جنوب اسپانیا از تمدن اسلامی تا رویای اروپایی

جنوب اسپانیا از تمدن اسلامی تا رویای اروپایی
14 اسفند 1401 12:00

برای ما ایرانیان برخی اسامی کشورها ومناطق حکم آهنربا را دارد.با شنیدن این اسامی یک همذات پنداری خاصی در درون‌مان شکل می‌گیرد و برای دیدن این سرزمین‌ها به آب وآتش می‌زنیم.شاید یکی از مهمترین این اسامی ، نام کشور اسپانیا است . از جمله دلایل این کشش درونی می‌توان به : شباهتهای ظاهری و چهره ، تیم‌های فوتبال بارسلونا و رئال مادرید با انبوه طرفداران ایرانی ، رقص و آواز کلاسیک فلامنکو ویا حتی فیلم وکارتن زورو اشاره کرد. بنابراین برای هرجهانگرد ایرانی ،اسپانیا یکی از مقاصد اصلی سفر و ماجراجویی است .

موقعیت اسپانیا در غرب اروپا وشبه جزیره ایبری و تنگه جبل‌الطارق

البته قبلا به مادرید وبارسلون وجزایرقناری سفر کرده بودیم وآشنایی با این کشور اروپایی داشتیم و با کاهش محدودیت‌های کرونایی،اسپانیا جزو کشورهایی بود که در مارس 2022 اجازه سفر به اتباع کشورهای مانند ایران را فقط با داشتن برگه واکسناسیون صادر کرد. بنابراین با فرا رسیدن عید 1401 با همسرم تصمیم به سفر به این کشورگرفتیم . ویزا چهار ساله مولتی ما طی دو سال کرونا بدون استفاده مانده بود و حیف بود که طی تعطیلات عید نیز استفاده نشود. در فرصت کوتاه اواخر اسفند شروع به چیدن مقدمات که شامل انتخاب مسیر و شهرها بود ، کردیم و سپس از یک شرکت اجاره خودرو، درخواست اجاره خودرو کردیم .

سبک سفرآزاد و رها با خودرو شخصی وتوضیحاتی در مورد برنامه‌ریزی وزمان‌بندی سفر

سفر با خودرو شخصی به برنامه‌ریزی دقیق ،صبر وحوصله با دقت فراوان نیاز دارد وبالطبع با آزادی عمل کامل جهت بازدید و گشت وگذار در سفر، تجربیات دوچندانی را به همراه دارد. مثلا بجای دیدار از سه یا چهارشهر در طی دوهفته می‌توان چندین شهر را گشت . در این سفر من و همسرم در هشت شهر هتل گرفته بودیم و به غیراز این هشت شهر، چند شهردیگر را نیزگشتیم و جالبتر از همه قلعه‌ای در نزدیکی کوردوبا که لوکیشن بعضی از صحنه‌های سریال تاج وتخت بود،را توانستیم ببینیم .

برای کسی که با ماشین اجاره‌ای قصد سفر دارد، پیشنهاد می‌کنم بعد از امکان سنجی و گرفتن ویزا و برآورد بودجه موردنیاز  ، ابتدا پرواز های رفت وبرگشت را بگیرد بعد سراغ کرایه ماشین رفته و در آخر به رزرو هتل بپردازند. رزرو هشت تا هتل کار اصلا ساده‌ای نبود .پارامترهای رتبه‌بندی وامتیازهتل ومقایسه آنها (ازجمله :داشتن پارکینگ ( بخصوص رایگان) ، حال وهوای کلی هتل و داشتن امکاناتی همچو کتری و صندوق و همچنین صبحانه و صد البته قیمت با احتساب تمام اینها و برای انواع اتاقهای موجود در هتل) . درمجموع تمام اینها آیا نسبت ارزندگی هتل به قیمت آن در مقایسه با بقیه هتل‌های آن شهردر چه رتبه‌ای قرار می گیرد.تجربیات قبلی و امکانات بی‌نظیر سایت بوکینگ راه‌گشا بود و در طی یکروز برای هر هشت شهر این پروسه انجام شد و خوشبختانه طی سفر بتدریج ودر هر شهر متوجه میشدیم که چقدر این دقت وحساسیت به نفعمون تمام شده و درهر هتلی از انتخاب خود راضی‌تر بودیم .

