رد پای مسلمانان در مورسیا

می‌روم وز سر حسرت به قفا می‌نگرم

خبر از پای ندارم که زمین می‌سپرم

سعدی

دوستان گرانمایه لست سکندی  خرسندم که بار دیگر توانستم ارمغانی کوچک از دیاری کهن با جاذبه هایی بی نظیر که برخی از آن ها  کمتر شناخته شده  برایتان بیاورم.  من این سفر و تجربیات آن را مدیون  باجناق عزیزم آقای محمد گلستاندپرست و همسر مهربانشان خانم زرین ریحانی ماسوله  هستم . چون در سفر امسال که به کشور آلمان داشتم . فرصتی پیش آمد تا بنا به دعوت میزبانانم سفر کوتاهی به جنوب کشور اسپانیا داشته باشم. در این سفر توانستم برای مدت یک هفته از چند شهر توریستی واقع در سواحل مدیترانه جنوب کشور اسپانیا بازدید نمایم.

لازم است قبل از هرچیز از مهمان نوازی  میزبان و تلاشی که پیرامون ارتباط من با ساکنین منطقه به عمل آورده و به عنوان مترجم و راهنما در طول سفر مرا همراهی نموده اند تشکر و قدردانی نمایم و بگویم :

در سرزمین خاطره ها آنان که خوبند همیشه سبزندو آنان که محبت ها و دوستی ها را بر قلبشان برافراشتند همیشه به یاد می‌مانندبابت همه ی خاطرات خوبمان ممنون

نی مپندار که حرفی به زبان آرم اگر

تا به سینه چو قلم بازشکافند سرم

سعدی

کشور اسپانیا در قسمت جنوب غربی اروپا قرارداشته و بزرگ ترین کشور مستقل در شبه جزیره ایبر می باشد . از جنوب و شرق با دریای مدیترانه و جبل الطارق، از شمال و شمال شرق با کشورفرانسه، آندورا و خلیج بیسکای و از غرب و شمال غرب با پرتغال و اقیانوس اطلس هم مرز بوده ،  لذا متنوع ترین آب و هوا را در سراسر اروپا دارد. وسعت آن حدود 505990 کیلومتر مربع با بیش از 47000000 نفر جمیعت بوده و شامل 17 منطقه خودمختار با تنوع جغرافیایی و فرهنگی فراوان می باشد . اما موسیقی در سراسر کشور اسپانیا یکی از ارکان اصلی در فرهنگ آنان خواهد بود .

اسپانیا کشوری مهاجر پذیر با مردمانی بسیار خون گرم، صمیمی و میهمان نواز بوده، که علیرغم رایج نبودن زبان دوم در این کشور زندگی در این جا زیاد مشکل نیست. شهر زیبای مادرید پایتخت اسپانیا و یکی از زیباترین و چشم نوازترین پایتخت های جهان برای گردشگران تور اروپا بوده، اما شهرهای بزرگ و مشهور دیگری مانند بارسلون, والنسیا, گرانادا, آلیکانته، مالاگا, اوئسکا,سانتیانا دل مار,سالامانکاو، مورسیا و ....  را نباید فراموش نمود . در این مجموعه تلاش می کنم نسبت به معرفی نقاط جذاب و گردشگری شهرهائی که خودم به آنجا سفر نموده و در آن اقامتی کوتاه داشته ام، اقدام کنم.

مسیر سفر :

من سفرم را از شهر اِسن کشور آلمان آغاز نمودم. در روز چهارشنبه  نوزدهم آبان ماه  1400 خورشیدی با اتومبیل به سوی فرودگاه دوسلدورف عزیمت کرده و بدلیل آن که سفر در محدوده کشورهای عضو شینگن انجام می شد،  لذا بدون تشریفات زائد فقط با کنترل موارد امنیتی سوار هواپیما شرکت بال اروپا ( Eurowings)  شده و راس ساعت ۱۵/۱۱  بامداد بسوی فرودگاه الیکانته پرواز را آغاز نمودم. علیرغم آن که فصل تعطیلات اروپا به پایان رسیده و کمی هوا به سوی سردی می رفت اما هواپیما کاملاً پر بود.

عکس ۱.jpg
کارت پرواز شرکت هواپیمایی بال اروپا (  Eurowings )

به قدم رفتم و ناچار به سر بازآیم

گر به دامن نرسد چنگ قضا و قدرم

فرودگاه الیکانته :

با رسیدن هواپیما بر فراز آسمان شهر الیکانته و کاهش تدریجی ارتفاع، مسافران زیبائی های شهر را از بالا به همدیگر نشان می دادند. در ساعت 14.15  ظهر، هواپیما به آرامی در فرودگاه الیکانته به زمین نشست. فرودگاه نسبتاً کوچک و بسیار پرتردد بود. کنترل مدارک واکسیناسیون کوید 19  تنها کنترلی بود که صورت گرفت. در لحظه خروج از فرودگاه میزبانان جلوی درب خروج  درانتظارمن ایستاده بودند. اولین چیزی که در لحظه ورود توجه مرا جلب کرد قیمت نوشیدنی ها نسبتبه سایر کشورهای اروپائی بود. البته در ادامه سفر متوجه شدم که قیمت خوراکی ها و نوشیدنی ها در این منطقه از سایر نقاط اروپائی ارزانتر است.

عکس ۲.jpg
کارت اینترنتی واکسیناسیون
عکس ۳.png
نقشه  جنوب اسپانیا -  عکس از اینترنت

محل اقامت ما شهرک گلف موسی تراجکتوم (  MOSA TRAJECTUM GOLF ) بود، که با شهر الیکانته حدود 70 کیلومتر فاصله داشت، که این مسیر را با اتومبیل میزبان طی نمودم. درطول مسیر همچنان که محو تماشای زیبائی های طبیعت منطقه بودم، میزبانان برایم از فرهنگ وسنن، مراکز توریستی منطقه و ... سخن می گفتند. ناگفته نماند اگر گردشگران تور اسپانیا قصد داشته باشند به شهرهای دیگر سفر نمایند . می توانند از وسائط نقلیه عمومی مانند تاکسی و اتوبوس استفاده کنند. البته کسانی که دارای ویزا کارت باشند براحتی قادرند از داخل پارکینک فرودگاه و یا خیابان مجاور آن اتومبیل برای مدت اقامت خود در این منطقه با قیمتی بسیار مناسب کرایه نمایند.

