بهترین شهرهای هند برای سفر + عکس

4.3
از 12 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
کدام شهرهای هند دیدنی‌تر است؟‌
30 آذر 1401 08:00
1

هند یکی از جالب‌ترین کشورها برای سفر کردن است،‌ اما آنقدرها هم مقصد کوچکی نیست که همه جاذبه‌های توریستی آن را بتوان در چند روز یا حتی یک یا دو هفته دید. قبل از سفر و خرید تور هند، این کشور بزرگ و پرجمعیت باید به سراغ پاسخ دادن به یک سوال مهم برویم. با وجود این همه شهر و جاذبه در حوزه‌های مختلف بهترین شهرهای توریستی هند کدامند؟ کدامیک از این ایالت‌ها و شهرها را نباید از دست داد؟ 

برای پاسخ‌ دادن به این سوال، بهتر است از اینجا شروع کنیم، هند ۲۸ ایالت دارد که باید این پهناوری را در کنار تاریخی با قدمت بیش از ۳۰ هزار سال قرار دهیم تا به صد‌ها مقصد توریستی آن در سرتاسر این کشور برسیم. اما نگران نباشید، لازم نیست برای لذت‌بردن از هند به سراغ همه این ایالت‌ها و شهر‌ها بروید. خوشبختانه سالانه تعداد زیادی از گردشگران، به هند سفر می‌کنند و پیشنهاد‌های جذابی را برای مسافران آینده می‌دهند. در این مطلب از مجله لست‌سکند ما به سراغ همین پیشنهاد‌ها رفته‌ایم و لیستی از بهترین شهر‌های هند برای سفر را تهیه کرده‌ایم.

بهترین شهرهای هند.jpg

آگرا؛ صاحب مشهوترین جاذبه هند

اولین تصویر شما از هند چیست و برای معرفی از این کشور چه چیزی را معرفی می‌کنید؟ نه فقط شما، بلکه بیشتر مردم از اقصی نقاط جهان وقتی پای این سرزمین هزار رنگ به میان باشد، بیش از هر چیز، به یاد یکی از عجایب هفتگانه، یعنی تاج محل، خواهند افتاد. آگرا از معروف‌ترین شهرهای هند است که هر مسافری حتما در لیست جاهای دیدنی هند خود قرار می‌دهند. 

آگرا، سومین شهر بزرگ در ایالت خود، یعنی اوتار پرادش است و با ماشین، تنها دو ساعت و نیم از دهلی، پایتخت هند، فاصله دارد. شاید تاج محل مهم‌ترین جاذبه آگرا باشد؛ اما قطعا تنها جاذبه این شهر نیست و شما می‌توانید دیدنی‌های زیادی از جمله دژ آگرا را ببینید. 

agra-travel-guide.jpg
آگرا بهترین شهر هند برای سفر علاقه‌مندان به بناهای تاریخی

 دهلی؛ پایتختی که به تنهایی یک مقصد گردشگری است

قبلاً هم گفتیم که هند تا چه اندازه عجیب و دیدنی است! حالا فکرش را بکنید اگر دوست داشته باشید، جایی این فرهنگ‌های گوناگون و سنت‌ها و مذاهب مختلف را کنار هم ببینید، کجا باید بروید؟ پایتخت هند، همان جایی است که شما نیاز دارید ببینید؛ پایتخت کشوری با صد آیین. مسافران تور دهلی اهمیت ویژه‌ای برای این شهر قائلند.

دهلی در اصل ناحیه پایتختی کشور است که در ایالت دهلی قرار گرفته. شاید حالا برای شما این سؤال پیش بیاید که تفاوت دهلی نو با دهلی چیست؟ دهلی شهر بزرگ با نزدیک به ۱۹ میلیون نفر جمعیت است که بخش‌های گوناگونی دارد و شاید جالب باشد که بدانید تأسیس این شهر به دوران مغول باز می‌گردد، اما دهلی نو همانطور که از نامش پیداست، بخشی تازه تأسیس از شهر است که بیشتر ساختمان‌های دولتی و اداری حکومت در آن قرار گرفته است.  

اینکه چرا دهلی از شهرهای توریستی هند است یا اینکه جاهای دیدنی دهلی دقیقا کجاها است؟ برای هر مسافر شاید متفاوت باشد، بناهای تاریخی، بازارهای دیدنی، معابد، مساجد، مراسم های گوناگون، جشنواره ها و ... همگی می تواند دلیل خوبی باشد تا حداقل سه روزی را در این شهر شلوغ و پر از هیاهو بگذرانید.

new-delhi-india-NEWDELHITG0721-60d592e1603349298a0206d67d08582b.jpg
دهلی از معروفترین شهرهای هند

 جیپور؛ شهر صورتی هند

 جیپور شهر صورتی، تکمیل‌کننده مثلث طلایی هند یعنی آگرا، دهلی و جیپور است. این شهر بزرگترین ایالت راجستان و شاید بهترین شهر هند برای سفر باشد، اما چرا؟ به جیپور شهر صورتی می‌گویند، چرا که بسیاری از ساختمان‌های تاریخی آن با استفاده از شن‌های صورتی ساخته شده‌اند و البته، قصه‌های زیادی پشت رنگ جذاب ساختمان‌ها پنهان شده‌اند؛ از جمله این داستان معروف که در زمان استقبال از ملکه ویکتوریا در زمان استعمار برای مهمان‌نوازی از او کل شهر به رنگ صورتی درآمد.  

