سفر رایگان با کوچ سرفینگ

4.5
از 69 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
چطور می‌توانیم با کوچ سرفینگ، میزبان توریست‌های شهرمان باشیم؟
18 مرداد 1397 08:00
129

_ " مجید، این آقا و خانم موبور کی بودن؟ "

_ "مهمونامون بودن ، از لهستان"

سفر رایگان با کوچ سرفینگ

_ "از لهستان ؟! اینجا چیکار میکردن؟"

_ "مسافرن، در حال سفر. 2 شب رو مهمون ما بودن"

_ " از کجا تو رو پیدا کردن ؟ یا تو پیداشون کردی؟؟ دوست بودین قبلا با هم؟ از کجا؟ "

_ " یه سایت هست به اسم کوچ سرفینگ CouchSurfing اونجا عضو میشی؛ بعدش هم تو میتونی بری خونه اونا و هم اونا می‌تونن بیان خونه شما . همه چیز هم رایگان هست ."

_ " اِاا چه جالب! منم می‌تونم عضو بشم؟ گفتی اسمش چیه؟"

_ " کوچ سرفینگ؛ اما صبر کن! شور حسینی بَرِت نداره! هنوز هیچی در موردش نمیدونی ... بزار اول یکم توضیح بدم واست ببین اصلا با روحیات و اخلاق و خصوصیات و شرایط خونه و زندگیت جور درمیاد، بعد برو عضو شو!"

_ " خوب باشه بگو پس سریع که خیلی هیجان زده‌ام !"

کوچ سرفینگ چیه؟

کوچ سرفینگ به معنای کاناپه گردی هست. یعنی اگر هر کسی حتی یک کاناپه خالی یا اضافی تو خونه‌ش داره، می‌تونه اونو در اختیار مسافرها قرار بده تا مسافرها بتونن با استفاده از اون کاناپه به عنوان محل اقامت، به سفر اقتصادی‌شون ادامه بدن!

همچنین کوچ سرفینگ نه اشاره‌ای به باغ چند هکتاری تو کُردان کرده و نه اشاره‌ای به خونه‌ای تو سعادت آباد!

کوچ سرفینگ داره میگه حتی یک کاناپه! سیاست کوچ سرفینگ بر روی حداقل‌هاست . البته که محدودیتی برای افزایش کیفیت کاناپه به یک تختخواب و یا حتی یک اتاق خواب کامل نداره و شما می‌تونید به عنوان میزبان، خدمات بهتری به میهمانتون ارائه بدید اما پایه و اساس کار بر روی حداقل‌هاست .

سفر رایگان با کوچ سرفینگ

این ساده‌ترین ، دَم دستی‌ترین و سطحی‌ترین تعریفی بود که می‌شد از کوچ سرفینگ کرد‌! با ما همراه باشید تا به لایه‌های زیرین کوچ سرفینگ بپردازیم .

آشنایی با اپلیکیشن کوچ سرفینگ:

_ "خوب حلّه! ملتفت شدم. حالا کجا و چطور ثبت نام کنیم؟"

_ " اپلیکیشن کوچ سرفینگ رو نصب کن تا بهت بگم ..."

_ " سایت نداره مگه؟ نمیشه از سایتش اقدام کنم؟"

_ " چرا داره. اما واسه شروع اول اپ رو نصب کن که مختصر و مفید و جمع و جورتره، بعد که آشنا شدی برو از نسخه وب وارد شو و جزییات بیشتر رو ببین."

سفر رایگان با کوچ سرفینگ

برای استفاده از کوچ سرفینگ، اول باید در اون عضو شد . خدا رو شکر نه کپی کارت ملی و شناسنامه نیاز داره و نه دوازده قطعه عکس سه در چهار! (هنوز هم بعد از سالیان درازی که گذشته، نفهمیدیم اون دوازده قطعه عکس سه در چهاری که تو دبستان از ما می گرفتن واسه چی بود و کجا ازش استفاده کردن!)

ثبت نام در کوچ سرفینگ رایگان هست و فقط با داشتن یک ایمیل می‌تونید عضو این مجموعه بزرگ بشید.