شهر آلیکانته (آلیکانت ) در سواحل مدیترانه جنوب کشور اسپانیا و در بخش خود مختار والنسیا واقع شده است. این شهر مرکز استان آلیکانته بوده و دارای قدمتی کهن می باشد. نقشه آن تقریبا به شکل مثلث محصور شده است. آب و هوای آلیکانته در تمام طول سال معتدل است. با توجه به اهمیتی که ورزش در کشور اسپانیا داشته، در محدوده شهر آلیکانته  زمین های گلف زیادی وجود دارد. نقاط دیدنی این شهر عبارتند از :

پارک طبیعی دریایی :

این پارک در جزیره تابارکا  (Tabarca) واقع گردیده ، که به عنوان نخستین پارک طبیعی دریایی از آن یاد می کنند.

تفرجگاه کنار جاده ای :

در شهر آلیکانته یک تفرجگاه کنار جاده ای برای پیاده روی احداث گردیده ، که کف آن با سنگ مرمر  با ترکیب رنگ های قرمز، خامه ای و سیاه فرش شده و نماد امواج مدیترانه(  tessellated ) می باشد.

موزه هنرهای زیبای گرابین ( Gravina Museum of Fine Arts )

موزه ای مشهور به موزه  (  MUBAG ) در بخش قدیمی شهر آلیکانته وجود دارد، که در آن آثار هنری عالی برخی از هنرمندان اسپانیا به نمایش گزارده شده است. در این مکان فیلم هائی به صورت فیلم های سیاه و سفید از دوران تاریخی هنری آلیکانته نیز پخش می گردد.

موزه باستان شناسی ( Archaeological Museum of Alicante )

در سال 1932 میلادی درمنطقه دکتر گومزاولا (Plaza del Doctor GómezUlla  ) شهر آلیکانته موزه ای به سبک طراحی آوانگارد احداث گردیده، که به  موزه ( MARQ )  شهرت دارد. در این موزه فیلم های آموزشی پیرامون تاریخ آلیکانته از دوران عصر حجر، دوره ای ایبری ، رومی و زمان قرون وسطی نمایش داده می شود.

موزه هنر مدرن ( Asegurada Museum of Modern Art )

موزه هنر مدرن مشهور به موزه (  MACA ) که در آن بیشتر  آثار دو هنرمند شهر آلیکانته به نام های "  Eusebio Sempere "و " Juana Francés  " و همچنین آثار برخی ازهنرمندان مشهور جهان از قرن دوم میلادی مانند پابلو پیکاسو، جرجس، براک، جولیو گونزالس، خوان گریس، جوآن میرو و …  به نمایش گذاشته شده است.

سایر بناهای تاریخی

مهم ترین و زیباترین ساختمان های شهر الیکانته که می تواند برای گردشگران جذاب باشد عبارتند از : تئاتر اصلی (Teatro Principal) ، که ساختمان آن نئو کلاسیک و متعلق به قرن نوزدهم بوده، سالن شهر، کلیسای جامع و صومعه قدیمی می باشند.

قلعه سانتا باربارا ( Santa Barbara ) :

این قلعه یکی از بزرگترین قلعه های قرون وسطایی  و متعلق به قرن نهم بوده، که توسط مسلمانان در ارتفاع 166 متری بالای کوه بناکانتیل (  Benacantil ) احداث گردیده است. گردشگران به سه طریق می توانند به این قلعه بروند. اول عبور پیاده از مسیر های باریک و پر پیچ و خم، دوم  استفاده از آسانسور تعبیه شده در پایین کوه، سوم استفاده از خودرو.

قلعه سان فرناندو :

قلعه ای است بسیار زیبا مربوط به قرن نوزدهم، که در تپه توسال (  Tossal ) واقع در بخش شمالی مرکز آلیکانته  احداث شده است.

سواحل دیدنی شهر :

درمجاورت شهر الیکانته سواحلی بسیار زیبا ودیدنی وجود دارد، که همواره مورد توجه گردشگران می باشد. مانند ساحل زیبای ماسه ای پوستیگِت (  Postiguet )، سن بیچ (San Beach  ) ، سن خوآن و آلبوفِرِ.

جشنواره ها :

اگر بخت با شما یاری کند و سفرتان همزمان با برپائی جشن های ملی کشور اسپانیا گردد. بهتر است در اینگونه جشن ها حضور پیدا کنید. مهمترین جشن های سالیانه عبارتست از:

جشنواره ( Las Hogueras de San Juan ) : این جشن برای شادی مردم به مدت یک هفته در سواحل شهر برپا می گردد و همواره با آتش بازی همراه می باشد.

جشن پیمان برادری (  Santa Faz ) : در این جشن عده زیادی از مردم با در دست داشتن عکس هائی از عیسی مسیح وبا خواندن آوازی مذهبی به سمت روستایی در نزدیکی شهر پیاده روی می کنند.

روز پیاده روی ( Epiphany ) : کودکان  شهر الیکانته در چنین روزی به یاد دوران کودکی مسیح به همراه خانواده خود به یاد سه مرد عاقل در شهر پیاده روی می کنند.

روز بازپس گیری(Moros y Cristianos ) : این جشن یادآور دوران باز پس گیری شهر های کوچک اطراف الیکانته از دست مسلمانان بوده، که در همان شهر های کوچک برگزار می شود. در این مراسم بومی ها با پوشیدن لباس های رنگارنگ سنتی، خود را مانند مسیحیان و جنگجویان قرون وسطایی در آورده و با سوارشدن روی شتر و فیل  از خیابان ها عبور می کنند. اجرای نمایش های جنگی دوران کهن در خیابان  همراه با شلیک توپ  بسیار زیبا و دیدنی است.

