جاهای دیدنی کرمان؛ از تاریخ تا طبیعت بی‌انتها + قیمت و عکس

4.5
از 33 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
کرمان و جاذبه های بی انتهایی که درد را بشناسید!
01 فروردین 1402 08:00
1

 برای انتخاب یک مقصد خوب چه ویژگی‌هایی را در نظر می‌گیرد؟ طبیعت زیبا و منحصر به فرد یا آثار تاریخی پر ارزش؟ این بار می‌خواهیم از شهری بگوییم که هر دو را در خود جای‌داده است. کرمان از آن دست مقاصدی است که شاید رفتن به آن ساده به نظر نیاید؛ اما قطعاً با سفر به این شهر یکی از متفاوت‌ترین تجربه‌های سفرتان رقم خواهید زد. اگر نمی‌دانید جاهای دیدنی کرمان کدام‌اند، این مطلب از مجله لست سکند فرصت خوبی برای به‌روز کردن اطلاعاتتان است. 

فراموش نکنید که شما به بزرگ‌ترین استان ایران سفر می‌کنید و جاذبه های کرمان در سراسر استان پراکنده شده‌اند و نمی‌توان در یک بار سفر، آن هم در زمانی کوتاه، از همه شهرستان‌ها و جاذبه‌های گردشگری کرمان بازدید کنید. معمولا اگر با گروه هم سفر کنید مثل تورهای نوروز، بخشی از جاذبه‌ها را به شما نشان می‌دهند چون فرصت کافیه برای دیدن همه جاذبه‌ها نیست.به همین دلیل، در این مطلب به صورت اختصاصی از شهر کرمان و جاذبه‌های اطراف آن که با کمتر دو ساعت رانندگی به آن خواهید رسید، می‌گوییم.

بناها و موزه های تاریخی کرمان

کرمان صاحب یکی از خاص‌ترین طبیعت‌های ایران است و به لحاظ معادن و صنایعی هم که در این منطقه فعالیت می‌کنند، جایگاه چشمگیری دارد؛ اما به این معنی نیست که جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی آن، کم تعداد یا حتی کم‌اهمیت است. از قضا، شما برای گشتن این شهر  و دیدن جاهای دیدنی کرمان، نیاز دارید که زمان کافی در نظر بگیرید تا بتوانید تعدادی از  معروف ترین جاهای دیدنی کرمان را ببینید. جاذبه های گردشگری کرمان مربوط به دوران و سلسله‌های مختلفی هستند که ما در ادامه، بعضی از موزه‌ها و بناهای مهم این شهر را به شما معرفی خواهیم کرد.

گنبد جبلیه

گنبد جبلیه که در کرمان به نام گنبد گبری هم شناخته می‌شود، تنها بنای سنگی کرمان از دوره پیش از مغول است. در مورد کاربرد این بنا، ابهامات زیادی مطرح است. به گفته برخی، این مکان عبادتگاه زرتشتیان و به گفته برخی دیگر، مقبره بوده است؛ اما تنها تاریخچه گنبد جبلیه نیست که آن را در میان مردم معروف کرده است، بلکه مانند بسیاری از مکان‌ها حواشی و داستان‌هایش در طول تاریخ بیشتر مورد توجه مردم بوده است.

یکی از باورهای محلی درمورد این بنا، استفاده از شیر شتر در ساخت آن است که موجب پایداری بنا تا این زمان شده است. هرچند که استفاده از زرده تخم مرغ یا شیر شتر در ساخت ملات بناها پیش از این هم اتفاق افتاده است؛ اما درمورد بد جبلیه صحت ندارد. این گنبد در دهه هفتاد به محلی برای نگهداری سنگ‌های تاریخی و حجاری شده تبدیل شد و امروز به عنوان موزه سنگ شناخته می‌شود.

  • آدرس گنبد جبلیه: خیابان شهدا، نزدیک مسجد صاحب‌الزمان
  • ساعت کار گنبد جبلیه: 9 صبح تا 6 بعدازظهر
  • قیمت بلیط گنبد جبلیه: 10 هزار تومان

 

موقعیت دقیق گنبد جبلیه

lastsecond-jabalieh.jpg
نمای بیرونی گنبد جبلیه از جاذبه های کرمان

قلعه دختر کرمان

 به نظر می‌رسد که قلعه دختر یکی از قدیمی‌ترین قلعه‌های ایران و از جاهای دیدنی کرمان باشد. قدمت این قلعه به دوران مادها می‌رسد. البته قلعه دختر در دوره‌های زمانی گوناگون، همیشه محل عبادت بوده است. در مورد علت نام‌گذاری آن هم باید گفت که دختر در زمان قدیم، از آن دست واژه‌هایی بود که معنی بکر و دوشیزه از آن استنباط می‌شد. به دلیل اینکه قلعه کوه (قلعه دختر امروزی) دسترسی سختی داشت، عملاً تصرفش را غیرممکن می‌کرد و به همین دلیل هم مردم در طول تاریخ آن را قلعه دختر نامیده‌اند.

  •  آدرس قلعه دختر: خیابان انقلاب، جنب پارک انقلاب
  • ساعت کار قلعه دختر: 8 صبح تا 8 شب
  • قیمت بلیط قلعه دختر: 5 هزار تومان

 

موقعیت دقیق قلعه دختر

lastsecond-ghale dokhtar.jpg
قلعه دختر کرمان یکی از قدیمی ترین دژهای کشور و معروف ترین جاهای دیدنی کرمان

قلعه اردشیر

شاید قلعه اردشیر در نگاه اول جزو بهترین جاهای دیدنی کرمان نباشد؛ اما قطعا علاقه‌مندان به تاریخ، ارزش این اثر را به خوبی درک می‌کنند. این قلعه در زمان اردشیر بابکان ساخته شده و نامش را در آثار ادبی گذشتگان می‌توان پیدا کرد. تمام این قلعه از خشت خام ساخته شده که متاسفانه در طول تاریخ بر اثر اتفاقات مختلف، اکثر بخش‌های آن از بین رفته است. این قلعه در جنوب شهر کرمان قرار گرفته و در آن زمان‌ با اهداف نظامی و دفاعی ساخته شد.