جنوب اسپانیا وشهرهای هدف

شروع حرکت از مادرید و مسیر سفر

اندولسیا درجنوب اسپانیا

جنوب اسپانیا ، استان ومنطقه اندولسیا است به مرکزیت شهر سویل .این منطقه از قرن هشتم الی پانزدهم میلادی در استیلای مسلمانان مراکشی (مورها) بوده و مسیحیان در قرن پانزدهم قادر به بازپس‌گیری آن شده‌اند. آثار این استیلا بصورت قصرها و مساجد بسیاری در شهرهای مختلف خودنمایی می‌کند و امروزه این آثار تاریخی و معماری برای نمایش عموم گذاشته شده‌اند و جاذبه‌های دیدنی وتوریستی این شهرها هستند. به این قصرها آلکازار گفته می‌شودکه همان القصر عربی است.

اسپانیا بعد از بیرون راندن مسلمانان و یکپارچه‌گی توانست به یک قدرت استعماری تبدیل شود و با توسعه ناوگان دریایی خود وبخصوص با کشف قاره امریکا توسط کریستف کلمب و سرازیر شدن ثروت و طلای امریکا ودیگر مستعمرات تا سال‌ها حریف قدرتمندی برای امپراطوری‌های دیگر اروپایی بود. امروزه نیز این کشور با حدود یک سوم  مساحت ایران وبا داشتن نصف جمعیت ایران ، شش برابر ایران تولید ناخالص داخلی دارد و چهاردهمین اقتصاد برتر دنیا شناخته می‌شود. کشف امریکا توسط کریستف کلمب باعث جهانی شدن زبان اسپانیایی بخصوص در کشورهای قاره امریکای مرکزی وجنوبی (به غیراز برزیل که پرتقالی صحبت می‌کنند) شده است.  با حدود 570 میلیون انسان اسپانیایی زبان ، چهارمین زبان پرکاربرد در دنیاست.

شهرها و مسیرها

1-شهر مادرید : ورود از طریق فرودگاه بین‌اللمی باراخاس

"سحرگاه در سالن فرودگاه نشسته‌ام ،نیمه خواب ونیمه بیدار، ولی خوشحالم طبق عادت و روال سر وقت رسیده ‌ام .از صندلی‌های مدل راحتی پیدا می ‌کنم وسعی دارم کمی چرت بزنم. ظاهرا با مدیتیشن بسادگی می‌توان ذهن را خالی کرد ولی بی‌خوابی و خستگی با چاشنی اضطراب سفر ،افکارم را متلاطم می‌کند. چاره‌ای نیست سعی دارم با مدیتیشن رها وآرام باشم . بناگاه بلندگوی فرودگاه شروع به پیج کردن اسامی افراد لحظه آخری می‌کند. وقت پروازشان است ومسافرین با اینکه کارت پرواز گرفته ‌اند هنوزبه کانتر نهایی مراجعه نکرده‌اند. اسامی تکرار می ‌شودوتاکید می‌گردد که این آخرین تکراراست ،باز افکارم سمت وسو پیدا می‌کند ،سعی می‌کنم قضاوت نکنم ولی تکرارآن برای پروازهای مختلف نشان از بی‌تفاوتی این افراد دارد.

انگار این افراد سیستماتیک دوست دارند تاخیر داشته باشند .باز به یاد قوانین و لزوم احترام به آنها می‌افتم . اینان را به قضاوت می‌پردازم و شکی ندارم اینان همان‌هایی هستند که خیابان را یکطرفه می‌آیند و طلبکار هم هستند. صدایی دیگر درذهنم می‌پیچد که بعضی قوانین منطقی نیستند و نمیشه آنها را پذیرفت ، پس بایستی معیاری برای محک زدن قوانین یافت . به یاد اصول دموکراسی می‌افتم . گویند زمانی دموکراسی جاری است که علاوه بر اکثریت که تعیین کننده سرنوشت و حاکمیتند ، اقلیت نیز در اداره امور سهیم بوده و از روند امور راضی‌باشند. یعنی هم اقلیت و هم اکثریت در برابر قانون برابرند وچه لذت‌بخش است عمل به قوانین در چنین جامعه‌ای . تصمیم می‌گیرم در اسپانیا تفکری وتدبری  در این وادی داشته باشم . بلندگو پرواز ما را اعلام می ‌کند ،تاخیر جایز نیست هر چه باشد قضد از سفر یادگیری است و فرصت تفکر در احوال دیگرانی است که به گونه‌ای دگر می‌اندیشند."