گر به دوری سفر از تو جدا خواهم ماند

شرم بادم که همان سعدی کوته نظرم

شهرک گلف موسی تراجکتوم

شهرک گلف موسی تراجکتوم (  MOSA TRAJECTUM GOLF )، که در زبان اسپانیائی این شهر " موسی ترایکتم " تلفظ می گردد. در 17 کیلومتری شهر مورسیا  در دامنه کوه قرار گرفته است. این شهرک در سال 1993 میلادی احداث گردیده، که با توجه به امکاناتی که درآن تدارک دیده شده،  این پتانسیل را دارد که  به یکی از بهترین زمین های گلف منطقه مورسیا و حتی اسپانیا تبدیل شود. در این شهرک چندین مجموعه مسکونی مجزی از هم به صورت آپارتمانی کوچک و ویلائی احداث گردیده، که هر کدام دارای نام جداگانه ای  می باشند، مانند مجموعه مسکونی الهمراه   و ..  ناگفته نماند که در کشور اسپانیا اسامی بیشماری که ریشه عربی داشته مشاهده می گردد، مانند کلمه الهمراه، که از دوران استیلای اعراب به این کشور بجای مانده است.

بین مجموعه های مسکونی داخل این شهرک پارک های کوچک وبزرگ کاکتوس ها و یا زمین های کوچک و بزرگ گلف احداث شده است. برابر برنامه ریزی دقیقی که انجام گرفته زمین های گلف بیشتری با عرض زیادی در اطراف خانه‌ها و هتل‌ها طراحی و احداث می گردد. زمین های گلف این شهرک به سبک بیابانی بوده، که باعث صرفه جویی در مصرف آب می شود. گلف بازان مبتدی تا حرفه ای می توانند از امکانات گلف تدارک دیده شده در این شهرک استفاده نموده و لذت ببرند . دورتا دور این شهرک توسط دیوارهای سنگی به سبک روم باستان محصور  شده  است . این شهرک محل سکونت من در این سفر بوده است.

زمین های گلف :

زمین های گلف بزرگسالان  از نوع: پارکلند  ( Parkland )  مجهز به چاله های شن،  برکه های آب و بخشی پوشیده از درخت و   ۹ سوراخه  با امکان رانندگی در محدوده آن می باشد.  از دیگر تجهیزات جانبی آن می توان به فروشگاه  تجهیزات گلف،  رستوران،  کافه تریا و مرکز اجاره زمین و تجهیزات بازی گلف اشاره نمود.

روش های ارتباط با این مجموعه

ایمیل: info@thekey.es

وب سایت: mosatrajectum.com

تلفن دفتر:  ۵۴۹  ۹۵۰   ۸۶۸   /  ۰۰۳۴

عکس ۴.jpg
نقشه شهرک گلف موسی تراجکتوم - اقتباس از سایت گلف موسی تراجکتوم ( mosatrajectum.com )
عکس ۵.jpg
نمایی از  زمین های گلف شهرک گلف موسی تراجکتوم - اقتباس از سایت گلف موسی تراجکتوم(  mosatrajectum.com )
عکس ۶.jpg

می‌روم بی‌دل و بی یار و یقین می‌دانم

که من بی‌دل بی یار نه مرد سفرم

مــورسیـا ( Murcia )

این شهر که در جنوب شرقی اسپانیا واقع شده و هفتمین شهر بزرگ کشور بشمار می آید. مورسیا مرکز ( پایتخت ) منطقه ای به همین نام بوده و یکی از مناطق هفده گانه اسپانیا می باشد، که بصورت مستقل و خود مختار اداره می شود. شهری است با شاخصه های خدماتی و دانشگاهی، اما تولیدات محصولات کشاورزی آن مانند سبزیجات و میوه ها، که تامین کننده بخش اعظمی از نیازهای کشورهای اروپائی نیز می باشد را نباید نادیده گرفت. اهالی شهر کارتاگنا (  Cartagena ) ساکنین شهر مورسیا را به خاطر سبزیجات تازه آن " شکم سبز " می نامند، که این عنوان مورد پسند اهالی مورسیا نمی باشد. مورسیا شهری آرام، خلوت، با مردمی بسیار مهمان نواز و مهربان، دارای امنیت بالا، مسیرهای پیاده روی مطلوب، مناطق سرسبز و گردشگری بسیار زیبا است.

عکس ۱۲.jpg
 نمایی از شهر مورسیا - عکس از سایت مورسیا

هرچند که شهر مورسیا از نظر جغرافیائی از توابع کشور اسپانیا می باشد، ولی باید این شهر را یک شهر جهانی بحساب آورد. این شهر در سال 831 میلادی توسط عبدالرحمان دوم در مرکز دامنه رودخانه  سِگورا ( Segura  ) بنا گردیده است. در دیوارهای شهر بقایای زندگی و حکومت موریش مشاهده می گردد، که به شدت در تضاد با کلیساهای متعدد شهر بوده، چون عمدتا کلیسا ها از نوع باروک هستند. به همین علت برخی این شهر را جزئی از شهرستان باروک منطقه لوانته می شناسند. از مراکز دیدنی این شهر تاریخی می توان به موارد زیراشاره نمود :

موزه سالزیلو (  Salzillo )

این موزه به نام محبوب ترین مجسمه ساز بزرگ شهر نامگذاری گردیده است. دراین مجموعه فرهنگی اجسام و مجسمه های  رنگارنگ فراوانی از نماد فرشتگان، شخصیت های کتاب مقدس و باکره، چهره ها و دست های حکاکی شده از چوب به نمایش گزارده شده است .کلیسای جامع شهرنمای بیرونی این کلیسا به سبک باروک ساخته شده، اما نمای داخلی آن دارای سبک معماری گوتیک می باشد.

قلعه موریش (  Moorish )

در محدوده شهر و دربالای کوهستان مونتگودو (  Monteagudo ) قلعه تاریخی موریش قرار گرفته، که با طی چند دقیقه پیاده روی می توانید به آن جا بروید. از این مکان نه تنها منظره زیبای شهرهای مورسیا و هورتاآن را می بینید، بلکه در صورت تمایل می توانید پاها و انگشتان مجسمه مسیح را لمس کنید.

قلعه کاراواکا (Caravaca de la Cruz )

این قلعه یا کاخ کارواکا در شهر کاراواکا (  Caravaca ) واقع شده  و یکی از بزرگترین قلعه های منطقه با یک صلیب در بالای آن است. این صلیب به عنوان صلیب شفا دهنده نزد اهالی منطقه شهرت دارد.