  • آدرس قلعه ادرشیر: 2 کیلومتری جنوب شرقی شهر کرمان
  • ساعت بازدید از قلعه اردشیر: 24 ساعته 
  • قیمت بلیط قلعه اردشیر: رایگان

 

موقعیت دقیق قلعه اردشیر

lastsecond-ghale ardeshir.jpg
قلعه اردشیر به عنوان یکی از جاذبه های کرمان

یخدان زریسف

 یخدان‌ها، یکی از ابداعات مهم در تاریخ برای ساکنان منطق کویری بوده است. این یخدان معمولا در کنار قنات‌ها ساخته می‌شد و روش کار آن‌ها به این شکل بود که در زمستان‌های کویر در سرمای زیر صفر شب، آب در جوی‌ها یخ می‌بست. افرادی این یخ‌ها را جمع‌آوری می‌کردند و داخل چاله‌های عمیق و خنک یخدان‌ها آن‌ها را نگهداری می‌کردند تا در فصول گرم‌تر استفاده کنند. یخدان زریسف یکی از این یخدان‌ها بود که وظیفه تامین یخ برای مردم کرمان را به عهده داشت.

  • آدرس یخدان زریسف: خیابان زریسف (شهداء)، چهار راه آلاشت
  • ساعت کار یخدان زریسف: 24 ساعته
  • قیمت بلیط یخدان زریسف: رایگان

موقعیت دقیق یخدان زریسف

lastsecond-zarisef.jpeg
یخدان زریسف از متفاوت‌ترین جاذبه های گردشگری کرمان

یخدان مویدی 

یخدان مویدی بزرگ‌ترین یخدان خشتی نه فقط کرمان، بلکه جهان است. هرچند که سازوکار همه یخدان‌های کرمان به یکدیگر شباهت دارد و معماری یکسانی دارند؛ اما شاید بد نباشد بدانید که یخدان مویدی سال‌ها پیش تغییر کاربری داد و به مرکز کانون فکری کودک و نوجوان تبدیل شد و پس از آن هم باز با تغییر کاربری، خانه جهانگردی و ستاد تسهیلات سفر در آن مستقر شد. البته به این نکته هم باید توجه داشت که این یخدان پر شده است.

  • آدرس یخدان مویدی: کرمان، خیابان شهید کامیاب (ابو حامد)
  • ساعت کار یخدان مویدی: 9 صبح تا 5 بعدازظهر
  • قیمت بلیط یخدان مویدی: رایگان 

 

موقعیت دقیق یخدان مویدی

lastsecond-yakhdanmoayedi.jpg
یخدان مویدی از مشهورترین یخدان های ایران

مشتاقیه 

از معروف ترین جاهای دیدنی کرمان که قصه دردناکی هم در پس آن است، آرامگاه مشتاقیه است! این آرامگاه که زمانی به سه گنبدان مشهور بوده است محل دفن مشتاق علی شاه، از صوفیان بزرگ در تاریخ، کوثر علی شاه همدانی و شیخ اسماعیلی هراتی است. اما قصه مشتاقیه و مشتاق علی شاه چه بود؟ مشتاق علی شاه که در قرن سیزدهم از عارفان و صوفیان بزرگ بود، به دلیل علاقه‌اش به شاه نعمت الله ولی به کرمان آمده بود؛ اما با توطئه مخالفان تصوف که از شهرت او می‌ترسیدند، به سنگسار محکوم شد. شاید دانستن این نکته خالی از لطف نباشد که مبدع سیم چهارم سه تار که به سیم مشتاق هم معروف است همین مشتاق علی شاه بوده است.

  •  آدرس آرامگاه مشتاقیه: میدان شهدا (میدان مشتاق)
  • ساعت کار آرامگاه مشتاقیه: 8 صبح تا 5 بعدازظهر
  • قیمت بلیط آرامگاه مشتاقیه: رایگان

موقعیت دقیق مشتاقیه

lastsecond-moshtaghie.jpg
مقبره مشتاقیه یکی از جاهای دیدنی کرمان در پاییز

باغ موزه هرندی

  باغ موزه هرندی از آن دست جاهای دیدنی کرمان است که به دوره قاجار تعلق دارد. این باغ موزه در آن زمان، خارج از مرزهای شهر کرمان ساخته شد؛ اما با وجود توسعه شهرها امروز این باغ موزه از جاذبه های کرمان در داخل شهر شناخته می‌شود. باغ موزه هرندی تنها یک عمارت زیبا و دیدنی در شهر کرمان نیست؛ بلکه در حال حاضر دو موزه باستان‌شناسی و سازهای سنتی ایران هم در این مکان هستند. 

در موزه باستان‌شناسی، آثار تاریخی از تمدن‌های شهداد، حوزه‌ فرهنگی هلیل‌رود و دوره‌ تاریخی جازموریان برای علاقه‌مندان به تاریخ نمایش داده می‌شود. اشیای سفالی، مهره‌های سنگی و... از جمله اشیایی هستند که با قدمتی نزدیک به هزاره سوم و چهارم قبل از میلاد مسیح، مربوط به تمدن شهداد در این موزه پیدا می‌شود. از طرف دیگر، در طبقه همکف ساختمان باغ هرندی، موزه سازهای سنتی قرار دارد که  هدف اصلی این موزه، آشنایی بازدیدکنندگان با سازهای بومی و سنتی ایران و کشورهای همسایه است.

