چک لیست کمپینگ، برای تجربه یک شب بسیار راحت زیر ستاره‌ها

4.6
از 5 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
وسایلی که در کمپینگ نباید جا بگذارید!
14 فروردین 1400 08:00
2

کمپینگ یا چادر زدن در دل طبیعت، یکی از جذاب‌ترین فعالیت‌های تفریحی است که علاقه‌مندان به طبیعت، فرصت لذت بردن از آن را از دست نمی‌دهند. کمپینگ هم مثل هر کار دیگری، اصول و قواعد خاص خود را دارد. در کمپینگ چون با طبیعت در ارتباط هستید و در طبیعت، ناشناخته‌ها و حوادث غیرمنتظره وجود دارد، باید با آمادگی کامل برای آن برنامه‌ریزی کنید. پیش از این، درباره کمپینگ ارزان و مطمئن صحبت کرده بودیم.

شاید در ابتدا و اگر تجربه کمپینگ نداشته باشید، این کار برایتان سخت به نظر برسد. اینکه اسباب و وسایلتان را جمع کنید، در دل طبیعت چادر بزنید، با وسایل محدود آشپزی کنید و دوباره همه وسایل را جمع کنید و به خانه برگردید. ولی اگر یک بار کمپینگ را تجربه کنید متوجه می‌شوید که این تجربه لذت‌بخش و فراموش‌نشدنی ارزش تحمل سختی‌ها و چالش‌ها را دارد.

GettyImages-904960682_54_990x660.jpg

کمپینگ و جذابیت آن برای دوستداران طبیعت

هر کسی که به طبیعت علاقه‌مند باشد، بدون تردید از چادر زدن در آن و گذراندن ساعات و روزها در دامان طبیعت لذت می‌برد. خوابیدن زیر نور ستاره‌ها، تنفس هوای تازه، بیدار شدن با تابش اولین اشعه‌های خورشید در صبح زود، بوی گل‌های تازه و برگ‌های مختلف درختان، عطر خاک باران خورده، لذت استفاده از ساده‌ترین وسایل برای تهیه لذیذترین غذاها، صدای عبور آب از روی سنگ‌های کف رودخانه و وزش گاه ‌و بیگاه باد که درختان سر به فلک کشیده را تاب می‌دهد، همگی از جذابیت‌های کمپینگ است. غیر از این لذت‌های تکرارنشدنی که این روزها در زندگی ماشینی و مدرن ما جای خالی آن حس می‌شود، کمپینگ فواید متعددی برای سلامت روح و جسم دارد.

فواید کمپینگ برای سلامت جسم و روح

فرقی نمی‌کند که اهل کدام فعالیت تفریحی در دل طبیعت باشید؛ دوچرخه سواری، کوه‌نوردی یا سایر فعالیت‌ها. در هر صورت، کمپینگ فرصتی برایتان فراهم می‌کند تا برای چند روز بدون هیچ مزاحمتی، از اوقات خود در دل طبیعت لذت ببرید. شاید باور نکنید ولی همین تجربه کوتاه مدت می‌تواند زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری برای شما به ارمغان بیاورد. می‌پرسید چطور؟ مزایای کمپینگ برای سلامت و روح و جسم را بخوانید تا متوجه شوید که همین تفریح چند روزه و ارزان، چطور می‌تواند حال و هوای شما را حسابی عوض کند، مخصوصا در شرایطی که برای جلوگیری از انتشار کرونا، باید از سفر به مناطقی که مردم هستند، پرهیز کرد.

FamilyCamping1.jpg

طبیعت، درمان طبیعی دردها

در کمپینگ، مستقیما با طبیعت در ارتباط هستید. در طبیعت می‌خوابید و در طبیعت بیدار می‌شوید. حضور در طبیعت برای سلامت روحی مفید و حتی ضروری است. این کار می‌تواند استرس‌های روانی را کاهش دهد و باید یکی از اولویت‌های زندگی در هر سنی باشد.