کازینو سلطنتی(  Royal Casino of Murcia)

کازینو رویال مورسیا یکی از زیباترین و بهترین ساختمان های قرن نوزدهم در اسپانیا بوده، که در مرکز تاریخی شهر کوچک مورسیا واقع شده است. به دلیل اهمیت این ساختمان تاریخی و حجم عظیم گردشگرانی که از این مجموعه بازدید می نمایند، تلاش می گردد اطلاعات جامع تری از این مکان درج گردد. در هنگام بازدید چون چند بخش داخلی کازینو بسته بود، لذا برای کسب اطلاعات بیشتر به یکی از کارکنان مستقر در داخل تالار عربی مراجعه کردم . بانوئی بود بسیار مودب و خوش برخورد. وی ضمن تشریح چکیده تاریخچه این بنای تاریخی به زبان انگلیسی، وقتی فهمید که من اطلاعات را برای درج در سفرنامه می خواهم ، کمکم کرد تا همان وقت با موبایلم وارد سایت کازینو سلطنتی شوم تا ضمن آگاهی از مطالب جامع تر هر بخش از این ساختمان، تعدادی از عکس های مربوطه را نیز دانلود نمایم.

وقتی پرسیدم آیا مجاز هستم از عکس های سایت شما در سفرنامه خود استفاده کنم. با کمال خوشروئی پاسخ داد ، البته که می توانید . ما از خانم ماریا اس وارلا (  Maria S Varela ) عکاس و گوهرشناس مقیم فرانسه درخواست کردیم تا از هریک از بخش های این ساختمان تاریخی از زوایای گوناگون عکس هائی تهیه کند تا با انتشار آن در سایت خودمان بتوانیم کمکی به گردشگران و علاقه مندان بکنیم. حالا که برای انتشار در سفرنامه می خواهید بهتر است از عکس های سایت استفاده کنید. چون ممکن است با توجه به ازدهام گردشگر، زمان بازدید، بسته بودن برخی از بخش ها، نوع دوربینی که دارید نتوانید عکس های بسیار زیبا برای خود تهیه کنید. وقتی شب هنگام تنظیم مطالب، عکس های دانلود شده را با عکس های گرفته شده توسط خودم مقایسه کردم، دیدم واقعا اون خانم درست می گفت. البته برای کوتاه شدن سفرنامه فقط از هربخشی یک عکس را منتشر نموده ام.

تاریخچه : برابر مطالب مندرج در سایت کازینو سلطنتی و گفتگوی انجام شده با راهنمای مستقر در تالارعربی، در روز 11 ژوئن سال 1847 میلادی یک موسسه خصوصی انجمن کوچکی را با بیش از 1600 عضو تاسیس می نماید. درآغاز این انجمن برای جلسات خود از ساختمان های مختلف در اطراف شهراستفاده می کرده، اما بدلیل گسترش فعالیت و زیاد شدن اعضاء بین سالهای 1853 و 1902 میلادی انجمن به جای بزرگتر نیاز پیدا می کند. گردانندگان انجمن تعدادی خانه های مجاور را خریداری و به ساختمان خود می افزایند. با ادغام ساختمان های جدید که عمدتاً تاریخی بوده، ترتیبی می دهند تا تمامی ساختمان ها حتی کوچه ها ومعابر عمومی بین آن ها به گونه ای بازسازی و به یک فضای واحد  تبدیل گردد.

در نهایت در سال 1902 میلادی ورودی جدید ساختمان را در خیابان  ( Trapería) احداث می نمایند. ساختمان کازینو دارای سبک های مختلف معماری بوده، که در طول سال ها به آن اضافه شده است. حتی بخشی از این بنا در هنگام استیلای اعراب به عنوان عبادتگاه مسلمان ها مورد استفاده بوده است.  این بنا در سال 1983 میلادی به عنوان یک بنای تاریخی ملی به ثبت می رسد.از سال 2006 میلادی به طور کامل بازسازی آن آغاز و در سال 2009 میلادی کازینویی که امروز می بینید افتتاح می گردد. این ساختمان توسط پادشاه سابق اسپانیا، خوان کارلوس اول، عنوان سلطنتی را دریافت کرده و به کازینوی سلطنتی ملقب می شود. اندک اندک کاربری آن تغییر کرده و در حال حاضر این بنای تاریخی فقط با حفظ نام خود ( کازینو ) میزبان فعالیت های فرهنگی مختلفی مانند کنسرت ها، نمایشگاه ها، رویدادهای مشابه و همچنین جشن های خصوصی انجمن می باشد.

نمـــای بیـــرون و ســالن ورودی( Facade and Entrance Hall )

نمای بیرونی کازینو یکی از تاثیرگذارترین بخش ساختمان بوده، که در سال 1902 میلادی توسط مجسمه سازی به نام " Manuel Castaños "  طراحی وتوسط معماری به نام پدرو سِردان "  Pedro Cerdán " ساخته شده است. سالن ورودی داری دو اطاق فوق العاده غنی و زیبا به سبک نئوباروک بوده، که فقط اعضای کازینو مجاز به ورود می باشند. سال ها بعد برای دکور عمارت معروف پارک فلوریدو از سبک این اتاق ها الهام گرفته شده است.

عکس ۱۳.jpg
نمای درب ورودی کازینو سلطنتی
عکس ۱۴.jpg
تزئینات دیوار سالن ورودی
عکس ۱۵.jpg
 تزئینات سالن ورودی

تالار عــــربــی (  The Arabic Hall )

درب ورودی تالار عربی به سبک نئو باروک (  neo-baroque ) ساخته شده، که پس از عبور ازآن وارد سالنی بسیار چشمگیر به سبک نئو نظری (neo-nazari  ) می رسیم. این سالن از طرح های الحمبرا  Alhambra   در گرانادا الهام گرفته شده است. گنبد آن فلزی با  شیشه های رنگی و زیبا توسط مانوئل کاستانوس (Manuel Castaños ) طراحی گردیده، که موجب درخشش طلایی و انعکاس نورهای رنگارنگ بر روی دیوارها می شود. برای ساخت این سالن بیش از 35000 ورق طلا استفاده شده است.

