تفاوت سه فعالیت کوهنوردی، ترکینگ و هایکینگ با یکدیگر چیست؟

4.5
از 2 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
این سه فعالیت مرتبط با کوه را با هم اشتباه نگیرید!
27 مرداد 1400 09:00
1

مطمنا تا کنون با کلمات کوهنوردی، ترکینگ و هایکینگ برخورد داشته اید. اما ممکن است شما آن‌ها را به جای یک دیگر استفاده کنید یا تفاوت میان آن‌ها را متوجه نشوید. اما این سه مورد  از نظر زمانی، سختی و تجهیزات مورد نیاز با یک دیگر فرق دارند.  به همین علت، این بار در لست سکند قرار است یک بار برای همیشه تفاوت این سه سبک گردشگری را برای شما روشن کنیم و به بررسی ویژگی هر کدام بپردازیم.

14.jpg

تفاوت کوهنوردی، ترکینگ و هایکینگ چیست؟

 بدون مقدمه چینی بیشتر به سراغ تفاوت‌های کلی این سه می‌رویم. هایکنگ (hiking) به معنای پیاده‌روی کردن به مدت طولانی است که معمولا کمتر از 24 ساعت طول می‌کشد. در هایکینگ نیازی به داشتن تجهیزات یا مهارت صخره ‌نوری (climbing) وجود ندارد.

ترکینگ (trekking) همانند هایکینگ است اما از نظر زمانی با هایکینگ تفاوت دارد، زیرا معمول یک ماجراجویی به سبک ترکینگ بیش‌تر از 2 روز وقت می‌برد و زمان‌ بیشتری را نسبت به هایکینگ شامل می‌شود. البته میان هایکینگ و ترکنیگ یک شباهت اصلی وجود دارد و آن عدم نیاز به داشتن مهارت و تجهیزات صخرهنوردی است. گرچه با توجه به مقصد ترکینگ شما این مورد می‌توان دارای تفاوت‌هایی باشد.

کوهنوردی (mountaineering)  همانطور که از نامش مشخص است به شاخه ورزشی بالا رفتن از کوه برمی‌گردد. در کوهنوردی شما نیاز به آمادگی جسمانی بالا، مهارت و تجهیزات مناسب نیاز دارید و بسته به ارتفاع کوه از یک تا چند روز ممکن است طول بکشد.

اکنون که به طور کلی با تفاوت این سه آشنا شدیم به سراغ ویژگی‌های هر کدام از سه مورد خواهیم پرداخت.

 

ترکینگ و هایکینگ

 

هایکینگ چیست و چه مزایایی دارد؟

هایکینگ یکی از سبک‌های گردشگری است که هر شخصی اعم از آمادگی جسمانی پایین یا بالا و سنش می‌تواند انجام دهد. هایکیگ یعنی چندین ساعت پیاده روی درمسیرهای پیاده‌روی. این مسیر پیاده‌روی می‌تواند روزی زمین صاف باشد، روی تپه‌ها باشد یا پیاده‌روی در صحرا.

افراد معمولا در نصف روز یا یک روز کامل مسیرهای بخصوص هایکینگ را طی می‌کنند. منظور از مسیرهای بخصوص این است که در هر شهر و روستای مختلف مسیرهای هایکینگ مشخص شده‌اند و در طول راه نیز علامت‌گذاری‌های لازم برای راهنمایی وجود دارد. بنابراین در هایکینگ نقطه شروع و پایان مشخص است.

البته  اگر یک ماجراجویی به سبک هایکینگ تا چند روز طول بکشد به آن بکپکینگ (backpacking) یا کوله‌گردی گفته می‌شود. بنابراین بکپکینگ همانند هایکینگ است اما شما برای انجام آن نیاز به آب و مواد غذایی بیشتر دارید و باید خود را برای خوابیدن در طبیعت تجهیز کنید.