اگر فکر می‌کنید تنها دلیل شهرت جیپور رنگ شهر صورتی است، سخت در اشتباهید. کافی است نگاهی به یک راهنمای سفر جیپور کامل بیندازید تا متوجه شوید که این شهر، یکی از شهرهای معروف هند برای کسانی است که به تاریخ علاقه دارند، شما می‌توانید سری به قلعه‌ها و دژهای حیرت‌انگیز این شهر بزنید. 

lastsecond-هند-jaipur.jpg

جیپور از بهترین شهرهای توریستی هند

 بمبئی؛ شهری با شهرت سینمایی

اگر اهل دیدن فیلم‌های هندی باشید، احتمالاً نام بمبئی را حتی بیشتر از دهلی شنیده‌اید! بمبئی تنها از شهر‌های معروف هند نیست بلکه به گفته بسیاری، پایتخت تبلیغاتی هند است. شما در این شهر می‌توانید به راحتی نماد‌هایی از زندگی سنتی هند را در کنار مدرن‌ترین شکل شهر نشینی ببینید و حتی تعجب هم نکنید!

این شهر، در ایالت مهاراشترا از اتصال ۷ جزیره مختلف در زمان استعمار ساخته شده است و به دلیل حضور فعال شرکت‌ها و تجار در آن، شاید بتوان گفت که پایتخت اقتصادی هند است، اما جدا از دیدنی‌هایی مانند دروازه هند یا غار فیل‌ها یا حتی ساختمان‌های زیبای سطح شهر، یک دلیل دیگر برای تبدیل شدن به بهترین شهر هند برای سفر دارد و آن چیزی نیست به جز بالیوود.

بالیوود، یک نام غیر رسمی برای صنعت فیلم‌سازی در هند است که سالانه تا چند میلیارد دلار برای این کشور درآمد کسب می‌کند و بسیاری از افراد در جهان، تنها برای دیدن این شهرک‌های سینمایی و به دست آوردن شانس دیدن بازیگر موردعلاقه‌شان به بمبئی می‌آیند و همین نکته آن را به یکی از شهرهای توریستی هند تبدیل کرده است.

Marine_Lines_Mumbai_2021.jpg
نمایی از بمبئی

وارناسی؛ جایی که حتی برای سرزمین عجایب هم عجیب است! 

وارناسی یا همان بنارس در ایالت اوتارپرداش واقع شده است و یکی از مقدس‌ترین شهر‌های هند برای هندو‌ها، پیروان آیین جین و حتی بوداییان است. وارناسی در کنار رود گنگ قرار گرفته و شما می‌توانید در آن سنتی‌ترین آیین‌های هندو را نیز ببینید. وارناسی تاریخی ۵ هزار ساله دارد و بسیاری برای انجام مناسک و آیین‌های مربوط به مرگ، به این شهر سفر می‌کنند. عده‌ای تصور می‌کنند که وارناسی تنها شهر مردگان است، اما اینطور نیست، هرچند که اگر دوست دارید برای یک بار هم که شده مرده سوزی هندو‌ها را از نزدیک با تمام جزئیات ببینید، وارناسی بهترین انتخاب است، اما این شهر اهمیتی بیشتر از تنها مراسم تدفین دارد.

وارناسی جایی برای زندگی عجیب‌ترین معتقدان به آیین‌های باستانی هند است، شما می‌توانید عجیب‌ترین صحنه‌های زندگی‌تان را در این شهر ببینید. درکنار رود گنگ یک نفر غسل می‌کند و دیگری کودک مرده‌اش را در آب‌های مقدس آن ر‌ها می‌کند، مردی که صد‌ها گوشواره از خودش آویزان کرده از سمتی می‌گذرد و ممکن است حتی چشمتان به راهبی بخورد که جمجمه انسانی را به دست گرفته و در کنار گنگ مقدس قدم می‌زند. وارناسی اگر بهترین شهر هند نباشد قطعاً می تواند برای هر بیننده‌ای سرزمین عجایب باشد.

اگر دوست دارید درمورد وارناسی از بهترین شهرهای هند برای سفر بیشتر بدانید، بد نیست به اپیزود هند سرزمین هفتاد‌ و‌ دو ملت از پادکست رادیو ماجرا سری بزنید تا نه فقط درمورد وارناسی، بلکه بقیه شهرهای معروف هند، اطلاعات جالبی به دست بیاورید. 

lastsecond-هند-varanasi.jpg
وارناسی عجیب‌ترین و از بهترین شهر های هند برای سفر

 گوآ، جایی برای عاشقان اقیانوس

اگر فکر می‌کنید هند، فقط جایی برای دیدن رسوم عجیب و جاذبه های فرهنگی سخت در اشتباهید، این شبه قاره همان‌طور که بالاتر هم گفتیم برای همه سلایق و علایق مقصد خوبی است. اگر از آن دسته افرادی هستید که تفریحات هند برایتان در اولویت است، بد نیست سری به گوآ بزنید.

