آنکارا کجاست؟ راهنما و نکات مهم سفر به آنکارا

5
از 2 رای
آگهی الفبای سفر - جایگاه K - دسکتاپ
همه چیز درباره آنکارا و سفر به آن
15 تیر 1403 08:00
0

آنکارا، پایتخت و یکی از مهم‌ترین شهرهای کشور ترکیه است. بسیاری از مردم، برای انجام دادن و پیگیری کارهای اداری به این شهر ترکیه سفر می‌کنند. به همین دلیل، در این مطلب از لست‌سکند، آنکارا را از ابعاد و زوایای مختلف بررسی می‌کنیم. آب‌وهوا، برخی از جاذبه‌ها، هزینه سفر، فاصله‌اش تا دیگر شهرهای مهم ترکیه، مدارک و شرایط سفر به آنکارا، فقط بخشی از بررسی‌های ما برای سفر به آنکارا محسوب می‌شود.

آنکارا کجاست؟

آنکارا پایتخت کشور ترکیه است و توسط اولین رئیس‌جمهور ترکیه مدرن، یعنی آتاتورک، به‌عنوان پایتخت انتخاب شد. آنکارا، بیشتر شهری سیاسی و مسکونی است و در مقایسه با دیگر شهرهای ترکیه مانند استانبول، جاذبه‌های گردشگری کمتری دارد. همین امر هم باعث شده تا آنکارا فضای شهری نسبتاً آرام‌تری داشته باشد. بیشتر ایرانی‌ها برای انجام دادن و گذراندن مراحل دریافت ویزای خود، به کنسولگری‌ها و سفارت‌های کشورهای مختلف و متعدد در آنکارا، به این شهر مراجعه می‌کنند.

لیست آخرین قیمت تورهای آنکارا

lastsecond.ir-ankara-travel-guide.jpg
موقعیت آنکارا روی نقشه

تاریخچه آنکارا

آنکارا، خاستگاه تمدن هیتی بوده است و نام آنکارا، از آخرین نام‌هایی بوده که برای اینجا استفاده می‌شده و همچنان هم استفاده می‌شود. البته باید بگوییم که اسم‌های متفاوتی برای اینجا به کار برده‌اند. به نظر می‌رسد که آنکارای امروزی، بر شهری به‌نام انکووا بنا شده که انکووا شهر هیتی‌ها بوده است. نام آنکارا هم دگرگون‌شده همین نام است.

نشانه‌های به‌دست‌آمده از تاریخ آنکارا، گویای این است که شهر، در عصر حجر ایجاد شده و نوعی فرهنگ اولیه در آن شکل گرفته است. این احتمال هم می‌رود که شهر توسط اقوام هیتی (اقوام هند و اروپایی) بنا نهاده شده باشد. آن‌ها حکومت‌های کوچک محلی را گرد هم آوردند و بر آن‌ها مسلط شدند. سپس سلسله‌های بعدی در بازه‌های زمانی مختلف، حکومت این شهر را به عهده گرفتند.

اگر به نقشه نگاه کنیم، آنکارا در بخش آسیایی ترکیه قرار گرفته است. از مهم‌ترین شهرها و منطقه‌هایی که می‌توانیم در همسایگی آنکارا نام ببریم، قونیه در جنوب، اسکی‌شهیر در غرب و کارابوک در شمال آن است. شهر وان هم در شرق آنکارا قرار دارد؛ اما وان، دورترین شهر به آنکاراست. یکی از دلایل انتقال پایتخت از استانبول به آنکارا این بوده که آتاتورک، تصمیم داشته تا تمرکز قدرت سیاسی را ازنظر جغرافیایی، بیشتر به مرکز کشور هدایت کند.

آنکارا ازنظر مساحت، بزرگ‌ترین شهر ترکیه است؛ اما اگر جمعیت را در نظر بگیریم، بعد از استانبول قرار می‌گیرد و جایگاه دوم را دارد. در ابتدا، امپراتوری عثمانی اینجا را پایتخت آناتولی کرده بود و تا اواخر قرن 15 هم همچنان پایتخت بوده است. در این شهر قدیمی، همچنان می‌توانید بقایای باستانی از دوره‌های مختلف یونانی، پارسی، رومانی، عثمانی و دیگر سلسله‌ها را ببینید.

