غذاهای خیابانی در بهترین فود استریت های ایران + عکس

4.9
از 9 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
معروف‌ترین فوداستریت‌های ایران! + تصاویر
27 آذر 1401 08:00
4

 گر چه با آمدن کرونا، دیگر خیابان‌های سرشار از غذا با فضای جذابشان رونق چندانی ندارد و گاهی حتی تعطیل شده‌اند، اما بد نیست به امید روزهای بدون کرونا، آن‌ها را مرور کنیم و با آنها آشنا شویم. بدون شک، با گذر از روزگار سخت این بیماری، رونق به فود استریت ها برمی‌گردد. بنابراین در این مطلب مجله گردشگری لست سکند، سری به معروفترین فود استریت های ایران می‌زنیم که برای هر ماجراجو و مسافری، می‌تواند جذاب باشد.

خیابان‌های غذا یا فود استریت، فرهنگ جالبی در زندگی شهری ایجاد کرده که برای بسیاری از افراد، جذاب و دوست‌داشتنی است. در هر کشوری، تقریبا غذاهای خیابانی مشخصی، متناسب با فرهنگ آن منطقه ارائه می‌شود، مثلا در ایران، تعدادی از این غذاهای خیابانی بسیار محبوب هستند و در بیشتر فود استریت‌ها ارائه می‌شوند.

فود استریت‌های ایران.jpg

در همه نقاط ایران، شما ممکن است به چرخ های فروش غذا یا استندهایی که غذاهای جذاب خیابانی می‌فروشند، برخورد کنید، اما بعضی از خیابان‌ها و محله‌ها در ایران، بیشتر از دیگر نقاط به این غذاهای خیابانی شهرت دارند. در این میان، برخی به سراغ خوراکی‌های سنتی‌تر می‌روند و برخی هم مانند فود تراک‌های تهران  بیشتر ارائه‌دهنده‌ فست‌فودها و غذاهایی مانند آن است. فود استریت ها با وجود تنوعی که دارند اما بیشترشان از بهترین غذاهای خیابانی، غافل نمی‌شوند؛ خوراکی‌هایی ارزان و سریع.

از آنجایی که خوردن غذا در خیابان یکی از جذاب‌ترین تجربه‌هاست. در سال‌های اخیر، در بسیاری از شهرها، شما می‌توانید غذاهای خیابانی ایران را ببینید، بسیاری از این فود استریت های ایران به صورت موقت برپا می‌شوند؛ مانند جشنواره‌های غذا یا حتی برخی از مناسبت‌ها و اعیاد بهانه‌ای برای برپایی فود استریت های ایران هستند. اما برخی دیگر هرچند کوچک و کم تعداد به صورت ثابت در شهرها دیده می‌شوند که بهترین جا برای یک تجربه جدید از غذا خواهد بود، در ادامه به‌ سراغ تعدادی از بهترین فود استریت های ایران که از این دست هستند، می‌رویم.

فود استریت لشکرآباد اهواز

لشکرآباد اهواز را شاید بتوان یکی از  قدیمی‌ترین فود استریت های ایران نامید. خیابان لشکرآباد که روبه‌روی دانشگاه چمران، یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های خوزستان است، از جذاب‌ترین ارائه دهنده‌های غذاهای خیابانی برای شکم‌گردی و به خصوص عاشقان فلافل است. اگرچه در این خیابان می‌توانید غذاهای مختلفی را امتحان کنید و لذت ببرید، اما خوردن فلافل این خیابان به خاطر وجود فلافل فروش‌های زیادی که در آن هستند بسیار خاص است.

همه لذت خوردن غذاهای خیابانی ایران، به وجود خرده فرهنگ‌هایی است که به راحتی برای شما قابل مشاهده است. در لشکرآباد اهواز هم شما در همهمه مردم در زمان خرید خوراکی‌ها می‌توانید داستان‌های جالبی را از زبان فروشندگان و حتی خریداران غذا بشنوید و از بودن در میان عرب‌های خوزستان و غذاهای خوش طعمشان لذت ببرید، راستی  فراموش نکنید در این خیابان، حتما قهوه عربی بنوشید. برای رفتن به این مورد از فوداستریت های ایران، باید به خیابان انوشه بروید.

