راهنمای جامع سفر به آلاچاتی ترکیه + نکات سفر و عکس

4.4
از 111 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
آلاچاتی ، شهری بسیار زیبا و متفاوت در ترکیه + تصاویر
22 دی 1402 08:00
30

آلاچاتی کجاست؟ این سؤالی است که مسافران کشور ترکیه و علاقه‌مندان به کشف مقاصد جدید، به‌دنبال پاسخ آن هستند. آلاچاتی، شهری رؤیایی است که اخیراً توجه بسیاری از مسافران کشور ترکیه را به خود جلب کرده است. این شهر در نزدیکی ازمیر قرار دارد و با خانه‌های سنگی صدساله و کوچه‌های سنگ‌فرش‌شده‌اش، به یکی از شهرهای توریستی ترکیه تبدیل شده است. اگر قصد دارید آلاچاتی ترکیه را برای سفرتان انتخاب کنید، این مطلب از لست‌سکند را بخوانید تا تجربه ناب‌تری از سفرتان داشته باشید و اطلاعات بیشتری درباره اینکه آلاچاتی کجاست و چه جاذبه‌هایی دارد، به دست آورید.

07.jpg

شهر آلاچاتی کجاست؟

برای اینکه بدانید آلاچاتی کجاست، باید بگوییم که در فاصله 75 کیلومتری غرب شهر ازمیر که از بندرهای مهم غرب کشور ترکیه محسوب می‌شودT در ورودی شبه‌جزیره چشمه از نواحی ساحلی دریای اژه، شهر کوچکی وجود دارد که به‌دلیل خانه‌ها، کوچه‌ها و گذرگاه‌های سنگی و منحصربه‌فردش، مقصد بسیاری از گردشگران در سراسر نقاط مهم دنیاست. به‌دلیل کم بودن فاصله ازمیر تا آلاچاتی، معمولاً مسافران در سفر به ازمیر، یک روز  را در آلاچاتی سپری می‌کنند. فاصله این شهر کوچک با شهر ساحلی چشمه، حدود 10 کیلومتر است. آلاچاتی در فاصله 2 کیلومتری از ساحل طولانی و وسیع ایلیجا در شمال و خلیج آلاچاتی در جنوب، قرار دارد.

از فرودگاه عدنان مندرس یا مرکز شهر ازمیر، خطوط حمل‌ونقل مجهز و منظم اتوبوس و مینی‌بوس به مقصد آلاچاتی وجود دارد. اگر هم کمی بودجه بیشتری داشته باشید، می‌توانید با تاکسی خود را به این شهر کوچک و منحصربه‌فرد برسانید. آلاچاتی، یکی از سنتی‌ترین شهرهای ترکیه است که معماری و محیط فوق‌العاده جذاب آن، بسیاری از گردشگران را مجذوب خود می‌کند. البته به هرکدام از شهرهای ترکیه سفر کنید، می‌توانید خودتان را به آلاچاتی برسانید. کافی است پیش از سفر، مسیرها را بررسی کنید.

لیست قیمت تورهای ترکیه

موقعیت مکانی آلاچاتی
موقعیت مکانی شهر آلاچاتی ترکیه

تاریخچه آلاچاتی ترکیه

اینکه آلاچاتی کجاست و چه تاریخچه‌ای دارد، از مواردی است که شاید کنجکاوی شما را درباره این شهر دیدنی ترکیه برانگیزد. شهر آلاچاتی در دوران باستان، Agrilia نامیده می‌شد. این شهر در مرکز منطقه‌ای به‌نام «یونیا» در آناتولی غربی بود که از جنوب ازمیر تا رودخانه مندرس امتداد پیدا می‌کرد. نزدیک‌ترین شهر «یونی» به آلاچاتی، «اریترای» نام داشت که روستایی از آلاچاتی است و اکنون به‌نام «ایلدیری» شناخته می‌شود. نام شهر آلاچاتی برای اولین بار در اوایل دوران عثمانی در منبعی با عنوان «سفرنامه‌های اولیا چلبی» آمده است. این شهر، نام خود را از یک قبیله Alacaat گرفته است که در آن زمان در روستا ساکن شده بودند. در دهه 1830، داستان این شهر به‌آرامی شروع به تغییر کرد.

