سلام . مجنون هستم ! نه اون مجنونی که دنبال لیلی بود ؛ من مجنون سفرم ! مهم نیست سفر به کجا ، مهم اینه که عاشقانه سفر می کنم و سفر رو می پرستم ...
قطعا دوستانی که اینجا حضور دارند و مشغول خواندن این سطور هستند با من هم عقیده اند که برای یک مسافر در سفر ، عکس و ویدئو و خاطرات تصویری سفر ، یک پای ثابت و یکی از ملزومات سفر هست . چرا که شخصا وقتی از سفر برمیگردم دوست دارم با نشون دادن عکسها و ویدیوها ، لذت سفرم رو با دوستهام و خانواده م به اشتراک بزارم ؛ و حتی در آینده های دور و نزدیک زندگیم ، یک روز عصر که بیکارم تو خونه ، جلوی شومینه لم بدم و یه لیوان چای بریزم و با لپ تاپ مرور کنم تصاویر و فیلمهای سفرهامو و یجورایی خاطره بازی کنم ...
از اونجایی که خیلی ها مثل من ، یا بهتر بگم من مثل خیلی ها (!) به این مسائل علاقه نشون دادیم و خود به خود برای تولیدکنندگان ابزار و ادوات تصویربرداری بازار تقاضا بوجود آوردیم ، کم کم تجهیزات عکاسی و فیلمبرداری کوچکتر و قابل حمل تر و با دسترسی راحت و آسانتر و ارزان تر برای همه مهیا شد و اینطور شد که پای موبایلها با قابلیت های عکاسی خوب و دوربینهای عکاسی نیمه حرفه ای و حرفه ای به سفرها باز شد ؛ و الان کمتر کسی هست که وقتی میره سفر ، دوربین به دست یا گوشی به دست نباشه و لحظات شیرین سفرش رو ثبت و تبدیل به خاطره نکنه ( خاطره سفر از تو ، سفر بعدی با ما )
و باز باید قدم ها رو جلوتر بزاریم و بریم سراغ گونه جدیدی از عکاسی که خیلی وقت هست جاشو بین طرفدارهای سفر و مسافرت باز کرده و اون چیزی نیست جز ، تصویربرداری هوایی ! از آلات و ادوات این گونه از تصویربرداری اگر بخوام بگم سخن به درازا میکشه ( همین الانشم کم دراز نشد ! ) و همونطور که هر روز یک گجت جدید ، یک اپ جدید و یک سیستم جدید داره ساخته و بروز میشه ، به موازات ، هر روز هم یک پرنده با قابلیت های جدید و شگفت انگیز و جذاب معرفی و به بازار عرضه میشه و دهن ما عاشقان سفر و عکاسی رو آب میندازه و دست و دلمون رو واسه خریدنش شل میکنه ! ( و ایضا جیبمون رو هم خالی )
بخش اول : بررسی کلی
خیلی سریع می ریم سراغ اصل مطلب و موضوع بحث امروز یعنی اسپارک DJI SPARK
کمپانی DJI رو فکر میکنم نیازی به معرفی خدمت شما دوستان نداره و اسم و آوازه این شرکت فراگیر و جهانی هست . اما چرا از بین دهها محصولات متنوع و گوناگون این شرکت رفتیم سراغ اسپارک ؟! چرا دنبال مویک یا فانتوم و ... نرفتیم ؟ همونطور که عنوان این مطلب " بررسی DJI SPARK از نگاه یک کوله گرد " هست و به این دلیل که میخوایم مقوله سفر و کوله گردی رو با عکاسی و فیلمبرداری گره بزنیم ، رفتیم سراغ یکی از بهترین گزینه های موجود برای این امر ، یعنی اسپارک ! این پرنده به دلیل کوچک و سبک بودن بسیار بسیار بسیار قابلیت حمل آسون و راحتی داره و همین فاکتور به شدت وزنه انتخابی ما رو به این سمت سنگین می کنه و اسپارک رو برای ما مسافرها که یه جا بند نمی شیم و قراره با یک کوله هی اینطرف و اونطرف بریم به شدت محبوب و تو دل برو می کنه !