بعد از ثبت نام باید پروفایل کاربری‌مون ( که معرف ماست ) رو بسازیم. بخش اول پروفایل مربوط به اطلاعات شخصی که می‌تونه شامل : اسم، عکس، مقداری توضیح درباره خودمون، علایقمون، شغلمون، محل زندگی‌مون، جاهایی که سفر کردیم و حتی تجربیاتمون باشه.

و بخش دوم مربوط به محل اقامتی که قراره در اختیار میهمانمون بزاریم هست که میتونه شامل: حداکثر تعداد نفرات قابل پذیرش، فضایی که قراره در اختیار میهمان قرار بگیره (از نوع اتاق شخصی یا اتاق مشترک یا یک کاناپه و یا هرچی ... ) جنسیت مورد پذیرش ( میهمان ما خانم باشه یا آقا یا هر دو) و خدمات اضافه‌ای که می‌تونیم به مهمونهامون بدیم (مثل اینترنت، ماشین لباسشویی و حمام و ... )

سفر رایگان با کوچ سرفینگ

_ " خوب پروفایلمو هم ساختم . حالا چیکار کنم؟"

_ " منتظر باش!"

_ "منتظر چی؟"

_ " مهمون رو میگم . باید منتظر باشی تا یه مهمون بیاد سراغت یا درخواست اقامت بده تو قسمت عمومی سایت."

_ " چطوری میشه که منو به عنوان میزبان انتخاب می‌کنن؟ اونم از بین اون همه میزبان! و اینکه من چطوری می‌تونم میهمان بشم؟ و چطوری...؟"

_ "صبر کن صبر کن ، یکی یکی بهت میگم اینارو !"

چطور یک میزبان خوب باشیم ؟

بعد از ثبت نام و وارد کردن اطلاعات مورد نیاز ، حالا باید مشخص کنیم که در چه شرایطی هستیم . 4 تا حالت وجود داره :

سفر رایگان با کوچ سرفینگ

اول : پذیرش میهمان

دوم : شاید پذیرای میهمان باشم

سوم : عدم پذیرش میهمان

چهارم : علاقه‌مند به ملاقات

حالت اول تا سوم که احتیاجی به توضیح نداره اما حالت چهارم یعنی من شرایط میزبانی رو در منزلم ندارم اما به عنوان مثال اگر دنبال کسی بودید که باهاش گپی بزنید و یه چند ساعتی توی شهر بچرخید و یا یه چای یا قهوه‌ای بنوشید و یا هر کمک دیگه‌ای که از دستم بربیاد که بتونم واستون انجام بدم، میتونید روی من حساب کنید!

بعد از اینکه تو گزینه‌های بالا مشخص کردیم با خودمون چند چندیم و چه شرایطی داریم، وقتش رسیده که وارد جزییات ریزتری بشیم تا بیشتر و بهتر بتونیم تو کوچ سرفینگ فعالیت کنیم. نکاتی رو که به نظرم مهمتر از بقیه‌س در پایین لیست می کنم:

شماره یک : اول از همه چیز ، پروفایل!

از اونجایی که ما تو مجموعه‌ای عضو شدیم که تمام دنیا فقط از طریق پروفایلمون می تونن مارو ببینن و هیچ شناخت و آشنایی دیگه ای از ما ندارن، پس پروفایل ما، ویترین ماست! خیلی مهمه که پروفایلمون در عین خوب بودن و عکس خوب داشتن (در طول تاریخ مشاهده نشده که مسافری بگه : اِاا این بنده خدا چه عکس اَخمو و زشت و بد ترکیبی از خودش گذاشته پروفایل؛ به نظرم میزبان خوبی باید باشه !) و اطلاعات مفید و مختصر داشتن (پروفایل طولانی و مثنوی هفتاد مَن رو کمتر کسی می خونه) کاملا صداقت و شفافیت لازم رو هم داشته باشه. صداقت و اعتماد ، پایه و اساس کوچ سرفینگ هست. دلیلی نداره بهشت برین رو از خونه‌مون توی پروفایل نشون بدیم و کلی تعریف کنیم از خودمون ولی عملا یه انباری زیر پله رو در اختیار مهمونمون قرار بدیم!

