جالب ترین پاسپورت های جهان ‏

4.3
از 6 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
جالب ترین پاسپورت های جهان ‏ + تصاویر
29 اردیبهشت 1397 10:00
9

پاسپورت یا گذرنامه اطلاعات زیادی درباره فرد می دهد ، می تواند به غریبه ها بگوید شما اهل چه کشوری هستید و سفرکردن برایتان چقدر سخت یا آسان است که این مساله را از روی جلد پاسپورت متوجه می شویم. اگر صفحات داخل پاسپورت شما پر از مهرها و ویزاهای گوناگون باشد نشان می دهد چقدر اهل سفر هستید. اینها اطلاعاتیست که درباره صاحب پاسپورت به دست می آوریم اما پاسپورت ها طراحی های مختلفی نیز دارند که هر یک از آنها را از دیگری مجزا کرده و اغلب اطلاعاتی درباره کشور مسافر می دهد. اغلب این اطلاعات شامل تصاویری از بناهای تاریخی آن کشور یا حتی اطلاعاتی درباره فرهنگ آنها میشود. لست سکند در این مطلب 7 پاسپورت جالب دنیا و داستانهایی که برخی از آنها دارند را معرفی می کند.

  1. پاسپورت کانادایی

در نگاه اول ، پاسپورت کانادایی به نظر معمولی می آید. این پاسپورت جلدی بسیار نرم در رنگ آبی تیره دارد که تصویر پادشاهی سلطنتی کانادا به روی آن طلاکوب شده است. همه چیز تا اینجا معمولی به نظر می رسد اما نکته جالب تر این پاسپورت در صفحات داخلی آن است. همانند بسیاری از پاسپورت های دیگر ، صفحات داخلی پاسپورت کانادایی نیز هر یک تصویری متفاوت از جاذبه های تاریخی و طبیعی این کشور دارد. اما این صفحات ساده و معمولی زیر نور ماورابنفش تبدیل به صفحاتی رنگارنگ و درخشان می شوند.

جالب ترین پاسپورت های جهان ‏

جالب ترین پاسپورت های جهان ‏

جالب ترین پاسپورت های جهان ‏

جالب ترین پاسپورت های جهان ‏

البته بد نیست بدانید کانادا تنها کشوری نیست که چنین هنری در پاسپورت های خود به خرج داده است ، کشورهای نروژ ، چین ، مجارستان و آلمان نیز در پاسپورت های جدیدشان این ویژگی زیبا و جذاب را دارند.

جالب ترین پاسپورت های جهان ‏

جالب ترین پاسپورت های جهان ‏

(پاسپورت نروژی )

  1. پاسپورت گابونی

نسخه قدیمی پاسپورت گابونی جلدی تیره تر داشت که تصویری از یک مادر و فرزند به روی آن دیده می شد. در نسخه جدید این تصویر جای خود را به دو یوزپلنگ داده است که یک سپر را در دستان خود نگه داشته اند. هر دو پاسپورت پیام " برابری ، عمل ، عدالت " را به زبان فرانسوی بهمراه داشت. پاسپورت جدید گابونی بسیار شبیه به بسیاری از پاسپورت های آفریقایی است. اینطور که به نظر می رسد تصویر دو حیوان قدرتمند که یک سپر را در دست می گیرند در بسیاری از کشورهای آفریقایی مرسوم است. برای مثال در پاسپورت کنیایی شیرها این وظیفه را بعهدا دارند و در کنگو فیل به تصویر کشیده شده است. در کشور بوتسوانا نیز گوره خر ها مطرح هستند و سوییزالند نیز تصویری از یک شیر و یک فیل بهمراه دارد.

جالب ترین پاسپورت های جهان ‏

( پاسپورت گابون و یوزپلنگ های سپر به دست )

جالب ترین پاسپورت های جهان ‏

( پاسپورت کنیا و شیرهای سپر بهدست )

  1. پاسپورت ژاپنی

ژاپنی ها پاسپورت های بسیار ساده ای دارند. هیچ نشانه ای از سپر و نمادهای اینچنینی به روی جلد این پاسپورت دیده نمی شود و تنها چیزی که روی پاسپورت ژاپنی به چشم می خورد تصویری از یک گل طلایی و براق است. و بد نیست بدانید برخلاف شهرت شکوفه های گیلاس در ژاپن ، این گل تصویری از شکوفه های گیلاس نیست بلکه نوعی گل داوودی است که ژاپنی ها آن را نماد شادی ، نگرش مثبت و خورشید می دانند. تصویر این گل به روی سکه های 50 ینی نیز دیده می شود.