شاید باورتون نشه ولی وزن اسپارک با باتری حدود 330 گرم هست ! ( قابل توجه که گوشی گلکسی اس 8 سامسونگ که الان توی جیبم هست 150 گرم وزن داره ! یعنی اسپارک با اونهمه دبدبه و کبکبه حدود دو برابر یک گوشی وزن داره ؛ این خارق العاده است ! ) از لحاظ ابعاد ( بدون احتساب قطر بدنه و ملخ ها ) هم اندازه گوشی فوق الذکر هست .
یعنی شما میتونید اسپارک رو تو کوله و یا کیف کمری همراهتون و حتی تو جیب کت یا کاپشنتون بزارید . پس اگه سوالتون اینه که : " اسپارک چی هست ؟ تو جیب جا میشه ؟ خوردنیه ؟ "
باید بگم بله پاسخ تقریبا مثبت هست ! یعنی تو جیب جا میشه ولی از سرنوشت افرادی که اسپارک رو خوردند خبری ندارم !!!!
خیلی سریع آمار و ارقام و مشخصات این پرنده رو اعلام می کنم تا زودتر برسیم به قسمتهای هیجان انگیزتر ماجرا ...
ابعاد پرنده143x143x55 میلیمتر هست . دوربین مجهز به حسگر 12 پیکسلی 3 . 2 / 1 اینچی با لنز 9/81 درجه و گشودگی دیافراگم 206/ F هست و می تونه تصاویری با رزولوشن 3968x2976 پیکسل و یا ویدئوهای فول اچ دی رو با 30 فریم بر ثانیه ثبت کنه .
دوربین این پرنده به یک گیمبال ( لرزشگیر ) دو محوره مجهز هست . سرعت حرکت پرنده به ماکزیمم 50 کیلومتر بر ساعت میرسه و به سنسورهایی برای تشخیص مانع و فرار از اون ، مجهزهست . اسپارک سیستم هوشمند بازگشت به خانه و پرواز امن هم داره .
سیستم هشدار برای پرواز در مناطق خاص مثل استادیومها ، مناطق نظامی ، فرودگاهها و ...
اسپارک با هر باتری فول میتونه دقیقا 16 دقیقه پرواز کنه ! برعکس کمپانی های موبایل که آمار توان اسمی باتری با آمار عملی تفاوت فاحشی داره ، اما با خوشحالی باید اعلام کنم اسپارک با باتری های هوشمندی که داره دقیقا 16 دقیقه پرواز در حالت عادی رو انجام میده و کاملا خودش رو به این آمار میرسونه ( عملا تست کردم )
همچنین این پرنده به سیستم تشخیص و تعقیب سوژه مجهز هست . تعقیب سوژه در دو شکل انجام میگیره :
حالت Trace که تعقیب سوژه رو از جلو یا پشت و حتی بصورت چرخشی انجام میده
حالت Profile که تعقیب سوژه رو از یک چشم انداز ثابت انجام میده
بلند شدن Take Off و نشستن Landing این پرنده بصورت ایمن و اتومات ( فقط با اسلاید کردن یک دکمه ) انجام میشه .
پورت مینی USB و میکرو SD و کلید خاموش/روشن
بخش دوم : بررسی عملی
با اسپارک زدیم به دل بیابون تا ببینیم این پرنده چه حرفهای برای گفتن داره !
حالت های فیلمبرداری اسپارک
هنگام استفاده از حالت Quick Shot پرنده به صورت خودکار یک کلیپ 8 ثانیه ای از ویدیوی ضبط شده رو ادیت میکنه و واسه گوشی ارسال میکنه .
نکته خوب دیگه اینه که در تمام حالتهای ضبط با اسپارک ( جدا از نمایش تصویر بصورت Real Time بر روی گوشی ) فایل ویدیوی بصورت آنلاین هم بر روی گوشی و هم بر روی حافظه SD Card داخل پرنده ذخیره میشه و میتونید به اونها دسترسی داشته باشید . مزیت این کار اینه که اگر زبونم لال و خدایی نکرده پرنده تون توی دریا بیوفته یا گم بشه یا به کوه برخورد کنه (!) و یا کلا به هر دلیلی از صحنه روزگارمحو و کان لم یکن تلقی بشه (!) فایلهاتون داخل گوشی موبایل هست و فقط پرنده رو از دست دادید و دلتون واسه عکسها و ویدیوهاتون نمیسوزه !! ( هر چند که از دست دادن این پرنده چند میلیونی خودش از بزرگترین سوزش هاست ! )
حالت های Quick Shot و نحوه انتخاب سوژه
حالت Dronie رو در ویدیوی قبلی مشاهده فرمودید . اما بریم سراغ بقیه حالتهای Quick Shot
پرواز به بالای سر سوژه در حالی که دوربین به سمت پایین است
چرخش دایره ای شکل و کامل به دور سوژه
ترکیب حالتهای Rocket و Circle
حالا بیاید تو این ویدیو حالت Rocket رو با هم امتحان کنیم .