سفر رایگان با کوچ سرفینگ

در حالی که تو پروفایلتون محترمانه توضیح می دید ، صادق و رُک باشید . می تونید مثلا بنویسید: من عادت دارم بعد از ظهرها از ساعت 3 تا 5 بخوابم و مهمونی که میاد خونه من باید تو این ساعت‌ها سر و صدا نکنه! یا مثلا میهمان من باید ظرف غذای خودشو ، خودش بشوره! و یا هر چیز دیگه ای که واستون مهمه ... دلیلی نداره رُک نباشید و خودتونو معذب کنید و شرایط سخت رو تحمل کنید . ما قراره یک تجربه خوشایند از کوچ سرفینگ داشته باشیم نه اینکه خودمونو اذیت کنیم! من افراد زیادی رو دیدم که فقط یک کیسه خواب تو هال خونه شون رو ارائه دادن به مهمون و یا قید کردن که ما ساعت 9 شب می خوابیم و اگر دیرتر از این ساعت بیاید خونه، درقفل هست و پشت در می مونید!

پس فراموش نکنید که صداقت توام با احترام در توضیحات پروفایل، بسیار بسیار مهم هست.

شماره دو : رفرنس های خوب و مثبت تهیه کنید.

رفرنس یا همان توصیه نامه، دومین آیتمی هست که اهمیت زیادی در اکانت کاربری ما داره. بدون شک تمام افرادی که از کوچ سرفینگ استفاده می‌کنن بعد از دیدن پروفایل، سراغ رفرنس‌های شما خواهند رفت.

سفر رایگان با کوچ سرفینگ

توضیح: نمونه‌ای از رفرنس‌هایی که میهمانان به من دادند.

سفر رایگان با کوچ سرفینگ

شما بعد از هر بار میزبان شدن، از طرف میهمانتون یک رفرنس می‌گیرید. میهمان در رفرنس، تجربه اقامت در منزل شما رو می‌نویسه و یکسری امتیازاتی میده که این رفرنس‌ها و امتیازات در مجموع می‌تونه شانس شما رو برای میهمان/میزبان شدن در آینده افزایش یا کاهش بده .

سفر رایگان با کوچ سرفینگ

ناگفته نماند که حتی زمانی که حالت Want to meet Up رو انتخاب کرده باشید، باز هم می‌تونید رفرنس بگیرید.

شماره سه : به میهمانتون توجه کنید.

درسته که گفتیم خودتونو اذیت نکنید و رُک باشید و تو رودربایستی گیر نکنید اما در بدترین حالت، حداقل چند ساعتی رو وقت بذارید تا با میهمانتون معاشرت کنید و گپی بزنید.

سفر رایگان با کوچ سرفینگ

توضیح : میهمانی از هلند که دوست داشت قهوه خونه ببینه و من بهش گفتم روی تخت این مدلی مثل حاجی‌ها باید بشینی!

از سفر میهمانتون بپرسید، از اینکه قبل از خونه شما کجا بوده و قراره بعدش به کجا بره، اگر کمک و راهنمایی درباره شهر می‌خواد بهش بدید و خلاصه ارتباط صمیمی برقرار کنید.

سفر رایگان با کوچ سرفینگ

توضیح : میهمانانی از آلمان که حرم واسشون جذابیت خاصی داشت.

سفر رایگان با کوچ سرفینگ

توضیح : میهمانی از کره جنوبی که می‌گفت تو شهرشون همیشه با دوچرخه این‌طرف و اون‌طرف میره.

مطمئنا شما نمی خواید فقط یک جای خواب به مهمونتون بدید و اون هم فقط بخاطر جای خواب نیومده خونه شما! پس سعی کنید هوای مهمونتون رو داشته باشید و علایقش رو بفهمید.

شماره چهار : میهمان نوازی و خونگرم بودن خودتون رو به رُخ میهمانتون بکشید.

