سفرنامه گرجستان (تفلیس)، بهشت واقعی (1)

سفرنامه گرجستان (تفلیس)، بهشت واقعی (1)
03 آذر 1392 13:36

41-Tblisi-Blog cover (01-02-24).jpg

ساعت 6:00 صبح شنبه 12 مرداد ماه92 به همراه خانواده با هواپیمایی فلای جورجیا از فرودگاه امام خمینی تهران به سمت تفلیس پرواز کردیم . پرواز بدون تاخیر بود و مدت آن حدودا یک ساعت و نیم بود . پرواز خوب و آرومی داشتیم و پذیرایی هم خوب بود، گرجستان حدودا نیم ساعت با ما اختلاف ساعت داره یعنی نیم ساعت جلوترن. مردم این کشور غالبا با زبان انگلیسی آشنایی ندارن و همین موضوع عمدتا شما رو دچار مشکل میکنه البته باید بگم که مردم گرجستان بسیار مهربان و مهمان نواز بوده و نهایت سعی خود را میکنن تا به هر نحو ممکن به شما کمک کنند. پایتخت این کشور شهری تاریخی و قدیمی مانند استانبوله که برای حفظ ساختمانها و بناهای قدیمی بسیار تلاش میکنن.

در خصوص آب و هوای این کشور باید بگم معتدل مایل به سرد کوهستانی است و اصلا شرجی نیست.به همین خاطر بهترین زمان سفر فصل تابستان(تیر و مرداد) می باشد.حتی در گرمترین ماههای سال نیز شما احتیاجی به کولر ندارین و بهتره همیشه یه ژاکت همراه داشته باشین چون شبها باد سرد می وزه و هنگامی که در سایه هستین هم ممکنه سردتون بشه.به دلیل تمیزی هوا آفتاب سوزانی داره و استفاده از کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی و کلاه شدیدا توصیه میشه.

واحد پول گرجستان لاریه که در حال حاضر1USD= 1.65Laari به عبارت دیگر 100دلار=165 لاری در ضمن هر 100 تتری میشه 1 لاری که با دلار 3200 تومانی هر لاری حدود 2000 تومن در میاد.ضرایب تبدیل صرافی ها ممکنه درصد بسیار جزیی با هم تفاوت داشته باشه حتی در یک خیابان وصرافی های نزدیک به هم ضرایب متفاوته ولی معمولا نرخ تبدیل در ایستگاه مترو از همه جا کمتره.

تفلیس(که معمولا به آن تیبیلیسی Tibilisi میگن) پایتخت گرجستان بزرگترین ، پرجمعیت ترین و مهمترین شهر این کشوره. در گذشته نام آن تیفلیس Tiflis بوده که بعدها به نام محلی آن در زبان گرجی (تبیلیسی) Tbilisi تغییرکرده.تبلیسی از واژه تپیلی Tpili به معنی گرم گرفته شده و قدمت این شهر به قرن پنجم میلادی برمیگرده (وختانگ گرگاسالی در هنگام شکار با چشمه ای آبگرم مواجه میشه و دستور ساختن شهری رو در اونجا میده که بعدها به شهر چشمه های آبگرم معروف میشه).

تفلیس که در مسیر جاده ابریشم واقع شده همواره یک پل ارتباطی میان شرق و غرب بوده. این شهر در دو طرف ساحل رود کر یا کور(به زبان گرجی متکواری) در درون دره‌ای قرار گرفته. با فاصله حدود۲۵۰ کیلومتر از دریای سیاه و۱۲۰ کیلومتری رشته کوههای بزرگ قفقاز. به دلیل موقعیت جغرافیایی آن همواره زیر سلطه امپراطوری های گوناگونی قرار داشته که این تنوع فرهنگی در معماری و نمدن این شهر بسیار مشهوده .آقامحمدخان در سال 1759 به این شهر حمله کردو آن را به تصرف خود درآورد. در این تهاجم مردم شهر قتل عام شدن و شهر غارت گردیدو بسیاری از روحانیون مسیحی به درون رودخانه کر انداخته شدن. با آغاز قرن نوزده گرجی ها برای رهایی از سلطه حاکمان قاجار خود را تحت سلطه روسها قرار دادن .به طوری که در سال 1801 تفلیس بخشی از امپراطوری روسها شد که پس از آن رشد و توسعه این شهر آغاز شد.