بدین ترتیب مسافرت ما از طریق استانبول و خط هوایی پگاسوس با 3 ساعت پرواز به استانبول و4 ساعت تا مادرید آغاز گردید.

2- شهر تولدو  : اولین هتل دراولین شب ،نزدیک مادرید  (مسافت یک ساعته ) ( به عربی طلیطله ) TOLEDO

شهری با عظمت تاریخی و نقش برجسته‌ای در میراث جهانی یونسکو

شهر باستانی تولدو

شهری قرون وسطایی بنا شده بر روی تپه که از ارتفاعات اونور رودخانه منظره‌ای وصف‌ناپذیر داشت. قدم زدن در کوچه‌های باریک وسنگفرش شهر وگذر از بناها ودیوار‌های سنگی قدیمی و صرف یک فنجان قهوه در نم‌نم باران تجربه‌ای بود،به غایت منحصربفرد. کاش میشد هزاران تصویر از این شهر زیبا برایتان می‌گذاشتم . این شهر قبل وبعد از دوره اسلامی قرن‌ها پایتخت بوده است.

تصاویرشهر تولدو

3- شهر اوبدا : دومین شب در هتلی درقلب شهری  آرام Ubeda

اوبدا نیز شهری است باستانی و قرون وسطایی البته نه به عظمت تولدو . هتل‌ها در این شهرها در ساختمان‌های قدیمی مستقر هستند ولی کاملا بازسانی ومدرن شده‌اند. این شهر نیز جز میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. البته در این شهرها ، بخصوص شهرهای کوچکترظهرها همه چی فریز می‌شود و مردم برای استراحت  به منزل می‌روند. در این شهر کمی دیر رسیدیم و هیچ رستوران بازی برای صرف غذا پیدا نمی‌شد ،بنابراین اجبارا به رستوران زنجیره‌ای برگرکینگ رفتیم . یک ضرب‌المثل انگلیسی میگه:" آلمانی‌ها کار می‌کنند که اسپانیایی‌ها استراحت کنند."( جدی نگیرید من درآوردی است ولی به نظر واقعیت دارد.)

شهر اوبدا

4 – شهر کوردوبا : دو شب در هتلی مشرف به شهر(قرطبه به عربی ) Cordoba

شهری رومی،موری و مسیحی با گنجینه‌ای از مسجد- کلیسا و آثار تاریخی . از مشهورترین ای بناها می ‌توان به پل رومی ، مسجد -کلیسای کوردوبا با ستونهای رنگی ، کاخ آلکازار و کوچه‌های قدیمی با بناهای چشم‌نواز با انبوهی از گلدانهای رنگی آویزان بر  دیوارها نام برد. هتل ما در تپه‌های مشرف بر شهر در منطقه‌ای با ویلاهای فراوان قرار داشت  که نشانگر متمول بودن این شهر نیز می‌باشد.

کوردوبا ، تبلور تقابل اسلام ومسیحیت در طول تاریخ

5 – قلعه آلمودووار دل ریو: لوکیشن سریال تاج وتخت Castle of Almodóvar del Río

درمسیر کوردوبا به سویل درنقشه‌ قلعه‌ای خودنمایی می‌کند .بله قلعه آلمودوواربا شکوهتر وعظیمتر از آنچه که تصور کرده بودم . خوشبختانه روز یکشنبه به این قلعه رسیدیم و جشن گرفته بودند . از پایین تپه که پارکینگ قرار داشت تعدادی چادر برپا بود و انواعی از نوشیدنی و غذای محلی وصنایع دستی بفروش می‌رفت . از پایین تا در ورودی قلعه هم امکان پیاده‌روی بود وهم میشد سوار مینی‌بوس شد که همسرم ترجیح داد با مینی‌بوس برویم . در ورودی قلعه چند تصویر از سریال تاج وتخت نصب شده بود که از این قلعه به عنوان لوکیشن سریال تاج و تخت استقاده کرده بودند.

تابلوهای سریال تاج وتخت درلوکیشن این قلعه (فصل 7 اپیزود3 )

بالکن منحصرد بفرد قلعه همان فصل 7 اپزود 3

خارج و داخل قلعه با بازیگران ومطربان با لباسهای قرون وسطایی

این شمشیر شاه آرتور هم که در هرقلعه‌ای داخلی سنگی گیرکرده است.