اگر شرایطش رو داشتید به استقبال مهمونتون تو فرودگاه یا ترمینال برید. اگر نتونستید، یه حرکتی در بدو ورود به خونتون واسش بزنید. این حرکت می‌تونه اهدای یه شاخه گل باشه، یا میتونه یه یادگاری کوچیک باشه (لازم نیست گرون قیمت باشه) می‌تونه حتی یک نوشیدنی خوشامدگویی باشه به افتخار ورود میهمانتون به خونه!

سفر رایگان با کوچ سرفینگ

توضیح : میهمانانی از آلمان که مادرم به خاطر اونها، یه شام مخصوص مامان پز درست کرده بود!

به همین سادگی می‌تونید هم خستگی راه رو در عرض یک ثانیه از تن مهمونتون در بیارید و هم سورپرایزش کنید و یک خاطره فراموش نشدنی واسش رقم بزنید.

شماره پنج : احترام و رعایت حریم خصوصی رو جدی بگیرید.

احترام و حریم خصوصی آدم‌ها در تمام دنیا تعریف واحدی داره؛ حد و اندازه خودتون رو بدونید! درسته که شما میزبان هستید و خونه متعلق به شماست اما به عنوان مثال وقتی اتاقی رو اختصاص دادید به مهمونتون، زیاد جالب نیست که به اون اتاق رفت و آمد داشته باشید. بزارید مهمونتون حریم امنی تو خونه‌تون داشته باشه و بدونه اتاق متعلق به خودشه و معذب نباشه.

همچنین توصیه می‌کنم همون اول به مهمونتون (بعد از خوشامدگویی) همه چی رو توضیح بدید و توجیه ش کنید. مثلا دستشویی فرنگی ندارید یا مثلا جای حمام و آشپزخونه رو نشونش بدید و بگید که اجازه داره به چه وسایلی دست بزنه و دست نزنه! یا مثلا آب لوله کشی تو خونه تون قابل شُرب هست یا خیر، یا مثلا تنظیم سیستم صوتی خونه رو دست نزنه و یا هر چیزی که فکرشو بکنید مهمه که بدونه.

اینطوری هم شما خیالتون راحته و هم مهمونتون تکلیف خودشو می‌دونه!

شماره شش : اعتماد ، اعتماد ، اعتماد

به میهمانتون اعتماد کنید و نترسید. اگر قبل از اینکه درخواست میهمان رو بپذیرید، پروفایل و رفرنس‌های طرف رو بخونید، تو اعتماد کردنتون خیلی کمک میکنه. همچنین بین کسانی که اهل سفر هستن (مخصوصا به این سبک) کمتر کسی پیدا می‌شه که خلافکار یا قاتل زنجیره‌ای باشه!! تصورش سخته که مثلا یه نفر از اونطرف دنیا با یه کوله پشتی و لب خندون پاشه بیاد خونه شما و از شما چیزی رو بدزده یا بخواد شما رو به قتل برسونه!!

سفر رایگان با کوچ سرفینگ

توضیح : برگرفته از صفحه فیسبوک یکی از میهمانان آلمانی من. می‌گفت دوست دارم مثل مجید بیام وسط خونه دراز بکشم!

سفر رایگان با کوچ سرفینگ

پس شک و تردید رو کنار بزارید و اعتماد کنید و مطمئن باشید حس اعتماد، تاثیر خوبی روی دو طرف ماجرا خواهد گذاشت.

چطور یک میهمان خوب باشیم ؟

بعضی موارد و نکته‌ها در میزبان/میهمان بودن، مشترک هستند. شماره‌های یک تا سه در بخش قبلی، مصداق بارز این مدعی هستند (پروفایل ، رفرنس ، توجه و معاشرت با طرف مقابل)

حالا به این سه مورد (بصورت مشترک و مختصر) در مبحث میهمان شدن می‌پردازیم :

دوباره به شکل دیگه٬ای تکرار میکنم؛ هنوز در طول تاریخ مشاهده نشده که یه میزبان بگه: " اِاا این بنده خدا چه عکس اَخمو و زشت و بد ترکیبی از خودش گذاشته پروفایل؛ به نظرم میهمان خوبی باید باشه! " پس برای میهمان شدن هم باید پروفایل مرتب و جذابی داشته باشیم تا میزبان یه اطلاعات کلی از کسی که داره تو خونه‌ش راه می‌ده داشته باشه.

