چه زمانی بهترین وقت برای سفر به ارمنستان است؟

4.5
از 2 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
بهترین زمان برای سفر به مقصدی ارزان برای ایرانیان! +تصاویر
06 مهر 1397 08:00
0

تابستان‌های ارمنستان گرم و زمستان‌هایش هم سرد است اما گرما و سرما نمی‌تواند مانعی برای سفر به این کشور زیبا باشد. مرتفع‌ترین نقطه‌ی ارمنستان کوه آراگاتس با بلندی ۴۰۹۰ متر است و کمترین ارتفاع کوه‌های ارمنستان هم ۳۹۰ متر بالاتر از سطح آب‌های آزاد است، پس در کل ارمنستان کشور نسبتاً مرتفعی محسوب می‌شود. بیشتر مناطق در این کشور، کوهستانی هستند و تعدادی جنگل هم در میان آن‌ها وجود دارد. اهالی ارمنستان می‌گویند مهم نیست در چه فصلی به این کشور سفر می‌کنید چون هر زمان زیبایی و شگفتی خودش را دارد. جدای از تعریف و تمجیدهای اهالی ارمنستان، در ادامه‌ی مطلب، هر فصل و جاذبه‌های متناسب با آن را بررسی می‌کنیم تا ببینیم بهترین زمان سفر به ارمنستان چه فصلی است. ضمنا برای باخبر شدن از تورهای ارمنستان می‌توانید به لینک ارایه شده مراجعه کنید.

زمستان ارمنستان

زمستان‌های ارمنستان سرد و روزهای آن کوتاه است. آب و هوای زمستانی تقریباً از اواسط آذر ماه شروع می‌شود. از اواخر آذر رنگ و بوی تعطیلات کریسمس شهرها را پر می‌کند، به هر گوشه‌ی شهر سر بزنید، درختی تزئین شده را خواهید دید. در روزهای تعطیلات می‌توان از کنسرت‌ها، جشن‌های همراه با نورافشانی و دیگر مراسم‌هایی که نزدیک خانه‌ی اپرا و تئاتر ایروان برگزار می‌شود لذت ببرید.  بارش برف از دی‌ ماه شروع می‌شود و بیشتر مناطق کشور را می‌پوشاند. از اواخر بهمن، دمای هوا کمی افزایش می‌یابد اما همچنان متغیر و غیر قابل پیش بینی است.

سفر به ارمنستان

سفر به ارمنستان

در زمستان می‌توان از تفریحاتی مثل اسکی روی برف یا یخ لذت برد. از مقصدهای محبوب زمستانی می‌توان از تساغکادزور نام برد که ورزشکاران زمستانی به آن علاقه‌ی خاصی دارند. معروف‌ترین پیست اسکی این منطقه درست در بالای شهری به همین نام قرار داد و ارتفاع آن از سطح دریا به ۱۷۵۰ متر می‌رسد. در این پیست، تله‌کابینی هست که تا ارتفاع ۲۸۱۹ متری کوه تغنیس بالا می‌رود.

بهار ارمنستان

بهار در ارمنستان همراه با آب شدن برف‌ها شروع می‌شود. اطراف شهرها پر از درختان و گل‌های سبز می‌شود که شور و اشتیاق خاصی در مردم ایجاد می‌کند. در ابتدای روزهای تغییر زمستان به بهار روز بین‌المللی زن در هشتم مارس به صورت گسترده جشن گرفته می‌شود. از اواخر اسفند، بعد از ظهرها آفتابی می‌شود اما شب‌ها همچنان سرد است. دمای هوای ایروان در این موقع از سال حدود ۷ تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد است.

سفر به ارمنستان

سفر به ارمنستان

در فروردین دمای هوا افزایش می‌یابد و در اردیبهشت به حدود ۲۰ درجه می‌رسد. در این زمان هیچ کس دوست ندارد به خانه برگردد چون این دمای هوا فقط در همین مدت کوتاه، پایدار است. البته فراموش نشود که منطقه به منطقه آب و هوا متفاوت است اما در ایروان این زمان برای گشت و گذار در شهر و در میان جاذبه‌های گردشگری عالی است.

تابستان ارمنستان

بیشتر افراد معتقدند تابستان بهترین زمان سفر به ارمنستان است. در تابستان انواع تفریحات مثل گردش در کوهستان، پاراگلایدر سواری، شرکت در فستیوال‌ها و ... برای گردشگران آماده است. آب و هوای تابستانی از خرداد شروع می‌شود و تا اوایل شهریور ادامه دارد. فقط در تیر ماه است که دمای هوا واقعاً گرم می‌شود اما در همین زمان، مردم محلی به سراغ طبیعت اطراف شهرها می‌روند. تابستان از آن جهت که مدارس تعطیل هستند و روزها آفتابی است، از بهترین زمان‌ها برای سفر به ارمنستان محسوب می‌شود. شهرهایی مثل سوان، دیلیجان، گارنی، تاتو، جرموک و ... در تابستان پرطرفدار هستند.

سفر به ارمنستان

سفر به ارمنستان

تابستان یک ویژگی خوب دیگر هم دارد و آن عرضه انواع میوه و محصولات غذایی مخصوص این فصل است. چند میوه هستند که نمادهای ارمنستان محسوب می‌شوند، بهترین آن‌ها زردآلو، انار و انگور هستند. هرکدام از این میوه‌ها، جشن مخصوص به خود را دارد و با حضور در آن‌ها می‌توانید مشتقات مختلف این میوه‌ها را مزه کنید. از جشن‌های محبوب تابستان می‌توان به وارداوار (Vardavar) اشاره کرد که ریشه در تاریخ مذهبی ارامنه دارد. در این جشن همه روی هم آب می‌پاشند. اگر در این روز در شهر قدم بزنید بدون شک باید خیس شوید.

پاییز ارمنستان

مهر ماه شروع پاییز است و همزمان با آن، بادها شروع به وزیدن می‌کنند و چهره‌ی طبیعت دگرگون می‌شود. دمای هوا در پاییز زیاد سرد نمی‌شود و در حدود ۱۹ تا ۲۲ درجه باقی می‌ماند. پاییز فصل پر طرفداری برای گردشگران در ارمنستان نیست و فقط روزهایی خاص در روستای آرنی (Areni) یک فستیوال برگزار می‌شود.

سفر به ارمنستان

سفر به ارمنستان

سفر به هر منطقه در هر موقع از سال رنگ و بوی خودش را دارد و هر کسی هم سلیقه و شرایط خاص خودش را دارد. اما می‌توان نتیجه گرفت که تابستان و بهار ارمنستان و به ویژه ماه‌های اردیبهشت و خرداد بهترین زمان سفر به ایروان است. هم آب و هوا مساعد است و هم فستیوال‌های آن برای گردشگران جالب هستند. در مورد پاییز هم باید گفت که چون قیمت تورهای ارمنستان کمتر می‌شوند، می‌توان سفر مقرون به صرفه‌تری به این منطقه داشت.

شما اخیرا به ارمنستان سفر کرده‌اید؟ نظرتان راجع به این کشور چیست؟ آیا به دیگران توصیه می‌کنید تا آن‌ها هم به ارمنستان سفر کنند؟ تجربیاتتان را با ما به اشتراک بگذارید و به ارمنستان و جاذبه‌هایش امتیاز بدهید!

منبع: armeniadiscovery.com