در آن زمان، وزیر بزرگ دستور داد که باتلاق آلاچاتی خشک شود؛ چون عامل مالاریا بود. این دستور، کارگران یونانی را از جزایر اطراف به این منطقه آورد. این کارگران یونانی، در زمین‌های آلاچاتی به کشاورزی مشغول شدند و دیگر به شهر خود بازنگشتند. آن‌ها به ایجاد و پرورش باغ‌های انگور و زیتون روی آوردند و کانالی از روستا به خلیج جنوبی منطقه حفر کردند که انجام این کارها، به توسعه و رونق تولید و تجارت در آن روستا منجر شد. برخی از افرادی که در سال 1914 از جنگ بالکان فرار کرده بودند هم به آلاچاتی آمدند. وقتی این افراد فراری توسط مردم یونان دیده شدند، خانه‌های خود را ترک کردند و با قایق‌ها به‌سمت ساکیز آداسی رفتند.

در سال 1924، مهاجرانی از سالونیکی به این منطقه سفر کردند. این افراد به‌دلیل آشنا نبودن با کشاورزی تاکستان‌های منطقه، به دام‌پروری و تولید تنباکو مشغول شدند. اکنون در آلاچاتی، کشاورزی دیده نمی‌شود. خانه‌های سنگی بازسازی‌شده، اغلب بین سال‌های 1850 و 1890 ساخته شده‌اند. ترکیه و یونان در سال 1923 معاهده «تبادل جمعیت» را امضا کردند و طبق این معاهده، حدود 2 میلیون نفر از خانه‌های خود نقل‌مکان کردند. بدین‌ترتیب، مسلمانان مقیم یونان، به‌جز یونانیان ارتدوکس در استانبول و مسلمانان تراکیه غربی، به ترکیه و یونانیان ارتدوکس مقیم ترکیه به یونان فرستاده شدند؛ بنابراین، جمعیت آلاچاتی در 10 سال، به‌طور کامل تغییر کرد؛ زیرا جمعیت مبادله‌شده از سالونیک، کاوالا و کرت به مهاجران آلبانیایی و بوسنیایی که از کوزوو و بوسنی در طول جنگ بالکان آمده بودند، اضافه شدند.

آسیاب بادی آلاچاتی
آسیاب‌های بادی آلاچاتی ترکیه

چگونه به آلاچاتی سفر کنیم؟

اگر قصد سفر به شهر آلاچاتی ترکیه را دارید و نمی‌دانید آلاچاتی کجاست و چگونه می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید، از دو راه می‌توانید خود را به این شهر رؤیایی برسانید؛ راه زمینی و راه هوایی. البته باید توجه داشته باشید که به‌دلیل فاصله زیاد آلاچاتی از ایران، معمولاً گردشگران از تور ازمیر استفاده می‌کنند و سفر هوایی را به سفر زمان‌بر زمینی ترجیح می‌دهند. البته هستند کسانی که زمان برایشان چندان اهمیت ندارد و ترجیح می‌دهند به‌صورت زمینی و شهربه‌شهر، خود را به آلاچاتی برسانند و از زیبایی‌های مسیر هم دیدن کنند. 

راه هوایی سفر به آلاچاتی ترکیه

پرطرف‌دارترین راه برای رسیدن به شهر آلاچاتی، استفاده از هواپیماست. این راه، آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر از سفر زمینی به آلاچاتی خواهد بود. با توجه به قیمت سوخت در ترکیه، به‌صرفه‌تر است که پروازهای مستقیم تهران به ازمیر را بخرید و خود را از ازمیر به این شهر توریستی برسانید. توجه داشته باشید که آلاچاتی فرودگاه ندارد و نزدیک‌ترین فرودگاه به آن، فرودگاه عدنان مندرس شهر ازمیر است. پس در واقع مسیر هوایی مستقیمی به آلاچاتی وجود ندارد و حتماً لازم است مسافتی را به‌صورت زمینی طی کنید که در بخش بعد توضیح می‌دهیم.