در نیمه نخست قرن نوزده جاده های ارتباطی ساخته شد که این شهر را به ایروان، باکو، باتومی، پوتی و نیز به شهرهای مهم روسیه متصل می‌کرد.تفلیس در دهه پنجاه از همین قرن به یه مرکز مهم اقتصادی و فرهنگی تبدیل شد.شهری که بزرگانی چون ایلیا چاوچاوادزه و الکساندر گریبویدف در آن زندگی می‌کردن.در سال 1918 یکسال پس از انقلاب کمونیستی شوروی،گرجی ها از شرایط نابسامان روسیه استفاده کردن و خود را از زیر یوغ روسها خارج کردن . به این ترتیب تفلیس مرکز جمهوری دموکراتیک گرجستان شد .در سال 1921 گرجستان بار دیگر تحت سلطه روسها رفت و یکی از جمهوری های شوروی شد.

در دوران کمونیستها نیز رشد اقتصادی و فرهنگی تفلیس چشمگیر بود. پس از فروپاشی شوروی و استقلال گرجستان حتی در دوران حکومت شواردنادزه تفلیس به صورت شهری مافیایی و جنایی ظاهر شد وامنیت در آن از بین رفت . در این دوران تمامی صنایع از کار افتادن و فقر و بیکاری فراگیر شد.در سال 2003 مردم تفلیس با تظاهراتی آرام و سراسری، با اتحاد نیروهای امنیتی و نظامی منجر به سقوط حکومت شواردنادزه شدن که به انقلاب رز معروف گردید .اکنون تفلیس شهری امنه که به سرعت به سوی توسعه پیش می ره.

شنبه 12/5/1392 تفلیس /خیابان روستاولی/میدان آزادی/ رستوران ایرانی هزار و یکشب

هتل ما یه هتل 3 ستاره به نام Georgia palace بودکه در واقعا یه هتل آپارتمانی بود که به صورت خانوادگی اداره میشد.یه هتل خیلی متوسط و معمولی با صبحانه ساده (تخم مرغ آبپز،پنیر ،کره ،خیار ،گوجه و چای). البته صاحب هتل بسیار مهربان و مهمان نواز بود و وقتی ما گفتیم که از صبحانه های تکراری خسته شدیم با اندکی تنوع در منو صبحانه به جای تخم مرغ آبپز برامون املت ، نیمرو ، خاگینه و یا پنکیک به همراه آبمیوه درست میکرد. هتل ما در نزدیکی ایستگاه مترو ISANI بود و پیاده با ایستگاه مترو 15 دقیقه فاصله داشت.البته درست روبروی در هتل ایستگاه ماشوتکا بود که با پرداخت 0.4 لاری شما رو به ایستگاه ISANI می برد.

نقشه ایستگاههای مترو تفلیس

نمایی از داخل ایستگاه مترو بعد از دریافت سیم کارت رایگان از تور لیدر با شارژ کردن 5 لاری اون درحدود 15 دقیقه میتونستیم با ایران صحبت کنیم .(البته این نرخ مکالمه از موبایل با تلفن ثابت در ایرانه و موبایل به موبایل گرونتره وکمتر از این زمان میشه)

روز اول برای صرف ناهار به رستوران مک دونالد که جنب ایستگاه مترو خیابان روستاولی قرار داشت رفتیم .(قیمت یه ساندویچ دابل چیز برگر با سیب زمینی و نوشابه کوچک و یه بستنی نفری 10.5 لاری شد).اما در مورد خیابان روستاولی باید بگم که از خیابانهای قدیمی و فوق العاده زیبای شهره و سابقا خیابان" گلوینی" نام داشته و یکی از اصلی ترین و مرکزی ترین خیابانهای تفلیسه که به احترام شاعر گرجی معروف یعنی" شوتا روستاولی " نامگذاری شده .