دور تا دور گنبد یک کتیبه عربی وجود دارد که روی آن نوشته شده است " لا غالب إلا الله  " به معنی پیروز جز خدا نیست، دیوارهای این سالن از سقف تا کف نیز مزین به کلمه " لا غالب إلا الله  "  نیز می باشد. از داخل تالار عربی می توان به مجموعه ای از گالری ها، تمام اتاق های کازینو وارد شد. گالری ها نیز دارای گنبد شیشه ای زیبا و نورانی بوده، اما نسبت به اتاق ها ارتفاع متفاوتی دارند. قدیمی ترین گالری این بنای تاریخی مربوط به سال 1866 میلادی می باشد . گفتنی است : قبل از اینکه این مجموعه همه به یک فضای واحدی تبدیل شوند، در ابتدا عبادتگاه مسلمانان بوده و درب ورودی آن در خیابان و گذرگاهایی مجزی قرار داشته، که با پوشش وباز سازی معابر عمومی ساختمان ها را به هم متصل کرده اند.

عکس ۱۷.jpg
 سر سردرب ورودی تالار عربی

کتــابـخانـه انگلیسی  (English Library)

اولین اتاقی که توسط گردشگران بازدید می شود، کتابخانه انگلیسی بوده، که در سال 1913 میلادی توسط وارینگ (Waring )  و گیلاو (  Gilow ) ساخته شده است. این مکان نشان دهنده روح مسافر قرن نوزدهم بوده، چون فلامینگوهای مهاجر چدنی، پلکان مارپیچ منتهی به قفسه‌های کتاب طبقه فوقانی،  حکاکی کابینت های چوبی کتابخانه  و فضای داخلی سالن که از رنگ گچبری  به شکل چوب ساخته شده بسیار زیبا و در نوع خود بی نظیر می باشد. جنس گچبری ها اصولاً  از چوب نبوده ، بلکه.از ماده به نام  ترامپانتوجو (  trampantojo ) ساخته شده،  که در کشور اسپانیا بسیار رایج می باشد.  یک نورگیر بزرگ برای ورود نور طبیعی به سالن نیز بر زیبائی های آن افزوده است. در این مجموعه حدود 20000 جلد کتاب از قرن های 17، 18 و 19 نگهداری می گردد  و دارای تعداد  25 میز مطالعه نیز برای اعضای کازینو می باشد.

عکس ۱۸.jpg
کتابخانه انگلیسی - عکس اقتباس از سایت کازینو سلطنتی

ســـالن کنگــره  (Congresillo )

سالنی کوچک اما بسیارشیک با دیوارهای ابریشمی طلایی  و سقفی زیبا که در ادوار گذشته محلی برای تشکیل جلسات طبقات مرفه و بالای جامعه بوده است. مهمترین بخش دیدنی این فضا نقاشی های رمانتیک از قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم ازهنرمندانی مانند "  مانوئل آرویو، مانوئل پیکولو و ابدولیو میرالس می باشد " . در اتاق "  La Modelo " یکی از نقاشی های میرالس به چشم می خورد که داستان غم انگیزی را در خود پنهان کرده است. نقل است :  شخصی که به عنوان مدل چهره اش به تصویر کشیده شده، عاشق میرالس گردیده بود، که پس از طرد شدن از سوی او، در عنفوان جوانی درسن  27 سالگی به زندگی خود پایان می دهد.

عکس ۱۹.jpg
 نمای داخل سالن کنگره - اقتباس از سایت کازینو سلطنتی

ســالـن رقــص(  The Ballroom )

از سالن کنگره میتوان وارد سالن رقص شد، سالنی که در لحظه ورود زیبائی آن همگان را مات و متعجب می کند. این بخش  بین سالهای 1870 و 1875 میلادی به سبک نئوباروک الهام گرفته از کشورفرانسه ساخته شده، که باعث می شود مجلل ترین سالن های رقص پاریس را به یاد بیاورید. در این اتاق تعداد پنج چراغ شیشه ای بزرگ برنجی، طلایی و باکارا با بیش از 700 لامپ دیده می شود. این چراغ ها  در سال 1886 میلادی در شهر پاریس توسط خانه فرانسوی ( Chalier and Jean ) ساخته شده و اولین چراغ های برقی در کل مورسیا می باشند.

سقف با نقاشی های زیبای مانوئل آرویو (  Manuel Arroyo )  و ادواردو گیل (Eduardo Gil  ) تزئین شده است که نشان دهنده چهار رشته هنری مانند "  شعر، نقاشی، موسیقی و معماری " می باشد . تزئینات سالن همراه با پرتره هایی از چهره های برجسته مورسیایی مانند : مارکیز فلوریدابلانکا خوزه مونینو (Floridablanca Marquis Jose Moñino  )، نقاشانی مانند :  فرانسیسکو سالزیلو (  Francisco Salzillo ) و نیکلاس ویلاسیس  (  Nicolás Villacís ) و بازیگری به نام جولیان رومآ (Julián Romea  ) بوده، که برای افزودن به زیبایی ازلامپ‌ها و آینه‌های عظیم نیز استفاده شده است. اتاق دارای کف چوبی قابل توجهی است که اصالتاً متعلق به سال 1877 میلادی می باشد.

عکس ۲۰.jpg
نمایی از داخل سالن رقص - اقتباس از سایت کازینو سلطنتی

پیش اتــاق و دربـــار پــمــپــئیان(  Anteroom and Pompeian court )

از رنگ‌های گرم طلایی سالن که گذر کنید مستقیما وارد فضایی هندسی، روشن و سرد می‌شوید، که بدلیل منتهی شدن به دربار پمپئیان، به پیش اتاق دربار پمپئیان مشهور می باشد. نور مستقیماً وارد این محوطه شده، تا نقش یک نورافکن برروی حیاط  که دارای کفی از سنگ مرمر بوده، داشته باشد. نقاشی های گیــل مونتیجــانـــــــو (  Gil Montijano ) و سانچز پیکازو (   Sánchez Picazo )، استودیو دل پینتور ( Estudio del pintor  ) و گستو د فلورس (Cesto de flores )  و همچنین مجسمه نیم تنه زیبای خوزه پلنز (  José Planes ) برنده جایزه مجسمه‌سازی ملی کشور اسپانیا در سال1920 میلادی بر زیبائی های این محیط افزوده است .

زمانی که از جلوی اتاق عبور می نمائید دو مجسمه را می بینیم که به دربار پمپئیا نگاه می کنند، این ها کپی هایی از دانائه (  Danae ) و لا آمازونا (  'La Amazona )  اثر پولیکلتو (  Policleto )  از موزه واتیکان می باشند. این مجموعه در سال 1893 میلادی با 14 ستون یونی  به سبک نئوکلاسیک ساخته شده، که با گنبد آهنی و شیشه ای دیگری نورپردازی شده است. این مکان زمانی دادگاه پمپئیان بوده است. در مرکز دادگاه  پمپئیان سیاره «زهره» اثر خوزه پلنز را می‌بینیم.

