دستیابی به زندگی شادتر از نگاه فرهنگ های مختلف

4.4
از 10 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
شادترین فرهنگ های جهان کدامند ؟ + تصاویر
24 بهمن 1396 08:00
4

سلامت روحی و روانی یکی از بحث های مهم در زندگی هر فردی به شمار می رود. در این مطلب قصد داریم رویکرد فرهنگ های مختلف سراسر دنیا را نسبت به پدیده ی شاد زیستن به شما معرفی کنیم:

  1. ایکیگای Ikigai

کشور : ژاپن

ایکیگای در واقع دلیل افراد برای زندگی کردن است. در فرهنگ ژاپنی هر شخص دارای یک هدف و دلیل برای زندگی است، هرچند پیدا کردن این هدف ممکن است نیازمند جست و جویی عمیق در روحیات و شخصیت فرد باشد. این کلمه را می توان به دو المان تجزیه کرد؛ اولی ایکی  Iki به معنای زندگی یا زنده بودن و دومی کای Kai به معنای میوه، ارزش یا هدف (صداهای ک و گ در زبان ژاپنی به جای یکدیگر به کار می روند) می باشد.

برای بعضی ها ایکیگای می تواند به معنای تشکیل خانواده یا لذت بردن از سرگرمی های مختلف و برای عده ای دیگر شغلشان باشد. این عشق به داشتن هدف در زندگی، کار کردن زیاد ژاپنی ها را توجیه می کند.

منافع چنین رویکردی چیست؟

در فرهنگ ژاپنی، ایدئولوژی ایکیگای همان چیزی است که باعث می شود این افراد عرق کاری زیادی داشته باشند. نرخ بیکاری در ژاپن بسیار پایین است و این موضوع از آنجا ناشی می شود که به عنوان یک ملت، ذهنیت جمعی می گوید که انجام هر نوع کاری بهتر از بیکاری است. ژاپنی ها از انجام کارهایی که معمولا پست و فرومایه تلقی می شوند عار ندارند. هر کاری دارای سطحی از احترام بوده و افراد در راستای منافع جمعی به فعالیت می پردازند.

 چگونه این رویکرد را به کار ببندیم؟

در زندگی روزمره، تئوری ایکیگای ساده و دست یافتنی است. اگر شما در کاری که انجام می دهید ( شغلتان یا هر کار دیگری) هدف داشته باشید یا هدفی برای خودتان پیدا کنید، احساس ارزش کرده و بهتر کار می کنید.  بسیاری از ژاپنی ها نیز چنین هدف و احساسی را در انجام فعالیت های جمعی (مانند عضویت در کلوب ها و ارگان های اجتماعی) می یابند.

دستیابی به زندگی شادتر از نگاه فرهنگ های مختلف

  1. هوگه Hygge

کشور: دانمارک

هوگه همانقدر که تلفط آن سخت به نظر می رسد، معنا کردن آن نیز دشوار است. هوگه در واقع کیفیتی ظریف اما بسیار محسوس است که زیربنای زندگی دانمارکی را فراهم می آورد. وضعیت روزهای آفتابی این کشور خیلی محدود و خاص است اما تطابق با هوگه و مفاهیم آن توانسته حتی در تاریک ترین اوقات سال (17 ساعت تاریکی در طول روز در زمستان ها)، احساس راحتی و آسایش را برای مردمان این کشور به ارمغان آورد.

منافع چنین رویکردی چیست؟

هوگه به شما کمک می کند که مهم ترین مسائل زندگیتان را ارج بنهید. یک ناهار خودمانی با دوستانتان (بدون اینکه هر ثانیه موبایل خود را چک کنید)، یا استراحت روی مبل در حالیکه کتاب مورد علاقه تان را می خوانید، از جمله کارهایی هستند که افراد در زندگی شلوغ امروزی از انجام آن غافل می شوند و این دقیقا همان علتی است که هوگه باید به یک عادت روزمره تبدیل شود.

چگونه این رویکرد را به کار ببندیم؟

در دانمارک بیشتر اوقات سال تاریک و سرد است و به همین دلیل مردم باید به دنبال راهی برای غلبه بر افسردگی باشند. گذراندن اوقات خوب با دوستانتان در کنار لذت بردن از غذایی عالی می تواند راهی مناسب برای غلبه بر تاریکی باشد. شما می توانید با درست کردن فضاهای دنج و راحت که دانمارکی ها به داشتن آنها در خانه هایشان معروف هستند، هوگه را به منزل خود بیاورید.