راه زمینی سفر به آلاچاتی ترکیه

برای بازدید از این شهر زیبا می‌توانید از راه زمینی و سفر با خودروی شخصی اقدام کنید. اگر زمان کافی دارید و به مسافرت جاده‌ای هم علاقه‌مندید، سفر به آلاچاتی می‌تواند تجربه‌ای متفاوت را در اختیار شما قرار دهد. برای این کار باید خودتان را به یکی از سه مرز ایران و ترکیه برسانید و با انجام امور مرزی، سفر خود را در خاک ترکیه آغاز کنید. انتخاب مسیر می‌تواند با توجه به سلیقه شما، متفاوت باشد؛ اما در هر صورت فاصله تهران تا آلاچاتی ترکیه حدود 2788 کیلومتر است. 

اگر بخواهید، می‌توانید از دیگر شهرهای ترکیه هم به‌صورت زمینی به آلاچاتی بیایید. فاصله ازمیر تا آلاچاتی 77 کیلومتر است. از فرودگاه ازمیر، دو راه برای رسیدن به شهر آلاچاتی وجود دارد. راه اول استفاده از اتوبوس‌هایی به‌نام هاواش است که برنامه حرکت آن‌ها از ازمیر به چشمه در فرودگاه وجود دارد. این اتوبوس‌ها در فواصل زمانی مشخصی از ازمیر به شهر چشمه می‌روند. هزینه اتوبوس‌های هاواش مقرون‌به‌صرفه است و در زمانی حدود 1.5 تا 2 ساعت، شما را به شهر آلاچاتی می‌رسانند. راه دیگر، استفاده از تاکسی است که البته هزینه آن بسیار بیشتر می‌شود.

بهترین شهرهای ترکیه برای سفر کدام‌اند؟

فاصله تهران تا آلاچاتی
یک مسیر زمینی از تهران تا آلاچاتی ترکیه
اتوبوس آلاچاتی
اتوبوس‌های هاواش

بهترین زمان برای سفر به آلاچاتی

بهترین زمان برای بازدید از آلاچاتی، فصل بهار از ماه مارس تا ماه مه است. البته برای کسانی که به آفتاب و ساحل علاقه‌مندند، فصل تابستان از ماه ژوئن تا ماه سپتامبر، مناسب‌ترین زمان سفر به آلاچاتی است. بهار، زمان خوبی برای سفر به آلاچاتی به شمار می‌آید؛ زیرا هوای این شهر در این فصل، خوب و نسبتاً خشک است و زمان بسیار خوبی برای گشت‌وگذار در این شهر قدیمی است. بادهای شدید، آلاچاتی را به مکانی ایدئال برای موج‌سواری تبدیل کرده است.

این شهر آب‌وهوای معتدل و مدیترانه‌ای دارد و بارش‌ها با شروع فصل پاییز و زمستان افزایش می‌یابند. تجربه مسافران نشان می‌دهد که زمستان‌ها زمان مناسبی برای بازدید از این شهر نیست؛ زیرا آلاچاتی یکی از آن شهرهایی است که باران زمستانی در آن اتفاق می‌افتد و این موضوع، فصل زمستان را مرطوب و سرد می‌کند و استفاده از آب‌های فیروزه‌ای دریای اژه، ناممکن می‌شود. 

آلاچاتی ترکیه
هوای ابری در آلاچاتی ترکیه

در آلاچاتی ترکیه کجا اقامت کنیم؟ ‏

شاید بپرسید که بهترین اقامتگاه در آلاچاتی کجاست. در جواب این سؤال باید بگوییم که اگر محدودیتی در بودجه سفرتان ندارید، بهترین مکان برای اقامت در آلاچاتی ترکیه، یک خانه سنگی قدیمی است که به مسافرخانه‌ای شیک تبدیل شده باشد. به‌دلیل بافت تاریخی شهر، هتل‌های لوکس و چندین طبقه در آلاچاتی وجود ندارد؛ اما این شهر قدیمی چندین بوتیک‌هتل دارد که قبلاً عمارت‌های سنگی بوده‌اند و می‌توانند اقامتی به‌یادماندنی را برای مسافران رقم بزنند. این اقامتگاه‌ها فوق‌العاده راحت هستند و امکانات مناسبی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهند.