در ویدیوی زیر حالت Active Track رو تست کردیم .
کمی بالاتر گفتیم که اسپارک مجهز به سنسورهای جلوگیری از برخورد با مانع هست . تو این ویدیو امتحان کردیم و دیدیم که در چند متری مانع ( خودم ) توقف کرد و هرچقدر با ریموت رو به جلو هدایتش کردم ، حرکت نکرد ! تماشا کنید ...
البته توجه داشته باشید که در اسپارک فقط زیر و جلوی پرنده سنسور وجود داره و از طرفین و عقب امکان برخورد با مانع رو دارید و پرنده چیزی رو نمیبینه ؛ پس زمانی که با پرنده در حال چرخش هستید و یا به اصطلاح دنده عقب حرکت میکنید جانب احتیاط رو رعایت کنید و خودتون مواظب موانع احتمالی باشید !
با اسپارک میشه تصاویر پاناروما و 360 درجه گرفت .
این تصویر متشکل از 9 عکس هست که بصورت پاناروما و توسط اسپارک گرفته شده
تو این ویدیو میتونید ببینید که چطور اسپارک بصورت اتومات توسط 48 عدد عکس ، یک تصویر 360 درجه کروی میسازه !
عکس 360 درجه از جزیره آداران کلاب واقع در کشور مالدیو
خسته شدید ؟ هنوز تموم نشده ؛ امکانات این پرنده کوچک خیلی بیشتر از اون چیزیه که فکر میکنید ! اسپارک در حالت جالب Shallow Focus با تکنولوژی 3D Vision باعث میشه شما بتونید عمق بیشتری به عکسهاتون بدید . شما میتونید بعد از اتمام عکاسی در این حالت ، فوکوس رو در قسمت جلویی ، میانی و یا پایانی و عمق عکس قرار بدید .
در این عکس فوکوس در قسمت جلویی انجام شده
حالت بعدی در اسپارک حالت پرواز هوشمند Tapfly هست . در این حالت شما می تونید با تاچ کردن روی صفحه نمایش گوشی تون روی موقعیت دلخواه ، پرنده رو بفرستید بره ! یعنی هرجایی روی تصویر تاچ کنید پرنده بصورت اتومات و بدون برخورد با مانع به سمت اون نقطه حرکت میکنه !
حالت بعدی Tripod هست و همونطور که از اسمش مشخصه به معنای حالت سه پایه هست ( سه پایه دوربین ) در این حالت ، واکنش نشون دادن پدالهای حرکتی و سرعت اسپارک به کمتر از نصف کاهش پیدا میکنه و پرنده با ثبات و کندی چند برابری نسبت به حالت عادی به دستورات شما واکنش نشون میده و در نتیجه عکس و ویدیوی بسیار با کیفیت و بدون نویزی رو به ارمغان میاره .
حالت بعدی Gesture Mode یا همون کنترل با دست هست . همونطور که داخل ویدیوها هم گفتم این مورد از نظر شخصی و تجربی من کمی جنبه تبلیغاتی داره و عملا قابل استفاده نیست ! ( چه از لحاظ ایمنی و چه از لحاظ کارآیی و عملکرد ) و به نظرم ریسک هست که بخوای بدون ریموت و گوشی و فقط با کف دست این پرنده رو کنترل کنی ! اما بخاطر کامل بودن این گزارش در مورد کنترل با دست کمی توضیح میدم .