  • آدرس باغ موزه هرندی: خیابان بهشتی، ایستگاه طهماسب‌آباد، نرسیده به خیابان فردوسی 
  • ساعت کار باغ موزه هرندی: 8:30 صبح تا 6 بعدازظهر
  • قیمت بلیط باغ موزه هرندی: 15 هزار تومان 

 

موقعیت دقیق باغ موزه هرندی

lastsecond-harandi.jpg
باغ موزه هرندی از جمله جاهای دیدنی کرمان در پاییز

باغ موزه وزیری

 یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمان که در محله‌های زرتشتی‌نشین این شهر قرار گرفته است، باغ موزه وزیری است. قدمت این خانه به دوران قاجار می‌رسد و نزدیک به 170 سال از عمرش می‌گذرد. این باغ موزه به لحاظ معماری بسیار قابل توجه است، به نظر می‌رسد سبک گچ‌بری‌های این باغ موزه مختص عمارت‌های تاریخی کرمان است و شبیه آن را می‌توان در عمارت شترگلو آرامگاه شاه نعمت الله ولی دید. این موزه امروز به عنوان موزه صوت و تصویر ایران شناخته می‌شود.

  •  آدرس باغ موزه وزیری: فیروزآباد ۴ عمارت روبروی پارک
  • ساعت کار باغ موزه وزیری: 9 صبح تا 12 شب
  • قیمت بلیط باغ موزه وزیری: رایگان

موقعیت دقیق باغ موزه وزیری

lastsecond-vaziri.jpg
جاهای دیدنی کرمان در شب، باغ موزه وزیری

موزه علی اکبر صنعتی 

 علی اکبر صنعتی یکی از نقاشان و مجسمه سازان بزرگ ایران است که اغلب نامش با علی‌اکبر صنعتی‌زاده، خیر بزرگ کرمانی اشتباه گرفته می‌شود. البته دلیل اصلی این اشتباه، این است که او مدت زیادی در پرورشگاه صنعتی کرمان گذرانده که بیشتر بچه‌ها بعد از خروج از آن با نام صنعتی زاده به زندگی خود ادامه می‌دادند. جالب است بدانید که علی اکبر صنعتی تنها هنرمند ایرانی است که دو موزه به نام او ساخته شده است. 

نیمی از آثار موزه صنعتی را آثار صنعتی و نیم دیگرش به آثار دیگر هنرمندان تعلق دارد. این موزه یکی از غنی‌ترین موزه‌های ایران به لحاظ آثار هنری است که مورد توجه بسیاری از هنرمندان معاصر قرار می‌گیرد. 

  • آدرس موزه علی اکبر صنعتی: خیابان شریعتی و حد فاصل میدان باغ ملی و چهار راه طهماسب آباد
  • ساعت کار موزه علی اکبر صنعتی: روزهای شنبه و پنجشنبه از 8 صبح تا 4 بعدازظهر و یکشنبه تا چهارشنبه از 8 صبح تا 12.5 ظهر و 4.5 تا 6 بعدازظهر جمعه‌ها تعطیل است.
  • قیمت بلیط موزه علی اکبر صنعتی: 20 هزار تومان

 

موقعیت دقیق موزه صنعتی کرمان

lastsecond-sanaati.jpg
موزه هنرهای معاصر کرمان یا موزه صنعتی 

موزه بانو حیاتی

موزه بانو حیاتی از جمله جاذبه های گردشگری کرمان است که شما در هنگام بازدید از بازار می‌توانید، سری به آن بزنید. در اکونوموزه بانوحیاتی شما با انواع مشاغل مردم کرمانی آشنا می‌شوید و حتی می‌توانید بخش‌هایی از تهیه صنایع دستی کرمان را ببیند. از طرف دیگر ساختمان این جای دیدنی کرمان هم سخن برای گفتن کم ندارد. ساخت بنا به دوره قاجار می‌رسد و برای مدت طولانی، این ساختمان به عنوان بانک شاهنشاهی ایران و انگلیس فعالیت می‌کرده است. بعدها به اداره فرهنگ کرمان و مدرسه هم تغییر کاربری داد و حتی چندین سال متروکه ماند تا اینکه پس از مرمت در دهه 90 این موزه با استفاده از نام بی‌بی حیاتی که از عارفان و شاعران کرمانی است، کار خود را آغاز کرد.

  • آدرس موزه بانو حیاتی: گذر اصلی بازار کرمان، جنب مسجد وکیل
  • ساعت موزه بانو حیاتی: 9 صبح تا 6 بعدازظهر
  • قیمت بلیط موزه بانو حیاتی: 5 هزارتومان

 

موقعیت دقیق اکونوموزه بانوحیاتی

banu hayati lastsecond.jpg
اکونوموزه بانو حیاتی از جاذبه های کرمان

موزه ساعت 

اگر از آن دسته افرادی هستید که به جاذبه های گردشگری کرمان که در میان مردم مشهورند، اکتفا نمی‌کنید و به دنبال جاذبه‌های خاص‌تری می‌گردید، در سفر به کرمان سری به موزه ساعت بزنید این موزه قصه جالبی دارد. ماشالله ترابی تاجر کرمانی در سفر به هند با ساعت و ساعت سازی آشنا می‌شود و همان تصمیم می‌گیرد وارد این حرفه شود. بعد از مدت کمی کار او رونق می‌گیرد تا جایی که ساعت بزرگی برای میدان وکیل کرمان می‌سازد. موفقیت او به‌اندازه‌ای بود که حتی برای کشور سوئیس هم ساعت می‌سازد! 