6 – شهر سویل : مرکز استان آندولسیا ( به عربی :اشبیلیه  ) SEVILIA

مرکز استان و بزرگترین ومهمترین و حتی مشهورترین شهر منطقه . حداقل بخاطر تیم فوتبال سویل هم که شده ، نامش به گوش آشناست. با امجموعه متنوعی از آثار و اماکن تاریخی ودیدنی از جمله میدان اسپانول         Plaza de España

میدان وقصر اسپانول :این قصرمشهورترین جاذبه این شهر و از جاهای دیدنی اسپانیا می‌باشد که بصورت نیم دایره ساخته شده و با بالکن‌های سبک رنسانس و پلهای منقوش بر روی کانال آب و سرسراهای مجلل بسیار دیدنی است. این محل لوکیشن بسیار خاصی برای عکاسی است .

قصر اسپانول Plaza de España

میدان گاوبازی در نزدیکی میدان اسپانول که داخل مجموعه یک موزه مخصوص لباس‌ها وتاریخجه و وسایل گاوبازی نیز بود . متاسفانه امروزه نیز این توحش انجام می‌شودو محل اعتراض گروههای حامی حیوانات می‌باشد. تاسف که عده‌ای کشتار وحشیانه چند حیوان بیزبان و بیگناه لذت برده و خوی درندگی خود را تسکین می‌دهند.

میدان گاوبازی شهرسویل

برج Torre del rio مشرف بر رودخانه

casa de Pilatos خانه‎‌ ای اشرافی وقدیمی با باغچه‌ها و سرسراها

و صد البته سازه چوبی متروپل پاراسول که به سازه  SETAS  که در اسپانیایی به معنای قارچ می‌باشد،نیز شناخته می‌شود.سازه‌ای چوبی به ارتفاع 26 متری که برروی دو ستون سیمانی ساخته شده است و داخل ستونها آسانسور کار گذاشته‌اند .بنابریان با آسانسور امکان بازدید ازبالای سازه را دارید که البته  چشم انداز محشری به کل شهر و آثار باستانی آن دارد.اگراشتباه نکنم ده یورو ورودی مجموعه بود.

سازه متروپل پاراسول (تصویر اینترنتی)

قصر آلکازار (القصر) سویل و کلیسای جامع آن نیز که بزرگترین کلیسای گوتیک می باشد قابل توجه بودند. البته میدان اصلی شهر که عصرها با انبوهی از بارها ورستورنها میزبان انبوه میهمانان و توریست‌ها بودند.

عکس‌های دیگری از شهر سویل

7 – آمفی تئاتر وخرابه های شهر رومی Roman amphitheatre of Italica

منطقه اندولسیا زمانی حیاط خلوت رومی‌ها بوده وقرن‌ها در شبه جزیره ایبری که شامل اسپانیا وپرتقال می‌باشد ،حکمرانی کرده اند . بعضی از این آثار تاریخی بجا مانده اند و بعضی تغییر یافته و در هنگام سلطه مسلمانان و مسیحیان کاتولیک این بناها  تکمیل گردیده‌اند ،مانند قلعه آلمادووار ویا پل سویل . در نزدیکی سویل خرابه‌های از یک شهر رومی یافت شده است که با داشتن ماشین حیف‌مان آمد از این آثار هم دیدن نکنیم و در عجبم از  معماری ومهندسی دو هزار سال پیش .

شهر باستانی رومی

تصویر اینترنتی

8- شهر جرز دِل لا فرونترا Jerez de la frontera

شهربعدی کادیز انتخاب شده بود ولی چون هتل‌های کادیز چنگی بدل نمی‌زد و تا حدی شهری تجاری و بندری بود ، در شهر جرز هتل گرفتیم . شهری آرام  با یک کلیسای مرکزی و قصر . البته با هتل‌هایی متعدد و مقرون به صرفه .

