بهترین و ارزانترین غذاهای خیابانی تایلند

4.2
از 12 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
غذاهای خیابانی تایلند که دهان هر گردشگری را آب می اندازند!
13 خرداد 1402 08:00
0

در تایلند، بین غذای خیابانی و سرپایی و نوعی که بتوانید پشت میز و صندلی از آن لذت ببرید، تفاوت زیادی نیست. در این کشور غرفه‌های متعددی برای خرید میان‌وعده یا غذاهای خیابانی تایلند وجود دارد، حالا باید پرسید شما فرد خوش غذایی هستید و از امتحان کردن یک غذای جدید لذت می‌برید یا دوست ندارید چیزی به‌جز طعم‌های آشنا و قدیمی را بچشید؟

این بار در مجله گردشگری لست‌سکند به سراغ غذاهای تای رفته‌ایم و البته نه همه غذاهای محبوب این فرهنگ، بلکه غذاهای تایلندی خیابانی؛ بنابراین اگر اهل تجربه‌های نو به‌خصوص در دنیای غذاها هستید این مطلب را از دست ندهید.

بهترین غذای خیابانی تایلند چیست؟

اساساً غذاهای خیابانی تایلندی در همه‌جای دنیا شهرت دارند و رستوران‌های تایلندی را در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان هم می‌توانید پیدا کنید. همان طور که گفتیم این غذاها اغلب به‌خاطر طرز تهیه ساده‌ای که دارند، ممکن است هم به‌صورت خیابانی سرو شوند و هم به‌عنوان یک وعده رسمی در رستوران به مشتری‌ها ارائه شوند. اما حالا اگر بخواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که بهترین غذاهای خیابانی تایلندی کدام است، می‌توانیم بگوییم که پاد سی ایو، کلوآی تاد، پادکرا پائو، سوم تام، کای جیو و گای تاد از بهترین غذاهای خیابانی تایلند هستند.

پاد سی ایو (Pad See Eiv)

«پاد سی ایو» همان اسپاگتی و کوفته قلقلی است که به‌عنوان یکی از غذاهای خیابانی تایلند شناخته می‌شود. این غذای خوشمزه، گرم و دل‌پذیر است و از نودل‌های برنج پهن تشکیل شده که در سس سویای تیره به‌همراه مرغ یا گوشت و همچنین بروکلی و کاهوی چینی تفت داده می‌شوند.

پاد سی ایو غذایی طعم‌دار و خوش‌مزه، اما درعین‌حال انتخابی محتاطانه است و برای آن دسته از افرادی که تاب غذاهای تند را دارند، بسیار لذت‌بخش است. اگر شما جزو این افراد محافظه‌کار نیستید و دوست دارید طعم تندی را زیر زبانتان حس کنید، می‌توانید مقداری چیلی خشک شده، سرکه یا هر دوی آن‌ها را به غذای خود اضافه کنید.

برترین غذاهای خیابانی تایلند
پاد سی ایو از غذاهای خیابانی تایلند
برترین غذاهای خیابانی تایلند
یکی از بهترین غذاهای خیابانی تایلند

کلوآی تاد (Kluay Tod)

این میان وعده یا دسر شیرین که به‌عنوان یکی از ارزانترین غذاهای خیابانی تایلند شناخته می‌شود، درواقع موزهای کوچک سرخ‌شده هستند. کلوآی تاد معمولاً با موزهای کال‌تر تهیه می‌شود که برای سرخ‌شدن مناسب‌تر هستند. موزها را در خمیر نارگیل خشک و دانه‌های کنجد می‌غلتانند و سپس سرخ می‌کنند. درنتیجه قسمت بیرونی موزها برشته و طلایی و داخل آن‌ها گرم و خامه‌ای است. این دسر را هم به‌صورت داغ می‌خورند و هم موقعی که به دمای اتاق می‌رسد میل می‌کنند. کلوآی تاد طعمی عالی دارد که شاید بد نباشد در تور پوکت آن را امتحان کنید.