گوآ یکی از ایالت‌های هند در حاشیه دریای عرب است که به خاطر سواحل جذاب و تفریحاتش در دسته شهرهای توریستی هند قرار می گیرد، سواحل تمیز و آرام، برنامه‌های جذاب و تفریحات آبی همه آن چیزی است که می‌تواند تعطیلات شما را در هند لذت بخش کند. 

goa.jpg
سواحل گوا در شهرهای توریستی هند

 بنگلور؛ سیلیکون ولی هند

حالا نوبت آن رسیده که به سراغ چهره مدرن‌تری از هند در شهری ۵۰۰ ساله برویم! بنگلور معمولاً به عنوان یک مقصد توریستی معرفی نمی‌شود اما به دلیل مهاجرت زیاد از کشور‌های مختلف به این شهر، این روز‌ها تبدیل به یکی از معروفترین شهر‌های هند شده است. بیشتر استارتاپ‌های حوزه آی تی این کشور در بنگلور قرار دارد و به نوعی این شهر، سیلیکون ولی هند است! همین چهره مدرن و ظاهر به‌روز، باعث شده تا این شهر که از توابع ایالت گرناتکه است، تبدیل به یکی از شهرهای توریستی هند شود.

thumb.jpg
بنگلور از معروفترین شهرهای هند

ادیپور؛ شهر دریاچه‌ها و قصرها

 ادیپور به اندازه آگرا و جیپور مشهور نیست، اما سابقه تاریخی و معماری خاصش آن را به یکی از بهترین شهر‌های هند برای سفر تبدیل کرده است. ادیپور در ایالت راجستان قرار دارد و برخی به آن ونیز هند می‌گویند. اگر به هند سفر کنید، قطعاً جایی از این همه شلوغی و همهمه خسته می‌شوید. درست اینجاست که باید شهری مانند ادیپور را وسط برنامه سفرتان بگنجانید. جایی برای آرامش و لذت بردن از منظره دریاچه‌ها! ‌

ادیپور به خاطر به کار‌گیری رنگ سفید در معماری شهری، به شهر سفید نیز مشهور است. پیشنهاد ما در لست سکند به شما این است که اگر مدت زمان طولانی قصد سفر به هند را دارید، بعد از شهر‌های بزرگی مانند دهلی و جیپور، ادیپور را هم در برنامه سفرتان بگنجانید.  

0cbc7343-lm-49820-168c48a151b.jpg
ادیپور،‌ رمانتیک‌ترین و بهترین شهر هند برای سفر

 سخن آخر

در این مطلب تلاش کردیم تا جای ممکن بهترین شهر‌های هند برای سفر را معرفی کنیم، اما این نکته را فراموش نکنیم که کشور پهناور هند بیش از ۴ هزار شهر دارد که بسیاری از آن‌ها می‌توانند مقصد جذابی برای علاقه‌مندان به سفر باشند، اینکه چه مقصدی را شهرهای توریستی هند انتخاب می‌کنید بیشتر از هر چیز به سبک سفر شما مربوط خواهد بود. معمولا تور هند نوروزی از محبوب‌ترین اوقات برای سفر به شهرهای هند است. بنابراین بد نیست در قدم اول تلاش کنید حوزه‌های علاقه‌مندی و سبک سفر مناسبتان را بشناسید، در قدم بعد به شما پیشنهاد می‌کنیم برای استفاده از تجربه شخصی مسافرانی که پیش از شما به این کشور رفته‌اند، به سراغ سفرنامه‌های هند بروید.  

بسیاری از افراد اما بیش از یک بار به سراغ هند ‌می‌روند، چرا که این کشور پر از جاذبه‌های جدید و خاص برای اهالی سفر و ماجراجویان است، اگر شما هم از این دسته افراد هستید و پیش از این به هند سفر کرده‌اید، به نظر شما برای اولین سفر به هند از کجا باید شروع کرد و بهترین مقصد کجاست؟

 

تألیف: تیم نویسندگان لست‌سکند

پوپک کفیلی
پوپک کفیلی

دانش آموخته خبرنگاری و عاشق ماجراجویی‌ام. کشف دنیای جدید، وسوسه همیشگی من است و دوست دارم قبل از اینکه بمیرم، به‌اندازه کافی دنیای اطراف را دیده باشم. فکر می‌کنم بهترین راه کشف دنیا، سفرکردن و خواندن و نوشتن است، برای همین هم سعی می‌کنم دنیای اطراف را بهتر ببینم، بیشتر بخوانم و حتی بیشتر از آن بگویم.