دوری از دنیای دیجیتال

دنیای پرزرق‌وبرق دیجیتال، مثل باتلاقی است که خیلی زود می‌تواند ما را در خودش فرو ببرد. گرچه زندگی دیجیتال، کارها را برای ما راحت‌تر کرده و برقراری ارتباط با دنیا به سادگی آب خوردن شده است ولی نباید از خطرات و آسیب‌های آن چشم بپوشیم. فرو رفتن در این زندگی دیجیتال و جدا شدن از طبیعت، اثرات مخرب روحی برای افراد به دنبال دارد. استرس، نشستن طولانی‌مدت در یک جا، اضطراب ناشی از خواندن خبرهای خوب و بد از گوشه و کنار دنیا، ترس از دست دادن محتوای مفید و جالب در شبکه‌های اجتماعی و ترس از بی‌خبر ماندن تنها گوشه‌ای از آسیب‌های روانی زندگی دیجیتال است. کمپینگ، فرصتی فراهم می‌کند تا از این آسیب‌ها فاصله بگیرید؛ حتی اگر شده برای مدتی کوتاه.

 shutterstock_1160034148-1.jpg

مزایای کمپینگ برای سلامت روان را در ادامه فهرست‌وار اشاره می‌کنیم:

  • افزایش تمرکز و عملکرد شناختی مغز

در کمپینگ تجربه‌های جدیدی خواهید داشت که در زندگی عادی و روزمره هرگز با آن مواجه نمی‌شوید. قرار گرفتن در موقعیت‌های جدید، شما را وادار می‌کند که تمرکز کنید و از عملکرد شناختی مغز برای درک شرایط و اتخاذ تصمیم درست استفاده کنید.

  • کاهش سطح استرس و خشم

استرس و خشم، این روزها عامل بسیاری از بیماری‌های جسمی و روحی آدم‌ها است؛ از تپش قلب گرفته تا مشکلات تنفسی و بیماری‌های عصبی. حضور در دل طبیعت، شنیدن صداهای گوش‌نواز، لذت بردن از هوای تازه، همگی دست به دست هم می‌دهند تا سطح استرس شما به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. نتیجه کاهش استرس، خلاص شدن از شر بیماری‌های است که با استرس ایجاد می‌شوند.

  • تمرین استقلال هم برای بزرگسالان و هم برای بچه‌ها

در طبیعت گاهی در شرایطی قرار می‌گیرید که مجبور می‌شوید بسیاری از کارها را خودتان و بدون تکیه به دیگری انجام دهید. این شرایط باعث می‌شود که افراد، استقلال بیشتری پیدا کنند و از این به بعد، از قرار گرفتن در شرایط سخت نترسند.

  • برقراری روابط قوی خانوادگی و دوستانه

در کمپینگ باید با همکاری هم، کارها را پیش ببرید. روابط قوی خانوادگی و دوستانه نتیجه همکاری برای انجام کارها یا تلاش برای از میان برداشتن موانع است. حتی گاهی مجبور می‌شوید به خاطر همسفران خود از خودگذشتگی کنید.

  • مواجهه با چالش‌های جدید و به دست آوردن مهارت‌های جدیدی بر اثر تجربه

کمپینگ در دل طبیعت همیشه آرام و بی‌دغدغه و بدون سختی طی نمی‌شود. گاهی برای طی کردن مسیر، برای مواجهه با حوادث طبیعی یا برای انجام ساده‌ترین کارها که در خانه به راحتی انجام می‌شود، با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شوید. این چالش‌ها فرصتی هستند تا صبر و تحمل خود را بالا ببرید و مهارت‌های جدیدی یاد بگیرید.

  • افزایش قدرت بدنی

حضور در دل طبیعت، بالا رفتن از صخره‌ها و تپه‌ها، جمع کردن چوب برای تهیه آتش، طی کردن مسیر برای پیدا کردن جای خوب، همه اینها مستلزم این است که فعالیت بدنی داشته باشید. فعالیت بدنی به همراه هوای تازه‌ای که استشمام می‌کنید، دست به دست هم می‌دهند تا قدرت بدنی شما افزایش پیدا کند.

 در نهایت، مهم‌ترین ارمغان کمپینگ، خاطره‌های شیرینی است که یک عمر همراهتان خواهند بود.

 Family-Camping-572133413df78c5640da472b.jpg

نکاتی که برای تجربه یک کمپینگ فراموش‌نشدنی باید بدانید

اگر تجربه اول شما باشد، شاید برای این کار استرس داشته باشید. ولی جای نگرانی نیست. می‌توانید برای اولین کمپینگ خود، از تجربیات سایر افراد بهره‌مند شوید تا بتوانید سفری بدون دردسر داشته باشید. در ادامه چند نکته مهم را می‌خوانید که کمک می‌کند کمپینگ بهتر و بی‌دردسرتری داشته باشید و وقت بیشتری را برای تفریحات در فضای باز بگذارید.