مثل تصویر پایین ، اسپارک رو روی کف دستتتون بزارید و روشنش کنید . پرنده بعد از چند لحظه کوتاه صورت شما رو اسکن میکنه و عملیات Take Off رو انجام میده و تو فاصله کوتاهی از شما روی هوا می ایسته ( مواظب انگشتهاتون باشید )
کف دستتون رو بصورت خیلی صاف رو به اسپارک نگه دارید تا دستتون رو اسکن و شناسایی کنه . حالا با حرکت دادن کف دست به سمت چپ و راست ، اسپارک هم با اون حرکت میکنه ( دقت کنید که تمامی این حرکات باید خیلی آروم و با تومانینه باشه تا اسپارک بتونه شناسایی کنه )
حالا اگه حالت خداحافظی رو خیلی آروم با دست انجام بدید ( بای بای کردن ) اسپارک از شما فاصله و ارتفاع میگیره و کمی دورتر می ایسته . حالا اگه با انگشتهاتون به شکل زیر کادر درست کنید ، اسپارک بعد از 3 ثانیه از شما یک عکس میگیره !
اگر دستهاتون رو به صورت تصویر پایین ( حالت حرف Y ) بگیرید اسپارک برمیگرده و تو همون فاصله اولی که Take Off رو انجام داده بود می ایسته .
اگر کف دستتون رو زیر پرنده ببرید ، اسپارک اونو شناسایی میکنه و روی کف دست شما Landing رو انجام میده .
نکته مهم : باز هم تاکید میکنم کنترل با دست رو زیاد نپسندیدم و اصلا هم توصیه نمی کنم . اما اگر اصرار به انجام این کار داشتید حتما در فضای باز و بدون مانع این کار رو انجام بدید .
و حالت آخر که میخوام خدمتتون معرفی کنم حالت اسپورت هست ( این حالت فقط با داشتن ریموت فعال میشه ) در این حالت میتونید با سرعت بالای 50 کیلومتر در ساعت پرواز کنید . توجه داشته باشید که در این حالت سنسور تشخیص با مانع و گیمبال دوربین کار نمیکنه و تصویر با لرزش بیشتری ثبت و ذخیره میشه و باید مراقب موانع احتمالی هم باشید !
بعد از اتمام کار با اسپارک ، بصورت اتومات میتونید عملیات لندینگ رو انجام بدید . تو این ویدیو با اسپارک ارتفاع گرفتیم ؛ یک دور کامل دور خودمون زدیم و بعد لندینگ کردیم ...
یک بار دیگه حالت های Quick Shot رو در دو ویدیوی زیبا ببینیم تا همه چی واسمون شفاف و روشن شده باشه ...
و برای حسن ختام این مطلب ، شما رو دعوت میکنم به تماشای کلیپ بسیار کوتاهی که توسط اسپارک تهیه شده است .
بخش پایانی : نکات و تجربیات شخصی
میخوام یک برنامه مفید و کارآمد برای بررسی آب و هوا و شرایط جوی مناسب برای پرواز رو بهتون معرفی می کنم . اسم این برنامه UAV Forecast هست و میتونید از Play Store بصورت رایگان دانلود کنید .
شکل آیکون برنامه
برنامه با استفاده از لوکیشن گوشی همراه شما اطلاعات جوی رو بصورت آنی نمایش میده و شما قبل از شروع پرواز میتونید موقعیت مناسب یا غیر مناسب برای پرواز رو بسنجید . هر چند که در همین حالت NotGoodToFly من پرنده رو پرواز دادم و مشکلی پیش نیومد . تجربه شخصی من این هست که اسپارک میتونه تا سرعت باد 40 کیلومتر بدون مشکل پرواز کنه اما پرواز در سرعت باد بالاتر اصلا صلاح نیست و به نظرم ریسک بزرگی هست .
اکیدا توصیه میکنم هنگام کار با اسپارک ، به اطلاعات و پیغام ها و نوتیف های گوشی توجه کنید . اسپارک از هوش قوی برخوردار هست و تمامی اطلاعات لازم رو مثل یک کمک خلبان به شما گزارش میده . پس حتما دقت کنید چون هیچکدوم از هشدارها و اطلاعاتی که در اختیار شما قرار میده ، غیر ضروری و بی اهمیت نیست ! ( مثل هشدار باد شدید ، ضعف سیگنال ، ضعف باتری و ... )
تمامی تنظیمات اسپارک رو میتونید شخصی سازی کنید . به عنوان مثال میتونید هشدار Low Battery رو که بصورت دیفالت روی 30% هست رو جابجا و کم یا زیاد کنید . یا مثلا می تونید ارتفاع هنگام انجام عملیات Back To Home رو از روی 30 متر در حالت دیفالت ، کم و زیاد کنید ( بستگی به شرایط و سلیقه خودتون ) در کل تنظیمات و امکانات اسپارک بسیار بسیار زیاد هست و بعد از خرید می تونید ساعتها بین منو ها و آپشن های این پرنده بچرخید و سرگرم بشید و شخصی سازی کنید .
