبات: گیاه کاملیا سیننسیس + آب داغ

یکی نوع چای دیگری که ممکن است در لیست نوشیدنی های گرم کافی شاپ ها مشاهده کنید، چای سفید است. چای سفید طعم ملایم و شیرینی کمی دارد. چای سفید اکسید نمی‌شود اما در مقابل نور خورشید خشک می‌شود و رنگی سفید – نقره‌ای پیدا می‌کند. البته هنگام دم کردن چای سفید، رنگ این نوشیدنی گرم به زرد کم رنگ درمی‌آید.

چای سفید.jpg
چای سفید یکی از محبوب‌ترین انواع چای

چای اولانگ

  • خواستگاه: چین
  • ترکیبات: گیاه کاملیا سیننسیس + آب داغ

چای اولانگ هم مانند سایر چای‌های نام برده از کاملیا سیننسیس تهیه می‌شود، اما به دلیل طی کردن مراحل تخمیر یا اکسید شدن به عنوان یک نوشیدنی گرم متفاوت شناخته می‌شود. چای اولانگ طعم گل و میوه مانندش شناخته می‌شود و از خواص دارویی بسیار زیادی برخوردار است. مصرف چهار لیوان چای اولانگ به همراه زنجبیل باعث می‌شود 281 کالری در روز بسوزانید.

چای اولانگ.jpg
چای اولانگ یک نوشیدنی گرم پرخاصیت

چای ماچا

  • خواستگاه: چین
  • ترکیبات: پودر ماچا + آب داغ

چای ماچا امروزه به عنوان یک نوشیدنی ژاپنی شناخته می‌شود، اما همانند اکثر چای پرمصرف در جهان اصالت چینی دارد. اینکه چرا تاریخچه چای به کشورهای چینی بازمی‌گردد در مطلبی جداگانه از بلاگ لست سکند توضیح داده شده است. چای ماچا در واقع حالت پودر شده گیاه تنچا است و علاوه بر چای با آن لاته ماچا و کیک ماچا هم درست می‌کنند و گاهی در منو کافی شاپ‌ها خواهید دید.

چای ماچا.jpg
چای ماچای یکی نوشیدنی گرم چینی - ژاپنی

چای ماسالا

  • خواستگاه: هند
  • ترکیبات: شیر/ آب گرم + هل + فلفل سیاه + زنجبیل + جوز هندی + دارچین، + میخک + بادیان ختایی + شکر / عسل

یکی از جذاب‌ترین چای‌هایی که می‌توانید در لیست نوشیدنی های گرم کافی شاپ ها مشاهده کنید چای ماسالا است. ماسالا به معنای ادویه است و از همین رو چای ماسالا یک نوشیدنی معطر و مملو از ادویه‌های گرم است. این نوشیدنی گرم، مزه بسیار متفاوتی دارد و طعم تند، شیرین، معطر آن بسیار لذت بخش است. البته درست کردن یک چای ماسالا خوب و رعایت کردن نسبت ادویه‌ها هنگام ترکیب کردن‌شان به آسانی درست کردن سای چای‌ها نیست.

چای ماسالا.jpg
ماسالا یکی از خوش مزه‌ترین انواع نوشیدنی گرم 

چای ماته

  • خواستگاه: آمریکای جنوبی
  • ترکیبات: ماته + آب داغ

یربا ماته (به اختصار ماته) یک نوشیدنی گیاهی پر کافئین است که همانطور در پادکست آرژانتین رادیو ماجرا اشاره شد، به عنوان نوشیدنی ملی کشور آرژانتین شناخته می‌شود. چای ماته در دیگر کشورهای آمریکای جنوبی مثل پاراگوئه، برزیل و اروگوئه بسیار پرطرفدار است، اما امروزه شهرت این نوشیدنی داغ به دیگر قاره‌های جهان هم رسیده است. نحوه آماده کردن این چای کمی متفاوت‌تر از چای‌های آسیایی است که غالبا این تفاوت در نی و لیوان مخصوص ماته که به ترتیب، بومبیلا و کالاباش خوانده می‌شود وجود دارد. در کافه‌های ایران اسم چای ماته بین اسم نوشیدنی های لوکس دیده می‌شود که علت آن متداول نبودن ماته میان سایر نوشیدنی های گرم است.

چای ماته.jpg
چای ماته از پطرفداترین نوشیدنی های قاره آمریکا

انواع دمنوش‌ در منوی کافی شاپ

یکی دیگر از انواع نوشیدنی‌ های گرم دمنوش ها هستند که مانند چای و قهوه‌ها بسیار طرفدار دارند و در بسیاری از لیست نوشیدنی های گرم کافی شاپ ها دیده می‌شوند. دمنوش‌ها در واقع بخشی از اجزای گیاه (مثل ساقه، ریشه، برگ)، دانه یا میوه هستند که با روش‌های مختلفی عصاره‌گیری می‌شوند و با آب ترکیب می‌شوند. بنابراین چای‌ها را نیز می‌توان نوعی دمنوش شاخص به‌شمار برد که به دلیل محبوبیت بالا به عنوان یک نوشیدنی گرم مستقل شناخته می‌شوند.

دمنوش.jpg
دمنوش یکی از انواع نوشیدنی های گرم 

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم شما را با برخی از نوشیدنی‌های گرم شناخته شده آشنا کنیم و اطلاعاتی از هر کدام برایتان بگوییم. اما طبعا انواع نوشیدنی های گرم بسیار بیشتر از موارد گفته شده است و نوشیدنی های گرم پرطرفدار دیگری مثل هات چاکلت و قهوه عربی، قهوه محبوب خوزستانی‌ها بسیار رایج هستند که در این مطلب به آن‌ها اشاره‌ای نشد. در آخر خوش حال می‌شویم اگر نظری درباره نوشیدنی‌ های گرم دارید در قسمت کامنت‌ها با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.  

 

تالیف: تیم نویسندگان لست سکند

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.