۱. سایز چادر را درست انتخاب کنید

چادر یکی از مهم‌ترین وسیله‌های کمپینگ است. با توجه به تعداد نفرات، چادری انتخاب کنید که به اندازه کافی برای همه افراد، جا داشته باشید. توصیه می‌کنیم که صرفا به اعداد ارائه شده توسط شرکت سازنده اکتفا نکنید و خودتان ابعاد و داخل چادر نصب شده را ببینید و بعد چادر مناسب را خریداری کنید. در انتخاب جنس چادر دقت کنید. چادرهای ضدآب و نفوذناپذیر بخرید. برای کمپینگ سعی کنید تا جایی که ممکن است، باکیفیت‌ترین وسایل را بخرید. مطمئنا دوست ندارید وسط خوش‌گذرانی، بلایی سر چادرتان بیاید و تفریح را خراب کند.

همیشه سعی کنید چادری که کمی بزرگتر از نیازتان باشد بخرید تا کمپینگی راحت‌تر داشته باشید.

۲. زودتر خودتان را به محل کمپ برسانید

برای اینکه بتوانید از کمپینگ خود بیشترین لذت را ببرید، خودتان را زودتر به محلی که در نظر گرفته‌اید، برسانید. اگر جای شلوغ و کمپ‌سایت‌های پارک‌ها باشد، وقتی زودتر بروید، می‌توانید جای بهتری پیدا کنید و اگر در دل طبیعت بکر باشد، هر چه زودتر بروید، فرصت بیشتری برای تفریح دارید و زودتر می‌توانید کارهایی مثل راه‌اندازی چادر و آماده کردن غذا را انجام دهید. سعی کنید همیشه قبل از تاریک شدن هوا به مقصد برسید. چون ممکن است نصب چادر و آماده کردن وسایل طول بکشد و در تاریکی به مشکلات فراوانی بربخورید.

۳. مناطق مرتفع‌تر را انتخاب کنید

مناطق مرتفع ممکن است در معرض وزش باد به نظر برسند یا اینکه حس کنید به اندازه کافی دنج و امن نیستند ولی باید این نکته را هم در نظر بگیرید که در نواحی کم ارتفاع‌تر مثلا پایین دره‌ها، ممکن است بر اثر بارندگی مشکلات زیادی برایتان ایجاد شود. مثلا جایی که نشسته‌اید، شاید بر اثر بارندگی آب جمع شود. همچنین در دره‌ها و رودخانه‌ها احتمال راه افتادن سیلاب وجود دارد.

۴. استفاده از وسایل را قبل از شروع کمپینگ، یاد بگیرید

اگر علاقه‌مند به کمپینگ باشید، حتما وسایل لازم را تهیه کرده‌اید یا در شرف تهیه آن هستید. بسیاری از این وسایل شیوه کارکرد خاصی دارند و اگر قبلا با آنها کار نکرده باشید، ممکن است نتوانید در زمان لازم از آن استفاده کنید. مثلا قطب‌نما، یکی از وسایلی است که در طبیعت‌گردی نیاز است. شیوه استفاده از قطب‌نما برای جهت‌یابی و یپدا کردن مسیر روی نقشه را از قبل یاد بگیرید.

یکی دیگر از کارهایی که باید انجام دهید این است که برپا کردن چادر و وسایل پخت و پز را از قبل در خانه انجام دهید تا با آن آشنایی داشته باشید و در طبیعت، خیلی زود بتوانید چادر بزنید. به این ترتیب، از سالم بودن وسایل‌تان هم مطمئن می‌شوید و بعدا در صورت نیاز با چراغ قوه بدون باتری، فندک خراب و  چادر پاره مواجه نمی‌شوید.

FSP_Wekiva-5693_STEdg3mimRVebehjzluF8ls18q0ABlZBh_0.jpg

۵. در طول شب گرم بمانید

در طبیعت معمولا شب‌ها هوا سردتر است. گول آفتاب داغ ظهر را نخورید و شب با لباس مناسب بخوابید. از کیسه خواب باکیفیت، زیرانداز گرم و نرم استفاده کنید و لباس اضافه‌تر بپوشید تا در طول شب سردتان نشود. هرگز داخل چادر را با وسایل گرمایشی گرم نکنید. ممکن است با این کار خودتان را در معرض مسمومیت با گاز منواکسید کربن قرار دهید یا حتی ممکن است حوادث خطرناکی مثل آتش‌سوزی برایتان پیش بیاید.