موقعیت دقیق لشکرآباد اهواز

محله-انوشه-اهواز-4.jpg
یکی از فلافلی‌های لشکر آباد اهواز

فودتراک‌ یا فود استریت خیابان سی تیر تهران

اگر سری به خیابان سی تیر تهران در محدوده موزه ایران باستان زده باشید، حتما دیدن فولکس واگن‌هایی که به‌عنوان آشپزخانه، کافه و رستوران‌های کوچک استفاده می‌شود، نظرتان را جلب کرده است؛ جایی در محل تلاقی تعدادی از جاهای دیدنی تهران. این ماشین‌ها حالا دیگر در شهر به خوبی معرفی کننده استریت فود های تهران هستند. فولکس‌هایی رنگارنگ و زیبا که انواع و اقسام غذا مانند پیتزا، همبرگر، سوسیس، غذاهای محلی مانند سمبوسه در آنها طبخ و سرو می‌شوند. میز و صندلی‌های کوچکی در کنار این فود تراک های تهران چیده شده‌اند که پیدا کردن جا روی آن‌ها لذت خاص خودش را دارد.

در طول خیابان سی‌تیر و در دو طرف خیابان علاوه بر فولکس واگن‌ها، چرخ‌های قدیمی که سابق بر آن برای فروش باقالی و لبو مورد استفاده قرار می‌گرفت، حالا به وسیله‌های جذابی برای سرو چای، قهوه و انواع عرقیجات سنتی تبدیل شده‌اند. برای عده ای اما خیابان سی تیر به خیابان فست فود تهران مشهور است چرا که انواع اقسام فست‌فودها به راحتی در آن پیدا می‌شود. 

حالا که به سراغ استریت فود های تهران آمده‌ایم، بد نیست به تعداد دیگری از آن‌ها هم اشاره کنیم؛ برای مثال استریت فود شهرک غرب یا فود تراک های تهران در خیابان گل نبی که بهترین جا برای کسانی است که به دنبال تفریحات شبانه در تهران هستند. نکته‌ای که در خصوص استریت فودهای تهران  باید به آن اشاره کرد این است که برخلاف شهرستان‌هایی که جایی برای ارائه غذاهای خیابانی ایران هستند، غذای خیابانی تهران اغلب جایی برای سرو فست فودها است، هر چند که با توجه به جمعیت و فرهنگ غالب در تهران، امری طبیعی است.

موقعیت دقیق غذای خیابانی تهران در سی تیر

خیابان سی‌تیر تهران
یکی از استریت فود های تهران در خیابان سی تیر

 فود استریت میدان شهرداری رشت

شاید نتوان میدان شهرداری رشت را یک استریت فود نامید، اما این میدان با آن ساختمان‌های قشنگ و سنگفرش زیبایش، با دکه‌های فروش غذایی که دارد، می‌تواند یکی از جاهایی باشد که بتوان در خیابان غذا خورد و لذت برد.

برای خوردن غذا و نوشیدنی در میدان شهرداری رشت، کافی است به دکه‌هایی که در قسمت‌های مختلف میدان قرار دارند سر بزنید و از کباب و دل و جگر گرفته تا چای تازه و بستنی بخورید. به کبابی که در این خیابان به شما عرضه می‌شود، گاری کباب می‌گویند. باید بدانید که شب‌ها قصه میدان شهرداری عوض می‌شود. چرخ های دستی، میزهای کوچک و منقل های تاشو را به میدان می آورند و بعد از نیمه شب انواع کباب طبخ و ارائه می‌شود و به همین سادگی شما شاهد یکی از بهترین غذاهای خیابانی ایران خواهید بود. 

موقعیت دقیق شهرداری رشت

غذاهای خیابانی
گاری غذا در میدان شهرداری رشت

فود استریت آستارا

فود استریتی که طی یک سال اخیر از آن بهره‌برداری شده است، فوداستریت آستارا است. این استریت فود ایران را استریت فود شمال کشور نامیده‌اند. از آن‌جایی که آستارا، یکی از مراکز گردشگری مهم استان گیلان است، این استریت فود برای میزبانی گردشگران این شهر طراحی و آماده شده است. بد نیست بدانید در گذشته، در حاشیه بازار ساحلی آستارا، دکه‌های کوچک غذا وجود داشت و حالا این دکه‌ها تبدیل به مجموعه‌ای برای فروش غذاهای سنتی شده‌اند. 

موقعیت دقیق بازار ساحلی آستارا

last second-استریت فود- astra.jpg
بخشی از استریت فود آستارا

فود استریت بازارچه تکین کرج 

 اگر به دنبال تجربه غذاهای خیابانی هستید، نیازی نیست فقط به سراغ استریت فودهای تهران بروید، در دیگر شهرهای بزرگ هم مانند کرج، مکان‌های جذابی ساخته شده است؛ یکی از این خیابان های غذا مجموعه بازارچه تکین کرج است که غرفه‌های فروش غذای فست فودی، کافی شاپ و سایر خوراکی ها در آن دیده می شود. این بازارچه، معمولا از 7 صبح تا 12 شب فعالیت می‌کند و شما می‌توانید به سراغ این مجموعه جذاب بروید. 