رفرنس‌ها هم که گویای سابقه درخشان و یا سیاه ما هستند. مسلما میزبان، قبل از قبول درخواست ما، رفرنس‌ها رو می‌خونه تا ببینه جاهایی که تا حالا رفتیم و میهمان شدیم، آیا میزبان‌های قبلی از ما رضایت داشتند و یا باعث دردسر اونها شدیم!

معاشرت با میزبان رو هم مد نظرخودتون قرار بدید. آیا شما فقط برای یک جای خواب مفت و مجانی و یک حمام آب گرم و یا یک انباری برای انداختن کوله و چمدونتون تو خونه مردم، از کوچ سرفینگ استفاده می کنید؟ به خداااا که شما از ستمکارانید!! وقتی رو اختصاص بدید تا با میزبانتون بشینید و گپی بزنید. در بدترین حالت باز هم به نفع شماست و اطلاعات خوبی برای ادامه سفرتون کسب خواهید کرد. (کمی جلوتر در این مورد بیشتر توضیح خواهم داد.)

شماره یک: درخواست اقامت، برگ سرنوشت ساز شما

نوشتن درخواست اقامت، اولین گام برای میهمان شدن در کوچ سرفینگ هست. درخواست شما باید در عین محترمانه بودن، جذاب و مختصر و مفید باشه که بتونه میزبان رو مجاب کنه تا پاسخ مثبتی به شما بده.

سفر رایگان با کوچ سرفینگ

توضیح: دو درخواست برای میهمانِ من شدن؛ یکی از فرانسه و یکی از چین!

سفر رایگان با کوچ سرفینگ

سفر رایگان با کوچ سرفینگ

می‌تونید آفر و پیشنهادهای جذابی به میزبانتون بدید. مثلا من می‌تونم یک وعده غذای مخصوص واست بپزم.

سفر رایگان با کوچ سرفینگ

توضیح : میهمانی از مالزی که واسمون غذا با ادویه مخصوص خودشون ( شبیه بسته تی بگ ) درست کرده بود که البته خوشمزه نبود!

سفر رایگان با کوچ سرفینگ

توضیح : میهمانی از جمهوری چک که قبل از اینکه من از سر کار بیام خونه ، نهارشو خورده بود .

یا اینکه می تونم بهت یه کم ویرایش عکس یاد بدم و یا حتی از تجربیات سفرهام واست بگم و یا اصلا با سازدهنیم یک شب واست آهنگ بزنم!

شماره دو: حتما پروفایل میزبان رو کامل و به دقت مطالعه کنید .

چطور می‌تونیم بدون شناخت از کسی باهاش تو یک چهاردیواری سَر کنیم؟ و یا اینکه حتی تلفظ اسم صحیح طرف رو ندونیم! و اصلا شاید طرف از یک دنیای دیگه ای باشه و خیلی تفاوت داشته باشیم باهم و این کار رو کمی سخت می‌کنه!

سفر رایگان با کوچ سرفینگ

توضیح : محرم بود و یکی از مهمونام پرسید این طبل زن‌ها چی هستن تو خیابون؟ واسش از عاشورا گفتم و این قاب رو بهش هدیه دادم.

پس حتما اول پروفایل رو با دقت بخونید و ببینید میزبان چقدر سن داره، شغلش چیه، علاقه‌مندی‌هاش چیه و اینکه چه نکاتی رو گوشزد کرده برای میهمانانش؛ چون شما هم باید با این شرایط مطابقت داشته باشید و اصلا ببینید می‌تونید خودتونو تو اون شرایط قرار بدید یا خیر!

شماره سه: مهربانی و محبت را در نگاه اول به میزبانتون دیکته کنید.

می تونید یک سوغاتی خیلی کوچیک (نه لزوما گرونقیمت) از خودتون و یا شهرتون و یا هر چیزی که فکر می‌کنید، همراه خودتون در سفر داشته باشید و در بدو ورود به منزل میزبان، اونو بهش هدیه بدید.