۶. در سایه چادر بزنید

شاید برای دقایق اول، قرار گرفتن زیر تابش آفتاب برایتان لذت‌بخش باشد ولی وقتی مدتی از قرار گرفتن زیر آفتاب بگذرد، کم کم اذیت می‌شوید. گرمتان می‌شود، کلافه می‌شوید و پوست‌تان می‌سوزد. علاوه بر این، شاید باورتان نشود که حتی یک شیء کوچک حتی بطری آب هم می‌تواند بر اثر تابش آفتاب، جرقه شروع آتش‌سوزی باشد. مثلا بطری آب می‌تواند مثل یک ذره‌بین عمل کند، نور آفتاب را در جایی متمرکز کند و اگر شیء سوختنی و برگ خشک در آن نزدیکی باشد، باعث ایجاد آتش‌سوزی شود.

۷. از مواد غذایی به خوبی نگهداری کنید

نگه داشتن مواد غذایی داخل چادر ایده بسیار بدی است. به چند دلیل: یکی اینکه ممکن است بر اثر گرما فاسد شود. دوم اینکه گذاشتن غذا در چادر، حشرات و حتی بسیاری از حیوانات را می‌تواند به سمت چادر شما بکشاند. در بعضی از مقصدها، حشرات ممکن است سمی و بسیار خطرآفرین باشند. بنابراین مواد غذایی را در صندوق ماشین یا در کول‌باکس (جعبه خنک‌ نگهدارنده غذا) نگهداری کنید.

۸. لباس کافی همراه ببرید

در طبیعت ممکن است اتفاقات زیادی پیش بیاید که باعث شود لباس‌های تن‌تان قابل استفاده نباشند. مثلا ممکن است لباس‌تان پاره شود یا در رودخانه خیس شود. در این شرایط، باید لباس اضافه داشته باشید که در صورت خیس شدن یا خراب شدن لباس، آن را عوض کنید. این نکته را بیشتر از همه در مورد کودکان باید رعایت کنید. چون آنها معمولا بیشتر از بزرگسالان نیاز به لباس پیدا می‌کنند و زود لباس‌ها را خیس و کثیف می‌کنند. علاوه بر این، برای خودتان و به خصوص بچه‌ها یک لباس گرم‌تر همراه ببرید تا در زمان تغییرات آب‌وهوایی، لباس کافی داشته باشید و گرم بمانید.

۹. کمک‌های اولیه را یاد بگیرید

در طبیعت باید آماده خطرات و آسیب‌ها باشید. کمک‌های اولیه را یاد بگیرید و حتما جعبه یا کیف کمک‌های اولیه همراه‌تان داشته باشید. استفاده از تک تک وسایل آن را یاد بگیرید. حتی شماره‌های ضروری را یادداشت کنید و همراه ببرید.

۱۰. قبل از حرکت، وسایل خود را چک کنید

قبل از اینکه راه بیافتید حتما بررسی کنید که همه وسایل لازم را همراه دارید. برای این کار برای خودتان یک چک لیست فراهم کنید که در ادامه ما هم به شما چک‌لیستی را پیشنهاد می‌کنیم. تک تک وسایل را از روی چک‌لیست برسی کنید و در کوله بگذارید.

۱۱. کیسه پلاستیکی همراه ببرید

یکی از چیزهایی که در کمپینگ باید همراه داشته باشید کیسه‌ها و ظرف‌های پلاستیکی است. از این کیسه‌ها و ظرف‌ها برای نگهداری مواد غذایی یا جمع‌آوری زباله استفاده کنید. هیچ زباله‌ای را در طبیعت رها نکنید. تنها چیزی که باید از طبیعت به خانه بیاورید خاطره‌های خوب است و تنها چیزی که باید از خودتان در طبیعت به جا بگذارید، جای قدم‌های شماست.

۱۲. حفظ حریم شخصی دیگران را فراموش نکنید

اگر در جایی چادر می‌زنید که افراد دیگری هم حضور دارند و نسبتا شلوغ است، تا جایی که ممکن است، از چادر دیگران فاصله بگیرید. قطعا هم شما و هم دیگران، دوست دارید وقتی در طبیعت و همراه خانواده هستید، حریم شخصی داشته باشید. پس هم در انتخاب مکان چادر دقت کنید و هم اینکه سعی کنید با کارهایی مثل سرو صدای زیاد، آرامش دیگران را به هم نزنید.