موزه ساعت کرمان به همت نوه ماشالله ترابی تأسیس می‌شود و به جز تاریخچه ساعت سازی می‌توانید انواع ساعت‌های تاریخی و همین‌طور ساعت‌هایی که در آن خانواده دست به دست چرخیده است را ببینید. برای اطلاعات دقیق حتی می‌توانید از سایت موزه ساعت استفاده کنید.

  • آدرس موزه ساعت: خیابان شهدا یا زریسف سابق، حدفاصل چهارراه انقلاب و چهارراه عصای سفید
  • ساعت کار موزه ساعت:  9 صبح تا 7 عصر
  • قیمت بلیط موزه ساعت : 5 هزارتومان

 

موقعیت دقیق موزه ساعت کرمان

Watch-Museum-kerman1.jpg
موزه ساعت کرمان

کتابخانه ملی کرمان 

 یکی از جاهای دیدنی کرمان که نمای بیرونی قابل توجهی دارد، کتابخانه ملی این شهر است. این بنا در ابتدا قرار بود به عنوان کارخانه ریسندگی فعالیت کند؛ اما پس از چند سال به تعطیلی کشیده شد. در نهایت، سال‌ها پس از انقلاب و چندین بار تغییر کاربری، این ساختمان تبدیل به کتابخانه مرکزی یا ملی کرمان شد. عمده شهرت این کتابخانه به فضای بیرونی و سر در آن است. گرچه فضای داخلی کتابخانه و زیباست، اما باید در نظر داشته باشید که این کتابخانه فعال است و اگر به سراغ دیدن آن می‌روید، آرامش دیگر مراجعه کنندگان را برهم نزنید.

  • آدرس کتابخانه ملی: خیابان شهید رجایی، پارک ریاضیات 
  • ساعت کار کتابخانه ملی: 7 صبح تا 7:30 بعدازظهر
  • قیمت بلیط کتابخانه ملی: رایگان

موقعیت دقیق کتابخانه ملی کرمان

1397072211513025915649764.jpg
کتابخانه ملی از بهترین جاهای دیدنی کرمان

 آتشکده زرتشتیان 

 موزه زرتشتیان فقط یکی از معروف ترین جاهای دیدنی کرمان است که فقط در میان کرمانی‌ها شهرت ندارد و از آنجایی که تنها موزه زرتشتیان جهان است برای همه زرتشتیان در سراسر جهان اهمیت دارد. این موزه در محل آتشکده زرتشتیان کرمان برپا شده است و به عنوان یکی از موزه‌های مردم‌شناسی می‌توان به آن نگاه کرد. این مورد از جاهای دیدنی کرمان در طول سال، میزبان برنامه‌هایی ویژه این آیین است. 

  • آدرس آتشکده زرتشتیان: ابتدای خیابان شهداء خیابان برزو آمیغی، ‌آتشکده زرتشتیان
  • ساعت کار آتشکده زرتشتیان: شش‌ماهه اول سال ۸ صبح تا 12 ظهر، 4 بعدازظهر تا 7 بعدازظهر. شش ماه دوم سال ۸ صبح تا ۱۲ ظهر، 3 بعدازظهر تا 6 بعدازظهر
  • قیمت بلیط آتشکده زرتشتیان: 10 هزارتومان 

موقعیت دقیق آتشکده زرتشتیان کرمان

17d6cdb9-6fad-49e9-a432-e7334497e4bd.jpg
نمای بیرونی آتشکده زرتشتیان کرمان 

مساجد و مجموعه های دیدنی در کرمان

در بیشتر شهرهای گردشگری و تاریخی، همیشه چند عمارت، مسجد و شاید یک مجموعه بزرگ تاریخی وجود داشته باشد. اما نکته جالب اینجاست که کرمان به تنهایی صاحب سه مجموعه بزرگ است که این روزها مسافران بسیاری برای دیدن آن‌ها به کرمان می‌آیند در این بخش به سراغ بهترین جاهای دیدنی کرمان می‌رویم، از بازار، کاروان‌سرا، مدرسه و حتی مساجد جذاب این شهر را می‌شناسیم و چک لیست سفرمان به کرمان را کامل می‌کنیم.

مجموعه گنجعلی خان

بدون شک معروف ترین جاهای دیدنی کرمان مجموعه گنجعلی خان است. این مجموعه تاریخی از، مسجد، بازار، کاروانسرای، حمام، مدرسه، ضرابخانه و آب انبار است. در زمان ورود شما با فضای بزرگی روبه‌رو می شوید که شاید شما را به یاد میدان نقش جهان اصفهان بیندازد. هرچند که بزرگی میدان به آن اندازه نیست؛ اما دور تا دورش را مغازه‌ها و بناهای تاریخی این شهر پر کرده‌اند. قدمت مجموعه گنجعلی خان به دوره صفوی بازمی‌گردد و وسعت آن به 11 هزار متر می‌رسد. بد نیست نگاهی به مهم‌ترین بناهای تاریخی این مجموعه بیندازیم:

بازار: این بازار قدیمی یک رکورد تاریخی دارد، ثبت طولانی‌ترین راسته بازار ایران به طول 3 کیلومتر! در این مجموعه ارزشمند شما می‌توانید از مغازه‌هایی که زیره، قوتو، مس و پته و سایر سوغات‌های کرمان را می‌فروشند دیدن کنید.