این خیابان 1.5 کیلومتری از میدان "تاویسوپلبا" ( میدان آزادی) شروع شده و به مترو روستاولی و خیابان " کوستاوا " منتهی میشه. بسیاری از مراکز مهم دولتی و غیر دولتی در این خیابان مستقر هستند که از جمله آنها میتوان به پارلمان گرجستان ، اپرا و باله شهر تفلیس ، دادگاه عالی ، کلیسای کاشوتی ، موزه مردمی گرجستان، آکادمی تئاتر روستاولی و آکادمی علوم گرجستان اشاره کرد .هم چنین مراکز خرید و بونیک های بسیاری در این خیابان وجود دارن که معمولا اجناس مارکدار و خیلی گروون دارن.(این خیابان به نوعی تداعی کننده خیابان ولی عصر تهرانه). به نظر من با توجه قیمت فعلی دلار برای هم وطنان عزیز خرید از اونجا اصلا مقرون به صرفه نیست و بهتره فقط صنایع دستی و نمادهای ملی گرجستان رو که معروف ترینش خنجر (سمبل حمایت و جنگ) و شاخ گاو ( گیلاس سنتی شون) که سمبل عشق و صلح محسوب میشه رو به عنوان یادگاری بخرین و بیشتر به فکر گردش و دیدن جاذبه های تاریخی و باستانی این کشور باشین.

مجسمه ای در خیابون روستاولی جنب ایستگاه مترو

نمایی از رستوران مک دونالد خیابون روستاولی

دوچرخه ای در خیابون روستاولی

گرجستان بهشت واقعی

توضیحات عکس 6 :منظره ای از ساختمانی قدیمی در خیابون روستاولی درست روبروی ایستگاه مترو روستاولی اونطرف خیابون هتل ردیسون بلو قرار داره که میتونه کمک بزرگی برای توریست ها باشه. مسئول گردشگری هتل که مسلط به زبان انگلیسی بود اطلاعات بسیارمفیدی در اختیار ما قرار داد و در آخر نیز دو عدد نقشه شهر تفلیس رو به رایگان به ما داد.یک نقشه به همراه تمامی نقاط دیدنی تفریحی و تاریخی شهر به همراه آدرس و کروکی اونا و دیگری نقشه کامل کشور گرجستان به همراه خطوط و ایستگاههای مترو با کلمات مفید و کلیدی زبان گرجی که برای سفر لازمه.

هتل ردیسون بلو در این خیابان پارک زیبایی نیز موجوده که مجسمه های دفرمه جالبی هم داره.یک کلیسای ارتدوکس هم بود که به داخل اون رفتیم . درون کلیسا مراسم مذهبی (غسل تعمید نوزادی چند روزه)در حال برگزاری بود. دین رسمی مردم گرجستان مسیحی ارتدوکسه و بسیار معتقد و مذهبی هستن. بانوان معمولا در زمان ورود به کلیسا شالی بر سر می اندازن. در بعضی از کلیساها هم ورود بانوان با شلوار به داخل کلیسا ممنوعه و خانوم ها حتما باید دامن به تن داشته باشن و یا بر روی شلوار خود پارچه ای را که بیرون کلیسا به صورت رایگان در اختیار بازدید کنندگان قرار میدن را به صورت دامن به دور کمر خود ببندن.

نمایی از بیرون کلیسا

گرجستان بهشت واقعی

نمایی از داخل کلیسا(سقف و دیوارها) سپس به میدان آزادی(liberty Square)رفتیم.این میدان که با نام یروان نیز شناخته میشه سابقا میدان پاسکوویچ یریوانسکی نام داشته که بعدها میدان لنین و سپس میدان آزادی نام گرفته. پاسکوویچ یروانسکی یک سرهنگ روس بود که به خاطر تسخیر شهر ایروان برای امپراطوری روسیه این عنوان رو دریافت کرد . در سمت شرقی میدان آزادی فضای باز کوچکی با یک فواره موجوده که بین مجسمه پوشکین و آن فواره ، "کامو" به خاک سپرده شده. کامو یک شخصیت معروف انقلابی بود که حالا سنگ قبرش در این مکان مدفون شده