دستیابی به زندگی شادتر از نگاه فرهنگ های مختلف

  1. گویوب Guyub

کشور: اندونزی

گویوب در بین مردمان اهل جاوا راهی برای ارتباط برقرار کردن با یکدیگر در جامعه است. گویوب نشاندهنده ی احساس تعلق خاطری بسیار قوی، شفقتی متقابل و حمایت صمیمانه از یکدیگر است. در یک روستا نه تنها همه ی افراد یکدیگر را می شناسند بلکه بدون چشم داشت در زمان نیاز به همدیگر یاری می رسانند. افراد در شادی یکدیگر شریک شده و بدین ترتیب همواره دلیلی برای شادی و تقسیم آن با دیگران دارند. هیچ کس هیچگاه تنها نیست و این حقیقت که وجود شما برای دیگر افراد اهمیت دارد، خود منجر به احساس شادی و خوشحالی می شود که در واقع بده بستانی دو طرفه است.

منافع چنین رویکردی چیست؟

اگر بدانید که کمک کردن و انجام کاری خوب و مثبت برای زندگی دیگران و اجتماع چه احساس فوق العاده ای برای شما به همراه می آورد، شگفت زده خواهید شد. کسی چه می داند شاید روزی نیز شما محتاج دیگران شوید و آنها در آن زمان به یاری شما بشتابند.

چگونه این رویکرد را به کار ببندیم؟

گویوب در جنبه های مختلفی از زندگی ظاهر می شود، از کمک به همسایه در زمان بحران اقتصادی گرفته تا وارد شدن در بحثی دوستانه برای حل مشکل اجتماع؛ حتی اگر موضوع مورد بحث نیز به طور مستقیم جز دغدغه های شما نباشد!

دستیابی به زندگی شادتر از نگاه فرهنگ های مختلف

  1. هوپونوپونو Ho’oponopono

کشور: هاوایی

هوپونوپونو آدابی اخلاقی برای اقدامات اصلاحی است. در واقع، هوپونوپونو به معنای حل مشکلات و پیدا کردن راه حل برای آنها از طریق رفتارهای روحانی و درونی است که هدف اصلی آنها بازسازی روابط آسیب دیده می باشد. این کلمه بنا بر دیکشنری زبان هاوایی که توسط پوکوئی و البرت تهیه شده به معنای 1) درست کردن مسائل 2) مرتب کردن و 3) پاکسازی ذهنی می باشد.

از تمامی افرادی که در یک گروه اجتماعی مرتبط با هوپونوپونو هستند (دوستان، خانواده یا حتی اقوام دور) انتظار می رود که برای بازگشت به همدیگر و بازگشت به مسیر درست تلاش کنند.

یکی از فرم های ساده تر هوپونوپونو بحث های خانوادگی است که معمولا از آن با عنوان پوله اوهانا pule ‘ohana یاد می شود. در این شرایط، اعضای خانواده دور هم جمع می شوند تا فعالیت های روزمره ی خود را مرور کرده، طلب بخشایش کرده و از همدیگر تشکر کنند. بدین صورت مسائل به شیوه ای محترمانه و صادقانه حل می شوند.

منافع چنین رویکردی چیست؟

برای برگزاری پوله اوهانا حتما لازم نیست که مشکلی وجود داشته باشد بلکه پوله اوهانا می تواند به صورت مراسمی روزانه برگزار گردد که در آن اعضای خانواده می توانند از  نرمی و سلامت ساز و کار بنیان خانواده اطمینان کسب کنند. در واقع پوله اوهانا روشی بینظیر برای بیان احساسات و عواطف در مکانی امن است. همچنین آدابی مانند پوله اوهانا به افراد یاد می دهد که در مورد خود و احساساتشان و همچنین دیگران بدون قضاوت و پیش داوری باشند.

چگونه این رویکرد را به کار ببندیم؟

پدر و مادرها می توانند از سنین پایین اینگونه بحث ها را با کودکان خود داشته باشند و بدین ترتیب به آنها داشتن احساسات شفاف و روشن را آموزش دهند. آن دسته از خانواده هایی که مراسم پوله اوهانا را انجام می دهند بنیان محکم تری داشته و به انجام فعالیت ها به صورت گروهی تمایل زیادی دارند، چرا که اعتماد و درک متقابل بین آنها رشد یافته است. این مراسم همچنین راهی مناسب جهت قرار دادن حد و مرز برای کودکان و جوان ترهای خانواده و آموزش روش هایی عاری از خشونت برای حل مشکلات است.