مسجد: شاید بتوان گفت که زیباترین ساختمان از جاهای دیدنی کرمان در مجموعه گنجعلی خان، مسجد آن باشد، این مسجد هم مانند مجموعه در دوره صفویان ساخته شده و در واقع مسجد مدرسه گنجعلی خان بوده است؛ به همین دلیل هم وسعت کمی دارد. هر چند که این وسعت کم، تأثیری در زیبایی آن نداشته است.

 حمام گنجعلی خان: اگر به جاهای دیدنی کرمان در بهار سر بزنید، احتمالاً تا ظهر گرما شما را اذیت کرده است؛ اما سرما و خنگی هوای حمام گنجعلی خان راه خوبی برای فرار از ظهر گرم در میدان گنجعلی خان است. این حمام، امروز به عنوان موزه مردم شناسی کرمان شناخته می‌شود.

مدرسه و کاروان‌سرای گنجعلی خان: این بخش از مجموعه گنجعلی خان به زمانی مدرسه‌ای پر رونق بود؛ اما بعدها به کاروان‌سرا تبدیل می‌شود و حالا هم به عنوان دانشکده هنر کرمان کاربری دارد.

  •  آدرس مجموعه گنجعلی خان: میدان شهدا، بافت تاریخی 
  • ساعت کار مجموعه گنجعلی خان: 9صبح تا 7 عصر
  • قیمت بلیط مجموعه گنجعلی خان: تنها ورودی حمام شامل 15 هزارتومان هزینه می‌شود 

 

موقعیت دقیق مجموعه گنجعلی خان

مجموعه+گنجعلی+خان+کرمان.jpg
میدان مجموعه گنجعلی خان از معروف ترین جاهای دیدنی کرمان
6-1.jpg
نمای داخلی مسجد گنجعلی خان

مجموعه ابراهیم خان

 مجموعه ابراهیم‌خان یکی دیگر از مکان‌هایی است که می‌توان از آن عنوان بهترین جاهای دیدنی کرمان نام برد. این مجموعه حدود 200 سال قدمت دارد و مانند گنجعلی خان از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که در زیر به آن اشاره می‌کنیم:

مدرسه ابراهیم خان: مدرسه ابراهیم‌خان از معروف ترین جاهای دیدنی کرمان و شاید مشهورترین بخش مجموعه ابراهیم‌خان باشد. این مدرسه به واسطه کاشی‌کاری‌ها و معماری زیبایی که دارد شهرت پیدا کرده است. جالب است بدانید که این مدرسه هنوز هم به عنوان حوزه علمیه فعالیت می‌کند.

حمام ابراهیم‌خان: در همه مجموعه‌های بزرگ، معمولاً حمام‌ها نقش پررنگی را بازی می‌کردند و در گوشه هر بازار، شما می‌توانستید حمام‌عمومی‌اش را هم پیدا کنید. مجموعه ابراهیم‌خان هم از این قاعده مستثنی نیست. این حمام امروز جزوی از آثار ثبت ملی ایران به حساب می‌آید.

بازار ابراهیم خان: این بازار به بازار قیصریه زرگری هم مشهور است. هرچند بازار کوچکی محسوب می‌شود؛ اما با تأثیری که از معماری دوران صفوی گرفته، می‌تواند برای هر بیننده‌ای جذاب باشد.

آب انبار ابراهیم‌خان: در ضلع شمالی مجموعه ابراهیم‌خان، یک آب انبار ساخته شده است که اهمیت وجود آن با توجه به اقلیم خشک کرمان کاملاً مشخص است؛ اما نمی‌توان هنرمندی سازندگان بنا را در استفاده از مقرنس‌کاری و کاشی‌کاری‌هایش را نادیده گرفت.

  • آدرس مجموعه ابراهیم‌خانضلع شمالی مجموعه گنجعلی‌خان و در کنار میدان گنجعلی‌خان
  • ساعت کار مجموعه ابراهیم خان: 9 صبح تا 7 عصر
  • قیمت بلیط مجموعه ابراهیم خان: رایگان

 

موقعیت دقیق مجموعه ابراهیم خان 

lastsecond-ebrahimkhan.jpg
مجموعه ابراهیم خان از بهترین جاهای دیدنی کرمان

مجموعه وکیل 

از بین مجموعه‌های کرمان، نباید مجموعه وکیل را نادیده گرفت. شاید این مورد از جاذبه های کرمان در دسته معروف ترین جاهای دیدنی کرمان قرار نگیرد؛ اما کافی است کمی به تاریخ یا معماری علاقه داشته باشید تا مجموعه وکیل نظر شمارا جلب کند. این مجموعه از چند بخش مختلف تشکیل شد است که برخی از آن‌ها را برمی‌شماریم:

بازار: این بازار یک بازار سرپوشیده و صاف است که طبق معماری ایرانی ساخته شده است. جدا از جاذبه‌های معمول بازارهای سنتی ایران، قرار گرفتن اکونوموزه بانوحیاتی در آن بر جذابیت های بازار افزوده است. 

مسجد: مسجد وکیل یکی از مساجدی است که در حاشیه بازار کرمان قرار گرفته و قدمتش به دوران قاجار می‌رسد. این مسجد دو شبستان دارد و در سال‌های اخیر پس از بازسازی و مرمت، امکان بازدید عمومی از آن برای گردشگران فراهم شده است.

کاروانسرا: کاروان‌سرای وکیل یکی از کاروان‌سراهای بزرگ کشور است که در شهر کرمان قرار دارد، کاروانسرای وکیل 120 حجره ادارد و در دو طبقه ساخته شده است. 