در آخر برخی از مزایای هایکنگ شامل:

  • انجام به هایکینگ به صورت منظم در سلامت قلب و عروق شما تاثیر مثبتی دارد
  • در کاهش استرس به شما کمک می‌کند
  • امکان تماشای حیات وحش با کمترین میزان ریسک وجود دارد
  • در هایکینگ شما هر چقدر که دوست دارید به راه رفتن ادامه می‌دهید و به محض اینکه خسته شدید می‌توانید برگردید. بنابراین فشار و الزام رسیدن به یک مکان به بخصوص در زمان مشخص وجود ندارد
  • به دلیل سبک بودن هایکینگ شما می‌توانید این کار را همراه با خانواده خود انجام دهید

 

هایکنگ

 

ترکینگ چیست و چه مزایایی دارد؟

ترکینگ به نوعی از گردشگری اطلاق می‌شود که در آن افراد در یک بازه زمانی نسبتا طولانی به پیاده روی و طی کردن مسیرهای طولانی می‌پردازند. کسانی که ترکینگ را به هایکینگ ترجیح می‌دهند از قدرت بدنی و تجربه بیشتری برخوردار هستند. در ترکینگ ماجراجویان باید از تجهیزات کاملی برخورد دار باشند و احتمال تغییرات وضعیت جوی، عدم دسترسی به آب و ... را در نظر بگیرند. مسیرهای ترکینگ از چالش‌های متعددی برخورددار است و گاها امکان قرار گرفتن در ارتفاعات بالا و کمبود اکسیژن، عبور از مسیرهای ریسکی و ... وجود دارد. همچنین برای آشنایی با 10 تا از بهترین مسیرهای ترکینگ در جهان می‌توانید روی لینک کلیک کنید.

برخی از ویژگی‌های ترکینگ عبارتند از:

  • ترکینگ به افزایش نیرو بدنی شما کمک می‌کند
  • ترکینگ یکی از بهترین روش‌های ممکن برای دوری موقت از زندگی روزمره به حساب می‌رود
  • به دلیل زمان طولانی که گردشگران در ترکینگ سپری می‌کنند فرصت خوبی برای آشنایی با دوستان جدید وجود دارد

 

ترکینگ

 

کوهنوردی چیست و چه مزایایی دارد؟

خب احتمالا تا این جای کار به پاسخ بیشتر سوالات خود رسیده باشید و طبعا با معنای کوهنوردی هم آشنایی داشته باشید. کوهنوردی به معنای بالا رفتن از کوه و رسیدن به قله آن است. این سبک از گردشگری به کسانی پیشنهاد می‌شود که توانایی استقامت در شرایط سخت را دارند، اعتماد به نفس بالایی دارند و البته تجربه ترکینگ و هایکینگ را پیش‌تر داشته‌اند. از آنجایی که در کوهنوردی نیاز است تا هم به مدت طولانی راه بروید، هوای سرد با میزان کم اکسیژن را تجربه کنید (بسته به نوع کوه)، هم از صخره‌های سنگی و یخی بالا بروید نیاز دارید تا علاوه بر تجهیزات با کیفیت و کافی از و آمادگی جسمانی بالایی برخوردار باشید.

برخی از مزایای کوهنوری عبارتند از:

  • در کوهنوردی می‌توانید فعالیت‌های مختلفی مانند صخره نوردی و پیاده روی را تجربه کنید
  • به سلامت جسمانی شما کمک می‌کند
  • اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهد

 در آخر بد نیست اشاره کنیم که اگر به دنبال یک فعالیت تفریحی هستید به هایکینگ بروید. اگر به دنبال کاوش در مناطق دور افتاده‌تر، بکر‌تر و پرچالش‌تر هستید ترکینگ را انتخاب کنید. اگر علاوه بر آمادگی جسمانی عاشق فتح قله‌ها هستید به کوهنوردی بروید.

 

کوهنوردی

 

منبع: outdooring

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.