lastsecond.ir-ankara-travel-guide-history.jpg
عکسی قدیمی از آنکارا

آب و هوای آنکارا در فصول مختلف

آنکارا از شمال، غرب و جنوب، توسط کوه‌ها و تپه‌هایی محاصره شده است. همین ویژگی، باعث شده تا آب و هوای آنکارا کمی خشک باشد. بیشترین برف و باران آنکارا در ماه‌های بهمن و دی می‌بارد. میانگین حداقل دمای آنکارا در دی، حدود منفی 2 درجه سانتی‌گراد است که سردترین ماه سال هم محسوب می‌شود و گرم‌ترین ماه سال هم با میانگین حداکثر 30 درجه سانتی‌گراد، مرداد است.

lastsecond.ir-ankara-travel-guide-weather.jpg
عکس آنکارا

آب و هوای آنکارا در بهار

آب و هوای آنکارا در فصل بهار، بسیار مطبوع است و تفریحات مختلفی را می‌توانید در این فصل و در محیط بیرونی انجام دهید. میانگین دمای هوا معمولاً در این فصل، حدود 18 درجه سانتی‌گراد است و این میزان در شب‌ها تا حدود 12 درجه هم پایین می‌آید. یکی از نکاتی که در این فصل باید به آن توجه کنید، بارش‌های باران است که پیشنهاد می‌کنیم قبل از سفرتان، حتماً آب‌وهوا را برای مدت‌زمان سفرتان بررسی کنید و لوازم و تجهیزات لازم را برای سفر همراه ببرید.

یکی از مراسمی که در فصل بهار در آنکارا وجود دارد، فستیوال یا جشنواره موسیقی است که معمولاً در ماه آوریل برگزار می‌شود و زمان آن بین فروردین و اردیبهشت است. این جشنواره موسیقی، هرساله بزرگ‌تر و مفصل‌تر می‌شود و هنرمندان از سراسر جهان به اینجا می‌آیند و موسیقی‌هایی را در سبک‌های مختلف اجرا می‌کنند.

آب و هوای آنکارا در تابستان

آب و هوای آنکارا در فصل تابستان، معمولاً بسیار گرم و بعضی مواقع، با رطوبت همراه است. با در نظر گرفتن وضع آب‌وهوا در سال‌های گذشته، می‌توانیم بگوییم که میانگین دما در تابستان حدود 25 درجه سانتی‌گراد است که این میزان تا 35 درجه هم می‌رود. در کمترین حالت هم میزان دما در تابستان، حدود 18 درجه سانتی‌گراد بوده است. 

یکی از مراسمی که در فصل تابستان برگزار می‌کنند، با نام روز پیروزی معروف است و معمولاً آن را در 30 اوت برگزار می‌کنند که بین مرداد و شهریور می‌شود. این روز، آخرین روز مبارزه مردم در انقلاب ترکیه بوده است. علاوه‌بر این‌ها، بویوک آنکارا هم از دیگر مجموعه جشن‌هایی است که در ماه ژوئیه، یعنی بین ماه‌های تیر و مرداد برگزار می‌شوند.

آب و هوای آنکارا در پاییز

آب و هوای آنکارا در فصل پاییز، کمی شبیه به آب و هوای بهار آنکاراست. بارش باران، دل‌پذیر بودن آب‌وهوا، شلوغ نبودن نسبی شهر و موارد دیگر، از مزایای سفر به آنکارا در پاییز هستند. علاوه‌بر این‌ها، احتمال اینکه بتوانید هزینه‌هایتان را هم کاهش دهید، وجود دارد. شما می‌توانید با کمی جست‌وجو، هتل و اقامتگاه را با قیمت‌های پایین‌تری رزرو کنید. میانگین دما در فصل پاییز، حدود 22 درجه سانتی‌گراد است که گاهی به 14 درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد.

آب و هوای آنکارا در زمستان

زمستان‌های آنکارا علاوه‌بر سرد بودن، گاهی با بارش برف همراه است. یکی از دلایل جذاب بودن زمستان آنکارا، زیبایی‌هایی است که در این فصل ایجاد می‌شود. میانگین دما در فصل زمستان آنکارا، حدود 3 درجه سانتی‌گراد است. این نکته را هم باید اضافه کنیم که دما در زمستان آنکارا، گاهی تا منفی 14 درجه سانتی‌گراد می‌آید.

در فصل زمستان آنکارا، جشنواره رقصی برگزار می‌شود که معمولاً حدود 4 روز ادامه دارد. این فستیوال در ماه دسامبر است که حدوداً بین آذر و دی می‌شود. هنرمندان مختلف از همه‌جای دنیا به این شهر می‌آیند تا در این جشنواره شرکت کنند و برنامه‌هایشان از قبیل کنسرت را برگزار کنند.