برترین غذاهای خیابانی تایلند
کلوآی تاد از غذاهای تایلندی خیابانی

پاد کرا پائو (Pad Kra Pao)

در سفر به تایلند مخصوصاً زمانی که در حال استفاده از تور اقساطی تایلند هستید، استفاده از غذاهای خیابانی علاوه بر یک تجربه تازه، راه خوبی برای کاهش هزینه‌هاست. یک غذای خیابانی تایلند که می‌توانید امتحانش کنید، پاد کرا پائو است. این غذا از مرغ یا گوشت چرخ‌کرده تفت داده شده با فلفل و ریحان تایلندی است که روی برنج سفید سرو می‌شود.

باید گفت که این غذا گزینه مناسبی برای افراد با سلیقه‌های خاص نیست. ریحان تایلندی طعم بسیار تندوتیزی دارد و در کنار چیلی، به غذا طعم قوی و تندی می‌دهد. اما شما همیشه می‌توانید از فروشنده بخواهید که غذا را تنها کمی تند pet nit noi کند. پاد کرا پائو معمولاً شامل تکه‌های مرغ سرخ‌شده یا نیمرو است.

برترین غذاهای خیابانی تایلند
پاد کرا پائو غذای تند تایلندی

سوم تام (Som Tam)

سوم تام یکی از بهترین غذاهای خیابانی تایلند است که روش‌های سرو بسیار متنوعی دارد. ظرف اصلی این غذا از پاپایای سبز، گوجه، هویج، بادام‌زمینی خرد‌شده و جوانه لوبیای خشک، شکر، سیر، سس ماهی، آب لیمو و تعداد زیادی چیلی تشکیل شده است. محتویات این غذا در هاون کوبیده می‌شوند تا طعم‌ها کاملاً با هم مخلوط شوند.

فراموش نکنید که در سفر باید مراقب سلامت خودتان باشید و برای انتخاب غذا بد نیست غیر از قیمت غذا در تایلند به ذائقه شخصی‌تان هم توجه کنید. این غذا به‌صورت پیش‌فرض بسیار تند است و البته تمام این‌ها بستگی به میزان تحمل شما دارد، به‌هرحال همیشه می‌توانید درخواست غذای غیر تند mai pet کنید.

برترین غذاهای خیابانی تایلند
سوم تام از بهترین غذاهای خیابانی تایلند

کای جیو (Kai Jeow)

این غذا یکی از ارزانترین غذاهای خیابانی تایلند است که در تور پاتایا می‌توانید امتحان کنید و تقریباً در تمامی غرفه‌های خیابانی سرو می‌شود و در حقیقت همان املت تایلندی روی برنج است. املت‌های تایلندی با املت‌های غربی کمی تفاوت دارند. داخل این املت‌ها نرم است، درحالی‌که قسمت بیرونی، طلایی و برشته است. این غذا معمولاً با سس ماهی و چیلی تهیه می‌شود و روی آن سس چیلی می‌ریزند. کای جیو می‌تواند در هر وقتی از شبانه‌روز خورده شود؛ اما بیشتر غربی‌ها صبح هنگام از خوردن آن لذت می‌برند.

برترین غذاهای خیابانی تایلند
کای جیو از غذاهای تایلندی خیابانی

 گای تاد (Gai Tod)

مرغ سرخ‌شده را نمی‌توان یک خوراک خاص تایلندی به حساب آورد؛ اما این غذا محبوبیت زیادی در تایلند دارد و برای کسی که تمام روزش را بین جاهای دیدنی تایلند گذرانده است، هیچ‌چیز مانند این غذا نمی‌تواند سیرکننده‌تر باشد. گای تای به این صورت است که قبل از سرخ کردن مرغ، بال یا ران آن را در مخلوطی از ادویه‌های مختلف و آرد برنج می‌خوابانند. برای اینکه طعم بیشتری به این غذا اضافه شود، روی مرغ سس چیلی اضافه کرده و در کنار سسی تند و برنج سرو می‌کنند. شما می‌توانید این غذا را به‌عنوان یک غذای خیابانی تایلند تقریباً در همه‌جا از بازارهای شبانه تا رستوران قطارها پیدا کنید.