یکی از معروف‌ترین اقامتگاه‌های محبوب آلاچاتی بین مسافران، اقامتگاه موریسی آولو است. اگر به‌دنبال اقامتی اقتصادی هستید، اقامتگاه‌های زیادی دورتر از مرکز تاریخی شهر پیدا خواهید کرد. این موضوع تا حد زیادی به بودجه شما بستگی دارد. بوتیک‌هتل‌های خانوادگی در آلاچاتی به‌دلیل توریستی بودن این شهر و تقاضای زیاد، قیمت زیادی دارند. اگر رفت‌وآمد برایتان دشوار نیست، می‌توانید در شهر چشمه اقامت کنید و با دولموش و وسایل نقلیه دیگر، خودتان را به آلاچاتی برسانید. هتل‌های چشمه از نظر قیمت مقرون‌به‌صرفه هستند و دسترسی بهتری به سواحل دارند.

بوتیک هتل آلاچاتی
نمونه‌ای از بوتیک‌هتل‌ها در آلاچاتی ترکیه

در آلاچاتی ترکیه چه چیزهایی بخوریم؟

اگر پس از دانستن اینکه آلاچاتی کجاست، به‌دنبال این هستید که بدانید چه غذاهایی را باید در این شهر امتحان کرد، باید به شما بگوییم که آلاچاتی پر از رستوران‌ها، کافه‌ها و غذاخوری‌های متنوع با محیطی گرم و صمیمی است. به‌دلیل استفاده از چوب و سنگ در طراحی و معماری داخلی و وجود گل‌های کاغذی در نمای خارجی این رستوران‌ها، بسیاری از گردشگران مجذوب سفر به این شهر می‌شوند. در آلاچاتی صرف غذا و نوشیدنی در فضای باز بسیار متداول است. نشستن روی صندلی‌های چوبی و رنگارنگ، چشیدن طعم‌های متنوع غذاهای ترکی و یونانی و دیدن گردشگرانی که از کوچه‌ها و گذرگاه‌های تنگ و باریک سنگ‌فرش‌شده عبور می‌کنند، یکی از پرطرف‌دارترین تفریحات در آلاچاتی است. می‌توان گفت که قیمت غذاهای آلاچاتی هم تقریباً شبیه قیمت غذاهای سایر شهرهای ترکیه است.

قیمت غذا در ترکیه چقدر است؟

رستوران‌های مزرعه تا میز آلاچاتی

اگر می‌خواهید در سفرتان به‌جای فست‌فودهای مضر، سبزی‌جات و میوه‌های سالم و ارگانیک و غذاهای خوش‌طعم دریای اژه را امتحان کنید، رستوران‌های مزرعه تا میز آلاچاتی برای شما مناسب‌اند. اگر می‌خواهید سبزی‌جات و میوه‌های تولیدشده توسط کشاورزان ساکن آلاچاتی را به تازه‌ترین شکل میل کنید، کافه اسما یاپرائی (Asma Yaprağı) را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این کافه بسیار محبوب با محیطی دل‌پذیر، غذاهای کامل دریای اژه را با پیش‌غذاهای تازه روزانه و غذاهای حاوی روغن زیتون، سرو می‌کند. ازطرفی اگر می‌خواهید شب خود را در رستوران شیک‌تری بگذرانید، رستوران بیبلوس برای شما مناسب خواهد بود. منوی این رستوران که با توجه به فصل تغییر می‌کند، شما را با غذاهای سالم دریای اژه شگفت‌زده می‌کند.

غذاهای ارگانیک و خاص آلاچاتی

در مکان‌های ذکرشده، علاوه‌بر اینکه می‌توانید انواع غذاها و نوشیدنی‌های بین‌المللی و ترکیه‌ای معروف را با طعم‌های خاص و ظاهری دل‌پذیر میل کنید، می‌توانید خوردنی‌های مخصوص آن منطقه را که به‌وسیله سبزی‌جات و چاشنی‌ها و افزودنی‌های خاص، طعم‌دار شده‌اند، امتحان کنید. این غذاها، بسیار جالب و محبوب بیشتر گردشگران هستند؛ غذاهایی که با بیش از 100 گونه گیاه دارویی و درمانی منطقه پخته می‌شوند یا خوردنی‌ها و نوشیدنی‌هایی که با استفاده از صمغ درختان محلی، معروف به درختان آدامس، تهیه می‌شوند. نان‌ها، مرباهای خانگی، بستنی‌ها و حتی نوعی از قهوه ترک، با این ماده خوش‌بو و آرام‌بخش، طعم‌دار می‌شود. صبحانه‌های متنوع و رنگارنگ، غذاهای لذیذ دریایی و ساندویچ محلی به نام Kumrucu، پرطرف‌دارترین غذاهایی هستند که در این شهر زیبا سرو می‌شوند.

