پاقلعه، روستایی پر از جاذبه های منحصر بفرد در گلستان

4.5
از 30 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
این روستا، به روستای جاذبه‌های ایران شهرت دارد! +تصاویر
01 خرداد 1398 08:00
1

در استان گلستان روستایی قرار دارد که از نظر قدمت و طبیعت در نوع خود بسیار شگفت انگیز است. ارتفاع این روستا از سطح دریا ۱۲۰۰ متر بوده و تحت تأثیر اقلیم کوهستانی، زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدلی دارد. حضور در روستای پاقلعه و تماشای طبیعت بکر که همراه با استشمام بوی باران بر دیوارهای گلی همراه است و همچنین شنیدن صدای آب و پرندگان برای هر گردشگری می تواند روح بخش باشد. اما چرا نام این روستا، روستای پاقلعه است؟

روستای پاقلعه

روستای پاقلعه در ۱۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان رامیان و ۷۰ کیلومتری گرگان واقع شده است. آثار باقی مانده از شهر تاريخی تميشه و قلعه ماران در 3 کيلومتری روستا، از قدمت و تاريخ کهن اين منطقه حکايت دارد. اين قلعه در زمان تيرداد اشکانی ساخته شده و پايتخت دوم اشکانيان بوده است. نام اين روستا، پيش از انقلاب 57 «سازمان قاسم‏خان مقصودلو» بوده است. بعد از انقلاب و تا سرشماری سال 1375، «اسلام‏آباد فندرسک» ناميده مي‌‏شده است. پس از آن، به «پا قلعه» تغيير نام داده است؛ علت اين نامگذاری را استقرار روستا در پايين قلعه ماران دانسته‌‏اند.

روستای پاقلعه

ارتفاعات غربی و جنوبی روستا با جنگل‏‌های انبوهی از درختان سوزنی برگ و ذخيره‌‏گاه جنگلی، از زيباترين جاذبه‏‌های طبيعی روستای پاقلعه محسوب می‌شوند. قطع درختان در این منطقه‌ی حفاظت شده ممنوع است. از مکان‏‌های تفريحی و تفرجگاهی اطراف روستا نیز می‌توان به منطقه‌ی تفريحی جامه‏شوران و طبیعت سرسبز و چشمه‏ های پرآب سرگل و چشمه پشمکی اشاره کرد.

روستای پاقلعه

در اطراف روستا، چاه‌‏هایی موسوم به گندم سوخته وجود دارد که در روزگار گذشته، مکانی برای ذخيره‌ی آذوقه‌ی مردم قلعه بوده است. مردم روستای پاقلعه در اعياد بزرگ مذهبی به جشن و سرور و در ايام محرم و وفات ائمه، به عزاداری می‌‏پردازند. ايام عيد نوروز و روزهای چهارشنبه سوری، سيزده بدر و شب يلدا نیز مورد توجه مردم این روستا است که با مراسم‌ ویژه و مخصوص به خودشان برگزار می‌شود که ارزش دیدن و شرکت کردن در آن‌ها را دارد.

در ادامه، شما را به تماشای تصاویری از این روستای زیبا دعوت می‌کنیم تا اگر مایل بودید با استفاده از تورهای ایرانگردی لست‌سکند، به مناطق مشابه سفر کنید!

روستای پاقلعه

روستای پاقلعه

روستای پاقلعه

روستای پاقلعه

روستای پاقلعه

روستای پاقلعه