اتـــاق خـــانــم هـــا (Ladies room )

در مقابل سالن دربار پمپئیان فضایی زیبا وعجیبی را می بینید، که به اتاق بانوان مشهور می باشد. در این اطاق آینه های طلایی، ابریشم و مبلمانی که مشاهده می کنید جلوه ای از دکوراسیون نئوباروک بوده، اما نقاشی سقف آن مربوط به سال 1922 میلادی است. این نقاشی اثر خوزه مارتین بالدو (José Martín Baldo ) بوده، که نمایانگر شب و الهه یونانی ماه سان است. به عنوان یک واقعیت عجیب، چشمان زن بالداری را می بینید که پیچیده شده در شعله های آتشی که از آسمان فرود می آید  و شما را در تمام اتاق دنبال می کند.

اتــاق بیــــلیـارد (Billiard room)

این اتاق مربوط به سال 1890  میلادی بوده ویادگار دورانی است که این مجموعه به عنوان کازینو مورد استفاده قرار می گرفته ودر واقع فقط برای استفاده اعضای کازینو در نطر گرفته شده است. از کف تا سقف آن با چوب های  تیره به شکل زیبائی پانل‌بندی شده است.  در گذشته بسیاری ازمسابقات مهم قهرمانی بیلیارد را در این اتاق برگزار می کردند.

عکس ۲۳.jpg
نمایی از داخل سالن بیلیارد - اقتباس از سایت کازینو سلطنتی

دادگاه آبــی ( Blue court )

فضائی است بسیار زیبا، که در گذشته یک حیاط خانه بوده و ترکیبی از ساختمان‌های مختلف می باشد . در طول دوران انجمن به جهت وسعت بیشتر آن را در کازینو ادغام نمود.  در سال 2006 میلادی در آخرین بازسازی یک گنبد آهنی و شیشه‌ای به آن اضافه کردند،  تا مکانی گرم تر و مفیدتر برای برگزاری جشن ها و رویدادها بوجود آورند.

عکس ۲۴.jpg
نمایی از فضای باز یا حیاط دادگاه آبی - اقتباس از سایت کازینو سلطنتی

تـالار اسلحه (  Arms Hall )

سالن اسلحه از روز نخست مکانی برای انجام ورزش هایی مانند شمشیربازی یا شطرنج بوده  است . این سالن به خاطر چهار نقاشی که ابدولیو میرالس (  Obdulio Miralles )  در سال 1893 میلادی از خود بجای گذاشته برای گردشگران مهم می باشد . چون نقاشی ها  تمثیلی از چهار فصل و طبقات مختلف اجتماعی در مورسیا می باشد . این تالار و اتاق چای که درانتهای کازینو واقع شده اند ، امروزه بیشتر برای نمایشگاه‌ها و رویدادها مورد استفاده قرارمی‌گیرند .

عکس ۲۵.jpg
برخی از نقاشی های میرالس - اقتباس از سایت کازینو سلطنتی

اتاق چـای (Tea Room )

اتاق چای مکانی است با نقش های برجسته و چراغ های متنوع ، با دکوراسیونی الهام گرفته از چایخانه انگلیسی ، که در طول سال به عنوان کافه و رستوران استفاده می شود . سقف آن  در دهه 70 فروریخته ، اما در سال 1847 میلادی بازسازی شده ، ولی در سال 2006  میلادی کاملاً به شکل اولیه خودش بازسازی گردیده است . این اتاق و تالار اسلحه که درانتهای کازینو واقع شده اند ، امروزه بیشتر برای نمایشگاه‌ها و رویدادها مورد استفاده قرارمی‌گیرند.

عکس ۲۶.jpg
نمای داخلی اتاق چای - اقتباس از سایت کازینو سلطنتی

پای می‌پیچم و چون پای دلم می‌پیچد

بار می‌بندم و از بار فروبسته‌ترم

ساحل لاموتا

ساحل لاموتا (  La Mota ) یکی از سواحل آرام، زیبا و کوچک سان پدرو دل  پیناتار (  San Pedro del Pinatar ) از توابع شهرستان مورسیا  کشور اسپانیا می باشد. طول این ساحل 0.54 کیلومتر است. به دلیل آرامش و هوای گرم آن گردشگران می توانند در تمام ایام سال از آن استفاده نمایند. اما چهار ماه  گرم سال مانند  ماه های" ژوئن، جولای، آگوست و سپتامبر  " بدلیل هوای خوب  بهترین زمان سال جهت رفتن به این ساحل می باشد. ماه های " ژانویه، فوریه، مارس و دسامبر  " از ماه های سرد سال بشمار رفته و پرباران  نیز می باشند، که  زمان مناسبی برای رفتن به این ساحل نیستند. در ابتدای ورودی این ساحل اِلمان زیبائی به شکل قایق نصب گردیده، که کلیه اطلاعات مربوط به این ساحل در دو طرف این تابلو درج شده است.

عکس ۲۷.jpg
نمایش تابلو راهنمای ساحل لاموتا
عکس ۲۸.jpg
 نمایش پشت تابلو راهنمای ساحل لاموتا

گر چه هنگام سفر جاده ها جانکاه اند

روی نقشه همه ی فاصله ها کوتاه اند

شهر نواری لا مانـگا (La Manga )

شهر لامانگا، قطعه زمین باریکی است به طول 24 کیلومتر،  که عرض آن بین 200 متر تا یک و نیم کیلومتر متغیر بوده، که به صورت یک نوار باریک خشکی بین دریای مدیترانه (Mar   Mediterranean ) و بزرگترین دریاچه نمک  اروپا، که دارای وسعتی حدود 170 کیلومتر مربع بوده به نام  دریای مِنور (Mar Menor ) احداث شده است . گفتنی است دریای مِنور در مجموع حدود 73 کیلومتر ساحل زیبای ماسه ای دارد و درجه حرارت آب آن در زمستان حدود 17 درجه سانتی گراد می باشد. در داخل محدوده شهر لامانگا ، توسط کانال های طبیعی آب دو دریا با همدیگر در تماس می باشند.