کافه های آلاچاتی
کافه‌ای زیبا در آلاچاتی
کافه آلاچاتی
فضای کافه‌های آلاچاتی ترکیه

در آلاچاتی ترکیه ‏چه تفریحاتی انجام دهیم؟ ‏‏

اگر به‌دنبال تفریحات ساحلی متنوع هستید، باید کمی از شهر آلاچاتی فاصله بگیرید و عازم سفر به شهر چشمه ترکیه شوید. این شهر، تفریحات بیشتری دارد. درست است که تفریح در آلاچاتی محدودتر از شهر چشمه است؛ اما به این معنی نیست که در این شهر نمی‌توانید خوش بگذرانید. در ادامه تفریحات آلاچاتی ترکیه را معرفی می‌کنیم.

تفریحات آلاچاتی

محبوب‌ترین تفریحی که می‌توانید در آلاچاتی انجام دهید، موج‌سواری است. موج‌سواری به معنای واقعی کلمه، نماد این شهر است. وقتی در ورودی شهر آلاچاتی هستید، یک مجسمه مرد موج‌سوار را می‌بینید. اگر می‌خواهید بدانید که محل موج‌سواری در آلاچاتی کجاست، باید بدانید که در این شهر یک منطقه موج‌سواری وجود دارد که کل مدارس موج‌سواری در آن واقع شده است. در این مدارس، شما می‌توانید موج‌سواری را از سطح مبتدی تا پیشرفته یاد بگیرید.

علاوه بر موج‌سواری‌، کایت‌سواری‌، ورزش‌ها، تفریحات آبی و تورهای دریایی از بندر و اسکله، از دیگر تفریحات آلاچاتی در دو کیلومتری جنوب شهر هستند که در ماه‌های می تا اکتبر در دسترس گردشگران قرار دارند. همچنین، پیاده‌روی و قدم زدن در کوچه‌ها و گذرگاه‌های پیچ‌درپیچ و سنگ‌فرش که یادآور شهرهای یونان باستان است، تماشای خانه‌های سنگی منحصربه‌فرد و زیبا مثل بناهای قرون‌وسطایی که نمای آن‌ها به وسیله گل‌های کاغذی رنگارنگ تزیین شده، نشستن و وقت‌گذرانی در رستوران‌ها و کافه‌های دیدنی و متعدد شهر همراه دوستان و هم‌سفران، تفریح محبوب اکثر گردشگران است. 

جشنواره‌‌های آلاچاتی

جشنواره گیاهان دارویی آلاچاتی: پیشنهاد ما این است که در روزهای جشنواره گیاهان دارویی، از آلاچاتی دیدن کنید. جشنواره گیاهان آلاچاتی یک رویداد بسیار جالب است که هرساله در این شهر برگزار می‌شود. به‌لطف این جشنواره، می‌توانید دریای اژه را از جنبه‌های مختلف آن در طول رویدادهای تاریخی بشناسید. ازآنجایی‌که منطقه دریای اژه به‌دلیل گیاهانش معروف است، گونه‌های گیاهی متنوعی در اینجا رشد می‌کنند.

در واقع ازآنجاکه این جشنواره یک رویداد برای ترویج گیاهان منطقه اژه است، غرفه‌هایی از گیاهان خاص منطقه برپا می‌شود. در برخی از این غرفه‌ها، غذاهای گیاهی محلی طبخ و سرو می‌شود. در طول این جشنواره، می‌توانید فرصتی برای ملاقات با گیاه‌شناسان معروف دریای اژه نیز داشته باشید؛ بنابراین، می‌توانید ویژگی‌ها و مزایای این گیاهان را مستقیماً از پرورش‌دهندگان آن‌ها بپرسید. همچنین می‌توانید گیاهان خاص دارویی این منطقه را خریداری کنید. این جشنواره معمولاً در هفته اول ماه آوریل برگزار می‌شود. شاید بخواهید بدانید که مکان برگزاری جشنواره‌های آلاچاتی کجاست. بهترین راه برای یافتن پاسخ، سؤال کردن از مردم محلی است؛ اما اگر موفق به این کار نشدید، با یک سرچ ساده می‌توانید به پاسخ سؤالتان برسید.