سفر رایگان با کوچ سرفینگ

توضیح : هدیه‌ای از میهمان لهستانی (هدیه ای ترکیبی از اصفهان و لهستان!)

محبت زبان قابل فهم تمام آدمهای روی زمین هست. مضاف بر اینکه مطمئن باشید تاثیر مثبت این کار شما تا روز آخر اقامتتان در منزل میزبان، کاملا قابل مشاهده و محسوس خواهد بود.

تجربیات شخصی و نکات مهم دیگر:

اوایل این متن گفتیم که اقامت رایگان، ساده‌ترین و دَم دستی‌ترین و سطحی‌ترین تعریفی هست که می‌تونیم از کوچ‌سرفینگ داشته باشیم و بهتون وعده و وعید دادیم که جلوتر، با لایه‌های زیرین کوچ سرفینگ آشناتون می‌کنیم؛ الوعده وفا!

شماره یک: دید تازه‌ای نسبت به خودتون، زندگی‌تون، شهرتون و ... پیدا خواهید کرد.

هر بار که میزبان بشید و یک میهمان جدید پا توی خونه شما بزاره، شمارو متوجه یه چیزایی می‌کنه که واقعا شگفت زده می‌شید!

مثلا اکثر مهمونایی که من داشتم در لحظه ورود به خونمون این جمله رو میگفتن : "وااای چه خونه قشنگی دارین. اتاقت چقدر بزرگه! " در صورتی که من همیشه از کوچک بودن اتاقم گله داشتم!

سفر رایگان با کوچ سرفینگ

توضیح : هدیه‌ای که به میهمانی از هلند داده بودم

سفر رایگان با کوچ سرفینگ

توضیح : وقتی رسیده بود خونه‌ش (کلا خونه‌ش یک اتاق داشت) یه گوشه‌ای رو این شکلی تزیین می‌کنه تا میزبان بودن در کوچ سرفینگ رو شروع کنه. 

میهمانانی از آلمان داشتم که با موتورسیکلت اومده بودن؛ اونا خیلی خوشحال بودن که بنزین لیتری هزار تومنه!

سفر رایگان با کوچ سرفینگ

میهمانی از هلند داشتم که وقتی باهم رفتیم حرم امام رضا (ع) به خطوط کاشی‌ها و آینه‌کاری‌ها و نقش و نگارهای در و دیوار حرم دقت زیادی داشت و از من سوال می‌پرسید که معنی این خط و خطوط چیه! و من به عنوان کسی که تمام عمرم در مشهد بودم تا بحال اینقدر روی این موضوع دقیق نشده بودم و حتی اصلا خیلی هاش رو هم ندیده بودم!!

سفر رایگان با کوچ سرفینگ

سفر رایگان با کوچ سرفینگ

توضیح : دوست داشت یه عکس این شکلی داشته باشه!

میهمانی داشتم از انگلیس که وقتی می خواستیم از تاکسی پیاده بشیم و اومد از سمت چپ پیاده بشه خیلی تعجب کرد که چرا هر ماشینی که تو ایران سوار شده، در سمت چپ باز نمی شده! در جواب بهش گفتم اگه از اینطرف پیاده بشی 10% احتمال زنده بودنت هست!! و تو فکر خودم بیشتر از پیش به ابعاد فجیع و افتضاح وضعیت رانندگی و خیابون‌های نا‌امن شهرمون پی بردم.

سفر رایگان با کوچ سرفینگ

توضیح : میهمانانی از آلمان در آرامگاه فردوسی

سفر رایگان با کوچ سرفینگ

میهمانی داشتم از جمهوری چک که میگفت تو این چند روزی که تو ایران بوده متوجه شده ما ایرانی ها چیزی به اسم ورود ممنوع ، محدودیت ، ممنوعیت و ... و از این سوسول بازی ها واسمون معنایی نداره و برای انجام هر کاری یا راهی خواهیم یافت یا راهی خواهیم ساخت!! می‌گفت: "بالاخره میانبر هر چیزی رو پیدا می‌کنید شماها !"