مجددا توصیه میکنم هنگام کار با اسپارک از محیطهای شهری ( مثل کوچه و خیابان ) شلوغ و پر رفت و آمد و پر مانع ، دوری کنید . درسته که این پرنده بسیار هوشمنده و احتمال کرش کردن باهاش خیلی پایین هست اما احتیاط شرط عقله و همیشه اینو بدونید که اولین و کوچکترین اشتباهتون با اسپارک ، میتونه آخرین اشتباهتون باشه و به قیمت از دست دادن این پرنده و ضرر چند میلیونی تموم بشه !!
تجربه شخصی من اینه که شما حداقل به 3 باتری ( خودم 4 تا باتری دارم و یک ساعت مداوم میتونم پرواز کنم ) احتیاج دارید . برای بهینه سازی مصرف باتری و بدست آوردن نتیجه رضایت بخش از پروازتون ، توصیه میکنم قبل از روشن کردن اسپارک و انجام پرواز ، ایده داشته باشید و نقشه و هدفتون از پرواز رو مشخص کنید . اینطوری میتونید بیشترین استفاده رو از باتری و موقعیتتون ببرید و تصاویر بهتر ، منظم تر و جذاب تری تهیه کنید .
استفاده اصلی من از اسپارک برای سفرهای خارجی هست . قبل از خرید این دغدغه رو داشتم که توی فرودگاه ( چه داخلی و چه خارجی ) برای حمل این پرنده مشکلی پیش بیاد . برای همین قبل از رفتن به فرودگاه با یکی از دوستان که اونجا مشغول کار بود هماهنگ کرده بودم که اگر مشکلی پیش اومد به دادم برسه ! اما خیالتون رو راحت کنم ؛ از روی کنجکاوی هنگام عبور دادن کوله از داخل دستگاه ایکس ری فرودگاه به پشت مانیتور رفتم و متوجه شدم ایکس ری اصلا اسپارک رو نشون نمیده ! تنها چیزی که تو کوله من مشخص بود لنز دوربین کنون بود و بس ! ( تا بحال تو 3 فرودگاه مشهد و دوحه و مالدیو ، مانیتور دستگاه ایکس ری رو چک کردم و خبری از شناسایی و دیده شدن اسپارک نبوده )
از اونجایی که شتر سواری دولا دولا نمیشه ، در حال حاضر با 150 هزار تومن میتونید گواهینامه پرواز رو بگیرید و پرنده تون رو ثبت و پلاک کنید ( یه چیزی مثل پلاک خودرو ) دیگه بعد از اینکار حداقل خیالتون راحت میشه که کسی نمیتونه پرنده رو از شما بگیره ! البته توجه داشته باشید که ثبت و پلاک کردن پرنده ، دلیل بر استفاده اون در اماکن عمومی و ... نمیشه و شما همچنان برای پرواز با پرنده باید مجوز مربوطه رو داشته باشید . برای اطلاعات بیشتر درباره گواهینامه و ثبت و پلاک پرنده اینجا و اینجا کلیک کنید . همچنین برای بررسی قوانین استفاده از این پرنده ها در کشورهای مختلف اینجا کلیک کنید .
امیدوارم این گزارش مفید واقع شده باشه و بتونید با اطلاعات بیشتر نسبت به این پرنده و متناسب با بودجه و نیازتون برای خرید ، تصمیم درست رو بگیرید . همچنین یادآور میشم که کیفیت ویدیوهایی که مشاهده کردید تا کمترین مقدار ممکن پایین آورده شده تا راحت و سریع عملیات آپلود و دانلود انجام بشه .
موفق و پیروز باشید !
مجید میرزادی - تیرماه 97