بهترین زمان سفر به آنکارا

با توجه به بررسی‌هایی که انجام دادیم، بهترین زمان سفر به آنکارا، بهار و پاییز است. در این دو فصل، با توجه به دمای هوا و جشنواره‌هایی که در این شهر برگزار می‌شود، می‌توانید فعالیت‌های بیشتری را انجام دهید و خاطرات بیشتری را از سفرتان ثبت کنید. این حقیقت هم وجود دارد که دو فصل بهار و پاییز، برای بسیاری از شهرهای این کشور، فضای دل‌پذیری را ایجاد می‌کنند؛ بنابراین، طبیعی است که خیلی‌ها، تور ترکیه را در این دو فصل رزرو می‌کنند.

lastsecond.ir-ankara-travel-guide-best-time.jpg
بهترین زمان سفر به آنکارا

چرا به آنکارا سفر کنیم؟

دلایل متفاوتی برای سفر به آنکارا وجود دارد. برخی برای انجام دادن کارهای مهاجرتی به این شهر می‌روند، عده‌ای آنکارا را برای تجارت انتخاب می‌کنند و گردشگرانی هم هستند که برای دیدن جشنواره‌های مختلف به این کشور می‌روند. به‌طور کلی دلایل سفر به آنکارا عبارت‌اند از:

  • انجام کارهای مهاجرتی و اداری: در شهر آنکارا، سفارت‌ها و کنسولگری‌های کشورهای بسیاری وجود دارند که این شهر را به بهترین گزینه برای مردم ما تبدیل می‌کند تا بتوانند کارهایشان را پیگیری کنند؛ چراکه در کشور خودمان، ایران، کشورهایی مانند کانادا سفارت ندارند. اقامت در هتل‌های نزدیک مرکز انگشت‌نگاری سفارت کانادا در آنکارا برای این نوع سفر، مناسب است.

  • شرکت در جشنواره‌ها و مراسم: شرکت کردن در جشنواره‌های مختلفی مثل جشنواره موسیقی و مراسم روز پیروزی، از دلایل دیگر مردم، برای سفر به آنکارا محسوب می‌شود.

  • بازدید از جاذبه‌های گردشگری شهر آنکارا: با اینکه مکان‌های گردشگری آنکارا خیلی زیاد نیست؛ اما عده‌ای برای بازدید از این جاذبه‌ها به شهر آنکارا سفر می‌کنند.

lastsecond.ir-ankara-travel-guide-city.jpg
نمایی از شهر آنکارا

فاصله آنکارا تا شهرها و مراکز مهم

همان‌طور که گفتیم، شهر آنکارا در مقایسه با برخی از شهرهای دیگر ترکیه، جاذبه‌های کمتری دارد. همین امر باعث می‌شود تا شما برای تفریح بیشتر، بخواهید از آنکارا به شهرها و مراکز مهم دیگر بروید. در این قسمت، فاصله آنکارا تا شهرهای دیگر ترکیه را آورده‌ایم و روش‌های طی کردن مسیر، فاصله زمانی حدودی و مسافت بین شهرها را بررسی کرده‌ایم.

  • فاصله آنکارا تا استانبول

فاصله‌ای که بین آنکارا و استانبول وجود دارد، حدوداً بین 440 تا 470 کیلومتر است. اگر بخواهید این مسافت را زمینی طی کنید، راه‌های مختلفی پیش روی شماست. طی کردن این مسیر به‌صورت جاده‌ای و با استفاده از خودروی شخصی، بین 5 تا 6.5 ساعت زمان می‌برد. امکان طی کردن این مسافت با قطار هم وجود دارد که نزدیک به 5 ساعت زمان می‌خواهد. این روش، هزینه کمتری هم برای شما دارد.