شهر جرز دِل لا فرونترا

9 – بندر کادیز: ( به عربی قادص ) Cadiz

این بندر سه هزارساله در شبه‌جزیره‌ای کوچک واقع شده است که توسط دو پل معلق بزرگ  به خاک اصلی متصل شده است . با توجه به قدمت آن و وجود دیوارهای قدیمی دورشهر که هنگام گردش از دروازه‌های قدیمی آن عبورمی‌کردیم ، تعدد مراکز دیدنی شهر دور از ذهن نبود. بندر قدیمی که امروزه برای ورود و خروج کشتیهای اقیانوس‌پیمای غول‌پیکر استقاده می‌شود.به‌همراه قلعه‌ای کوچک دروسط دریا که با یک پل سنگی سیصدمتری به شهر متصل است. کلیسای مرکزی کادیز با کوچه‌های باریک در اطراف آن که امروزه مملو از فروشگاه می‌باشند.

بندر کادیز

10 – شهرآکروس دلا فرونترا: Arcos de la frontera

جنوب اسپانیا پراست از شهرها و روستاهایی که خانه‌هایشان به رنگ سفید مزین شده‌اند . دراین بین بعضی از شهرها ویژگی دیگری نیز دارند که آنها را متمایز می‌کند. از جمله شهر آکروس‌د‌لا فرونترا که بر بالای تپه‌ای سنگی بنا شده است. در مرتفع‌ترین نقطه کلیسای جامع قراردارد. کوچه‌های اطراف کلیسا به‌اندازه‌ای باریک بودند که مجبورمی‌شدم آینه‌های بغل ماشین را بخوابونم تا به دیوارهای سنگی ساییده نشوند.گردش کادیز و این شهر یکروز صبح تا شب طول کشید .

شهرآکروس دلا فرونترا

11 – جبل الطارق ( از راه دور ) :Gibraltar

مطمئنا نام جنوب اسپانیا با جبل‌الطارق گره خورده است. تنگه‌ای به باریکی چهارده کیلومتر که افریقا را از اروپا جدا ساخته است. این تنگه محل عبور مسلمانان برای فتح اندلس در سیزده قرن پیش بوده و  دریای مدیترانه را به اقیانوس اطلس پیوند می‌دهد. حدود سیصد سال پیش انگلیس بخش شمالی تنگه را مال خود کرده است  و امروزه بنام سرزمین فرادریایی جبل‌الطارق متعلق به بریتانیا شناخته می‌شود. در طول این سیصد ساله این سرزمین محل مناقشه دو کشور اسپانیا وانگلیس بوده است. البته مردم این منطقه در همه‌پرسی بر الحاق به خاک اسپانیا مخالقت کرده‌اند.

در هنگام برنامه‌ریزی سفر سعی داشتیم حداقل یکروز وحتی یک صبح تا شب را به این منطقه اختصاص بدیم ،ولی متاسفانه با وجود اینکه ویزای شینگن برای دارندگان پاسپورت بعضی کشورها برای ورود به این منطقه کفایت می‌کرد ولی برای ایرانیان شامل نمی‌شد. بنابراین فقط تا مرز آنجا پیش رفتیم و به گرفتن چند عکس بسنده کردیم.(انشاالله دفعه بعد). همچنانکه در عکس‌ها پیدا است این منطقه ، شمال تنگه را شامل می‌شود وفقط به کشور اسپانیا دسترسی زمینی دارد .بخش اعظم این سرزمین با 32 هزار نفرجمعیت شامل تپه‌ای صخره‌ای است که چشم‌انداز افریقا و تنگه جبل‌الطارق را دارد.

دید سرزمین و صخره جبل‌الطارق از اسپانیا (عکس از اینترنت)

دید سرزمین و صخره جبل‌الطارق از اسپانیا

12 – شهر ساحلی ماربلا :Marbella

نوارساحلی جنوب اسپانیا بخصوص از ماربلا تا مالاگا شامل بنادر تفریحی ،تفرجگاه‌ها ، سواحل و هتل‌های درجه یک می‌باشد که بیشترین مسافرین بخصوص در تابستان را جذب خود می‌کند . ماربلا شیکتر ومدرنتر از بقیه بخش‌های جنوب اسپانیا خودنمایی می‌کرد . هتل اقامت ما ،هتل پالادیوم در حد فاصل ماربلا و مالاگا قرار دشت که احتمالا در تابستان هزینه اقامت آن سر به فلک بکشد ولی برای ابتدای بهار با هزینه‌ای بسیار معقول با تمامی امکانات از جمله نمایش‌های گروه‌های سرگرمی قابل استقاده بود. آنچه که انبوه مسافرین بخصوص از مناطق سردسیر قاره سبز به این محل می‌کشد آب وهوای معتدل مدیترانه‌ای این منطقه در تمام فصول می‌باشد . جالب است بدانید از لحاظ هتل و امکانات و یا تفریحات مشابه سواحل وشهرهای ساحلی ترکیه  بخصوص تفریحات آنتالیا در رتبه بالاتری قرار می‌گیرند!!!