جشنواره آلاچاتی
جشنواره گیاهان دارویی آلاچاتی ترکیه

جشنواره بادبادک آلاچاتی: فستیوال بادبادک آلاچاتی با حمایت شهرداری چشمه برگزار می‌شود. در جشنواره‌ای که بادبادک‌های حرفه‎‌ای داخلی و خارجی حضور دارند، آسمان آلاچاتی و چشمه با بادبادک رنگ‌آمیزی می‌شود. به شما پیشنهاد می‌کنیم جشنواره بادبادک را از دست ندهید؛ چراکه در آن بیش از هزار بادبادک میان مردم توزیع می‌شود. بلیط اتوبوس به آلاچاتی و چشمه در طول این جشنواره رایگان است. برای اینکه بدانید محل برگزاری جشنواره بادبادک آلاچاتی کجاست، از مردم محلی و تورلیدرها سؤال کنید.

تفریح در آلاچاتی
جشنواره بادبادک آلاچاتی

جشنواره موج‌سواری: همان‌گونه که گفتیم، محبوب‌تریت تفریح در آلاچاتی، موج‌سواری است. در جشنواره موج‌سواری آلاچاتی که معمولاً در ماه ژوئیه برگزار می‌شود، مشهورترین موج‌سواران آلاچاتی و کشور ترکیه با هم رقابت می‌کنند. این جشنواره علاوه‌بر محیطی شاد، تجربه‌ای جذاب را برای مسافران به ارمغان می‌آورد.

تفریح آلاچاتی
جشنواره موج‌سواری آلاچاتی ترکیه

مراکز خرید آلاچاتی

وقتی به شهری سفر می‌کنید، مشتاق هستید که یک یا چند یادگاری از آن سفر همراه خود بیاورید که خاطرات سفر را به شما یادآوری کند. به همین دلیل، خرید در طول سفر اجتناب‌ناپذیر است. آلاچاتی، محبوب‌ترین تفرجگاه ترکیه، جایی است که نمی‌توانید به هوس خرید کردن خود نه بگویید. این شهر در تابستان و زمستان، به‌ویژه در تابستان، به مقصد گردشگران خارجی و داخلی تبدیل می‌شود؛ زیرا بسیاری از مردم با رؤیای شنا در آب‌های آبی و شفاف دریای اژه به این شهر می‌آیند. در کنار این زیبایی‌های طبیعی، خرید کردن نیز برای التیام روح لازم است.

همان‌طور که می‌دانید، آلاچاتی به خیابان‌های تزیین‌شده با سنگ‌فرش مشهور است و این خیابان‌ها، مغازه‌ها و بازارهای محلی زیادی را در خود جای داده‌اند که در آن‌ها می‌توانید هرچه را می‌خواهید، پیدا کنید. مغازه‌های این شهر رنگارنگ مانند باقی بخش‌هایش بسیار جذاب و دیدنی هستند. در این شهر خبری از مراکز خرید لوکس و مدرن و چندین طبقه نیست؛ اما به‌جای آن، مغازه‌های محلی زیبا به‌سبک یونانی میزبان شما خواهند بود.

شما به راحتی می‌توانید کالاهای زیادی برای هدیه به عزیزان خود در این شهر پیدا کنید. یک دست‌بند یا گردن‌بند از نمایشگاه‌های شبانه خیابانی زیورآلات دست‌ساز، سوغاتی عالی برای دوستان شما خواهد بود. همچنین یک کالای عتیقه که از بازار عتیقه آلاچاتی بخرید، هدیه بسیار خاصی به شمار می‌آید. شاید بخواهید بدانید که بازار عتیقه آلاچاتی کجاست. بازار عتیقه آلاچاتی که در مرکز آلاچاتی واقع شده است، در اطراف مسجد پازار یری، روزهای شنبه و یکشنبه برگزار می‌شود. در این بازار می‌توان مجسمه‌ها و نقاشی‌هایی را نه‌تنها از ترکیه، بلکه از کشورهای دیگر نیز یافت. 