میهمانی داشتم از فرانسه که وقتی می رفتم سر کار پرسید: "داری میری مهمونی ؟"

جواب دادم : "نه ، چرا ؟"

گفت: "آخه خیلی لباسهای شیکی پوشیدی و شبیه کسایی شدی که دارن میرن پارتی!"

و فهمیدم که ما چقدر به ظاهرمون اهمیت می‌دیم و آراستگی و تمیزی و مرتب بودن چقدر خوبه، حتی وقتی لباس‌های معمولی‌مون تنمونه.

سفر رایگان با کوچ سرفینگ

توضیح: با میهمانی از فرانسه که شده بود مربی مهد کودک خواهرزاده‌هام و حسابی باهم دوست شده بودن.

سفر رایگان با کوچ سرفینگ

توضیح : می‌گفت پدرش شهردار یه شهر کوچیک تو فرانسه‌س! خودتان مقایسه کنید با فرزندان شهردارهای دیگر!

میهمانی داشتم از کره جنوبی که وقتی فهمید من، برادرم ، خواهرم و پدرم هر کدوم یک ماشین داریم، انگشت به دهن موند و گفت: "چرا واقعا ؟"

و جالب تر اینکه همون موقع خواهرم از اینکه ماشینش پرایده و کولرش ضعیفه ناراحت بود و دلش می‌خواست یه ماشین بهتر داشته باشه!

سفر رایگان با کوچ سرفینگ

توضیح : میهمانی از کره جنوبی

سفر رایگان با کوچ سرفینگ

شماره دو : تعریف جدیدی از سفر پیدا خواهید کرد.

وقتی میزبان می‌شید، بصورت ناخواسته خانواده‌تون رو هم وارد این ماجرا می‌کنید (حتی در حد تعریف کردن ماجرا) و به این‌صورت مدل و تعریف جدیدی از سفر رو به خودتون و اطرافیانتون نشون می‌دید .

سفر رایگان با کوچ سرفینگ

توضیح : میهمانانی از لهستان و خانواده سه نفره ما

نشون می‌دید که میشه واسه سفر یک چمدون 40 کیلویی رو پُر نکرد! نشون می‌دید که میشه تو سفر فقط به فکر هتل لوکس و چند ستاره نباشیم. نشون می‌دید که جمله‌ی "ای باباااا حالا یک بار اومدیم سفر بزار خرج و بریز و بپاش کنیم!" هم جمله غلطی هست و هم درست! غلط از اون لحاظ که چون تو سفریم نمیشه بی حساب و کتاب و بدون توجیه خرج بیخودی کنیم و درست از اون لحاظ که بعله اگر بریز و بپاش کنیم فقط همون یک بار رو می‌تونیم بریم سفر!

همچنین به اطرافیانتون یاد می‌دید که می‌شه سخت نگرفت و راحت‌تر سفر کرد. می‌شه تنها سفر کرد و دل و جرات به خرج داد. یک دختر تنها و یا یک پسر تنها، می‌تونه به چند تا کشور سفر کنه و مشکلی هم پیش نیاد. وقتی پای میهمان و کوچ سرفینگ به خونه شما باز بشه، اگر خودتون هم نخواید برید سفر، اطرافیانتون و خونواده‌تون وادارتون می‌کنند که شما هم سفر این مدلی رو شروع کنید.

شماره سه : نمی‌تونید برید سفر؟ سفر رو بیارید خونه‌تون!

شاید به دلایلی (مشکل مالی و شغلی و ...) شرایط سفر کردن رو نداشته باشید. با میزبان شدن سفر رو بیارید خونه تون؛ هر میهمانی که از هر نقطه کره زمین وارد خونه شما بشه، می‌تونه یک سفر، یک کشور، یک رمان زنده، یک داستان گویا و یک تجربه جدید واسه شما به حساب بیاد. میهمان‌ها فرهنگشون، آداب غذا خوردنشون، راه رفتن و نشستن‌شون و خیلی چیزهای دیگه رو با خودشون میارن و شما می‌تونید خودتون رو در کشور اون‌ها تصور کنید.