این شهر بین دو منظقه  کابو دوپالوس (  Cabo de Palos )  وپونتا دل موژون (  Punta del Mojón, ) امتداد دارد. لامانگا از نظر توصیفی به معنای آستین بوده و دارای طرح جغرافیایی جالبی است. پس از دهه 60، زمانی که لامانگا به عنوان یک اقامتگاه توریستی شناخته شد، تحولاتی بزرگ پیرامون گسترش شهر نشینی و ساخت زیرساخت های گردشگری در آن پدید آمد. امروزه این شهر به یکی از نمادهایی تبدیل شده، که ساحل آن را به عنوان بهترین  اقامتگاه توریستی می شناسند.

عکس ۲۹.jpg
نقشه هوائی شهر لامانگا - عکس از اینترنت

لامانگا با آب های زلال و شفاف، ازدهام گردشگران، هنوز هم مکانی است مقدس برای عاشقان سواحل شنی سفید. این شهر یک کانون گردشگری مشهوری برای چندین دهه بوده، که نقاط زیادی برای کشف دراین بهشت باقی مانده است. جالب این که فقط در این منطقه می توانید در دو دریا شنا کنید و یا  غروب خورشید و یا طلوع آن را بر فراز هر یک از این آب ها تماشا کنید. گفتنی است :

الف  :  آب دریای مدیترانه همواره سرد و دارای امواج بزرگ و کوچک بوده، اما سرتاسر ساحل آن توسط علاقه مندان برای شنا مورد استفاده قرار می گیرد. در امتداد ساحل برای رفاه گردشگران مکان هائی برای دوش گرفتن شناگران در نظر گرفته شده است.

عکس ۳۰.jpg
نمایش دوش های کنار ساحل دریای مدیترانه

ب  :  آب دریای  منور  همواره گرم و بدون کوچکترین موجی بوده، که سرتاسر ساحل آن بیشتر با احداث رستوران و بار مکان هائی برای استراحت کردن گردشگران، گرفتن حمام آفتاب  و استفاده از سکوت می باشد. و این منطقه مورد علاقه گردشگران خواهد بود.

عکس ۳۱.jpg
ساحل شنی دریای مِنور در هنگام غروب
عکس ۳۲.jpg
  غروب در ساحل دریای مِنور
عکس ۳۳.jpg
 نمای درب ورودی رستوران

عکس ۳۴.jpg
نمای داخلی رستوران ساحلی

ج  :  بلواردو طرفه عریض و بسیار زیبائی از وسط شهر می گذرد. بلوار دارای پیاده رو های پهن  و مسیر عبور دوچرخه بوده، که برای زیبا سازی شهر مسیر دوچرخه  و همچنین مسیر پیاده روی وسط بلوار را به رنگ آبی پر رنگ  به شکل آب دریا رنگ آمیزی نموده اند.  نقاطی که عرض شهر کم باشد، این بلوار به یک سمت هدایت شده، به گونه ای که یک سمت بلوار آب و یک سمت دیگر آن خشکی یا ساختمان قرار می گیرد. در تمام مسیر بلوار تابلو های راهنمای متحدالشکلی نصب گردیده، که نشان می دهد درکدام منطقه قرار دارید، چه امکانات و تاسیساتی در آن محدوده قرار دارد و در کیلومتر چند این بلوار هستید.

عکس ۳۵.jpg
  نمونه ای از تابلو راهنمای شهر لامانگا نصب شده در کیلومتر14

خار سودای تو آویخته در دامن دل

ننگم آید که به اطراف گلستان گذرم

سعدی

پل خنده  ( PUENTE DE LA RISA )

یکی دیگر از نقاط دیدنی شهر لامانگا پلی به نام  " پل خنده " می باشد. این پل  در سال  1978 میلادی توسط شخصی به نام توماس ماستر (  Tomás Maestre )، که قصد داشت با تقلید از سبک پل های معمولی شهر ونیز، ونیزی کوچک در منطقه مسکونی لامانگا احداث نماید. او با استفاده از سنگ های مقاوم در برابر نمک به شکل انحصاری پلی با طاق های بسیار نوک تیز در کیلومتر 18 شهر لامانگا احداث نمود. طراحی پل به گونه ای است، که وقتی با اتومبیل ازروی آن عبور کنید، هنگام عبور از راس آن با توجه به شیب بسیار تند دو طرف پل، به ناگاه احساس خالی شدن در شکم شما ایجاد می شود. به همین دلیل این پل را پل خنده (  Laughter  Bridge ) نامگذاری نموده اند.

عکس ۳۶.jpg
تابلو مشخصات پل خنده
عکس ۳۷.jpg
نمائی از پل خنده شهر لامالانگا

گر چه در کلبه خلوت بودم نور حضور

هم سفر به که نماندست مجال حضرم

سعدی

شهر کارتاخنا ( Cartagena )

در جنوب شرقی کشور اسپانیا در منطقه مورسیا ، در مجاورت دریای مدیترانه در خلیج عمیقی با ساحلی گرم به نام گوستا کالیدا (  Costa Cálida ) شهری بندری به نام " کارتاخنا " وجود دارد، که بزرگترین پایگاه نیروی دریائی دریای مدیترانه نیز می باشد. وسعت این شهر 1/558 کیلومتر مربع وجمیعتی بالغ بر 210000 نفر دارد. این شهر در سال 227 قبل از میلاد مسیح در ساحل دریای مدیترانه توسط کاتاژنی ها (  Karthagern )  فتح شده، سپس تحت حکومت رومیان قرار گرفته و شکوفا می شود. اهالی کارتاخنا در دوران کهن در قلعه هائی مانند قلعه فورتونا زندگی می کرده اند و این بخش قسمتی از امپراتوری روم بوده است.