دستیابی به زندگی شادتر از نگاه فرهنگ های مختلف

  1. فاره لا بلا فیگورا Fare la bella figura

کشور: ایتالیا

این عبارت به صورت تحت الفظی به «وجهه ی خوبی از خود بر جای گذاشتن» معنی می شود. خارجی ها معمولا این مسئله را با وسواس ایتالیایی ها برای خوش لباس و مرتب بودن نسبت می دهند اما این مفهوم واقعا فراتر از این تفکرات سطحی است. این موضوع همچنین به آداب و رسوم مرتبط می شود که از آن جمله می توان به رفتار همراه با درایت و ظرافت اشاره نمود.

منافع چنین رویکردی چیست؟

خودتان را –در تمامی جنبه ها- به خوبی به دنیا معرفی کنید و می بینید که زندگی نیز به بهترین شکل پاداش شما را می دهد.

چگونه این رویکرد را به کار ببندیم؟

مهربان و با ملاحظه باشید و به دیگران احترام بگذارید تا هیچ وقت در نظر دیگران وجهه ی بدی پیدا نکنید. همیشه بهترین خودتان باشید تا زندگی شادتری را تجربه کنید.

دستیابی به زندگی شادتر از نگاه فرهنگ های مختلف

  1. گیزلی هاید Gezelligheid

کشور: هلند

هرچند این لغت را نمی توان ترجمه کرد، اما گیزلی هاید دارای حسی از حال خوش است و از تمامی محدودیت های زبانی عبور می کند. در حقیقت گیزلی هاید احساس گرمای دوستی ها و گذران وقت با افرادی است که به آنها علاقه دارید.

منافع چنین رویکردی چیست؟

زمانی که بیشتر با گیزلی هاید آشنا شوید، می فهمید که چیزهای خیلی کوچک در زندگی روزمره تاثیر دارند و می توانند کیفیت آن را بالا ببرند. چیزهایی که شاید در زندگی شلوغ کنونی از آنها غافل شوید.

چگونه این رویکرد را به کار ببندیم؟

خلق یک موقعیت برای امتحان کردن گیزلی هاید احتیاج به هیچ تلاشی ندارد چرا که همیشه می توانید چیزهای ساده و دوست داشتنی در زندگیتان پیدا کنید. آن چیزهایی که منحصر به شما هستند را پیدا کرده و آنها را رها نکنید. ایده ی کلی پشت گیزلی هاید به افراد وابسته است و به آنها اجازه می دهد که فعالیت های بهم پیوسته مرتبط با دنج بودن، احساس آرامش و با هم بودن را تجربه کنند.

دستیابی به زندگی شادتر از نگاه فرهنگ های مختلف

  1. بوئن ویویر Buen vivir

کشور: اکوادور

بوئن ویویر به «زندگی خوب» یا «خوب زندگی کردن» ترجمه می شود. در اکوادور بیش از آنکه تمرکز بر فرد باشد، روی جامعه و خانواده است. تمامی افراد در ذهن خود به اندیشه های جمعی اولویت می دهند و در عین حال خود را جزئی از دنیای طبیعی گسترده تر به حساب می آورند. مردمان اکوادور ارزش های زیادی برای چیزهای ساده در زندگی قائل هستند که از آن جمله می توان به سلامتی خانواده، محصول خوب و این حقیقت که خورشید هر روز بر پهنه ی آسمان می درخشد اشاره نمود.

منافع چنین رویکردی چیست؟

به عنوان یک کشور در حال توسعه، اکوادور باید بر چالش های زیادی غلبه می کرد که از آن جمله می توان به فقر شدید و بلایای طبیعی اشاره نمود؛ شرایطی که در آن بیشتر افراد صاحب اقلام محدودی بوده و به حمایت خانواده و اجتماع نیاز داشتند. به جای ساعت ها گذران وقت در ادارات برای پیشبرد کارها، اکوادوری ها می دانند که آنچه واقعا ارزش دارد گذر زمان با کسانی است که به آنها علاقه داریم، اهمیت دادن به آنها و حفظ محیط پیرامونشان نیز از جمله دیگر موارد مهم هستند. «خوب زندگی کردن» دست یافتنی است؛ خوب زندگی کردن یعنی بدون در نظر گرفتن شرایط اجتماعی-اقتصادی و فکر چیزهایی که می توانستید داشته باشید، از آنچه در حال حاضر دارید خوشحال باشید!