  • آدرس مجموعه وکیل: انتهای بازار اختیاری در نزدیکی مجموعه گنجعلی خان
  • ساعت کار مجموعه وکیل: 9 صبح تا 7 عصر
  • قیمت یلط مجموعه وکیل: رایگان

موقعیت دقیق مجموعه وکیل کرمان

lastsecond-vakil.jpg
کاروان‌سرای وکیل، بخشی از مجموعه وکیل

مسجد ملک

مسجد ملک کرمان یک مسجد هزار‌ساله است و از اولین مسجدهایی است که در شهر کرمان ساخته شد. این مسجد، قدمتش به دوران سلجوقیان می‌رسد و شاید جالب باشد بدانید به غیر از مسجد بزرگ با شبستان و صحن و ایوان زیبایش، این مکان برجی دارد که به نام برج سلجوقی بین مردم شهرت پیدا کرده است. البته در دوران سلجوقی، برج‌های زیادی در ایران ساخته شده که تعداد زیادی از آن‌ها باقی نمانده است. هرچند که این برج هم بخش بالایی‌اش فروریخته و فقط 6 متر از آن باقی مانده است. 

  • آدرس مسجد ملک: كرمان، خیابان امام خمینی
  • ساعت کار مسجد ملک: مانند سایر مسجدهایی که فعالیت می‌کنند، بهتر است در زمان نماز از آن بازدید کنید، اما سکوت مسجد را رعایت کنید.
  • قیمت بلیط مسجد ملک: رایگان

 

موقعیت دقیق مسجد ملک 

مسجد-جامع-ملک-کرمــان.jpg
مسجد ملک قدیمی ترین مسجد کرمان

مسجد جامع مظفری

مسجد جامع مظفری هم از مساجد دیدنی کرمان است. همان‌طور که از نامش پیداست این بنا مربوط به سلسله آل مظفر است و در قرن هشتم ساخته شده است. مسجد جامع مظفری، مسجدی بزرگی محسوب می‌شود و ایوان و کاشی‌کاری‌های آن می‌تواند نظر بیشتر گردشگران را جلب کند. بد نیست بدانید این مسجد هم مانند برخی دیگر از بناهای تاریخی کرمان در ابتدا خارج از کرمان ساخته شده؛ اما با توسعه شهر حالا جزوی از شهر کرمان محسوب می‌شود. نکته‌ای که درخصوص بازدید از این مسجد نباید فراموش کنید این است که مسجد جامع مظفری همچنان به عنوان مسجد به کار خود ادامه می‌دهد. بنابراین تلاش کنید هنگام بازدید آرامش کسانی که برای عبادت به این مکان آمده‌اند را به هم نزنید.

  • ساعت کار مسجد جامع مظفری: 7 صبح تا 9 شب
  • آدرس مسجد جامع مظفری: غرب میدان مشتاقیه، ابتدای خیابان دکتر شریعتی
  • قیمت بلیط مسجد جامع مظفری: رایگان

موقعیت دقیق مسجد جامع مظفری

مسجدملک2-1.jpg
مسجد جامع مظفری از جاذبه های گردشگری کرمان 

 جاهای دیدنی اطراف کرمان

هرچند که شهر کرمان برای چند روز سفر، به اندازه کافی جاذبه دارد؛ اما اطراف شهر هم جاذبه‌هایی دارد که باید گفت سر نزدن به آن‌ها عملاً سوزاندن یک فرصت است. طبیعت اطراف شهر کرمان دیدنی های فراوانی دارد، از کویر لوت گرفته تا یخچالی طبیعی در یکی از کویری‌ترین اقلیم‌های کشور. در این بخش، ما از همه جاذبه‌های طبیعی استان کرمان یا سایر دیدنی‌های تاریخی آن نگفته‌ایم؛ بلکه برخی از جاذبه های گردشگری کرمان را برای شما برمی‌شمریم که در فاصله کوتاهی با شهر قرار دارند.

باغ شازده ماهان

 اگر علاقه‌مند به باغ‌های ایرانی باشید، دیدن باغ شازده را نباید از دست بدهید. باغ شازده ماهان، یکی از بهترین نمونه‌های باغ ایرانی است که در فهرست میراث یونسکو هم ثبت شده است. اولین چیزی که در این باغ نظر شما را جلب می‌کند، این است که در یک نقطه کاملاً کویری، باغی سرسبز و دیدنی ساخته شده است. البته تنها سبز بودن باغ نیست که نظر هر شخص را جلب می‌کند؛ بلکه عمارت و شاه‌نشین آن هم به اندازه کافی دیدنی و خاص است. از طرف دیگر، باغ شازده فقط در بهار زیبا نیست و اگر به دنبال یک مکان خوب برای عکاسی هستید، باید بدانید که باغ شازده ماهان، یکی از بهترین جاهای دیدنی کرمان در پاییز محسوب می‌شود.