جالب ترین پاسپورت های جهان ‏

اگرچه تصویر روی جلد این پاسپورت به قوت خود باقی می ماند اما صفحات داخلی آن به زودی تغییر خواهد کرد. در حال حاضر طرحی از شکوفه های گیلاس در صفحات داخلی پاسپورت ژاپنی دیده می شود اما به زودی جای خود را به بیست و چهار تصویر از کوه فیجی می دهد. این تغییرات تا پیش از سال 2020 اعمال خواهد شد ، در این سال مسابقات المپیک در توکیو برگزار خواهد شد.

جالب ترین پاسپورت های جهان ‏

جالب ترین پاسپورت های جهان ‏

  1. پاسپورت سوییسی

پاسپورت سوییسی به خوبی فرهنگ این کشور را نشان می دهد ، این پاسپورت جلد ضخیمی دارد که به نوعی می توان گفت نمایانگر جلال و شکوه این کشور است. جلد این پاسپورت قرمز رنگ است که در گوشه آن یک صلیب سفید دیده می شود که به خوبی پرچم این کشور را نشان می دهد. جلد قرمز با صلیب سفید طرح جدیدی نیست و از سال 1959 به طرق مختلف به کار رفته است. به طور خلاصه می توان گفت پاسپورت سوییسی در فرودگاه های خارجی خواهد درخشید و نظرها را به خود جلب خواهد کرد.

جالب ترین پاسپورت های جهان ‏

اما همه چیز به جلد ساده اما زیبای این پاسپورت ختم نمی شود بلکه باید صفحات داخلی آن را نیز ببینید.صفحاتی رنگارنگ که در تمامی آنها صلیب سفید رنگ سوییس در وسط صفحه دیده می شود.

جالب ترین پاسپورت های جهان ‏

جالب ترین پاسپورت های جهان ‏

  1. پاسپورت فنلاندی

اگرچه اغلب پاسپورت نروژ را جذاب ترین پاسپورت جهان می دانند اما پاسپورت فنلاندی نیز کم از همسایه اسکاندیناوی خود ندارد. شاید جلد این پاسپورت خیلی جذاب نباشد ، جلدی ساده در رنگ زرشکی و طلاکوبی از آرم نظامی فنلاند ، اما داخل آن بسیار سرگرم کننده است چرا که یک گوزن در گوشه سمت راست هر یک از صفحات این پاسپورت قرار دارد که در هر صفحه کمی جا به جا شده است بنابراین اگر صفحات پاسپورت را پشت هم ورق بزنید به نظر می رسد این گوزن در حال حرکت کردن است.

جالب ترین پاسپورت های جهان ‏

البته شاید کمی ناامید شوید اگر بشنوید در طراحی جدید این پاسپورت دیگر خبری از این گوزن دونده نیست بلکه جای خود را به تصاویر زمستانی داده است.

جالب ترین پاسپورت های جهان ‏

  1. پاسپورت لبنانی

تا پیش از سال 2016 هنوز پاسپورت های لبنانی به شکل امروزی و بیومتریک تبدیل نشده بود و از همان نسخه های دستی قدیمی استفاده می شد. اما پاسپورت جدید با طراحی خاص و متفاوتی به روی کار آمد. این پاسپورت جلدی به رنگ آبی دارد که نمایانگر دریای مدیترانه است و روی این جلد یک درخت سرو طلاکوب شده است. داخل این پاسپورت 22 بنای محبوب لبنانی به تصویر کشیده شده است. همچنین در هر دو صفحه یک خورشید وجود دارد که در صفحه اول در شرق قرار دارد و تا در صفحه آخر به غرب می رسد بنابراین پاسپورت لبنانی نیز می تواند همانند یک فلیپ بوک عمل کند و با ورق زدن خورشید از شرق به غرب می رسد. زیر نور UV نیز صفحات ویزای این پاسپورت روشن می شوند و اینبار در صفحه تیره ی پاسپورت به جای خورشید ، ماه نمایان خواهد شد.

جالب ترین پاسپورت های جهان ‏

جالب ترین پاسپورت های جهان ‏

  1. پاسپورت استرالیایی

پاسپورت استرالیایی ها بسیار هنرمندانه طراحی شده است. اگرچه چهره ظاهری آن همانند سایر پاسپورت ها است با این تفاوت که تصویری از حیوانات معروف استرالیایی از جمله کانگرو دیده می شود. در صفحات داخلی این پاسپورت اطلاعات زیادی درباره قسمت های مختلف پاسپورت ارائه شده است و همچنین صفحات مزین به تصاویری از گل و گیاهان ملی استرالیایی هستند.

جالب ترین پاسپورت های جهان ‏

منبع :  matadornetwork

ویدا نورمحمدیان
ویدا نورمحمدیان