پوکت کجاست؟ هر آنچه برای سفر به پوکت لازم است بدانید

4.5
از 226 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
راهنمای کامل و جامع پوکت تایلند + عکس
19 اسفند 1401 08:00
128

نگرانی‌ها و سوالات قبل از سفر، همیشه طبیعی است و در سفر به بزرگ‌ترین جزیره تایلند، مطالعه راهنمای سفر به پوکت، بهترین راه برای حرفه‌ای‌تر کردن سفرتان است. شاید اینطور به نظر برسد که افرادی که سابقه سفر به پوکت را داشته‌اند یا کسانی که با تور پوکت از این شهر دیدن می‌کنند، نباید نگران باشند، زیرا با بهره‌گیری از تجربه خودشان یا بقیه، از همه راه‌وچاه‌های سفر مطلع خواهند شد؛ ولی حقیقت چیز دیگری است.

سابقه سفر و ثبت‌نام در تور دلایل قانع کننده‌ای برای طفره رفتن از تحقیقات قبل از سفر نیستند و همه مسافران باید برای یک تحقیق درست و حسابی دست‌به‌کار شوند؛ اما جست‌وجوی جداگانه اطلاعات سفر، زمان زیادی می‌خواهد و پیدا کردن منابع معتبر دشوار است. از این رو، در این مطلب از لست سکند تصمیم گرفتیم با ارائه یک راهنمای سفر، کارتان را راحت‌تر کنیم و با بررسی نظرات مردم و منابع سفر معتبر، صفر تا صد اطلاعات سفر را در اختیارتان قرار دهیم. بد نیست اشاره کنیم که ترتیب عناوین این مطلب، بر اساس نیازهای گردشگران چیده شده است.

05.jpg

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

پوکت کجاست؟

سوال اولی که ذهن مسافران را درگیر می‌کند این است که پوکت کجاست؟ جزیره پوکت در جنوب غربی کشور تایلند و در فاصله حدوداً 863 کیلومتری جنوب بانکوک (پایتخت تایلند) واقع است و بسیاری از توریست‌ها معتقدند این شهر تمامی ویژگی‌های لازم برای یک تعطیلات عالی را دارد. در اینجا سواحل شنی زیبایی وجود دارند که چندین کیلومتر در کناره دریا کشیده شده‌اند و آب زلال آن‌ها در کنار طبیعتی بی‌نظیر، منظره‌هایی زیبا را ایجاد کرده‌اند که بسیار تماشایی هستند.

پوکت، بزرگ‌ترین جزیره کشور تایلند است و در دریای آندامان قرار دارد و در این جزیره، شهری با همین نام وجود دارد. مساحت کلی این جزیره، برابر با 576 کیلومتر مربع است و از همین نظر، (مساحت) دومین منطقه کوچک تایلند محسوب می‌شود. جزیره پوکت حدود 48 کیلومتر طول دارد و عرض آن هم به 21 کیلومتر می‌رسد که همین مورد سبب شده جاذبه‌های گردشگری آن، فاصله چندانی از هم نداشته باشند و امکان دسترسی به آن‌ها برای شما بسیار راحت باشد. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که این فاصله کم به معنای این نیست که بتوانید همه این جاذبه‌ها را با پای پیاده بازدید کنید. تقریبا 17 درصد از مساحت جزیره پوکت تایلند به کوه‌ها اختصاص دارد و این کوه‌ها از شمال به جنوب جزیره کشیده شده‌اند.

تاریخچه‌ مختصری از پوکت

پوکت از زمان‌های اولیه، بخشی از ایالت‌های تای بوده است، این جزیره در قرن 16 به «پادشاهی آیو» پیوست و پس از قرن 18 بود که تعداد زیادی چینی واردش شدند و بیشتر از نصف جمعیت حال حاضر آن، چینی هستند. این جزیره در گذشته یکی از شاخه‌های اصلی تجارت بین چین و هند هم به حساب می‌آمده است. حالا دیگر با اطلاعاتی که خواندید، می‌دانید که پوکت در کدام کشور است و همچنین از نظر جغرافیایی، پوکت تایلند در چه جهتی قرار گرفته و اطلاعات نسبتاً کاملی را در رابطه با آن در دست دارید.