  • ساعت کار باغ شازده ماهان: 9 صبح تا 7 بعدازظهر
  • آدرس باغ شازده ماهان: کیلومتر 25 جاده کرمان–بم 
  • قیمت بلیط باغ شازده ماهان: 3 هزار تومان

موقعیت دقیق باغ شازده

Shazde-Mahan-Garden-lastsecond.jpg
باغ شازده از معروف ترین جاهای دیدنی کرمان

آرامگاه شاه نعمت الله ولی 

 حالا که تا ماهان آمده‌اید، دیدن یکی دیگر از جاذبه های کرمان را از دست ندهید. مقبره شاه نعمت‌الله ولی بدون شک می‌تواند یکی از بهترین جاهای دیدنی کرمان برای هر گردشگری باشد. شاه نعمت‌الله ولی، یکی از عارفان هم‌عصر حافظ بوده است که به واسطه کرامات و همین‌طور تسلطش بر غزل‌سرایی، شهرت خاصی داشته است. یکی از جالب‌ترین اتفاقات مربوط به این عارف بزرگ، رویارویی او با حافظ و غزل‌هایی است که این دو برای هم گفته‌اند. برای مثال، بیت مشهور «آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند     آیا بود که گوشه چشمی به ما کنند»، گفته می‌شود مربوط به زمانی است که حافظ درخواست دیدن شاه نعمت‌الله ولی را داشته است. فضای آرامگاه او بسیار دلنواز است و به نظر می‌رسد در زمان‌های گذشته، کاربری خانقاه داشته است.

  • آدرس آرامگاه شاه نعمت الله ولی: ماهان، خیابان امام خمینی
  • ساعت بازدید از آرامگاه شاه نعمت الله ولی: 24 ساعته 
  • قیمت بلیط آرامگاه شاه نعمت الله ولی: رایگان 

 

موقعیت دقیق مقبره شاه نعمت الله ولی

nematolla-last seocond.jpg
آرامگاه شاه نعمت الله ولی 

کلوت های شهداد

بدون دیدن کلوت های شهداد از کرمان نروید! کویر لوت، از بزرگ‌ترین کویرهای ایران، به تنهایی صاحب بسیاری از شگفتی‌های کشورمان است؛ اما گل سرسبد کویر لوت ایران هم کلوت‌های شهداد هستند. قدمت کلوت‌ها به بیش از 20 هزار سال می‌رسد و این کلوت‌ها از سال‌ها فرسایش باد و خاک و نمک ساخته شده‌اند. این سازه‌های طبیعی در طول سال‌ها ساخته می‌شوند؛ اما باید بدانید که آسیب دیدنشان چندان سخت نیست و به همین دلیل باید در زمان بازدید از آن‌ها، مواظب باشید. اما کلوت به چه معناست؟ شهر لخت! 

در واقع این تصاویر فوق‌العاده از گذشته‌های دور شبیه شهری بوده که مدتی است مردم آن‌ها را ترک کرده‌اند. توجه داشته باشید که کلوت‌های شهداد، در حاشیه کویر لوت ایران قرار دارد و بهتر است برای بازدید آن، حداقل از راهنماهای محلی کمک بگیرید. نکته دیگری که نباید در سفر به کرمان و بازدید از کلوت‌های شهداد از دست دهید، آسمان کویر است. کلوت‌ها، به ویژه برای عکاسان، از بهترین جاهای دیدنی کرمان در شب هستند. 

  • آدرس کلوت های شهدادجاده قدیم بم- کرمان، جاده سیریچ، جاده شهداد، کلوت شهداد
  • ساعت بازدید از کلوت های شهداد: 24 ساعته
  • قیمت بلیط بازدید از کلوت های شهداد: رایگان

 بزرگترین کویر ایران کجاست؟

  موقعیت دقیق کلوت های شهداد

lastsecond-shahdad.jpeg
کلوت‌های شهداد از جاذبه های طبیعی ثبت شده در یونسکو
lastsecond-shahdaddd.jpg
آسمان کویر، جاهای دیدنی کرمان در شب

یخچال طبیعی سیرچ

در فاصله کمی از جایی که حداقل یک یا دو بار توانسته نام گرم‌ترین نقطه زمین به نام خود ثبت کند، یک یخچال طبیعی قرار دارد! روستای سیرچ و یخچالش از آن دسته جاذبه های گردشگری کرمان هستند که کمتر میان مردم شناخته شده‌اند. سرسبزی این روستا به‌اندازه‌ای است که می‌تواند نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب کند. باغ‌های زیبا و درختان کهن‌سال، همه و همه از جاذبه‌های دیدنی این روستا هستند. اگر به کرمان سفر کردید و بعد از دیدن کویر و جاذبه‌هایش دلتان هوس یک ییلاق را کرد، سیرچ انتخاب خوبی برای شماست.

  • آدرس یخچال طبیعی سیرچ: شهرستان شهداد، روستای سیرچ
  • ساعت بازدید از یخچال طبیعی سیرچ: 24 ساعته
  • قیمت بلیط یخچال طبیعی سیرچ: رایگان

 

موقعیت دقیق روستای سیرچ

d4e48715875cc7117e06531d5ed7610b.jpg
پیست اسکی سیرچ

باغ فتح آباد

تا اینجای کار، حتماً متوجه شده‌اید که کرمان جایی پر از عمارت و بنای تاریخی است؛ اما جالب‌تر آن است که بدانید این عمارت‌ها و بناها تنها محدود به شهر کرمان نشده‌اند. شما در بسیاری از نقاط کرمان، می‌توانید بناها و عمارت‌های خاص و دیدنی را پیدا کنید یکی از زیباترین عمارت‌های کرمان در باغ فتح آباد، نزدیکی کرمان است. 

باغ فتح آباد یا عمارت بیگلربیگی یکی از بناهای مربوط به دوران قاجار است که در فاصله کمی از مرکز کرمان قرار گرفته است. این باغ هم به سبک دیگر باغ‌های ایرانی ساخته شده که نمای سفید عمارت بازتاب آب در حوض روبه‌رویی‌اش نظر هرکسی را می‌تواند جلب خود کند. 