بازار آلاچاتی
مغازه‌های شهر آلاچاتی
خرید در آلاچاتی
بازار آلاچاتی

جاذبه‌های گردشگری آلاچاتی ترکیه

آلاچاتی شهر جذاب، قدیمی و یونانی در سواحل دریای اژه ترکیه است که برای گردشگران جذابیت‌های فراوانی دارد. مرکز تاریخی آلاچاتی پر از ویلاهای سنگی زیبا و خیابان‌های باریک و کافه‌دار است. آسیاب‌های بادی کلاسیک، مسجدی منحصربه‌فرد و بازاری سنتی این شهر را از دیگر مقاصد ترکیه متمایز می‌کند. ناگفته نماند که سواحل بی‌شمار آلاچاتی و فرصت‌های موج‌سواری آن، یکی دیگر از دلایل مراجعه توریست‌ها به این منطقه است. در ادامه، چند جاذبه مهم این شهر را در پاسخ به سؤال جاذبه‌های گردشگری آلاچاتی کجاست، معرفی خواهیم کرد.

1. هنرهای خیابانی آلاچاتی (Alacati street arts)

این جاذبه نهفته در آلاچاتی کمتر شناخته شده است. خیابان‌های آلاچاتی مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از هنر را در خود ثبت کرده‌اند. از نقاشی پانداهای کوچک، گل‌ها و پرندگان گرفته تا غذاها، انواع هنرهای خیابانی را در آلاچاتی ترکیه خواهید یافت. فقط در کوچه‌پس‌کوچه ها پرسه بزنید و نقاشی دل‌خواه خود را بیابید و با آن عکس یادگاری بگیرید.

جاذبه های آلاچاتی
نقاشی روی دیوارها از جاذبه های آلاچاتی

2. آسیاب‌های بادی دئیرمنلری (Alaçatı Değirmenleri)

شاید بتوان یکی از تاریخی‌ترین آثار موجود در شهر آلاچاتی را پارک آسیاب بادی دانست. 4 آسیاب بادی سنگی در مرتفع‌ترین نقطه مرکز شهر وجود دارند که در سال 1850 ساخته شدند و امروزه به نماد آلاچاتی تبدیل شده‌اند. سواحل دریای اژه ترکیه تقریباً در طول سال شاهد وزش بادهای شدیدی است. وجود آسیاب‌های بادی در این منطقه کاملاً طبیعی است. این 4 آسیاب بادی درحال‌حاضر به‌درستی کار نمی‌کنند؛ اما می‌توانید چندین آسیاب بادی مدرن دیگر را در سراسر پارک تاریخی آسیاب بادی آلاچاتی ببینید. پارک آسیاب بادی به‌دلیل قرار گرفتن در بالاترین نقطه، جایی است که می‌توانید مناظر خیره‌کننده‌ای از شهر قدیمی و فراتر از آن را ببینید. 

  • ساعت بازدید از آسیاب‌های بادی: 24 ساعته

موقعیت آسیاب‌های بادی آلاچاتی

جاذبه آلاچاتی
آسیاب‌های بادی آلاچاتی ترکیه

3. مسجد بازار آلاچاتی (Alaçatı Pazaryeri Camii)

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی شهر آلاچاتی، مسجد بازار آلاچاتی است که در سال 1874 به‌عنوان یک کلیسای یونانی ساخته شد و بعداً به مسجد تبدیل شد. نمای بیرونی این مسجد ساده است و از همان سنگ‌هایی ساخته شده است که برای ساخت عمارت‌های سنگی آلاچاتی استفاده می‌شده است. این موضوع باعث می‌شود این مسجد با مساجد دیگر ترکیه کاملاً متفاوت باشد.