بندر تفریحی بنالمدینا در حدفاصل ماربلا ومالاگا Benalmadina

شاید عجیب باشد ولی آپارتمانهای تصاویر بالا برای دوخوابه صد متری حدود چهار هزار یورو قیمت داشتند با چشم اندازی از بندری زیبا با کشتی‌های تفریحی لوکس و دریای مدیترانه .

13 – شهر ساحلی مالاگا : Malaga

شهر مالاگا فقط یک شهر ساحلی نیست بلکه با داشتن سه هزار سال قدمت و داشتن آثاری از تمدنهای فینقیه،رومی ، اسلامی ومسیحی یک موزه فضای باز محسوب می‌شود . قلعه گیبرال‌فارو مشرف به شهر وهمچنین کلیسای مالاگا ومیدان گاوبازی وطبق معمول کوچه‌های باریک سنگفرش با کافه‎‌ها و مغازه‎‌های فراوان . این شهر زادگاه نقاش مشهور " پابلو پیکاسو"می‌باشد.

شهر مالاگا

نماد ارزان قیمت شهر مالاگا  (تصویر اینترنتی)

نمادی ساده در عین حال گیرا و منحصربفرد.(میلیون ها دلار برای ساختن برج مخابراتی در شهری که کوه‌های چهارهزارمتری دارد هزینه نکرده‌اند.)

14 – ده سنگی ستنیل :Setenile

درحدود صد کیلومتری مالاگا دهی است بنام ستنیل . در این ده برخی خانه‌ها در زیر صخره‌ها ساخته‌شده‌اند. یعنی سقف و دیوار پشتی خانه صخره است وحتی در یکی از این خانه‌ها چشمه جاری بود. ( روزا خوبه آب چشمه سالم ومجانی در اختیارته ولی شب‌ها صدای آب چشمه در داخل اتاق شاید چندان جالب نباشد.)

روستای ستنیل

15 – شهر و پل مشهور روندا :Ronda

درنزدیکی شهرصخره‌ای ستنیل ، شهر دیگری بنام روندا قرار داشت که این شهر به پل زیبایش مشهور است. پنجره‌ای که در بالای  پل مشاهده می‌فرمایید اتاقی است که اغلب به‌عنوان زندان استفاده می‌شده است. (سلولی با چشم‌انداز ابدی)

پل روندا

16 – شهر گرانادا : ( به عربی غرناطه ) Granada

شهر آخر ، شهر گراناداست . مجموعه کاخ‌ها ،قصرها وباغات سلطنتی مربوط ادوار رومیان ، مسلمانان مور(مراکشی) و مسیحیان در بالای تپه مشرف به شهر قرار دارد. برای دیدن این مجموعه یکروز کامل زمان نیاز است .مجموعه پارکینگ مناسبی داشت برای تهیه بلیط مجموعه به مبلغ 14 یورو بایستی صف می‌ایستادیم .در داخل مجموعه برای دیدار از کاخ  Generalife  بر روی بلیط‌ هایمان ساعت 4 بعد از ظهر درج شده بود که پس از اتمام بخش‌های دیگر و صرف نهار در داخل مجموعه وارد این قصر خلفای اسلامی شدیم. میدان وفواره شیران  نیزدر همین قسمت قرار داشت . دیوارها پراست از سنگ نوشته‌های بزبان عربی ودیدار از این بخش بسیار کنترل شده انجام می‌گرفت تا به دیوارها و نوشته ها آسیبی وارد نشود.  راستی اگر کسی  شناختی از معماری رومی و اسلامی و مسیحی نداشته باشد و یا حروف عربی و لاتین را نشناسد، نمی‌تواند تشخیص دهد کدام قصر را رومیان بی‌خدا وکدام را مسلمانان ویا مسیحیان یکتاپرست ساخته‌اند.