می‌توانید با استفاده از اتوبوس هم خودتان را از آنکارا به استانبول برسانید که دراین‌صورت حدود 6 ساعت و 45 دقیقه در مسیر هستید. سریع‌ترین و البته گران‌ترین روش هم مربوط به هواپیماست که حدود 3 ساعت و نیم تا حدود 4 ساعت زمان می‌برد. این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که چه در آنکارا و چه در استانبول، باید مسافتی را تا فرودگاه با استفاده از تاکسی یا خودروی سواری بپیمایید.

lastsecond.ir-ankara-travel-guide-istanbul-ankara.jpg
فاصله آنکارا تا استانبول
  • فاصله آنکارا تا آنتالیا

این مسیر را می‌توانید با هواپیما در کمترین زمان طی کنید که در این حالت، پرواز شما حدود 3 ساعت و نیم طول خواهد کشید؛ البته این نکته را هم در نظر بگیرید که بخشی از این مسیر را باید تا فرودگاه با تاکسی و مترو بروید و برای همین، کمی فاصله زمانی زیاد است.

اگر بخواهید به‌صورت زمینی این مسیر را طی کنید، تقریباً طولانی‌ترین زمان را با اتوبوس طی می‌کنید، ولی یکی از کم‌هزینه‌ترین راه‌هاست. با اتوبوس، حدود 8 ساعت در راه هستید. اگر با اتومبیل شخصی این مسیر را طی کنید، حدود 6 تا 6 ساعت و نیم در راه خواهید بود. حالت دیگری هم هست که ترکیبی از قطار و اتوبوس است و در آن حالت هم طی کردن مسیر، حدود 7.5 ساعت از زمان شما را می‌گیرد.

lastsecond.ir-ankara-travel-guide-antalya-ankara.jpg
فاصله آنکارا تا آنتالیا
  • فاصله آنکارا تا قونیه

فاصله آنکارا تا قونیه، حدود 270 تا 300 کیلومتر است. سریع‌ترین و بهترین راه برای طی کردن این مسیر، استفاده از قطارهای بین‌شهری است. با این قطارها می‌توانید فاصله این دو شهر را در کمتر 2 ساعت طی کنید. گزینه بعدی شما، اتومبیل شخصی است که با استفاده از آن می‌توانید در مدت‌زمان حدود 3 تا 4 ساعت، از آنکارا به قونیه بروید.

اتوبوس، گزینه بعدی شماست که هم هزینه بیشتری در مقایسه با قطار دارد و هم فاصله زمانی بیشتری را باید در این مسافت طی کنید. این زمان حدود 4 ساعت و 45 دقیقه است. با هواپیما هم می‌توانید از آنکارا به قونیه بروید؛ اما احتمالاً پرواز شما در چند مقصد مختلف توقف خواهد داشت. طی کردن این مسافت با پرواز، بین 3.5 تا 5.5 ساعت زمان می‌خواهد.

lastsecond.ir-ankara-travel-guide-konya-ankara.jpg
فاصله آنکارا تا قونیه
  • فاصله آنکارا تا کاپادوکیه

برای طی کردن فاصله آنکارا تا کاپادوکیه، گزینه قطار حذف می‌شود. شما می‌توانید با اتومبیل و اتوبوس این مسافت را طی کنید. با اتومبیل، حدوداً بین 3 ساعت و 15 دقیقه تا 4 ساعت و 15 دقیقه زمان نیاز است و بسته به مسیری که انتخاب می‌کنید، زمان متغیر خواهد بود. این فاصله با اتوبوس هم حدوداً در 3 ساعت و نیم طی می‌شود.

lastsecond.ir-ankara-travel-guide-cappadokiya-ankara.jpg
فاصله آنکارا تا کاپادوکیه

جاهای دیدنی آنکارا

جاهای دیدنی شهر آنکارا، خیلی هم کم‌تعداد نیستند. با کمی قدم‌زدن در شهر، می‌توانید جاذبه‌های مختلفی را در آنکارا ببینید. از موزه‌های گوناگون گرفته تا ساختمان‌ها و بناهای تاریخی و قدیمی، جاذبه‌های این شهر تنوع دارند. در ادامه، تعدادی از این جاهای دیدنی آنکارا و جاذبه‌هایش را بررسی می‌کنیم.

قلعه آنکارا (Ankara Castle)

قلعه آنکارا با عنوان ارگ آنکارا هم شناخته می‌شود. این قلعه توسط گالاتیان پایه‌گذاری شده و رومانیایی‌ها آن را به اتمام رسانده‌اند. این قلعه روی یک تپه قرار گرفته است و می‌توانید کل شهر را از آنجا مشاهده کنید. در این قلعه، نمونه‌های خوبی از معماری سنتی وجود دارد. باید بگوییم که قلعه آنکارا یکی از قدیمی‌ترین جاذبه‌های ترکیه است و تاریخ ساخت آن به قرن هفتم برمی‌گردد. در قلعه آنکارا می‌توانید سبک‌های مختلف معماری را هم ببینید. با بررسی تاریخ اینجا متوجه می‌شوید که قلعه با دوره‌های عثمانی، سلجوقی، رومانی و سلسله‌های دیگر مرتبط بوده است.