میدان آزادی

بعد از آن به کنار رودخانه کورا رفتیم وساعتی به استراحت مشغول شدیم.شب برای صرف شام به رستوران ایرانی هزار و یک شب واقع در میدان آزادی رفتیم که با موسیقی زنده ایرانی-گرجی و رقص سنتی همراه بود.در منو رستوران هم علاوه بر انواع کباب ، دیزی سنگی و انواع خورشت های ایرانی نیز بود.قیمت کباب کوبیده با برنج 15 لاری ، جوجه کباب 16 لاری ، خورش قیمه و قرمه سبزی 12 لاری و فسنجان 16 لاری بود. 10 درصد هم حق سرویس داشت ولی در آخر برای ایرانی ها 15 درصد تخفیف میدادن . در مجموع رستوران خوبی بود و ما خیلی راضی بودیم.

یکشنبه 13/5/1392 پل دوستی/بام تفلیس/مجسمه مادر/ نارین قلعه/ پارک متاسمیندا

صبح بعد از صرف صبحانه به ایستگاه مترو avlabari رفتیم و از اونجا بعد از حدوده 10 دقیقه پیاده روی به پارک قشنگی که درون دره ای بزرگ قرار داشت رسیدیم.در اونجا پل دوستی رابط بین تفلیس قدیم و جدید رو دیدیم که بر روی رودخانه کورا قرار داشت . از بالای دره هم منظره شهر تفلیس با ساختمانها و سازه های جالبش خود نمایی میکرد.

پل دوستی

منظره پارک از بالای دره

منظره ای از پارک

سپس برای دیدن مجسمه مادر گرجستان با تله کابین به بام تفلیس رفتیم. هزینه استفاده از تله کابین برای هر نفر یک لاری بود (البته برای یک مسیر).اما در مورد این مجسمه باید بگم که اکثر کشورهای شوروی سابق مانند ارمنستان و گرجستان دارای این مجسمه هستن. مجسمه ای بسیار بزرگ که به " کاترین دادا" و یا مادر تفلیس مشهوره ، تندیسی 20 متری از آلومینیوم که تقریبا از هر جای تفلیس دیده میشه ودر بالای کوه قرار داره. این تندیس نشان دهنده زنیست که در یه دست شمشیر ودر دست دیگه کاسه ای از شراب داره. کاسه برای پذیرایی از دوستان و شمشیر برای برخورد با دشمنان.

عکسی از تله کابین و ایستگاهش

مجسمه مادر گرجستان

نارین قلعه :

این قلعه که اغلب با نام ناریکلا narighala شناخته میشه به معنای قلعه کوچکه . این بنا یکی از قدیمی ترین بناهای شهره که بر فراز تپه ای ناظر برکل شهر و رودخانه کور است و در بین حمام های گوگردی و باغ بوتانیک تفلیس قرار داره .این بنا با عنوان قلعه انتقام در قرن 4 پس از میلاد (შურისციხე) به دست ایرانیان ساخته شده و بعدها توسط خاندان " بنی امیه " در قرن 7 و بین سالهای 1089-1125 به دست شاه دیوید سازنده (شاه گرجی ) توسعه یافته. در حیاط پایینی قلعه نیز کلیسای سنت نیکلاس واقع شده. بنای کنونی قلعه که هم اکنون قابل مشاهده است بین قرون 16 و 17 میلادی تجدید بنا شده که در سال 1827 به دلیل زلزله قسمت اصلی دیوار های آن آسیب دیده.

نارین قلعه

پارک متاسمیندا:

سپس برای صرف ناهار با مترو به میدان آزادی رفتیم و ساندویچ دونر کباب خوردیم(قیمت آن 3.5 لاری میشد) .پس از ساعتی استراحت در بعد از ظهر با ماشوتکا به پارک متاسمیندا (پارک کوه مقدس )در بالای کوه رفتیم.این شهربازی مرتفع ترین پارک شهره و یکی از بزرگ ترین و جذاب ترین پارکهاست که در حدود 60 وسیله بازی و سرگرمی دراون قرار گرفته .این مکان در فاصله 7.5 کیلومتری از مرکز شهر واقع شده و با ماشوتکا در حدود 30 دقیقه طول میکشه تا از میدان آزادی به اونجا برسید.