پوکت
نقشه جزیره پوکت تایلند

چرا باید به پوکت تایلند سفر کنیم؟

سواحل غربی پوکت ترکیبی از خلیج‌های شنی، برآمدگی‌های سنگی و پرتگاه‌های عظیم آهکی است و چندین ناحیه مهم توریستی مانند ساحل کامالا، ساحل کارون و ساحل پاتونگ و چند ساحل دیگر دارد. البته گفتنی است که تعداد سواحل پوکت حدود 44 عدد است. کسانی که به‌دنبال جایی غیر از ساحل می‌گردند، می‌توانند تورهای جنگل‌های سرسبز گرمسیری، جنگل‌های گسترده نارگیل، شالیزارها، موج‌سواری، قایق‌سواری با قایق‌های بامبو و حتی بانجی جامپینگ را تجربه کنند. بین مقاصد و تورهایی که به کشور تایلند اجرا می‌شوند، معمولا تور نوروزی پوکت جایگاهی متفاوت دارد. جدا از طبیعت جذاب، از دلایل اصلی سفر گردشگران به پوکت می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • غذای پوکت: در پوکت نخریدن غذای خیابانی کار دشواری است؛ زیرا در جای‌جای این شهر عطر غذا، هوس امتحان کردن غذای سنتی را به دلتان می‌اندازد. به عقیده‌ بسیاری از گردشگرانی که از پوکت دیدن کرده‌اند، امتحان‌کردن غذای دریایی این شهر یکی از «باید»های سفر به پوکت است زیرا در بین شهرهای تایلند پوکت یکی از بهترین فرهنگ‌های غذایی را دارد.
  • تماشای آثار هنری: شهرقدیمی پوکت یکی از بهترین نقاط دنیا برای تماشای هنر خیابانی است. در سال 2016 گروهی از نقاشان خیابانی نامدار تایلند جمع شدند تا نامشان را در دیوارهای شهر قدیمی پوکت جاودانه کنند. حاصل تلاش این گروه، دیوارنماهایی بود که اغلب ماهیت سیاسی داشتند و در شبکه‌های اجتماعی جهان حسابی غوغا کردند.
  • آشنایی با فرهنگ شرق: پیش‌تر اشاره کردیم که درصد بالایی از جمعیت پوکت را چینی‌ها تشکیل می‌دهند، در این شهر، بهترین فرصت را برای آشنایی با فرهنگ مردم چین و آسیا خواهید داشت.
  •  زندگی شبانه: یکی دیگر از جذابیت‌های پوکت، شب‌های آن است که به معنای واقعی کلمه «Night Life» را تعبیر می‌کند و شما می‌توانید دنیایی دیگر از جذابیت‌های جزیره پوکت را در شب ببینید. فستیوال‌های شبانه، کلوب‌ها، گروه‌های موسیقی زنده، دی‌جی‌های بین‌المللی و خیلی از تفریحات دیگر، همگی در شب با حال و هوای دیگری در جریانند. قصه زندگی شبانه در پاتونگ جزیره پوکت، حال و هوایی دیگر دارد، این بخش از جزیره مثل یک شهر کوچک توسعه یافته است و گردشگران زیادی را هم به سمت خود جذب می‌کند.

مسیر دسترسی به پوکت

بهترین و سریع‌ترین راه دسترسی به پوکت، پرواز به مقصد فرودگاه بین‌المللی آن است. گفتنی است که در این جزیره هیچ خطوط ریلی وجود ندارد و مسیرهای زمینی این جزیره، فقط جاده‌ها هستند. تنها یک مسیر جاده‌ای بین این جزیره و سایر شهرهای تایلند وجود دارد که آن هم در شمال پوکت است و از طریق یک پل با نام Sarasin به منطقه Phang Nga می‌رود.

تورهای مختلفی در پوکت برگزار می‌شوند، برخی از آن‌ها به‌صورت مستقیم به این جزیره وارد می‌شوند، اما برخی دیگر از تورهای پوکت به‌شکل ترکیبی اجرا می‌شوند و شامل چند مقصد مختلف هستند؛ برای مثال، ابتدا به دیگر شهرها تایلند می‌روند، مسافران چند شب در آنجا می‌مانند و سپس وارد پوکت می‌شوند. اینکه شما چه توری را انتخاب می‌کنید، کاملاً بستگی به سلیقه خودتان دارد.

تایلند پوکت
پرواز هوایی، از بهترین انتخاب‌ها برای رسیدن به پوکت

انتخاب زمان سفر به پوکت

حال که با پوکت آشنا شدیم و دریافتیم که چرا این مقصد برای گردشگران جذاب است، می‌توانیم تصمیم جدی برای سفر به پوکت بگیریم. حال سوال اینجاست که بهترین زمان سفر به پوکت کدام است؟ یا در چه موقع از سال، پوکت ارزان‌ترین قیمت‌ها را دارد. در ادامه، شرایط پوکت در فصل‌های مختلف را داریم تا با سبک سنگین کردن اطلاعاتشان، بهترین زمان سفر به پوکت را انتخاب کنید.

بهترین زمان سفر به پوکت

 طبق بررسی‌های انجام شده در لست سکند، بهترین زمان سفر به جزیره پوکت تایلند، بین ماه‌های نوامبر و آوریل است (تقریباً از اوسط پاییز تا اواسط بهار) که هوا در آنجا مطبوع و دما مناسب و بسیار خوب است. همچنین باید گفت که از دسامبر تا ژانویه (تقریباً از اواخر پاییز تا اواسط زمستان) نیز همچنان هوا مطلوب است و هنوز خیلی گرم نشده و می‌توانید به پوکت سفر کنید.

پربازدید.jpg
فصل پربازدید در پوکت

فصل پربارش در پوکت

بد نیست که فصل بارندگی پوکت را هم بدانید که از ماه مه تا اکتبر (تقریباً از اواسط بهار تا اواخر تابستان) است. در این موقع از سال، در جزیره پوکت بارندگی است، اما این بارندگی مزیت‌هایی را هم همراه دارد، برای مثال ارزان‌تر شدن قیمت هتل‌ها، خلوت‌تر شدن خیابان‌ها و جزیره از توریست و موارد اینچنینی. در مجموع، به‌دلیل اینکه پوکت در نزدیکی خط استوا قرار دارد، تغییرات آب و هوایی کمی برای آن در سال ایجاد می‌شود و بیشتر، آب و هوای گرمسیری موسمی دارد.

low-season-scuba-diving-aussie-divers-phuket.jpg
فصل کم‌بازدید و پربارش در پوکت

گرم‌ترین فصل در پوکت

ماه‌های مارس و آوریل و مه (تقریباً از اواخر زمستان تا اواسط بهار) هم هوا بسیار گرم است و شاید هرکسی هوای گرم پوکت را نتواند تحمل کند. میانگین بالاترین دمای جزیره در سال، عدد 33 درجه سانتی‌گراد را نشان می‌دهد و پایین‌ترین دما هم 25 درجه سانتی‌گراد است. باید یادآور شویم که گرمای هوای پوکت در این ماه‌ها به معنای پر آفتاب بودنش نیست و ماه ژانویه بیشترین روزهای آفتابی در پوکت را داریم.

بهترین فصل برای موج سواری در پوکت

نکته دیگری که در رابطه با آب و هوا و شرایط جوی جزیره پوکت تایلند می‌توان مطرح کرد، این است که بین ماه‌های نوامبر تا آوریل (تقریباً از اواسط پاییز تا اواسط بهار)‌، آب اطراف جزیره ملایم‌تر است؛ اما بین ماه مه تا اکتبر (تقریباً از اواسط بهار تا اواخر تابستان)، شدت جریان آب بیشتر می‌شود که این برای ورزشکاران حرفه‌ای که برای مثال موج‌سواری می‌کنند، بسیار جذاب‌تر خواهد بود.

Lastsecond.ir-phuket-guide.jpg
آب‌وهوای پوکت خیلی متغیر نیست

فرهنگ، دین و آداب و رسوم مردم پوکت

تقریباً اکثر مردم پوکت از دین بوداییسم پیروی می‌کنند، به همین خاطر هم این دین در فرهنگ و آداب و رسوم مردم کاملا تأثیر گذاشته است. اما با این حال یکی از سنت‌ها و فرهنگ‌هایی که همچنان حفظ شده، سنت استادانه هنرهای نمایشی است.

نکته دیگری که باید اضافه کرد، این است، با توجه به اینکه چینی‌های زیادی در این جزیره هستند، آن‌ها هم سنت‌ها و فرهنگ‌های خود را به این جزیره آورده‌اند. اما بدیهی است که همچنان این فرهنگ‌ها متاثر از بودیسم است. معابد و رستوران‌های چینی زیادی در پوکت وجود دارند. فراموش نکنید که فرهنگ‌هایی از دیگر ملت‌ها هم در این جزیره وجود دارند.

یکی دیگر از فستیوال‌هایی که در پوکت برگزار می‌شود، فستیوال گیاه‌خواری چینی است که هر ساله آن را برپا می‌کنند. بنابراین با توجه به مواردی که گفته شد، این تصویر را از پوکت در ذهنتان داشته باشید که جشن، فستیوال و فرهنگش بسیار به چشم می‌خورد و برایتان حتما جالب و متفاوت خواهد بود.

Lastsecond.ir-phuket-guide-budda.jpg
اغلب مردم پوکت، پیرو بوداییسم هستند

کارهای ممنوعه در پوکت

هر کشوری با توجه به رسم و رسوم خود، محدودیت‌هایی دارد که از نظر عرف آن جمع، انجام دادنشان درست نیست و حتی گاهی اوقات، خلاف قانون است. جزیره پوکت هم از این قاعده مستثنی نیست و بهتر است که به برخی از محدودیت‌ها و خطوط قرمز آن دقت بیشتری داشته باشیم. این محدودیت‌ها دقیقا همان کارهای ممنوعه در تایلند هستند که پیشتر و به تفصیل از آنها گفته بودیم، از جمله:

  • در سطح شهر، نباید عریان باشید.
  • با حیوانات محافظت شده نباید عکس بگیرید
  • نباید مرجان یا صدفی را از سواحل جمع‌آوری کنید
  • نباید به ماهی‌ها غذا دهید
  • نباید فیل‌سواری کنید!
Lastsecond.ir-phuket-guide-feeding-to-fishs.jpg
غذا دادن به فیل‌ها در اکثر فضاها ممنوع است

اقامت در پوکت

هتل‌های پوکت و به‌طور کلی اقامتگاه‌هایی که در پوکت قرار دارند، بسیار متنوع و فراوان هستند. همین امر، این امکان را برای شما ایجاد می‌کند تا با طیف وسیعی از هتل‌ها و اقامتگاه‌ها روبه‌رو باشید و مطابق با بودجه‌ای که دارید و همین‌طور با در نظر گرفتن نیازها و خواسته‌هایتان، بهترین انتخاب را داشته باشید. هتل‌های پوکت معمولا چشم‌اندازهای بی‌نظیری دارند و با توجه به اینکه این جزیره توریست‌های فراوانی دارد، کیفیت خوبی دارند. اگر بخواهید هزینه اقامتتان ارزانتر شود، بهتر است اقامتگاه‌ها یا هتل‌های کم ستاره را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید بدانید که بهترین منطقه اقامت در پوکت کجاست، نگاهی به موارد زیر بندازید:

بهترین اقامت در پوکت برای لذت از طبیعت

برای کسانی که می‌خواهند به سواحل زیبا نزدیک باشند، نا تون یکی از بهترین مناطق پوکت است. نقطه قوت این منطقه، خلوتی آن است و شما فرصت کافی برای تجربه جت اسکی‌سواری و غواصی را خواهید داشت. بدون اینکه درگیر ذره‌ای شلوغی شوید. همچنین در این منطقه، دامنه انتخابی خوبی از هتل‌ها خواهید یافت که با هزینه‌های شما سازگار خواهد بود. بد نیست اشاره کنیم که اگر برای لذت از طبیعت پوکت به این شهر می‌روید، بد نیست به سواحلی مثل سورین هم سر بزنید.

بهترین اقامت در پوکت برای تفریح‌دوستان

اگر به قصد تفریح به پوکت می‌روید، نام ساحل بانگ تائو را فراموش نکنید؛ زیرا در این منطقه هزاران فعالیت سرگرم‌کننده و پرهیجان توریستی منتظر شما هستند. از آن‌جایی که بحث اصلی ما در این بخش اقامت است، باید اشاره کنیم که هیچ جای نگرانی بابت پیدا کردن جای خواب در بانگ تائو نخواهید داشت. در این منطقه به هر طرف که سر بچرخانید، هتل‌های ارزان، خانه‌های اجاره‌ای، آپارتمان و هتل‌های لوکس خواهید دید.

جت اسکی سواری در پوکت.jpg
جت اسکی در پوکت

بهترین اقامت در پوکت برای سفر با خانواده

اگر به همراه خانواده‌تان به جزیره پوکت می‌روید، احتمالاً مناسب‌ترین ناحیه برای اقامت شما جایی است که ضمن برخورداری از امکانات مختلف، آرامش هم داشته باشد. جایی که همه این‌ها را دارد، کامالای پوکت است. در این منطقه افراد پیر خانواده می‌توانند در مراکز سلامت و اسپا لذت ببرند و کودکان در محیط امن ساحلی بازی و گشت‌وگذار کنند. از آن‌جایی که کامالا به ساحل سورین دسترسی آسانی دارد، افراد جوان خانواده هم می‌توانند در اسرع وقت خود را به تفریحات هیجان انگیز سواحل پوکت برسانند.

سورین.jpg
ساحل سورن پوکت

بهترین اقامت در پوکت برای زندگی شبانه

تا این قسمت از راهنمای سفر به پوکت، جاهایی را معرفی کردیم که به آرامش و تفریح شهرت دارند؛ اما اگر برای لذت بردن از شب‌های جزیره پوکت به این شهر سفر می‌کنید، پاتونگ بهترین گزینه پیش روی شماست. این قسمت از جزیره به زندگی شبانه فعالش شهرت دارد و در طول شب چراغ‌های روشن بسیاری در آن خواهید دید و هیاهوی مسافران و مراکز تفریحی، خواب از سر همه می‌پراند. درست مثل سایر مناطق توریستی پوکت تایلند، این منطقه، هتل‌ها و اقامتگاه‌های متفاوت بسیاری دارد.

زندگی شبانه در پاتونگ.jpg
زندگی شبانه در پاتونگ پوکت
Lastsecond.ir-phuket-guide-hotels.jpg
تنوع هتل‌های پوکت بسیار زیاد است

حمل و نقل و جابجایی در پوکت

رفت‌‌وآمد در پوکت کار دشواری نیست؛ به شرطی که با انواع آن آشنا باشید. در قسمت قبل گفتیم که بهترین مناطق اقامتی پوکت کجاست و با توجه به فاصله کم مراکز اقامتی و بخش‌های تفریحی پوکت، دیگر لازم نیست نگران طی کردن مسیر هتل تا سواحل باشید. با این وجود، گشت‌وگذار در سفر به پوکت، از کارهای اجتناب‌ناپذیر سفرتان است. بنابراین روش‌هایی را که در ادامه معرفی می‌کنیم را مطالعه کنید تا آسان‌ترین و ارزان‌ترین راه را پیدا کنید.

رفت‌وآمد با توک توک جزیره پوکت

اگر بخواهید یک مسافت کوتاه را طی کنید، احتمالاً توک‌ توک مناسب‌ترین وسیله نقلیه شما باشد. اما اگر سفرتان بیش از 30 دقیقه طول می‌کشد، فضای کوچک توک توک کمی مشکل‌ساز است. در بخش‌های توریستی مهم، مثل پاتونگ، یک سفر 5 دقیقه‌ای با توک توک ممکن است 100 بات آب بخورد، بنابراین قبل از حرکت، حتماً با راننده بر سر قیمت به توافق برسید.

7266e2fc-c9f9-4959-a955-1387a0fe8482.jpg
توک توک‌های پوکت

رفت‌وآمد با اتوبوس عمومی در جزیره پوکت

تایلندی‌ها به اتوبوس‌های عمومی روباز سونگتِئو «Songtaew» می‌گویند. بدنه این اتوبوس‌ها آبی کم‌رنگ است و به دلیل شباهتی که به هم دارند، به راحتی تشخیص داده می‌شوند. خط و مسیر هر اتوبوس را می‌توانید به زبان انگلیسی رویش ببینید. نکته مهمی که برای گرفتن اتوبوس عمومی در پوکت باید بدانید این است که تقریباً هیچ ایستگاه مشخصی در مسیر این اتوبوس‌ها نیست و کافیست برای نگه‌داشتن اتوبوس، دست تکان دهید.

این اتوبوس‌ها همه روزه از ساعت 7:00 تا 18:00 در پوکت گشت می‌زنند. به طور میانگین، هر 20 الی 30 دقیقه، یک اتوبوس در پوکت می‌بینید، اما اگر در مسیرهای اصلی و شلوغ باشید، احتمال پیدا کردن اتوبوس برایتان بیشتر است. هزینه بلیط اتوبوس‌های پوکت هم چیزی حدود 20 تا 30 بات است.