موقعیت دقیق بازارچه تکین کرج

last second-استریت فود-karaj.jpg
مجموعه غذای خیابانی کرج در بازارچه تکین

فود استریت پارک اسکله بندر ترکمن

در بسیاری از نقاط کشور، به خصوص مناطق ساحلی، اسکله‌ها و سواحل، جای خوبی برای برپایی دکه‌های غذای خیابانی است. در بعضی شهرها و مناطق اما این موضوع به شکل دیگری نمود دارد، مثلا در اسکله بندر ترکمن درست جایی که قایق‌ها شما را به آشوراده می‌برند، بازارچه ای برای فروش مواد غذایی سوغات و صنایع دستی برپا است. در این بازارچه، شما می‌توانید انواع خوراکی‌های ساده و غذاهای خیابانی ترکمن ها را ببینید و تهیه کنید. البته این سبک مغازه‌های خوراکی، مختص شهرهای کوچک و ساحلی نیست، حتی در تهران هم می‌توانید به یک فود استریت با این ویژگی‌ها بروید، هر چند که مانند پارک اسکه بندر ترکمن از غذاهای سنتی پر نشده‌اند. 

موقعیت دقیق پارک اسکله بندر ترکمن

1405583567_078.jpg
غرفه های صنایع دستی و غذاهای خیابانی بندر ترکمن

نمایشگاه بین المللی کتاب یا کارناوال غذا؟

شاید تعریف غذای خیابانی تهران با سابقه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب از دهه‌های گذشته گره خورده باشد. تصاویری که از صف‌های اقلام خوراکی در نمایشگاه کتاب تهران در ذهن بسیاری از ما نقش بسته و همیشه با انتقاد اهالی فرهنگ مواجه بوده است!

از انواع بستنی برای روزهای گرم نمایشگاه کتاب تهران گرفته تا انواع نوشیدنی و آب میوه، ساندویچ‌های آماده کالباس، ساندویچ‌های گرم همبرگر و سوسیس، غرفه‌های غذای ایرانی که معمولا در آن‌ها کباب کوبیده سرو می‌شود و از همه جذاب‌تر، سیب‌زمینی‌های سرخ شده همراه با سس کچاپ و مایونز، هر کسی را بعد از گشت‌وگذار در غرفه‌های کتاب به سمت غرفه‌های غذا می‌کشانند.

131122.jpg
صف خرید فست فود در حاشیه نمایشگاه کتاب

 سخن آخر

به فود استریت های ایران، فقط به چشم محل‌های تهیه غذا نگاه نکنید. این دکه‌ها، چرخ‌ها و ماشین‌ها به همراه خودشان، بخش مهمی از فرهنگ غذایی و عادت‌های ما را به همراه دارند، در بسیاری از کشورهای جهان، توریست‌ها نه فقط برای خرید و خوردن غذا بلکه برای دیدن این بخش جذاب از فرهنگ کشور مقصد، به سراغ فود استریت‌ یا فود تراک می‌روند.

همان‌طور که گفتیم، پایتخت به‌واسطه بافت جمعیتی و سبک زندگی ساکنانش، با استریت فود های تهران نمی‌تواند رنگ و بوی فرهنگ اصیل ایرانی را داشته باشد و بیشتر به سمت زندگی مدرن و فست فودها رفته است. به نظر شما، در کشورهای دیگر هم به همین اندازه به فود استریت ها پرداخته شده است؟ اگر در این مورد کنجکاوید می‌توانید به سراغ سفرنامه‌های لست سکند بروید که بسیاری، در آن از فود تراک و فود استریت های ایران و دیگر کشورها گفته‌اند، اما سوال آخر: جای چه غذاهایی از فرهنگ ایرانی در خیابان های غذا به ویژه استریت فود های تهران خالی است؟ 

 

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند

نرگس کاظمی‌فرد
نرگس کاظمی‌فرد

سفر که به واژه‌ها پیوند می‌خورد، برایم مرزها را بی‌معنی می‌کند. گردشگری خواندم چون مفهوم سفر بیش از کلمه‌اش در ذهنم قد کشیده بود و ایرانشناسی خواندنم، دلیلش چیزی جز پیدا کردن ریشه‌هایم نبود. اما این ماجراجویی در مسیر واژه‌ها بود که علایقم را به سطح واقعیت رساند و مزه‌مزه کردن جهان را دوباره برایم ترجمه کرد.