برترین غذاهای خیابانی تایلند
گای تاد از غذاهای تایلندی خیابانی

گای تیو (Guay Teow)

گای تیو درواقع فقط یک نوع غذا نیست؛ بلکه هر نوع سوپ نودلی را می‌توان در زیر شاخه گای تیو قرار داد. این سوپ می‌تواند از آب مرغ یا گوشت و نودل برنج یا تخم‌مرغ تهیه شود. گای تیو تنوع بسیار زیادی دارد و مانند سایر غذاهای تایلندی بسته به جایی که آن را تجربه می‌کنید، مزه‌اش متفاوت می‌شود؛ اما درهرصورت گرم و دل‌پذیر است. بیشتر اوقات، فروشندگان به آب گوشت، کوفته قلقلی هم اضافه می‌کنند. روی این سوپ مواردی از قبیل شکر، چیلی خشک، آب لیمو و سس ماهی می‌ریزند.

برترین غذاهای خیابانی تایلند
گای تیو از غذاهای محبوب تایلندی

روتی (Roti)

روتی یکی دیگر از خوراکی‌هایی است که اصالت آن به تایلند باز نمی‌گردد؛ اما در طول سال‌ها به خیابان‌های تایلند راه یافته است. این غذا شبیه پن کیک یا کرپ است که در آن خمیر دورتادور موز و شیر غلیظ‌شده یا سس شکلات را می‌گیرد. فراموش نکنید که فرایند تهیه این خوراکی خوشمزه نیز در نوع خود جالب توجه است، پس از اینکه مخلوط در روغن سرخ شد، آن را لقمه‌ای برش می‌دهند.

برترین غذاهای خیابانی تایلند

روتی یکی از بهترین غذاهای خیابانی تایلندی

کائو نیو ما موآنگ (Kao Niew Ma Muang)

این غذا، ساده اما بسیار خوشمزه است و از برنج چسبناک، برش‌های تازه انبه و شیره نارگیل تهیه می‌شود. برنج چسبناک، این شیره نارگیل را جذب خود کرده و بافتی نرم و مزه‌ای شیرین ایجاد می‌کند. کائو نیو ما موآنگ که یکی از ارزان‌ترین غذاهای خیابانی تایلند به شمار می‌آید، در فصل انبه از آوریل تا می بسیار محبوب و متداول است، اما در سایر اوقات سال هم شما می‌توانید غرفه‌هایی را مشاهده کنید که این غذا را سرو می‌کنند.

برترین غذاهای خیابانی تایلند
یک غذای متفاوت تایلندی

انتخاب تور اولین قدم به سمت تجربه نو

یکی از بهترین تجربه‌های تازه‌ای که می‌توانید در سفر به کشورهای شرق آسیا داشته باشید، امتحان‌کردن غذاهای جدیدی است که احتمالاً در هیچ فرهنگ دیگری نمی‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. اما پیش از شروع این تجربه‌های نو و تازه بهتر است با یک انتخاب عاقلانه خیال خودتان را از خرید تور گردشگری حرفه‌ای و جذاب به این مقصد راحت کنید. برای این کار کافی است سری به صفحه تورهای تایلند لست سکند بزنید تا بیشتر با گروه‌ها و مجموعه‌هایی که به‌صورت تخصصی به برگزاری تورهای تایلند می‌پردازند آشنا شوید. در همین صفحه می‌توانید هم تورها را مقایسه کنید و هم تور مدنظرتان را بخرید.

سخن آخر

بدون شک اگر قرار باشد از تجربه‌های خاص تایلند گفت، حتماً باید به غذا خوردن در آن اشاره کرد. تنها موردی که شما در طول سفر نباید فراموشش کنید اهمیت سلامتی‌تان است چراکه با وجود همه جذابیت غذاهای خیابانی تایلند، درصورتی‌که این غذاها به ذائقه شما نخورد ممکن است با مسمومیت یا بیماری‌های حتی ساده تمام لذت سفرتان از بین برود.

پوپک کفیلی
پوپک کفیلی

دانش آموخته خبرنگاری و عاشق ماجراجویی‌ام. کشف دنیای جدید، وسوسه همیشگی من است و دوست دارم قبل از اینکه بمیرم، به‌اندازه کافی دنیای اطراف را دیده باشم. فکر می‌کنم بهترین راه کشف دنیا، سفرکردن و خواندن و نوشتن است، برای همین هم سعی می‌کنم دنیای اطراف را بهتر ببینم، بیشتر بخوانم و حتی بیشتر از آن بگویم.