روستای وارنگه رود، زیبایی بی مثال البرز که باید دید!

3.7
از 26 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
تهرانی ها به جای شمال، اینجا را که در دو قدمی‌شان است، دریابند! +‌تصاویر
12 اسفند 1398 08:00
9

روزهای نزدیک بهار بهترین فصل برای گشتی کوتاه در نزدیکی پایتخت و روستاهای زیبای جاده چالوس است. یکی از این روستای زیبا، روستا وارنگه‌رود است. این روستا در کیلومتر 80 جاده چالوس از سمت کرج قرار دارد. امروز در بخش پیشنهادات ایرانگردی لست‌سکند به سراغ این روستا رفته‌ایم. با ما همراه باشید.

معرفی روستای وارنگه‌ رود

روستا وارنگه رود در کیلومتر 80 جاده چالوس از سمت کرج واقع شده است. روستا وارنگه رود جزو روستاهای کمتر شناخته شده ایران است و به همین دلیل می‌تواند سفر به آن نوعی ماجراجویی محسوب شود.

روستای وارنگه رود

برای رفتن به روستا بعد از منطقه نساء به جاده خروجی دیزین رفته و در میانه راه در کنار پاسگاه محیط ‌بانی، داخل فرعی سمت چپ جاده بروید. از ابتدای این فرعی تا روستا در حدود ده کیلومتر راه است. روستای وارنگه رود جزو دهستان نساء از بخش آسارا محسوب می‌گردد و از مهمترین جاذبه روستا رودخانه‌ای است که در حاشیه غربی روستا به سمت جنوب جریان دارد.

روستای وارنگه رود

معماری روستای وارنگه‌ رود

خانه‌های روستای وارنگه‌رود نو و دارای سقف شیب‌دار هستند. داستان اینکه اغلب خانه‌های روستا نو و تمیز هستند به صد سال پیش بر‌می‌گردد. در حدود صد سال پیش در این منطقه برف سنگینی می‌بارد و تقریبا تمامی خانه‌های روستا تخریب و اهالی روستا قربانی می‌شود و به گفته مردم محلی تنها سه نفر از آن برف جان سالم به در می‌برند. این سه نفر بعد از مدتی دوباره به روستا مهاجرت می‌کنند و پایه روستای جدید را در این دره زیبا می‌ریزند.

روستای وارنگه رود

داخل خانه‌های روستا نیز تقریبا به شکل خانه‌های شهرهای نزدیک روستا است و خبری از بافت قدیمی روستا نیست. اما این خانه‌ها منظره فوق‌العاده‌ای به روستا داده‌اند.

رودخانه وارنگه‌ رود

همانطور که مشخص است نام روستا از رودخانه‌ی که در جنوب روستا در جریان می‌باشد، گرفته شده است. رودخانه وارنگه‌ رود یکی از رودخانه‌های دائمی استان البرز محسوب می‌گردد. این رودخانه از دامنه‌های غربی ارتفاعات پالون گردن و ارتفاعات رستم‌چال در بخش شرقی و خارج از شهرستان کرج سرچشمه می‌گیرد. رودخانه در ابتدا به سمت شرق به غرب در جریان است اما بعد از عبور از دره خرسرک و سینکو جهت جریانش شمال به جنوب می‌شود. رودخانه در حدود سه کیلومتری جنوب روستا بعد از عبور از پل ارتباطی ولایت رود-دیزین به رودخانه ولایت رود می‌پیوندد. در نهایت رودخانه کرج تشکیل می‌شود.

روستای وارنگه رود

در رودخانه ماهی‌های مختلفی زندگی‌ می‌کنند و برخی از این ماهی‌ها ارزش بالایی دارند. از جمله مهمترین ماهی‌هایی که در این رودخانه زندگی می‌کنند قزل‌آلای خال قرمز است. این ماهی جزو با ارزش‌ترین ماهی‌های رودخانه‌های سردابی می‌باشد.

بهترین فصل سفر به روستا وارنگه‌رود

منطقه وارنگه‌رود دارای پوشش گیاهی متنوعی از جمله شبدر وحشی، ترشک، بومادران، کرزنگ و جعفری وحشی است. با اینکه این منطقه جزو مناطق حفاظت شده محسوب می‌گردد اما برخی از گونه‌های گیاهی در معرض خطر هستند.

روستای وارنگه رود

بهار و پاییز بهترین زمان برای دیدن این روستای زیبا است. روستا در این دو فصل به رنگ‌های مختلف در می‌آید و پوشش گیاهی منطقه باعث می‌شود منظره زیبایی پیش‌ روی شما باشد. اما فصل زمستان به علت بارش برف و همچین با توجه به بهمن‌گیر بودن منطقه، ابدا فصل مناسبی برای سفر به روستا نیست.

روستای وارنگه رود

سخن پایانی

همانطور که گفته شد این منطقه جزو مناطق حفاظت شده استان البرز محسوب می‌شود. در این منطقه گونه‌های بسیار زیبای گیاهی و جانوری وجود دارد اما به علت تعرض، برخی گونه‌ها در معرض خطر نابودی هستند. در صورتی که به این منطقه سفر کردید، مراقب قدم‌هایتان باشید. در طبیعت روستا زباله رها نکنید و به حیوانات غذا ندهید و اینکه آنها را شکار نکنید. فرهنگ محلی روستا را در نظر بگیرید و به آنها احترام بگذارید. اگر به این منطقه سفر داشته‌اید برای ما از تجربه‌هایتان بگویید. ما بی‌صبرانه منتظر شنیدن تجربه‌هایتان هستیم.

 

توجه: تمامی تصاویر از هادی انصاری می‌باشد.

 

توجه: هدف ما از معرفی این جاذبه آشنایی شما با جاذبه‌های زیبا کشورمان است. با توجه به شرایط ایجاد شده در کشور بهتر است، زمان بازدید از این جاذبه را تا پایان بحران ایجاد شده عقب بیاندازید و بعد از حذف بحران ایجاد شده با تنی سالم به این منطقه زیبا سر بزنید

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی