برج ایفل و حقایقی جالب و خواندنی درباره آن

4.6
از 10 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
حقایقی جالب و خواندنی درباره ی برج ایفل + تصاویر
14 خرداد 1402 08:00
8

برج ایفل پاریس، معروف‌ترین و پربازدیدکننده‌ترین جاذبه گردشگری در جهان است که همیشه آمار بازدیدش نمایانگر اهمیت و جایگاه این جاذبه گردشگری بوده است. سرگذشتی که برج ایفل تا به امروز گذرانده، فرازوفرودهای بسیاری داشته و هر کدام از داستان‌ها و حقایق جالب برج ایفل، پرده از راز یا حقیقتی شگفت برمی‌دارد؛ از دستور تخریب برج توسط هیتلر تا وجود یک آپارتمان مخفی و ازدواج یک خانم با این برج آهنی، فقط بخشی از دانستنی های برج ایفل هستند.

برخی از این حقایق را مسئولین برج فاش کرده‌اند و بعضی‌های دیگر در اخبار و رسانه‌ها درز پیدا کرده است. در این مطلب، سعی کرده‌ایم شما را با بیشتر دانستنی‌ها و حقایق برج ایفل آشنا کنیم تا زمانی که با تور پاریس به این شهر می‌روید و از آن بازدید می‌کنید، درک بهتر و کاملی از برج ایفل در فرانسه داشته باشید.

حقایق برج ایفل چیست؟

حقایق برج ایفل، مجموعه‌ای از اطلاعات و دانستنی‌ها هستند که آگاهی شما را درباره این برج که یکی از بهترین جاهای دیدنی فرانسه است، بیشتر می‌کنند. اینکه برج ایفل ابتدا برای یک نمایشگاه ساخته شده بود، پس از 20 سال تصمیم به خراب‌کردن برج می‌گیرند و اینکه چه راهکارهایی برای جلوگیری از تخریبش می‌گیرند، همگی حقایق خواندنی برج ایفل را تشکیل می‌دهند. تاریخ دانستنی‌ها به امروز هم کشیده می‌شوند و رنگ برج در المپیک سال 2024 را هم در بر می‌گیرند.

Lastsecond.ir-facts-about-eiffel-tower-facts.jpg
نمایی زیبا از برج ایفل

1. برج ایفل؛ یک نمایشگاه

سازه برج ایفل، برای یک نمایشگاه طراحی و ساخته شد و قرار نبود که سازه‌ای دائمی باشد. این برج را برای جشن صدمین سالگرد انقلاب فرانسه احداث کردند و یکی از اهداف ساختنش، نمایش توانمندی مکانیکی مدرن فرانسه بوده است. برج ایفل به‌عنوان یک شگفتی در دقت و سرعت ساخت عصر خودش شناخته می‌شد و اتفاقات فراوانی پس از احداثش رخ داد. بعد از ساخت برج ایفل، حدود 2 میلیون بازدیدکننده در همان سال برگزاری نمایشگاه از ایفل دیدن کردند.

2. مخالفین ساخت برج ایفل

پیش از ساخته‌شدن برج ایفل، افراد بسیاری مخالفت خودشان را به شکل‌های مختلف نشان دادند تا از احداث این برج جلوگیری کنند. جالب است بدانید که برخی از این افراد، چهره‌هایی سرشناس بودند. اشخاصی مثل الکساندر دومای پسر که یکی از دلایل مخالفتشان با ساخت برج ایفل در پاریس، این بوده که فکر می‌کردند برج ایفل، معماری فرانسوی‌ها را تحقیر می‌کند!

3. مدت‌زمان ساخت برج ایفل

یکی از حقایق جالب برج ایفل، مدت‌زمان ساختن آن است. برج ایفل را در 2 سال و 2 ماه و 5 روز می‌سازند و در نهایت در سال 1889 افتتاحش می‌کنند که این یک دستاورد معماری و تکنیکی محسوب می‌شد و به تعبیری لحظه‌ای تعیین‌کننده از دوران صنعتی به حساب می‌آمد.

Lastsecond.ir-facts-about-eiffel-tower-making-of.jpg
مراحل ساخت برج ایفل طی دو سال

4. تعداد قطعات به‌کار رفته در برج ایفل

برای ساختن برج ایفل، براساس آماری که در سایت ایفل درج شده، تعداد 18038 قطعه فلز استفاده شده است و وزن کلی این برج، حدوداً 10100 تن است. نام دیگر این برج را «بانوی آهنی» گذاشته‌اند. نکته جالب دیگر، این است که تعداد 2 میلیون و 500 هزار پیچ‌ومهره هم در ساخت این برج به‌کار برده‌اند.

5. تخریب برج ایفل

یکی از تصمیم‌های عجیبی که بعدها به حقایق برج ایفل بدل شد، تصمیم تخریب برج بود. پس از گذشت 20 سال، یعنی در سال 1909 می‌خواستند برج ایفل را تخریب کنند؛ اما تغییر کاربری و هوشمندی گوستاو ایفل برای نوع استفاده از برج، مانع از این عمل شد. از برج ایفل به‌عنوان یک فرستنده و آنتن رادیویی استفاده کردند و کاربردهای دیگرش، استفاده از آن به‌عنوان آزمایشگاه و مرکز مطالعات بود. همه این کارها باعث حفظ و جلوگیری از تخریب برج ایفل شد.

6. اسامی حک شده روی برج ایفل

در برخی از خیابان‌های پاریس، اسامی افراد مشهور را برای کوچه‌ها و خیابان‌ها انتخاب کرده‌اند. اگر به برج ایفل هم دقت کنید، تعداد 72 اسم را می‌بینید که همگی از دانشمندان و پژوهشگران بوده‌اند. این اسامی از 4 طرف برج دیده می‌شوند و روی بدنه حک شده‌اند.

Lastsecond.ir-facts-about-eiffel-tower-names.jpg
اسامی حک شده روی بدنه برج ایفل

7. ظرفیت و محدودیت برج ایفل برای بازدید

برج ایفل از سال 1980 به‌طور مرتب بازسازی و مرمت می‌شود تا گردشگران همچنان بتوانند از آن بازدید کنند. یکی از حقایق برج ایفل این است که در هر روز، تعداد مشخص و محدودی از گردشگر می‌توانند به‌طور هم‌زمان روی برج بروند. ظرفیت بازدیدکننده‌های برج، در مجموع برابر با 5 هزار نفر است که در طبقه اول برابر با 3 هزار نفر، طبقه دوم هزار و 600 نفر و در طبقه آخر، 400 نفر ظرفیت وجود دارد.

دیدن برج ایفل، از جمله دیگر کارهای پیشنهادی است که در راهنمای سفر به پاریس می‌توانید انجام دهید. بنابراین اگر زمانی به این برج رسیدید که جمعیتش فراوان و تحمل‌نکردنی بود، پیشنهاد می‌کنیم که فعالیت‌های پیشنهاد دیگر راهنما را انجام دهید.

Lastsecond.ir-facts-about-eiffel-tower-population.jpg
فقط 5000 نفر هم‌زمان می‌توانند از برج ایفل بازدید کنند

8. برج ایفل، پربازدیدترین جای دنیا

برج ایفل به‌عنوان نماد پاریس و ویترین این شهر، آمار و ارقام بسیار جذاب و جالب توجهی از بازدیدهایش دارد. در هر سال، حدود 7 میلیون گردشگر از این برج بازدید می‌کنند که تقریباً 75 درصدشان خارجی هستند. برج ایفل به‌نوعی پربازدیدکننده‌ترین جای دنیاست که باید برای دیدنش پول پرداخت کنید. تاکنون، به‌طور تقریبی 300 میلیون نفر از برج ایفل بازدید کرده‌اند.

9. آسانسورهای برج ایفل

استفاده از آسانسور در برج ایفل، نسبت به زمانش یک دستاورد محسوب می‌شود. همچنان 2 تا از آسانسورهای اصلی آن زمان وجود دارند. از پایین برج تا طبقه اول، تعداد 5 آسانسور وجود دارد که 3 تای آن‌ها برای بازدیدکننده، یکی برای خدمه و دیگری برای کارکنان رستوران ژول‌ورن است. بین طبقه دوم و سوم، تعداد 2 آسانسور 2 کابینه هست که وظیفه جابه‌جایی گردشگران را برعهده دارند. یکی از حقایق برج ایفل در ارتباط با آسانسورها این است که آن‌ها تاکنون بیش از 103 هزار کیلومتر مسافت را بین طبقات طی کرده‌اند.

Lastsecond.ir-facts-about-eiffel-tower-elevator.jpg
نمایی از آسانسور و پله‌های برج ایفل

10. دستور هیتلر برای تخریب برج ایفل

در طول جنگ جهانی دوم، زمانی که هیتلر از پاریس بازدید کرد، دستور تخریب این برج را داد ولی این دستور هیچ‌وقت عملی نشد. همچنین مبارزان جبهه مقاومت فرانسه، کابل‌های برق آسانسورهای برج ایفل را قطع کردند تا نازی‌ها برای رسیدن به بالای برج و فرونشاندن پرچمشان، مجبور شوند که از پله‌ها بالا بروند.

Lastsecond.ir-facts-about-eiffel-tower-eiffel-tower.jpg
هیتلر و نمایی از برج ایفل پاریس

11. تعداد پله‌های برج ایفل

برای اینکه پیاده و بدون استفاده از آسانسور به بالای برج ایفل برسید، باید 1665 پله را طی کنید. طبقه اول، فروشگاهی برای تهیه سوغاتی و همچنین یک رستوران دارد. در طبقه دوم، رستوران ژول‌ورن واقع شده و جایی برای مشاهده جاهای دیدنی پاریس مثل موزه لوور و طاق پیروزی است. طبقه آخر هم دیدی پانورامیک به شما می‌دهد.

12. دفاتر تجاری برج ایفل

در برج ایفل، دفاتری تجاری وجود داشته که هرکدامشان برای مدتی در این برج مستقره بوده‌اند. دفتر روزنامه‌نگاری، دفتر پست و تئاتر، از جمله دفاتر و قسمت‌هایی بوده‌اند که در گذشته برای مدتی مهمان این برج بوده‌اند.

13. کلاهبرداری که ایفل را فروخت

یکی از خطرناک‌ترین کلاهبرداران امریکا به نام ویکتور لاستیگ (Victor Lustig)، برج ایفل را در یک بازی فروخت! نه‌تنها یک‌بار، بلکه او دوبار این کار را انجام داد. سرانجام بعد از چاپ گسترده پول که اقتصاد امریکا را به‌خطر می‌انداخت، او را دستگیر کردند و به زندان آلکاتراز فرستادند.

Lastsecond.ir-facts-about-eiffel-tower-lustig.jpg
ویکتور لاستیگ، از کلاهبرداران خطرناک امریکا

14. ساخت ایفل در بارسلونا

گوستاو ایفل، ابتدا تصمیم داشت که برج ایفل را در بارسلونا بسازد، اما ایده او رد شد و سرانجام در پاریس این اتفاق افتاد. قرار بود که ایفل در بارسلون، دروازه آغازین جشنواره جهانی باشد.

15. برج ایفل، حرکت می‌کند!

سازه برج ایفل به شکلی طراحی شده که در برابر باد مقاوم و به تعبیری ضدباد است. اما از آنجایی که برج ایفل کاملاً با آهن ساخته شده، تغییرات دمای هوا روی آن تأثیر می‌گذارد. به این ترتیب، ابعاد برج در زمستان و تابستان با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند و این اختلاف تقریباً برابر 6 اینچ یا حدوداً 15 سانتی‌متر است. در حالت کلی، ارتفاع برج 300 متر است و اگر بخواهیم ارتفاع آنتن را هم محاسبه کنیم، این مقدار به 324 متر می‌رسد.

16. پرش یک مخترع از روی برج ایفل

مخترعی به نام فرانتس رایکلت (Franz Reichelt) که یک خیاط فرانسوی و پیشگام در چترنجات‌سازی بود، برای امتحان‌کردن پاراشوت یا چترنجاتی که خودش طراحی کرده بود، از برج ایفل پرید. عملکرد چتر مناسب نبود و در نهایت باعث مرگ او شد. این اتفاق در سال 1912 افتاد.

Lastsecond.ir-facts-about-eiffel-tower-frants.jpg
تصویری از پرش فرانتس رایکلت

17. زنی که با برج ایفل ازدواج کرد

زنی امریکایی به نام اریکا ایا (Erika Aya) در سال 2007 با برج ایفل ازدواج کرد! او که یک کماندار رقابتی است، برج ایفل را برای اولین بار در سال 2004 دید. اریکا پس از دیدن برج ادعا کرد که جاذبه‌ای فوری و شدید را در خودش احساس کرده است. کارشناسان پزشکی، این احساس و جاذبه را تحت عنوان پارافیلیا طبقه‌بندی می‌کنند. در پارافیلیا شخص وابستگی شدیدی به اشیا بی‌جان پیدا می‌کند، درست مثل اریکا.

Lastsecond.ir-facts-about-eiffel-tower-erika.jpg
اریکا ایا، زنی که با برج ایفل ازدواج کرد

18. روشنایی برج ایفل

ابتدا با 336 پروژکتور برج ایفل را روشن می‌کردند تا در تاریکی هوا به‌خوبی نمایان شود. امروزه 20 هزار لامپ دیگر هم برای روشنایی و درخشش برج اضافه کرده‌اند. ابتدای هر ساعت، به مدت 5 دقیقه ایفل را درخشان می‌کنند که این درخشش، انرژی خیلی زیادی هم مصرف نمی‌کند. بنا بر تصمیماتی که در سپتامبر 2022 گرفتند، چراغ‌های برج از 23:45 دقیقه، به‌طور کامل خاموش می‌شود. نکته دیگر اینجاست که روشنایی برج مانند یک اثر هنری است و حق کپی‌رایت دارد.

Lastsecond.ir-facts-about-eiffel-tower.jpg
نمایی از برج ایفل در هنگام غروب

19. برج‌های ایفل در دنیا

تابه‌حال چیزی راجع به برج های ایفل خارج از فرانسه‌ شنیده‌اید؟ برج ایفل به‌قدری مشهور و محبوب است که تقریباً در بسیاری از شهرهای جهان، نمونه‌ای مانند آن را ساخته‌اند. حتی کشور خود ما هم در کیش، یک برج ایفل کوچک‌شده ساخته است.

Lastsecond.ir-facts-about-eiffel-tower-las-vegas.jpg
برج ایفل ساخته شده در لاس وگاس

21. حقایق عجیب رنگ برج ایفل

در ابتدا باید بدانید که برای ساختن برج ایفل، از آهنی استفاده کرده‌اند که کمتر آسیب می‌بیند و رنگ‌کردن آن، باعث حفاظت بهترش می‌شود. این کار از زنگ‌زدن و آسیب احتمالی آلودگی هوا و فضولات پرنده‌ها جلوگیری می‌کند. رنگی که برای برج ایفل استفاده می‌کنند، چند لایه دارد و برای اینکه برج ایفل را رنگ کنند، با روش‌های سنتی پیش می‌روند و بیشتر قسمت‌ها را با دست رنگ می‌کنند. وزن رنگ برج، در مجموع به حدود 60 تُن می‌رسد.

تا به امروز تقریباً 19 بار برج ایفل را رنگ کرده‌اند که حدوداً برابر هر 7 سال یک‌بار می‌شود. در طول دوران حیات برج، از رنگ‌های مختلفی مثل قرمزقهوه‌ای، زرد اخرایی، قهوه‌ای بلوطی و برنزی استفاده کرده‌اند. احتمالاً برج ایفل را برای المپیک 2024 به رنگ طلایی در می‌آورند.

Lastsecond.ir-facts-about-eiffel-tower-painting.jpg
مراحل رنگ‌کردن برج ایفل پاریس

22. آپارتمان مخفی گوستاو ایفل

گوستاو ایفل، در بالای برج، آپارتمانی مخفی برای خودش داشته که بعدها به دفتر کار و محلی برای برگزاری قرار ملاقات‌هایش با افرادی مثل توماس ادیسون تبدیل می‌شود. امروزه می‌توانید مجسمه‌هایی مومیایی را از گوستاو ایفل در این محل تماشا کنید و برخی از لوازم آن زمان را هم عیناً ببینید.

Lastsecond.ir-facts-about-eiffel-tower-apartment.jpg
مجسمه‌های مومی گوستاو ایفل و همکارانش

23. پروژه شکست‌خورده واتکین لندن

در سال 1891، در لندن سازه‌ای را طراحی کردند تا از نظر ارتفاع از برج ایفل پیشی بگیرد. این سازه یک برج گردشگری بود و در پارک ومبلی لندن ساخته می‌شد که از نظر ظاهر، شبیه به برج ایفل بود. طراحان و مهندسین، هیچ‌وقت موفق به کامل‌کردن این ساختمان نشدند و سرانجام این برج که با عناوین «برج واتکین» یا «برج بزرگ لندن» شناخته می‌شد، در سال 1907 تخریب شد. امروزه به‌جای این برج، زمین فوتبال ملی انگلستان قرار دارد که اگر با تور اروپا سفر می‌کنید و از لندن هم بازدید می‌کنید، احتمال دارد بتوانید این زمین را ببینید.

Lastsecond.ir-facts-about-eiffel-tower-watkin-tower.jpg
مقایسه برج ایفل و برج واتکین

24. گوستاو ایفل، طراح برج ایفل نبود!

برخلاف تصور بسیاری از افراد، طراح اصلی این برج، گوستاو ایفل نبوده است، بلکه دو تن از مهندسینی که برای او و در شرکتش کار می‌کردند، طراحی برج را بر عهده داشته‌اند. با این حال نباید از این حقیقت چشم‌پوشی کنیم که گوستاو ایفل، در طراحی سازه نگهدارنده مجسمه آزادی نقش داشته است.