موقعیت دقیق قلعه آنکارا روی نقشه

lastsecond.ir-ankara-travel-guide-castle.jpg
نمایی از قلعه آنکارا

آنیت کبیر آنکارا (Anitkabir)

آنیت کبیر، محل آرامگاه پدر ترکیه مدرن، یعنی آتاتورک و یکی از موزه‌های شهر آنکاراست. این مجموعه روی یک تپه قرار گرفته است و طراحی زیبایی هم دارد. مجموعه آنیت کبیر، بخش‌های مختلفی مثل موزه، تالار افتخار و آرامگاه دارد و شما می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. در موزه این مجموعه، می‌توانید تعدادی از وسایل متعلق به آتاتورک، مثل کتاب‌ها، اتومبیل و وسایل دیگرش را مشاهده کنید و علاوه‌بر این‌ها، اطلاعات بسیار مفیدی را از گذشته و تاریخچه کشور ترکیه و سیاست‌هایی که داشته، به دست آورید.

موقعیت دقیق آنیت کبیر روی نقشه

lastsecond.ir-ankara-travel-guide-Anitkabir.jpg
آنیت کبیر آنکارا

موزه رحمی کوچ (Rahmi M. Koc Muzesi)

این موزه، اولین و تنها موزه صنعتی ترکیه است که تاریخ حمل‌ونقل، صنعت و ارتباطات را نمایش می‌دهد. در این موزه می‌توانید اطلاعاتی درباره به آنکارا و مصطفی کمال آتاتورک به دست آورید. موزه رحمی کوچ، وسایل گوناگونی دارد و برای مثال می‌توانید در آن قایق‌هایی با سایز مینیاتوری و سایز واقعی ببینید. از دیگر آثار این موزه می‌توانیم به اولین تراکتور ترکیه، آسیاب متعلق به قرن بیستم، ابتدایی‌ترین هواپیمای کشاورزی، لوازم‌خانگی ابتدایی و آثاری دیگر اشاره کنیم.

این موزه، در نزدیکی قلعه آنکارا قرار دارد و در کنار دو کاروان‌سرای تاریخی ساخته شده است. باید بگوییم که یک گالری فرش هم در این موزه وجود دارد و درمجموع، موزه رحمی کوچ، هم برای بزرگ‌سالان و هم برای کودکان جذاب است.

موقعیت دقیق موزه رحمی کوچ روی نقشه

lastsecond.ir-ankara-travel-guide-Rahmi-M-Koc-Muzesi.jpg
بخشی از موزه رحمی کوچ

مسجد حاجی بایرام (Haci Bayram Mosque)

ساخت این مسجد به دوره عثمانی برمی‌گردد و در آن می‌توانید نماد و نشانه‌هایی از معماری قرن 17 و 18 را مشاهده کنید. احتمالاً اگر به نمای بیرونی مسجد حاجی بایرام نگاه کنید، سادگی‌اش بیشتر به چشم می‌آید؛ اما به‌محض اینکه وارد مسجد شوید، جزئیات و زیبایی‌های تزیینات، شما را جذب خودش می‌کند. سقف چوبی، طراحی‌های گل و گیاه با نقوش زیبا و قسمت‌های دیدنی دیگر، این مسجد را به یکی از جاذبه‌های این شهر تبدیل کرده است.

در اینجا، مقبره شاعر و صوفی، حاجی بایرام ولی و آرامگاه رومانیایی آگوستوس هم وجود دارد. اگر به‌دنبال رستوران و کافه هستید، در اطراف این مسجد، می‌توانید تعدادی کافه و رستوران پیدا کنید. در کنار این کافه‌ها و رستوران‌ها، تعدادی فروشگاه برای فروش کتاب‌های مذهبی هم وجود دارد.