  • آدرس باغ فتح آباد: اختیارآباد کرمان، باغ فتح آباد
  • ساعت کار باغ فتح آباد: 8صبح تا 8 شب
  • قیمت بلیط باغ فتح آباد: 5 هزارتومان

موقعیت دقیق باغ فتح آباد

lastsecond-fathabad.jpg
باغ و عمارت فتح آباد کرمان 

 ارگ راین 

وقتی نام کرمان به میان می‌آید، اغلب مردم به یاد ارگ بم میفتند. درست است ارگ بزرگ‌ترین بنای خشتی جهان است؛ اما باید بدانید که این ارگ یک خواهر هم دارد که دومین بنای بزرگ خشتی جهان است و اتفاقاً هم در نزدیکی شهر کرمان قرار گرفته است. ارگ راین مساحتی بیش از 20 هزار متر مربع دارد. قدمت ارگ، نزدیک به هزار سال است و شاید جالب باشد بدانید تا 200 سال پیش هنوز هم عده‌ای در آن سکونت داشتند. اگر برای دیدن ارگ راین به این منطقه رفتید، بازدید از آبشار راین در همان نزدیکی را هم فراموش نکنید. 

  • آدرس ارگ راین: شهر راین در دامنه کوه هزار
  • ساعت کار ارگ راین8 صبح تا 5 بعدازظهر
  • قیمت بلیط ارگ راین: 15 هزارتومان

 

موقعیت دقیق ارگ راین

lastsecond-rayen.jpg
ارگ راین به عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی کرمان

روستای سکنج

باز هم اگر به سراغ یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمان در بهار برویم، روستای سکنج و آبشار شرق ماهان قرار گرفته و می‌توانید برای دوری از گرمای هوا و لذت بردن از طبیعت و کوچه باغ‌های منطقه، به آنجا بروید. به غیر از خنکی و سرسبزی روستا، آبشار سکنج هم قابل توجه است. آبشاری با ارتفاع ده متر که اگر اهل کمپینگ باشید، بهترین جا برای دوری از شهر و شلوغی‌هایی است که در بازار و دیگر جاهای دیدنی کرمان دیده‌اید.

  • آدرس روستای سکنججاده ماهان-بم در دامنه کوه سکنج
  • ساعت بازدید از روستای سکنج: 24 ساعته
  • قیمت بلیط روستای سکنج: رایگان

 

موقعیت دقیق روستای سکنج

6e709101-8552-4fe2-9a7c-c6a5f2e1f8d7-840x560.jpg
آبشار سکنج از جاهای دیدنی کرمان

لاله‌زار کرمان

همان‌طور که بارها به آن اشاره کردیم، کرمان تنها یک مقصد گرمسیری در ایران نیست و نیازی نیست که تنها به سراغ جاهای دیدنی کرمان در پاییز بروید. شما با سفر به این استان در گرم‌ترین فصول سال هم، جا برای گشتن پیدا می‌کنید. یکی از جاذبه های گردشگری کرمان که در فصول گرم هم می‌توانید به آنجا بروید، لاله‌زار کرمان است. لاله‌زار کمی دورتر از دیگر جاذبه‌های اطراف کرمان است که تا اینجا از آن‌ها نام بردیم؛ اما قطعا ارزش دیدن دارد. اگر خوش شانس باید می‌توانید مهمان عشایر منطقه شوید و از محصولات تازه و طبیعی آن‌ها استفاده کنید، یا حتی ممکن است بتوانید به بازدید از کارخانه گلاب زهرا بروید یا از گلاب‌های با کیفیت منطقه خرید کنید. 

  • آدرس لاله زار: شهرستان بردسیر، لاله زار
  • ساعت بازدید از لاله زار: 24 ساعته
  • قیمت بلیط لاله زار: رایگان

بهترین گلاب ایران کجاست؟

موقعیت دقیق لاله زار کرمان

دشت-گل-های-محمدی-لاله-زار.jpg
مزارع گل محمدی لاله زار

 سخن آخر

برخی از استان‌های ایران مقاصد شناخته شده‌ای برای گردشگران هستند و بیشتر افراد در تعطیلات به سراغ آن‌ها می‌روند؛ اما اگر کمی اهل تحقیق باشید، به راحتی متوجه می‌شوید که وجب به وجب ایران، پر از جاهای دیدنی است که به خاطر دوری از پایتخت یا کمتر شناخته شدن بودن، از نظرها پنهان مانده است. کرمان یکی از این مقاصد است و اگر دقیق نمی‌دانید، برای تورهای نوروزی چه انتخاب‌هایی دارید حتماً سفر به کرمان را هم بررسی کنید.

در این مطلب تلاش کردیم تا بیشتر با جاذبه های کرمان آشنا شویم، جاذبه‌هایی که هر کدام می‌تواند برای ساعت‌ها شما را مسحور خودش کند؛ اما پیشنهاد ما به شما این است که در مواجهه با کرمان به پیشینه تاریخی بناها و معماری جاهای دیدنی اکتفا نکنید تاریخ ایران پر از قصه‌های اعجاب انگیز است که سینه به سینه به صورت شفاهی نقل شده در کرمان این داستان‌ها را دنبال کنید.

 

تألیف: تیم نویسندگان لست‌سکند

پوپک کفیلی
پوپک کفیلی

دانش آموخته خبرنگاری و عاشق ماجراجویی‌ام. کشف دنیای جدید، وسوسه همیشگی من است و دوست دارم قبل از اینکه بمیرم، به‌اندازه کافی دنیای اطراف را دیده باشم. فکر می‌کنم بهترین راه کشف دنیا، سفرکردن و خواندن و نوشتن است، برای همین هم سعی می‌کنم دنیای اطراف را بهتر ببینم، بیشتر بخوانم و حتی بیشتر از آن بگویم.