Lastsecond.ir-phuket-guide-transportation.jpg
اتوبوس‌های عمومی پوکت

رفت‌وآمد با تاکسی در جزیره پوکت

یکی از پرطرفدارترین روش‌ها برای رفت‌وآمد در فرودگاه‌ها، استفاده از تاکسی است. این خدمات تاکسی، نرخ‌های ثابتی دارند؛ مثلاً برای کرایه تاکسی دربست از فرودگاه حدود 1000 بات می‌پردازید که چنین رقمی برای خودروهای لوکس است. اگر هم از تاکسی معمولی استفاده می‌کنید، باید 200 بات بابت هزینه ورودی تاکسی و پیمایش 2 کیلومتر اولیه پرداخت کنید و پس از آن، بابت هر کیلومتر اضافه‌تر، حدود 40 بات از شما گرفته می‌شود. پیشنهاد ما در این راهنمای سفر به پوکت این است که قبل از تاکسی‌گرفتن، نرخ‌ها را در اپلیکیشن‌های تاکسی چک کنید.

رفت‌وآمد با موتورسیکلت در جزیره پوکت

گرچه جابه‌جایی با موتورسیکلت در پوکت روشی سریع و مؤثری است؛ اما باید یادآور شویم که این کار خطرات خودش را دارد و در وقوع حادثه، بیمه کارآمدی هم دست شما را نمی‌گیرد. ضمن اینکه گواهینامه موتورسواری بین‌المللی هم از ملزومات کرایه موتورسیکلت در پوکت است. اگر شرایط راندن موتور را ندارید، باید بدانید که موتورسوارانی با جلیقه قرمز یا سبز در خیابان‌های پوکت حاضرند و شما را جابه‌جا می‌کنند. قیمت این موتورها به ساعت روز، مسافت و مهارت چانه‌زنی شما بستگی دارد.

8f7042b9-6f74-48eb-8085-e334e9c562bf(1).jpg
موتورسواری در پوکت

رستوران‌ها و غذاهای جزیره پوکت

با توجه به گستردگی بودیسم در پوکت، گفتنی است که اکثر غذاهای تایلندی هم متاثر از همین مذهب هستند و به‌نوعی طبخ می‌شوند که در مواد استفاده شده آن‌ها، تعادل وجود دارد و معمولاً دستورپخت‌هایی مغذی دارند. طبق بازخوردها، توصیه می‌کنیم که غذاهای دریایی جزیره پوکت را از دست ندهید. با همه این‌ها فراموش نکنید که در پوکت فرهنگ‌های مختلفی وجود دارند و ملیت‌های متفاوتی را می‌توانید آنجا بیابید که همین موضوع، این امکان را به شما می‌دهد تا غذاهای مختلفی را تجربه کنید، گرچه غذاهای تایلندی به خودی خود تنوع خوبی دارند.

Lastsecond.ir-phuket-guide-restaurants.jpg
نمای یکی از رستوران‌های پوکت

مراکز خرید پوکت

این جزیره برای آن دسته از افرادی که علاقه به خرید کردن و بازارگردی دارند هم مناسب است. بازارهای متنوع و فراوانی در پوکت هست که امکان خرید و پرسه‌زدن را برای شما فراهم می‌کنند. در این بازارها می‌توانید بازه‌های قیمتی مختلفی را پیدا کنید و این کاملاً بستگی دارد که چقدر بازارها را بگردید.

از پوکت می‌توانید اجناس مختلفی را تهیه کنید، صنایع دستی، لباس‌های زیبا، ابریشم، انواع کیف، جواهرات، عتیقه و خیلی چیزهای دیگر؛ فقط باید این مورد را در ذهن خود نگه‌دارید که کالاهای تقلبی هم در پوکت به فراوانی یافت می‌شوند، در نتیجه هنگام خرید، به این موضوع هم توجه کامل داشته باشید.

جاذبه‌های جزیره پوکت

در کنار اطلاعات کاربردی که تا اینجا از آنها گفتیم، در این قسمت از راهنمای سفر به پوکت، جاذبه‌هایی را معرفی می‌کنیم که اگر از آن‌ها بازدید نکنید، انگار که سفرتان ناتمام مانده است. جاذبه‌های پوکت بیشتر از مواردی است که در  ادامه معرفی کنیم؛ اما سعی ما بر این بود، آن‌هایی را عنوان کنیم که با سلایق مختلف سازگارند.