موقعیت دقیق مسجد حاجی بایرام روی نقشه

lastsecond.ir-ankara-travel-guide-Haci-Bayram-Mosque.jpg
نمای بیرونی مسجد حاجی بایرام

مدارک و شرایط سفر به آنکارا

خوشبختانه، کشور ترکیه از آن کشورهایی نیست که برای سفرهای تفریحی هم به ویزا نیاز داشته باشید. شما تنها می‌توانید با داشتن مدارک کافی که از اعتبار آن‌ها نگذشته باشد، سفرتان را به این کشور و شهرهای آن انجام دهید. همچنین باید کارهای دیگری مثل پرداخت عوارض خروج از کشور را هم انجام دهید تا شرایط سفرتان مهیا شود. با داشتن پاسپورت با اعتبار کافی، شما می‌توانید تا 90 روز در این کشور بمانید؛ اما اگر بخواهید به‌قصد تجارت، تحصیل یا کارهایی از این دست، به کشور ترکیه سفر کنید، باید برای گرفتن ویزای مخصوصِ کاری که انجام می‌دهید، اقدام کنید. در ادامه، مدارک و شرایط سفر به آنکارا را برای شما به‌صورت موردی آورده‌ایم.

  • گذرنامه یا پاسپورت با اعتبار حداقل 6 ماه

  • پرداخت عوارض خروج از کشور

  • بیمه مسافرتی (درصورت لزوم)

lastsecond.ir-ankara-travel-guide-pass.jpg
مدارک لازم برای سفر به آنکارا

چگونه به آنکارا سفر کنیم؟

برای سفر به آنکارا، راه‌های مختلفی پیش رو داریم؛ از راه‌های هوایی گرفته تا استفاده از اتوبوس و اتومبیل شخصی. همه این روش‌ها به سلیقه، زمان و مکانی بستگی دارد که شما می‌خواهید از آنجا سفرتان را آغاز کنید. در ادامه، تعدادی از روش‌های سفر را بررسی می‌کنیم.

  • سفر با هواپیما به آنکارا

سریع‌ترین و البته گران‌ترین روش برای سفر به آنکارا، استفاده از هواپیماست. با اینکه این راه، روش آسان و سریعی محسوب می‌شود، باید بگوییم که شما بین 7 تا 9 ساعت در مسیر هوایی هستید. نکته‌ای که وجود دارد، این است که شما حتماً باید به خطوط هوایی دقت کنید تا هزینه اضافی نپردازید. اگر از ایرلاین‌های داخلی استفاده کنید، هزینه بلیطتان بسیار کمتر می‌شود و می‌توانید پول بیشتری را برای خود نگه دارید. برای انتخاب خطوط هوایی خارجی، گزینه‌هایی مثل ترکیش ایرلاین و قطر ایرویز هم پیش روی شماست.

پیشنهاد می‌کنیم که اگر می‌خواهید خطوط هوایی خارجی را امتحان کنید، با تور اقساطی لست‌سکند سفر کنید تا نیاز نباشد کل مبلغ سفر را همان ابتدا بپردازید. به این صورت می‌توانید هزینه‌هایتان را در سفر مدیریت کنید. گفتنی است که پرواز به آنکارا از شهرهای مختلفی در ایران انجام می‌گیرد که تهران، تبریز، اصفهان، شیراز و مشهد، ازجمله این شهرها هستند.

  • سفر با اتوبوس به آنکارا

یکی از گزینه‌هایی که برای سفر به آنکارا دارید، استفاده از اتوبوس است. شما می‌توانید از تهران تا آنکارا را در مدت حدود 30 تا 50 ساعت طی کنید. این میزان، بسیار متغیر است و دلیلش هم مسیرهای انتخابی است. علاوه‌بر مسیر، هزینه سفر با اتوبوس به آنکارا هم کاملاً به راهی بستگی دارد که انتخاب می‌کنید. درهرحال، این روش سفر، هزینه‌های کمتری در مقایسه با سفر به آنکارا با هواپیما دارد.

  • سفر با ماشین به آنکارا

اگر حوصله رانندگی طولانی‌مدت را دارید، می‌توانید با ماشین شخصی خودتان به آنکارا سفر کنید. البته باید پیش از این کار، همه اطلاعات و مدارک لازم برای جهانگردی با خودروی شخصی را بررسی کنید. اگر با ماشین شخصی خودتان این سفر را آغاز می‌کنید، باید بدانید که حدود 25 تا 26 ساعت رانندگی در پیش دارید. این فاصله زمانی، مربوط به فاصله تهران تا آنکاراست. ضمن اینکه باید هزینه بنزین و استهلاک خودرو و حتی خرابی احتمالی آن را هم در نظر بگیرید.

