8 مراسم و عقاید عجیبی که تنها در ژاپن وجود دارد!

4.2
از 26 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
از آزار نوزادان تا هاراکیری؛ عجیب‌ترین مراسم‌ ژاپنی
06 بهمن 1399 07:00
2

ژاپن از آن دست کشورهایی است که به دلیل فرهنگ منحصر به فردش، بسیاری را مجذوب خود کرده است و بسیاری هم علاقه دارند که دست کم یکبار به این کشور سفر کنند تا حضوری و ملوس‌تر افسانه‌هایی که از دل این کشور بیرون آماده است را مشاهده کنند. همچنین  از آنجایی که ژاپن در نظرسنجی سال 2020 پس از کانادا به عنوان محبوب ترین کشور و مقصد مهاجرتی جهان شناخته شد، تصمیم گرفتیم کمی بیشتر پیرامون این کشور صحبت کنیم و به طور دقیق‌تر در این مطلب نگاهی به عجیب ترین و جالب ترین آداب و رسومی که تنها در ژاپن وجود دارد بیندازیم.

فستیوال ناکیزومو؛ گریه کن بچه !

ناکی سومو یا ناکیزومو نام فستیوالی مذهبی – فرهنگی  در ژاپن است که هر ساله در اواخر آوریل برگزار می‌شود. ناکی زومو روزی است که نوزادان باید اشک بریزند و بزرگسالان بخندند. چرا که در این فستیوال کشتی گیرانی که لباس سومو بر تن دارند همانند یک مسابقه دو نوزاد را بغل می‌کنند و داور مسابقه با گذاشتن ماسکی ترسناک (معمولا ماسک اونی) به صورت کودکان زل می‌زند! نوزادی که بتواند با صدای بلند تر و مدت زمان بیشتری گریه کند برنده مسابقه می‌شود. فستیوال ناکیزومو قدمت 400 ساله داشته و گفته می‌شود برگزاری این مراسم سبب حفظ سلامتی کودکان در زندگی می‌شود.

ناکیزومو فستیوال ناکیزومو

 

فستیوال ستسوبون؛ دیو چو بیرون رود فرشته درآید

ستسوبون (Setsubun) یکی دیگر فستوال‌های جالب ژاپنی است که در سوم ژانویه یا عبارتی یک روز مانده به شروع فصل بهار برگزار می‌شود، روزی که ژاپنی‌ها باور دارند شیاطین وارد زمین می‌شوند و آن‌ها خود را برای این اتفاق آماده می‌کنند. در فستیوال ستسوبون، بزرگسالان با ماسک و آرایش خاصی خود را شبیه به اهریمنی مشهور به نام اونی (oni) می‌کنند و در عین حال که سویا‌های بو داده شده را به بیرون از پنجره پرتاب می‌کنند با مکثی کوتاه این عبارت را تکرار می‌کنند "Oni wa soto!  Fuku wa uchi" که معنای دیو خارج شو! خوشبختی وارد شو است. البته در این فستیوال کارهای مختلفی انجام می‌شود که یکی دیگر از آن‎ ترساندن کوکان است. زیرا افرادی که خود را شبیه به اونی کرده‌اند در مقابل کودکان ظاهر می‌شوند و آن‌ها را می‌ترسانند.

فستیوال

 

شیرینی موچی؛ لطفا مراقب باشید

موچی نام مشهورترین شیرینی محلی در ژاپن است که پیشنهاد می‌دهیم طرز تهیه آن را حتما در ویدئو زیر ببینید تا متوجه شوید چطور یک شیرینی کوچک موجب مرگ و میر یا حتی چلاق شدن آدم‌ها می‌شود! موچی‌ یک نوع شیرینی چسبناک است که معمولا با غلاتی چون برنج ژاپنی تهیه می‌شود. موچی در طول سال توسط قنادی‌‌ها پخته و فروخته می‌شود اما اوج مصرف آن در سال نو ژاپنی شکل می‌گیرد.

اما دو عامل سبب شده تا این شیرینی در فهرست ما جای داشته باشد یک عبارت است از طرز تهیه دشوار آن که با کوچک ترین غفلتی دستان شیرینی‌پز قلم می‌شود و دیگری خاصیت چسبناک موچی است که بی‌احتیاطی در خوردن آن موجب خفگی می‌شود. به طور دقیق تر این شیرینی در ژاپن حکم چهارشنبه سوری در ایران را دارد، با این تفاوت که افراد مسن در صدر جانباختگان قرار می‌گیرند و سال جدید را برای خانودهایشان تلخ می‌کنند. 

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.