چگونه این رویکرد را به کار ببندیم؟

«خوب زندگی کردن» به معنای تغییر رفتار نیست، بلکه باید دیدگاه خود را نسبت به روشی که زندگی را ادارک می کنید به سمت گردونه ی تفکر مثبت بچرخانید. کمی سرعت خود را کم کرده و راجع به دنیای اطراف خود فکر کنید، برای خانواده و دوستان خود وقت گذاشته و احتیاجات آن را در اولویت قرار دهید، برای غذای خوش طعمی که می خورید شکرگزار باشید و کمی سرتان را از روی گوشی بلند کنید تا بتوانید متوجه طلوع زیبای آفتاب شوید و به یاد آورید که یک زندگی خوب بیشتر از آنکه به معنای دارایی ها و متعلقات شما باشد، اغلب درباره ی تجربیات به یاد ماندنی تان است.

دستیابی به زندگی شادتر از نگاه فرهنگ های مختلف

  1. وو وی Wu wei

کشور: چین

«وو وی» بصورت تحت الفظی به عبارت «بدون تلاش» ترجمه شده و مفهومی تائویی است؛ «وو وی» یعنی اجازه دهید نیروهای خارجی بدون آنکه آنها را پس بزنید از شما عبور کنند. بهترین راه برای تمرین این رویکرد آن است که هیچ تلاش خاصی نکرده و از خودخواهی ها رها شوید. در واقع چنین رویکردی یعنی بدون انجام دادن بیشترین تلاش، آرامش داشته باشید. به بیان عامیانه، «وو وی» یعنی با جریان همراه شدن.

منافع چنین رویکردی چیست؟

در رها کردن کنترل، قدرت وجود دارد و هیچ کاری انجام ندادن نیز با هارمونی و آرامش همراه است.

چگونه این رویکرد را به کار ببندیم؟

قبل از انجام هر کاری قدری صبر کنید. هر فرصتی که برایتان پیش می آید را با چنگ و دندان نگه ندارید! بعضی از فرصت ها را به دیگران محول کنید. اجازه دهید که انسان های دیگر نیز روی تصمیمات شما تاثیر گذارند. فارغ از خود باشید و نفس بکشید!

دستیابی به زندگی شادتر از نگاه فرهنگ های مختلف

  1. پاکیکیپاگاپوآ- تائو Pakikipagkapwa-tao

کشور: فیلیپین

پاکیکیپاگاپوآ-تائو به معنای مرتبط شدن با یک فرد دیگر به عنوان یک انسان است. فیلیپینی ها به وضوح این رویکرد را از طریق بایانیهان Bayanihan و Boodle fight نشان می دهند. اولی یعنی بایانیهان بیشتر در مناطق روستایی انجام می شود. به عنوان مثال فرض کنید که یک شخص باید وظیفه ای مشخص را به سرانجام رساند، در این حال تمامی افراد روستا بدون پرسیدن هیچ گونه سوالی به کمک او می آیند. دومی به معنای غذا خوردن دسته جمعی (با دستان، بدون استفاده از قاشق و چنگال) است. این شیوه ابتدا در ارتش مورد استفاده بوده بدین ترتیب که مقامات بلندمرتبه برای نشان دادن اتحاد با نیروهای خود با آنها به صورت دسته جمعی غذا می خوردند.

منافع چنین رویکردی چیست؟

چنین شیوه ای منجر به پرورش جوامع و خانواده هایی مستحکم و قابل اطمینان می شود که مراقب یکدیگر هستند. این رویکرد به فیلیپینی ها اطمینان خاطر می دهد که در اوقات سختی همواره کسانی هستند که می توانند به آنها تکیه کنند.

چگونه این رویکرد را به کار ببندیم؟

در جهان امروزی که بیشتر افراد دنبال منافع خودشان هستند، پاکیکیپاگاپوآ-تائو می تواند به سادگی با مراقبت از افراد دیگر تمرین شود. این رویکرد به معنای همدلی و هوشیاری بیشتر نسبت به نیازهای دیگران و کمک بدون قید و شرط می باشد (چه از آن چیزی عاید شما شود یا خیر). زندگی کردن به چنین شیوه ای می تواند باعث پرورش انسان هایی با خودخواهی کمتر، دوست داشتنی تر و متواضع تر شود.

 

منبع: theculturetrip