lastsecond.ir-ankara-travel-guide-transportation.jpg
روش‌های مختلف سفر به آنکارا

در آنکارا چه غذاهایی را امتحان کنیم؟

در شهر آنکارا هم می‌توانید از امتحان کردن طعم غذاهای ترکیه لذت ببرید؛ اما تفاوت کوچکی که میان این شهر و شهرهای حاشیه دریای سرخ و دریای مدیترانه وجود دارد، این است که در شهرهای حاشیه آن دریاها، غذاهای دریایی، صید روز هستند و تازه‌به‌تازه می‌توانید آن‌ها را میل کنید. غذاهای دریایی در شهری مثل آنکارا شاید به تازگی شهرهای حاشیه دریاها نباشد؛ مگر اینکه از رستورانی که می‌روید، اطمینان داشته باشید. همین امر هم احتمالاً روی قیمت غذا در آنکارا تأثیر می‌گذارد. غذاهای مختلفی مثل دونر و کباب ترکی، اسکندر کباب، کوفته ترکی، بورک گوشت، لاهماجون و مانتی، از بهترین غذاهایی هستند که شما می‌توانید در ترکیه امتحان کنید.

lastsecond.ir-ankara-travel-guide-foods.jpg
برخی از غذاهای ترکی

هزینه سفر به آنکارا

اگر فقط هزینه‌های یک روز را در نظر بگیریم، به‌طور میانگین و حدودی می‌توانیم هزینه کل سفر را در بیاوریم. هزینه‌های اساسی شما بیشتر به اقامت و خوردوخوراک مربوط می‌شود. با فرض اینکه در یک رستوران معمولی غذا بخورید و صبحانه هم با اقامتگاهتان باشد، باید حدود 450 لیر برای ناهار و 450 لیر هم برای شام خرج کنید. اگر در هتلی ارزان‌قیمت هم اقامت کنید، هزینه یک شب اقامتتان حدود 420 لیر خواهد بود.

شروع قیمت بلیط حمل‌ونقل عمومی و هزینه تاکسی هم برای رفت‌وآمد، از 15 لیر است. درمجموع، هزینه یک روز اقامت در آنکارا، بدون خرید سوغاتی و رفتن به جاهای دیدنی این شهر، برابر با تقریباً 1400 لیر است. برای کم کردن این هزینه‌ها، می‌توانید خودتان برای چند وعده غذا درست کنید یا از غذاهای خیابانی میل کنید. همچنین می‌توانید هتل‌ها، هاستل‌ها و در کل اقامتگاه‌های ارزان‌قیمت را رزرو کنید و رفت‌وآمدتان در شهر را با وسایل نقلیه عمومی مثل مترو و اتوبوس انجام دهید. به این شکل می‌توانید هزینه‌ها را بیشتر کاهش دهید.

lastsecond.ir-ankara-travel-guide-lira.jpg
هزینه‌های سفر به آنکارا

سوغات آنکارا چیست؟

آنکارا شهری نیست که از آن بتوان سوغاتی خاص و متفاوتی خرید؛ اما با توجه به برندهایی که در کشور ترکیه وجود دارند، وسایل و لوازمی را می‌بینید که می‌توانید آن‌ها را به‌عنوان سوغاتی از آنکارا تهیه کنید.

  • لباس ترک: ترکیه، به لباس‌های خوب و باکیفیتش معروف است. برندهایی مثل کوتون، دیفکتو، ماوی و خیلی از برندهای دیگر، باعث شده تا بتوانید به‌عنوان سوغاتی، لباس‌هایی از این برندها بخرید.

  • صنایع‌دستی سنتی: صنایع‌دستی، طیف وسیعی از لوازم را شامل می‌شوند؛ برای مثال، بشقاب‌ها و کوزه‌هایی که روی آن‌ها طرح‌های سنتی کشیده‌اند، ازجمله صنایع‌دستی هستند که می‌توانید به‌عنوان سوغات تهیه کنید.

  • شیرینی: در ترکیه می‌توانید انواع باقلوا و شیرینی‌هایی را بچشید که طرز پختشان با شیرینی‌ها و باقلواهای کشور خودمان متفاوت است. خیلی از گردشگران، همین شیرینی‌ها را به‌عنوان سوغات ترکیه از سفر می‌آورند.