خلیج فانگ نگا

یکی از بهترین گردش‌های روزانه‌ای که می‌توانید داشته باشید، در خلیج فانگ نگا است که رانندگی و فعالیت‌های جذاب دیگری را در سواحل شرقی پوکت شامل می‌شود. همچنین یکی دیگر از تفریحات، گشتن جزیره با قایق‌های کوچک در دریای فانگ نگا است که در آن میمون‌ها و مرغ‌های دریایی بدون توجه به دنیای بیرون زندگی می‌کنند. در این خلیج، چند غار هم وجود دارد که امکان بازدید از آن‌ها برای شما وجود دارد.

معروف‌ترین قسمت در بیشتر گشت‌های خلیج، بازدید از جزیره جیمز باند و همچنین Koh Panyee است. این مکان‌ها، مناظر ایده‌آلی برای عکاسی دارند و می‌توانید از آب خوش‌رنگ این منطقه در کنار طبیعت منحصربه‌فردش، لذت ببرید.

مشهورترین قسمتی که در اکثر گشت‌های این خلیج می‌بینید، به Nail Island یا همان جزیره جیمز باند پوکت معروف است و برای اولین‌بار با فیلم «مردی با اسلحه طلایی» جیمز باند به شهرت رسید. اکثر تورهای منطقه، از این مکان بازدید می‌کنند.

خلیج فانگ نگا
بخش‌هایی از جزیره فانگ نگا
جزیره جیمز باند پوکت
نمایی از جزیره جیمز باند

موقعیت جغرافیایی جزیره جیمز باند روی نقشه

شهر قدیمی پوکت (Old Phuket Town)

یکی دیگر از جاذبه‌های شهر پوکت، قسمت قدیمی آن است که محلی‌ها به آن اهمیت فراوانی می‌دهند. در این قسمت تاریخی، توریست‌ها با انواع مقبره‌ها، بناها و معبدهای مختلف و زیبایی مواجه می‌شوند که دقیقا آن چیزی است که در سفر به پوکت نیاز دارند. از معابد مهمی که در این منطقه وجود دارند، می‌توان به معبد بودا و چینی اشاره کرد. انواع فروشگاه‌های نقاشی، صنایع‌دستی و موزه‌های عمومی نیز در این منطقه واقع شده‌اند.

در این بخش از پوکت می‌توانید تنوع قومیت‌ها، مذاهب و مواردی دیگر را ببینید. خانه‌ها در شهر قدیمی پوکت به صورت ردیفی در دو طرف هستند، بعضی از آن‌ها تبدیل به موزه شده‌اند و بعضی دیگر، رستوران و کافه هستند و تمامی آن‌ها جذابیت‌های خود را دارند.

شهر قدیمی پوکت
نمایی از شهر قدیمی جزیره پوکت

محدوده شهر قدیمی پوکت روی نقشه

معبد وات چالونگ

معابد بودایی از نمادهای کشور تایلند هستند و طرفداران بسیاری دارند. معماری این معابد هم در سبک و نوع خود بسیار جالب‌اند. فقط در پوکت تایلند حدود 29 معبد بودایی وجود دارد، یکی از این معابدی که در پوکت قرار گرفته، معبد وات چالونگ است. این معبد با شهر فقط هشت کیلومتر فاصله دارد. نقاشی‌های موجود در دیوارهای این معبد، واقعا زیبا هستند و معماری این معبد، یکی از دلایلی است که توریست‌ها را به این مکان می‌کشاند.

معبد وات چالونگ
نمایی از معبد وات چالونگ

موقعیت دقیق معبد واتچالونگ روی نقشه

ساحل پاتونگ

پوکت سواحل عمومی زیادی دارد ولی یکی از مهم‌ترین‌‌های آن‌ها، ساحل پاتونگ و ساحل کارون هستند. ساحل پاتونگ، بزرگ‌تر است و به‌دلیل نزدیکی به بیشتر هتل‌ها و مراکز خرید، ساحلی پرجنب‌وجوش‌تر است؛ در حالی که ساحل کارون، برای آدم‌هایی که به‌دنبال آرامش و منظره‌های بکر هستند، جای مناسب‌تری است. در کل، این نکته را هم در نظر داشته باشید که سواحل جنوب غربی جزیره پوکت، شلوغ‌تر از سواحل شمالی آن هستند.
در تمام سواحل، بازی‌های آبی مثل: شنا، غواصی، اسکی روی آب و غیره انجام می‌شود. غواصی در اقیانوسی فیروزه‌ای باید خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برای شما بسازد؛ لباس و تجهیزات و مربی را در اختیارتان می‌گذارند و تنها به عهده شماست که از دنیای زیر آب لذت ببرید. ماهی‌ها، صدف‌ها و صخره‌های کوچک رنگی زیر اقیانوس را تماشا کنید و مرجان‌ها را لمس کنید. غیر از قایق‌های تندرو سفیدرنگ، بد نیست برای گشت‌زدن در دریا، حواس‌تان به قایق‌های پارویی هم باشد.