مردم از طریق تجارت و فعالیت در معادن نقره امرار معاش می کرده، تا آن که در اوایل قرن بیستم توسعه معدن داری موجب رشد ثروت گردید، در نتیجه  این شهر به ساختمان و خانه های زیبا آراسته شد، که تالار مثلتی و سه گوش شهر یک نمونه اولیه ای بوده، که از اماکن دیدنی امروز می باشد. در حال حاضر این شهر دومین شهر بزرگ منطقه مورسیا، یکی از مهم ترین بنادر تجاری اسپانیا، مقر سکونت یک اسقف بزرگ و محل استقرار پارلمان منطقه مورسیا  است. شهر کارتاخنا مملو از مراکز تاریخی، موزه ها، قلعه ها، تئاترها، کلیسا ها مانند کلیسای جامع کارتاخنا ، خیابان کاله مایور به عنوان مرکز خرید، بقایای دیوار بیزانس و مناظر دیدنی بوده، که مهمترین آن ها عبارتند از :

الف  : موزه ها:  مانند " موزه روم  " که در برگیرنده مجموعه عظیمی از مجسمه های رومی و مصنوعات در سه طبقه بوده و در مجاورت تئاتر رومی قرار دارد. "  موزه نیروی دریایی  " با مجموعه عظیمی از مدل های گوناگون کشتی های بلند ، زیر دریایی پرال (اولین زیر دریایی موجود در جهان که توسط اسحاق پارل اختراع شد ) ،  مدال ها  ولباس های نظامی، " موزه  آرکوآ " با ساختمانی مدرن که مرکز ملی باستان شناسی دریایی بوده و از آن به عنوان یک مرکز تحقیقاتی پژوهشی و موزه استفاده می گردد . در این موزه یک گنج گرانبهای 14.5 تنی از سکه های طلا و نقره به نمایش گزارده شده است. "  موزه جنگ داخلی اسپانیا " واقع در سمت چپ بالای تپه کانسپیون  ( محل پناهگاه سابق شهروندان  ) که یادآور دوران سیاه سال های 1936 الی 1939 میلادی کشور اسپانیا می باشد.

عکس ۳۸.jpg
درب ورودی موزه جنگ
عکس ۳۹.jpg
بخشی از موزه  جنگ در فضای آزاد جلوی درب وروری

ب : قلعه ها : مانند " قلعه فورتونا یا ویلای رومی "  متعلق به قرن اول میلادی با نقاشی های دیواری رنگارنگ به ویژه تصویر قوی زیبا. " قلعه کانسپیون "  واقع در بالای تپه کانسپیون ، که زمانی معبد رومیان بوده ، که پس از استیلای اعراب به دژ عربی تبدیل می گردد . در سال 1245 میلادی توسط پادشاه آلفونس این قلعه از اعراب پس گرفته می شود . در زمان پادشاه چالرز سوم با احداث برج و بارو  و پارکی وسیع به ساحل دریا متصل گردیده است.

عکس ۴۰.jpg
درختان کهنسال جلوی قلعه با ریشه های بسیار عریض و بیرون از خاک  در امتداد خیابان
عکس ۴۱.jpg
نمائی از پارک مجاور قلعه کانسپیون

ج : تئاترها: بویژه " تئاتربزرگ رومی "  که مربوط به قرن اول با گنجایش 6000 نفر تماشاچی می باشد.

د  : سایر جاذبه ها  : اگر سفر گردشگران مصادف با ماه سپتامبر باشد، امیدوارم بتوانند " جشنواره مورها و مسیحیان  " را ببینند . چون در این ایام به مدت دوهفته بیشتر ساکنین با پوشیدن لباس های تاریخی رومی وفانتزی با اجرای نمایش های جنگی در سطح شهر،نه تنها قدرت روم باستان را به مردم یادآوری می کنند، بلکه شادی  را نیز به مردم هدیه میدهند . از دیگر مراسم های جذاب این شهر، که روزانه در دو نوبت اجرا می شود. برافراشتن رسمی پرچم کشور در بامداد و پائین آوردن پرچم در بعد از ظهر  در مرکز شهر بوده، که گردشگران در بعدازظهرها می توانند شاهد اجرای این مراسم زیبا باشند.

عکس ۴۲.jpg
مراسم رسمی پائین آوردن پرچم
عکس ۴۳.jpg
اتمام مراسم پائین آوردن پرچم

بصر روشنم از سرمه خاک در توست

قیمت خاک تو من دانم کاهل بصرم

سان پدرو دل پیناترا

در مجاورت شهر کارتاخنا در منطقه سان پدرو دل پیناترا (San Pedro del Pinatar)  بلوار بسیار زیبائی به چشم می خورد . این مسیر در گذشته  به صورت یک جاده خاکی بوده و آسیاب های  کوئین تین (  Molinos de Quintín ) و لا کالسترا (  Molinos de la Calcetera )  را به هم متصل می نموده ، که امروزه به بلوار بسیار زیبائی برای پیاده روی گردشگران مبدل شده است . طول بلوار 2700 متر و حداکثر عرض آن 50 متر می باشد . در یک طرف بلواردریاچه های نمک منطقه ای به نام لاس چارکا  (   Las Charca ) را می بینیم که در آن حوضچه های لجنی بوجود آمده ، که برای درمان روماتیسم ، آرتروز و ترمیم ​​شکستگی توصیه می شود.

سمت دیگر بلوار دریای صغیر (  Mar Menor ) را مشاهده می کنیم .علاقه مندان می توانند تعداد زیادی از ورزش های آبی را در این دریا انجام دهند . شیب رمپ های دسترسی به ساحل آن بین 5/5 % تا 7 % می باشد. با توجه به تعداد گردشگرانی که به این منطقه می آیند  شماره تلفن  112 به عنوان تلفن اورژانس 24 ساعته در خدمت مردم می باشد .

عکس ۴۴.jpg
 نمای آسیاب آبی کوئین تین در منطقه سان پدرو دل پیناترا
عکس ۴۵.jpg
نمایی از بلوار منطقه سان پدرو دل پیناترا

از قفا سیر نگشتم من بدبخت هنوز

می‌روم وز سر حسرت به قفا می‌نگرم

سعدی

بازگشت عمر سفر کوتاه است.  با گردش شب و روز همانند برق زمان بازگشت فرا رسید. علیرغم آن که هنوز موفق به بازدید تمامی جاذبه های منطقه نشده ام  باید منطقه را به امید سفر مجدد ترک کنم. با کوله باری از تجربه  با اتومبیل رهسپار  فرودگاه شهر الیکانته شدم.  علیرغم پروازهای متعددی که در تابلو مشاهده می شد، ولی فرودگاه خلوت به نظر می رسید. تشریفات خروج بسیار ساده و سریع انجام شد و در نتیجه  در روز چهارشنبه  ۲۶آبان ماه ۱۴۰۰  ساعت 14.40  الیکانته را به مقصد فرودگاه دوسلدورف ترک کردم.