Lastsecond.ir-facts-about-eiffel-tower-gustavo.jpg
چهره گوستاو ایفل

25. بلندترین ساختمان دنیا

زمانی که برج ایفل ساخته شد، نزدیک به 4 دهه به‌عنوان بلندترین سازه دست‌ساخته بشر شناخته می‌شد. این روند تا سال 1930 ادامه پیدا کرد تا اینکه برج کرایسلر و برج امپایر استیت را در امریکا ساختند و دیگر برج ایفل در زمینه ارتفاع رکورددار نبود.

26. ارزش مادی برج ایفل

با توجه به تخمین‌ها و برآوردهای انجام گرفته، ارزش مادی برج ایفل تقریباً 400 میلیارد یورو است. این میزان، تقریباً 6 برابر ارزش کولوسئوم در رم است که به‌نوعی از رقبای گردشگری برج ایفل محسوب می‌شود.

27. جابه‌جایی به کانادا

در سال 1967 قرار بود که برج ایفل برای بازسازی به کانادا منتقل شود و به‌عنوان جاذبه اصلی در نمایشگاه جهانی 1967 که به اکسپو 67 هم معروف بود، به نمایش گذاشته شود. اما بازخوردها مانع از اجرایی شدن این تصمیم شد و علاوه بر شرکت مجری که از انجام این کار سر باز زد، در مردم و دولت‌ها هم مخالفین بسیاری وجود داشت.

Lastsecond.ir-facts-about-eiffel-tower-moving-of.jpg
برج ایفل و نمایی از شهر پاریس

28. میانگین اصابت رعدوبرق در سال

در سال 1902، رعدوبرق به قسمت بالایی برج ایفل صدمه وارد کرد و برج را نیازمند تعمیر کرد. به‌طور میانگین، هرساله 10 مرتبه رعدوبرق به برج ایفل اصابت می‌کند. بنابراین، نمی‌توان گفت برج ایفل در برابر رعدوبرق، آسیب‌ناپذیر است.

سفر به فرانسه با تور

راه و روش های سفر ارزان به پاریس کم نیستند. اگر می‌خواهید خودتان برنامه سفرتان را بچینید، باید از چندوقت قبل از تاریخ شروع سفرتان همه‌چیز را مرتب بچینید. از محل اسکان گرفته تا نوع حمل‌ونقل و خوردوخوراک، همگی روی هزینه‌هایتان تأثیرگذار هستند. با همه این‌ها، سفر با تور فرانسه می‌تواند راحت‌ترین راه برای شما باشد. دیگر نه نیازی به پیگیری ویزا دارید و نه نیازی به تحقیق و جست‌وجو برای پیدا کردن اقامتگاه دارید. حال تصمیم با شماست که از میان راه‌های پیش رویتان کدام‌یک را انتخاب می‌کنید. اگر تور مورد نظرتان را پیدا نکردید، می‌توانید مشخصات و ویژگی‌هایی را که مدنظر دارید، با ما در سفرساز به اشتراک بگذارید تا مناسب‌ترین تور را برایتان پیدا کنیم.

راه و روش های سفر ارزان به پاریس

Lastsecond.ir-facts-about-eiffel-tower-tour.jpg
تورهای برج ایفل

سخن آخر

برج ایفل، یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی فرانسه است که حتی اگر با تور اقساطی هم سفر می‌کنید، به‌هیچ‌عنوان نباید آن را از دست بدهید. البته بازدید از این برج امری سلیقه‌ای است. ولی انگار قانونی نانوشته وجود دارد که هرکه به پاریس و فرانسه سفر می‌کند، باید از این برج هم بازدید کند. با توجه به حقایق و دانستنی های برج ایفل، هر کس با هر سلیقه‌ای که داشته باشد، دوست دارد آن را از نزدیک ببیند. حتی اگر روی برج ایفل هم پای نگذارید، دیدنش و عکاسی با آن از نزدیک، به هرکسی توصیه می‌شود.

پویا دهقان
پویا دهقان

گردشگری خوانده‌ام و به‌شدت دوست دارم با ماجراجویی، چیزهای جدیدی کشف کنم و کارهای هیجان‌انگیزی انجام بدهم. سعی می‌کنم این‌طور آگاه‌تر شوم. دوست دارم فرصت‌های خالی‌ام را به شنیدن موسیقی و عکاسی توی کوچه‌پس‌کوچه‌های طهران بگذرانم و از حس‌وحالم بنویسم. کتاب خواندن، فیلم دیدن، معاشرت و کسب تجربه‌های جدید، دنیایم را کامل‌تر می‌کند!