سفر رایگان با کوچ سرفینگ

توضیح : میهمانانی از استانبول ، باب دل پدر و مادرم

به عنوان مثال، آخرین میهمانی که داشتم، یک زوج از استانبول بودند. پدر و مادر تُرک زبانم که سالیان سال بود از اقوامِ تُرک زبانشون دور افتاده بودن و تُرکی صحبت نکرده بودن، چند روزی با این میهمانان معاشرت کردند و دلی از عزا در آوردند!

شماره چهار : حرفه‌ای و مثل یک بومی شهر رو بگردید!

هیچ سایتی نمی‌تونه مثل افراد بومی و محلی مقصد سفرتون، شما رو برای دیدن مکان‌های منحصر به فرد و جذاب و دیدنی شهرشون راهنمایی کنه. افراد بومی ، بهترین رستوران شهرشون رو بهتر از هر کسی میشناسن؛ بهترین خیابون، بهترین پارک، بهترین منظره شهر، بهترین ساحل و بهترین از هر چیزی رو فقط اون‌ها می‌دونن.

راهنمایی افراد بومی و محلی و میزبانتون در کوچ سرفینگ، اطلاعات گرانبهایی هست که در هیچ سایت اینترنتی پیدا نخواهید کرد!

همچنین توسط میزبانتون از تمام مراسم‌ محلی، ایوِنت‌ها، جشن‌ها و ... باخبر می‌شید و در صورت علاقه‌مند بودن می‌تونید به سراغشون برید و نکته جالبتر اینکه اگر کمی خوش شانس باشید در میهمانی‌های خصوصی و خانوادگی میزبانتون هم شرکت خواهید داشت. به عنوان مثال خیلی جالب می‌شه که مثلا همسایه میزبانتون عروسی داشته باشه و شما هم دعوت بشین و یا حتی میزبانتون به میهمانی عصرانه خانودگی‌شون دعوت شده باشه و از شما بخواد که در صورت تمایل همراهش به این مهمونی برید .

تجربه‌ای که من خودم بارها به مهمون‌هام ارائه دادم . چندین بار سر سفره افطار ماه رمضون، چندین بار پیک‌نیک‌های خانوادگی، یک بار عروسی اقوام و به دفعات میهمانی های خانوادگی و حتی جشن تولد مادرم!

سفر رایگان با کوچ سرفینگ

توضیح : جشن تولد مادرم با حضور میهمانانی از آلمان

و صحنه‌ای که هیچوقت از خاطرم نمیره، اشک شوق همین دو توریست نوجوون آلمانی تو خونه ما بود که به خاطر گرفتن عیدی (اسکناس نو هزار تومنی) تو عید نوروز از دست پدرم توی چشم‌هاشون حلقه زد! بدون شک حضور در این مراسم و میهمانی ها با فرهنگ‌های مختلف برای هرکسی می‌تونه جذاب و خاطره انگیز باشه.

شماره پنج و نکته آخر : کاربر مورد اعتماد سایت بشید ( پروفایل سبز )

پس از چندین تجربه استفاده از کوچ سرفینگ و گرفتن امتیازات مثبت، کشورهایی که در اون‌ها میزبان/میهمان بودید روی نقشه جهان به رنگ نارنجی درمیاد و شما  Verified خواهید شد و یک تیک بزرگ سبز رنگ کنار عکس پروفایلتون میخوره به این منظور که این کاربر اینقدر نظرات و رفرنس‌ها درباره‌ش مثبت بوده که از نظر ما تایید شده است.

سفر رایگان با کوچ سرفینگ

سفر رایگان با کوچ سرفینگ

این تیک سبز رنگ خیلی برای میزبان/میهمان شدنتون موثر خواهد بود. قابل توجه اینکه اگر بعد از یک مدت طولانی (مثلا هفت یا هشت ماه) در کوچ سرفینگ میزبان/میهمان نشید این تیک موقتا برداشت میشه و بعد از اولین تجربه مثبتتون دوباره بهتون تعلق می‌گیره.

امیدوارم این مطلب مفید بوده باشه و بتونه همه سوالات و ابهامات درباره کوچ سرفینگ رو پاسخ بده؛ پروفایل کوچ سرفینگتون همیشه سبز.

سفر رایگان با کوچ سرفینگ

مجید میرزادی