  • ظروف شیشه‌ای: یکی از برندهای مطرح ظروف شیشه‌ای و کریستال، برند پاشاباغچه (Paşabahçe) است. شما می‌توانید ست‌هایی از این ظروف را به‌عنوان سوغاتی تهیه کنید.

lastsecond.ir-ankara-travel-guide-sovenirs.jpg
برخی از سوغات ترکیه

تفریحات، جشن‌ها و فستیوال‌های آنکارا

در آنکارا تفریحات مختلفی وجود دارد و علاوه‌بر آن، جشنواره‌های گوناگونی هم در این شهر برگزار می‌شود که پیش‌تر به تعدادی از آن‌ها اشاره کردیم و فصل حدودی برگزاری‌شان را عنوان کردیم.

خانه وارونه آنکارا (Ters Ev Ankara)

خانه وارونه، ازجمله جاهای تفریحی آنکارا محسوب می‌شود که همه جذاب بودنش، به دکوراسیون متفاوت و خلاقانه‌اش مربوط می‌شود. البته مشابه این خانه وارونه در شهربازی پارک چیتگر تهران هم وجود دارد. نکته جالب خانه وارونه آنکارا، این است که همه‌چیز از محیط بیرونی این خانه گرفته تا قسمت‌های مختلف داخلی آن، وارونه است و شما می‌توانید در قسمت‌های مختلفش عکس بگیرید و تجربه‌ای به‌یادماندنی داشته باشید.

موقعیت دقیق خانه وارونه آنکارا روی نقشه

lastsecond.ir-ankara-travel-guide-Ters-Ev-Ankara.jpg
خانه وارونه آنکارا

مرکز بازی فنتسی‌لند (Fantasyland)

مرکز بازی فنتسی‌لند، در سال 1991 ساخته شد و همچنان بزرگ‌ترین مرکز ویدئوگیم در ترکیه است. در اینجا می‌توانید تنوع بسیار خوبی از بازی‌های ویدئویی و دستگاه‌های شبیه‌ساز را مشاهده کنید. این مرکز بازی در 3 طبقه طراحی شده و بیش از 120 نوع مختلف از ماشین‌های بازی اختصاصی در آن وجود دارد که می‌توانید با توجه به سلیقه‌تان از آن‌ها استفاده کنید.

موقعیت دقیق مرکز بازی فنتسی‌لند روی نقشه

lastsecond.ir-ankara-travel-guide-Fantasyland.jpg
نمایی از مرکز بازی فنتسی‌لند

جشنواره موسیقی

جشنواره موسیقی، بیشتر اوقات در ماه آوریل، بین فروردین و اردیبهشت، برگزار می‌شود و اگر می‌خواهید در آن شرکت کنید، بهتر است که پیش از سفر، از منابع خبری، از زمان دقیق برگزاری آن مطلع شوید. در این فستیوال، هنرمندانی از سراسر دنیا شرکت می‌کنند و هنرشان را به نمایش می‌گذارند.

lastsecond.ir-ankara-travel-guide-music-festival.jpg
جشنواره موسیقی آنکارا

سفر به آنکارا با تور

آنکارا شهر بزرگی است. پس اگر این شهر را پیش از سفر، خوب بررسی نکنید، ممکن است وقت کافی برای گشت‌وگذار در آن را پیدا نکنید. برای اینکه بتوانید بهترین استفاده را از زمانتان ببرید، می‌توانید با تور سفر کنید. کافی است به صفحه تور آنکارا در وبگاه لست‌سکند بروید و از میان تورهای گوناگون به مقصد آنکارا، توری متناسب با شرایطتان انتخاب کنید.

سخن آخر

بعد از خواندن راهنمای سفر به آنکارا، می‌توانید با دیدی بازتر، سفرتان را به شهر آغاز کنید. اکنون می‌توانید از جنبه‌های مختلف تفریحی، تجاری و حتی جاذبه‌ای، برنامه سفرتان را بچینید و بهترین استفاده را از زمانتان ببرید. فعالیت پیشنهادی شما در سفر به آنکارا چیست؟

پویا دهقان
پویا دهقان

گردشگری خوانده‌ام و به‌شدت دوست دارم با ماجراجویی، چیزهای جدیدی کشف کنم و کارهای هیجان‌انگیزی انجام بدهم. سعی می‌کنم این‌طور آگاه‌تر شوم. دوست دارم فرصت‌های خالی‌ام را به شنیدن موسیقی و عکاسی توی کوچه‌پس‌کوچه‌های طهران بگذرانم و از حس‌وحالم بنویسم. کتاب خواندن، فیلم دیدن، معاشرت و کسب تجربه‌های جدید، دنیایم را کامل‌تر می‌کند!