سوار بر قایق‌های چوبی و پاروزدن‌های آرام میان دریایی شفاف، می‌تواند تا روزها شما را سر حال نگه دارد. یکی از دیدنی‌های پر طرفدار پوکت را می‌توانید در نزدیکی ساحل پاتونگ ببینید، وقت‌گذرانی در پوکت فانتاسی با برنامه‌های شبانه آتش‌بازی، نمایش فرهنگ و سنت تایلندی، نمایش و رقص فیل‌ها و بازار صنایع‌دستی تماشایی‌اش، می‌تواند شبی باشکوه بسازد.

ساحل پاتونگ
نمایی از ساحل پاتونگ

محدوده جغرافیایی پاتونگ روی نقشه

غواصی در پوکت

پوکت و جزایر اطرفش به‌دلیل داشتن اکوسیستم بی‌نظیر و خاصشان، محلی فوق‌العاده برای تفریحات آبی از قبیل غواصی هستند. بازدید از دنیای زیر آب، شنا کردن در کنار لاک‌پشت‌ها و ماهی‌های زیبا، برای هر فردی جذابیت خاصی دارد و نمی‌شود به‌راحتی از کنارش گذشت. در برنامه‌های غواصی پوکت، ابتدا مختصر آموزشی به شما داده می‌شود و سپس پا به دنیای شگفت‌انگیز زیر آب می‌گذارید.

اسنورکلینگ در پوکت ‏
غواصی از تفریحات جذاب آبی پوکت

بازدید از آکواریوم پوکت

این مجموعه که توسط مرکز حیات دریایی نظارت می‌شود، به‌تازگی تعمیر و بازسازی شده است. آکواریوم پوکت شامل جاذبه‌های دریایی و ماهی‌های رنگارنگ آب‌های شیرین است. تونل 10 متری که در زیر آب کشیده شده بسیار محبوب است و راه خوبی برای دیدن حیوانات دریایی از نزدیک ایجاد کرده است. مخازن و آکواریوم‌های عظیمی هم هستند که در آن‌ها می‌توانید لاک‌پشت‌های بزرگ، ماهی‌های نورانی و چندین گونه حیوان بومی این مناطق را ببینند. علاقه‌مندان به غواصی هم اجازه دارند زیر آب در بین صخره‌های مرجانی زیبا سیاحت کنند.

آکواریوم پوکت
نمایی از آکواریوم پوکت
موقعیت جغرافیایی آکواریوم پوکت روی نقشه

خرید در مرکز خرید جانگسیلون (Jungceylon Shopping Mall)

همان طور که پیش‌تر در این مقاله از لست سکند اشاره کردیم، پوکت دارای مراکز خرید متعددی است که برای افرادی که دوست‌دار خرید هستند، جذابند. یکی از این مراکز خرید که نمای واقعا زیبایی نیز دارد، مرکز خرید جانگسیلون است. این مرکز خرید در جاده Bangla و در ساحل Patong واقع شده است و می‌توانید از آن دیدن کنید و خریدهای خود را نیز انجام دهید.

Jungceylon Shopping Mall تایلند
نمایی از مرکز خرید jungceylon
موقعیت جغرافیایی مرکز خرید روی نقشه

سخن آخر

امیدواریم اگر قصد سفر به پوکت را دارید، این راهنما بتواند به شما در بازدید از این منطقه کمک کند و بتوانید تجربه‌ای خاطره‌انگیز را از سفر به این جزیره برای خود به جا بگذارید. جاذبه‌های این جزیره و تفریحات آن در کنار فرهنگ جالب توجه مردمش، مجموعه‌ای جذاب را برای گردشگران و مسافران ایجاد کرده‌اند که در نهایت سبب این شده که پوکت یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری باشد. البته که جاذبه‌های توریستی پوکت بسیار فراوانند و ما همه آن‌ها را در این مطلب نیاورده‌ایم. شما قبلا مسافر پوکت بوده‌اید؟ به‌نظر شما کدام قسمت این جزیره را نباید به هیچ‌عنوان از دست داد؟

 

تألیف: تیم محتوای لست سکند

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.