۱۳. از بردن وسایل زیاد اجتناب کنید

سعی کنید برای کمپینگ فقط وسایل ضروری را ببرید. البته همراه داشتن بسیاری از وسایل، ممکن است آرامش خاطر یا راحتی بیشتری برایتان به همرا داشته باشد، ولی فراموش نکنید که این کار، بارتان را سنگین و دور و برتان را شلوغ می‌کند. جمع کردن و دوباره مرتب چیدن این وسایل، حسابی وقت می‌گیرد. پس سعی کنید که وسایل ضروری را ببرید تا سبک‌تر حرکت کنید.

REI-Flash-Air-1-Person-Ultralight-Backpacking-Bikepacking-Camping-Tent3-1676x1117.jpg

۱۴. برای اولین کمپینگ، یک مقصد نزدیک انتخاب کنید

اگر تازه کار هستید و قبلا تجربه کمپینگ نداشته‌اید، برای اولین تجربه، مقصدی را انتخاب کنید که نزدیک خانه باشد. البته هر چقدر که دورتر بروید می‌توانید جای دنج‌تر و بکرتری پیدا کنید ولی تا زمانی که با شرایط زندگی در طبیعت کاملا آشنا نشده‌اید بهتر است که مقصدهای دور از خانه را انتخاب نکنید.

۱۵. آب‌وهوا را بررسی کنید

اگر مقصدهای دور از خانه را انتخاب می‌کنید، قبل از کمپینگ حتما آب‌وهوا را بررسی کنید. مطمئنا دوست ندارید تفریح شما با بارش باران و جاری شدن سیل خراب شود. اگر از طرف هواشناسی توصیه می‌شود که نزدیک رودخانه چادر نزنید یا برنامه خود را کنسل کنید، حتما به این توصیه‌ها توجه کنید. در نهایت اگر احتمال ضعیف تغییرات آب و هوایی مثلا بارش‌های کم و رگباری وجود دارد، وسایل لازم برای حفظ خود از باران را بردارید.

۱۶. آب همراه ببرید

همیشه چند بطری آب به همراه داشته باشید. ممکن است تصمیم بگیرید که در جایی چادر بزنید که با آب فاصله دارد. در این صورت برای نوشیدن و شست‌‌وشو می‌توانید از آبی که به همراه دارید استفاده کنید.

۱۷. به دیگران در مورد مقصد خود اطلاع دهید

شاید بسیاری از شما فیلم « ۱۲۷ ساعت» را دیده باشید. فیلمی که بر اساس تجربه واقعی یک کوهنورد ساخته شده و سرگذشت او را در حالی که ۵ روز در کوهستان بین تخته‌سنگ‌ها گیر افتاده به تصویر می‌کشد. او به هیچ‌کس نگفته بود که کجا می‌رود و هیچ امیدی نداشت که کسی پیدایش کند. پس از ۵ روز دست‌وپنجه نرم کردن با مرگ، سرانجام راهی دردناک برای رهایی از این شرایط پیدا می‌کند و خودش را نجات می‌دهد. البته نگران نشوید! این اتفاقات معمولا نادر است ولی در هر صورت شما باید آمادگی داشته باشید.

اگر برای کمپینگ در جایی دور از دید و در طبیعت بکر برنامه‌ریزی می‌کنید، حتما باید به دیگران مثلا یکی از دوستان یا اعضای خانواده که همراه شما نیستند، در مورد برنامه خود اطلاع دهید. دقیقا به آنها بگویید که چه زمانی قصد رفتن دارید و کی برمی‌گردید. مقصد مورد نظرتان را هم اطلاع دهید.

Camping mats (setting in front of tent) (m).jpg

چک لیست کمپینگ

کمپینگ می‌تواند تفریحی فراموش‌نشدنی و جذاب باشد اگر اصول آن را رعایت کنید و وسایل لازم را همراه‌تان ببرید. وقتی قرار است روزها از خانه دور باشید و به شهر دسترسی نداشته باشید، بدیهی است که باید وسایلی را همراه ببرید. علاوه بر این باید وسایلی را هم برای حل مشکلاتی که در طبیعت ایجاد می‌شود، همراهتان ببرید. در واقع باید برای همه شرایطی که ممکن است پیش بیاید، آماده باشید. این شرایط ممکن است حتی ناخوشایند باشد مثلا، جراحت‌ها و آسیب‌های جسمی.