مجموعه کاخ‌ها وقصرهای الحمرا در گرانادا

یکی از موارد جالب در مورد اکثر مردم اسپانیا حتی مناطق توریستی آن نداستن زبان انگلیسی است. حتی در همچو محلی که مملو از توریست از هر کشوری است حتی منوی انگلیسی نداشتند و اینترنت هم وصل نمی‌شد که ما بلجبار از غذاهایی که در میزهای دیگر سرو شده دو غذایی شبیه خوراک مرغ را انتخاب کردیم وسفارش دادیم و البته این فقط مشکل ما نبود و میز بغلی که احتمالا آلمانی بودند از روی منو شانسی سفارش دادند که وقتی سرو شد سوپ بود با تخم‌مرغ داخل آن و آن یکی ساندیجی بود با پنیر وسبزی و با ایما و اشاره به گارسون فهمانند که برود وغذایی مانند میز ما برایشان بیاورد. احتمالا برنامه هر روزه این رستوران بدین منوال می‌باشد.

شب آخر نیز در مادرید هتل رزرو کرده بودم . با رانندگی 5 ساعته از گرانادا به مادرید برگشتیم و در یک هتل کوچک ولی بازسازی شده در قلب مادرید ساکن شدیم . مادرید به شب‌زنده‌داری مشهور است وما نیز شب آخر با کوله‌باری از خاطره و تجربه به مادرید‌گردی پرداختیم .

آمار و ارقام سفر

طول سفر : 14 شب و 15 روز نوروز 1401

کل مسافت طی شده با ماشین :2300 کیلومترکه حدود 1800 کیلومتر بین شهری بوده و500 کیلومتر داخل شهرها

مصرف بنزین در طول سفر140 لیتر

متوسط مصرف لیتر در هرصد کیلومتر ترکیبی شهر وجاده  6 لیتر

تعداد 8 هتل در 8 شهرمختلف درمدت چهارده شب

جدول هزینه‌ها : (به یورو)

260€ بنزین

3700€ جمع کل برای چهارده شب

264€ متوسط هزینه به ازای هرشب اقامت برای دونفر

132€ متوسط هزینه به ازای هرشب اقامت برای هرنفر

در این سفر آنچه در بخش مخارج جلب توجه می‌کند هزینه بالای پارکینگ در کشور اسپانیا می‌باشد. با وجود اینکه در هنگام رزرو هتل سعی داشتیم هتل‌هایی با پارکینگ رایگان را انتخاب کنیم ولی در شهرهای بخصوص بزرگتر همچو مادرید و سویل و گرانادا امکان‌پذیر نبود و اجبارا بایستی هزینه پارکینگ داخل هتل را در لابی ویا دستگاههای تیکت پرداخت می‌کردیم . واین برخلاف هتل‌های اکثر کشورهاست که پارکینگ متعلق به هتل را رایگان در اختیار مسافرین خود قرار می‌دهند.

مطلب پایانی :

مطلبی که در آخر می‌خواهم ذکر کنم درمورد اهداف نوشتن سفرنامه است. به غیراز علاقه به نوشتن و تشریک تجربیات ، ذات حس انتقال تجربیات و دانسته‌ها به دیگران لذت‌بخش است  (معلم‌مان و اساتید هر روز این حس خوب را تجربه می‌کنند). بخصوص زمانی که این تجربیات عینی بوده با عکس وفیلم مزین شده باشند. سفرنامه‌های من برای کسانی که می‌خواهند به سرزمین مورد نظر سفرکنند می‌تواند دید واطلاعات کلی از آنچه در انتظار آنهاست ، قرار دهد وهمچنین برای کسانی که امکان چنین سفری ندارند ، اشتراک تجربه باشد .سعی داشته‌ام از توضیحات اضافی و یا جزئیات حوصله بر خودداری کنم و درعین خلاصه بودن ، طیف کاملی از از تجربیات را به اشتراک بگذارم . امیدوارم سعی وتلاشم مثمرثمر بوده باشد.

دیگر سفرنامه‌های من و همسرم با نام های سفرنامه مالت "موزه ای به وسعت یک کشور" و سفرنامه سریلانکا "گشتی درجزیره اسرارآمیز با ماشین اجاره‌ای " و سفرنامه آلپ "دوهفته زندگی کارت پستالی" (سفرنامه اروپا)

در همین سایت وزین لست سکند دردسترس است. به پایان آمد این دفتر ، ولی خاطرات همچنان باقی آست.