عمارت سیف العلماء، جاذبه‌ی که بر قلب بناب خوش نشست!

4
از 6 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
عمارت سیف العلماء، جاذبه‌ی که بر قلب بناب خوش نشست! +تصاویر
07 مهر 1399 08:00
1

معرفی عمارت سیف العلماء

آذربایجان شرقی سرشار از جاذبه های تاریخی شامل مساجد، خانه ها، کبوترخانه ها و دیگر مکانهای تاریخی است اما در این استان شهری وجود دارد بنام بناب که قصد داریم در بخش ایرانگردی امروز شما را با جاذبه ای منحصر بفرد از این شهر آشنا کنیم. عمارت سیف العلما جاذبه بی همتایی در بناب است که در اصل متعلق به شیخ علی قاضی بوده و تاریخ ساخت این بنا به اوایل دوره قاجاریه برمی گردد. در ادامه با لست‌سکند همراه باشید تا شما را بیشتر با این عمارت زیبا آشنا کنیم.

عمارت سیف العلماء، جاذبه‌ی که بر قلب بناب خوش نشست

معماری عمارت سیف العلماء

عمارت سیف العلماء در دو طبقه و با نمايی آجری رو به جنوب احداث شده است، مصالح بکار رفته در آن چوب، آجر و خشت است. شاید بتوان عنوان کرد که بنای این عمارت با الگوبرداری از مسجد اسماعيل بيگ بناب که مربوط به دوره صفويه بنا شده است. قسمت تحتانی پایه ستون ها بصورت مربع و قسمت تکیه گاه ستونهای چوبی بصورت دایره کار شده که وسط آن حفره ای جهت نشست ستونها قرار گرفته است.

 عمارت سیف العلماء، جاذبه‌ی که بر قلب بناب خوش نشست

ایوانی که در جلوی این عمارت است چهار ستون که با پايه های سنگی درست شده است دارد، اين خانه در دو طبقه ساخته شده است. عمارت سیف العلما در وسط باغ بزرگی قرار دارد كه تماماً در اضلاع چهارگانه آن پنجره های كوچكی جهت تهويه و روشنايی استفاده می گردد.

عمارت سیف العلماء، جاذبه‌ی که بر قلب بناب خوش نشست

درگذشته در این عمارت باغ بزرگی وجود داشته اما امروزه به دلیل وجود خیابان شهید بهشتی ضلع جنوبی باغ را به دو قسمت تقسیم و اضلاع دیگر آن نیز بوسیله وراث به قطعاتی تفکیک و به مرور زمان به واحدهای مسکونی و تجاری معاصر تبدیل شده است. درحال حاضر در قسمت شمالی ساختمان، باغ بزرگی هنوز وجود دارد.

عمارت سیف العلماء، جاذبه‌ی که بر قلب بناب خوش نشست

دیگر خصوصیت عمارت سیف العماء سیستم روشنایی خاص آن است در داخل دیوارها می باشد. به این شکل که در داخـل دیوار جایگاه های ویژه ای برای چراغ نفتی تعبیه شده است که از طـریق دو جدار شیشه ای دو طرف جایگاه، باعث روشـنایی فضای طرفین می شده. از طرفی در سقف جایگاه لوله ای برای تهویه هوای داخل جایگاه تعبیه شده است.

عمارت سیف العلماء، جاذبه‌ی که بر قلب بناب خوش نشست

امیدواریم پس از پایان یافتن بحران کرونا، بتوانید از این جاذبه زیبا بازدید کنید و تجربیاتتان را نیز با ما و سایرین به اشتراک بگذارید.