البته به مرور زمان که کمپینگ را بیشتر تجربه کنید، بر اساس تجربه می‌توانید وسایل همراه‌تان را انتخاب کنید و تغییر دهید یا هر چیزی که لازم نیست از وسایل خود حذف کنید. ولی اگر تازه‌کار هستید یا برای اولین بار کمپینگ را تجربه می‌کنید، بد نیست که از تجربه دیگران استفاده کنید و وسایلی که باتجربه‌ها توصیه می‌کنند، همراه ببرید. در ادامه چک لیستی از وسایل لازم برای کمپینگ را مشاهده می‌کنید. بسته به مقصد کمپینگ، می‌توانید وسایل دیگری به آن اضافه کنید یا هر چیزی لازم نیست از این فهرست حذف کنید.

وسایلی که با خودتان می‌برید تا حد زیادی به مقصد مورد نظر، مدت زمان و میزان در دسترس بودن آن مقصد بستگی دارد. ولی در مجموع، وسایلی که در ادامه نام می‌بریم بهتر است که در کوله‌پشتی کمپرها وجود داشته باشد.

وسایل اصلی و پایه

  • چادر
  • زیرانداز
  • کیسه خواب
  • بالش و پتو
  • اجاق گاز کمپینگ یا ابزارها و وسایل لازم برای درست کردن آتش
  • ماهیتابه و ظروف آشپزی، کتری و لیوان، فلاسک
  • کارد و چنگال و قاشق
  • چاقوی سوئیسی یا چندکاره
  • ظرف برای نگهداری آب
  • لامپ و چراغ قوه با باتری اضافه
  • دستمال حوله‌ای و دستگیره

ابزارهای مورد نیاز برای شرایط خاص

  • جعبه کمک‌های اولیه
  • اره و چکش
  • طناب
  • سوت
  • قیچی و نخ و سوزن
  • درب قوطی باز کن
  • فندک و کبریت و زغال

وسایل بهداشتی و ایمنی

  • داروهای شخصی (اگر دارو مصرف می‌کنید به اندازه لازم همراه ببرید)
  • کیف کمک‌های اولیه
  • کرم ضدآفتاب
  • شوینده‌های دست آنتی‌باکتریال و دستمال مرطوب
  • دستمال توالت
  • دستمال کاغذی
  • اسپری‌های دورکننده حشرات برای مقصدهایی که حشرات مزاحم و خطرناک دارند
  • فیلترها یا قرص‌های تصفیه آب

وسایلی که همراه داشتن آنها مفید است

  • پاوربانک

حتما گوشی خود را همراه ببرید تا در صورت نیاز از آن استفاه کنید. می‌توانید نقشه مقصدتان را نیز در گوشی ذخیره کنید. از گوشی می‌توانید برای کارهایی مثل اطلاع رسانی، پیدا کردن اعضای گروه،  پیدا کردن مسیر استفاده کنید. اگر فکر می‌‌کنید که کمپینگ شما بیشتر طول می‌کشد و ممکن است شارژ گوشی تمام شود، پاوربانک همراه ببرید.

  • چتر

چتر یکی از وسایلی است که می‌تواند چندین کاربرد داشته باشد. یکی اینکه می‌تواند مانعی در برابر تابش آفتاب باشد و دیگر اینکه در باران، مانع از خاموش شدن اجاق و آتش شود.

 hero-4fe23075c4b6483ba8e846b19b589a71.jpg

کمپینگ فرصتی عالی برای لذت بردن از طبیعت است. شما را قوی‌تر، شادتر و سالم‌تر می‌کند. تفریحی تقریبا ارزان است که برای تجربه کردن آن لازم نیست راه‌های دور بروید. تنها کاری که باید بکنید، آماده کردن وسایل و انتخاب کردن زمان و مکان و همسفران خوب است. مهم‌ترین چیزی که باید همراه خودتان ببرید، عشق به طبیعت و اهمیت دادن نسبت به آن است. از طبیعت فقط خاطرات خوب به خانه بیاورید و فقط تصاویر زیبا شکار کنید.

 

تألیف: لست‌سکند

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.