  • ساعت بازدید از مسجد آلاچاتی: 10 صبح تا 8 شب

موقعیت مسجد بازار آلاچاتی

lastsecond.ir-Travel guide to Alacati 21.jpg
مسجد بازار آلاچاتی

‏4. ساحل آلاچاتی (Alacati Beach)

بهترین ویژگی شهر آلاچاتی، نزدیک بودن به ساحل است. چند ساحل با ماسه‌های سفید در اطراف آلاچاتی وجود دارد. اگر می‌خواهید بدانید بهترین ساحل آلاچاتی کجاست، می‌توانید به سواحل Delikli Koyu، Spiaggia Grande، Ilica Beach و Wyndy Beach سری بزنید. ساحل Ilica تنها 15 دقیقه با ماشین از شهر قدیمی آلاچاتی فاصله دارد. 

ساحل آلاچاتی
ساحل در نزدیکی آلاچاتی

5. خیابان کمال پاشا (Kemal Pasa Street)

خیابان اصلی آلاچاتی یعنی کمال پاشا، خیابانی شلوغ و سرزنده و رؤیایی است. در این خیابان سنگ‌فرش‌شده، خانه‌های سنگی با پنجره‌های آبی و گل‌های شمعدانی و یاس که در هر گوشه‌ای شکوفا شده‌اند، دیده می‌شود. خیابان کمال پاشا، جایی است که می‌توانید نمونه‌های بی‌نظیر و باشکوهی از ساختمان‌های سنگی 150 ساله را پیدا کنید و بهترین عکس‌های سفرتان را ثبت کنید.

آلاچاتی ترکیه
خیابان کمال پاشا در آلاچاتی

فاصله استانبول تا آلاچاتی چقدر است؟

ازآنجایی‌که شهر آلاچاتی در سواحل غربی ترکیه واقع شده است، از استانبول فاصله زیادی دارد و به شهر ازمیر نزدیک است. فاصله استانبول تا آلاچاتی تقریباً 570 کیلومتر است؛ یعنی اگر بخواهید از شهر استانبول با ماشین یا اتوبوس به آلاچاتی بروید، باید حدود 7 ساعت در راه باشید. البته این زمان بدون در نظر گرفتن توقف‌ در مسیر محاسبه شده است. 

خرید تور آلاچاتی از لست‌سکند

اکنون که می‌دانید آلاچاتی کجاست و چه جاذبه‌هایی دارد، اگر قصد دارید به این شهر زیبا سفر کنید، می‌توانید با مراجعه به صفحه تور آلاچاتی در وبگاه لست‌سکند، انواع تورها را از نظر قیمت و شرایط بررسی کنید. شما می‌توانید در وبگاه لست‌سکند، با استفاده از فیلترهای گوناگون، انواع تورها را ببینید و متناسب با بودجه و شرایط، تور مناسبتان را پیدا کنید و با آسودگی خاطر برای سفر به آلاچاتی برنامه‌ریزی کنید.

سخن آخر

در این راهنمای سفر به آلاچاتی، سعی کردیم اطلاعات مفیدی را از این شهر رؤیایی در اختیارتان بگذاریم و پاسخی کامل به سؤال آلاچاتی کجاست و چگونه می‌توان به آن سفر کرد، بدهیم. آلاچاتی، مقصدی متفاوت برای کسانی است که از سفرهای تکراری به ترکیه خسته شده‌اند و به‌دنبال کشف مقصدهای جدید هستند. اگر شما تجربه سفر به این شهر را دارید، می‌توانید تجربه‌های خود را در قسمت نظرات با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید. اگر هم دوست دارید از تجربه سایر مسافران آلاچاتی بهره‌مند شوید، پیشنهاد می‌کنیم سفرنامه‌های آلاچاتی را بخوانید.

غزاله مظلوم پرست
غزاله مظلوم پرست

وقتی یک رشته تحصیلی نامرتبط با شغل، ذوق دانستن، عشق به نوشتن و علاقه به گردشگری درون من به هم رسید، تبدیل به ترکیب عجیبی با عنوان «زیست‌شناس نویسنده در حوزه گردشگری» شدم! وقتی که می‌نویسم، روحم همراه نوشته‌هایم سفر می‌کند. آنچه من را دست به قلم می‌کند، عشق به سفر است. اکنون با هر نوشته، نقطه جدیدی از جهان را کنکاش می‌کنم که شاید هیچگاه موفق‌ به دیدنش نشوم!