پارک متاسمیندا

نقشه شهربازی

دوشنبه 14/5/1392 دریاچه تفلیس /حمام های سولفور/کلیسای متخی/کلیسای سامبا

صبح با مترو از ایستگاه isani به sarajishvili رفتیم و از اونجا با ماشوتکا شماره 43 به دریاچه تفلیس رفتیم .این دریاچه که از شمال غربی تا جنوب شرقی شهر گسترش پیدا کرده به خاطر بزرگی اون به دریای تفلیس نیز مشهوره. این دریاچه که آب اون توسط رودخانه ایوری تامین میشه از سال 1953 مورد استفاده قرار گرفته و جهت آبیاری ، پرورش ماهی، ورزشهای آبی ،و آب شرب از آن استفاده میشه و در فصل تابستان محلی برای استراحت و شنای اهالی تفلیسه.البته آب دریاچه حتی تو فصل مرداد ماه که ما رفتیم واقعا سرد بود و عده خیلی کمی میتونستن به داخل آب برن و شنا کنن و بیشتر از آفتاب ساحل استفاده میکردن.

نمایی از دریاچه تفلیس

نمایی از سازه ای قدیمی بر فراز تپه ی مشرف به دریاچه تفلیس

حمامهای سولفور:

در بعد از ظهر به ایستگاه مترو avlabari رفتیم واز اونجا به محله حمامهای قدیمی( (Sulfur baths رسیدیم. حمام های گوگردی در محله ای به نام آبانتوبانی قرارگرفته که بخشی از تفلیس قدیمه و درست بر سر راه نارین قلعه در کرانه راست رودخانه کورا و در مسیر باغ بوتانیک واقع شده و جزو قدیمی ترین و تاریخی ترین مناطق تفلیسه . حمامهای بجا مانده در آن بر اساس معماری ایرانی بین قرون 17 و 18 میلادی ساخته شده و به همین دلیل به آن حمام شاه عباسی میگن. آب گرم این حمامها مستقیما از چشمه های آبگرم تامین میشه .هزینه استفاده از نوع عمومی آن از 2 لاری به بالا و حمام نمره یا اختصاصی از 20 تا 80 لاری برای یه ساعته. هزینه ماساژ نیز جدا حساب میشه.البته در این حمام ها ماساژ بیشتر به شستن شباهت داره و هزینه آن نفری 10 لاری بود. همچنین با پرداخت مبلغی جداگانه با انواع میوه و آبمیوه از شما پذیرایی میشه.

حمام شاه عباسی یا حمام ترکی

مجسمه حیدر علی اف درون پارکی که درکنار محله حمام ها قرار دارد.

کلیسای متخی :

این کلیسا بر روی صخره ای در جوار شرقی رودخانه متکواری در محله تفلیس قدیم واقع شده است. ساخت این کلیسا به قرن 13 میلادی برمی گردد. در نزدیکی این کلیسا مجسمه ای قرار دارد که شاه واختانگ گورگاسالی را سوار بر اسب نشان می دهد.

نمای بیرونی کلیسای متخی از داخل تله کابین

نمای نزدیک تری از مجسمه شاه سوار بر اسب از زاویه ای دیگر

کلیسای بزرگ و زیبای سامبا( cathedral of sameba): وقتی به کلیسا رسیدیم دیگه هوا داشت کم کم تاریک میشد. کلیسای سامبا بر روی تپه ای به نام الیا در کرانه چپ رود کورا در منطقه تاریخی آولاباری واقع شده. ساختار این کلیسای دربرگیرنده معماری نواحی مختلفه که به کمک آن میتوان با بخش مهمی از تاریخ گرجستان آشنا شد. ( سامبا در زبان گرجی به معنای تثلیثه.) این کلیسا شامل 9 کلیسای کوچکتره که علاوه بر آن 5 کلیسای کوچکتر نیز در طبقات پایینی این بنا واقع شده

.در ساخت این بنای عظیم از مواد طبیعی استفاده شده و با مرمر و موزاییک تزئین شده نقاشیهای بسیار زیبای آن همگی از آثار نقاشان بنامه. بنای کلیسا شامل برج ناقوس، اقامتگاه پادشاه ،کارگاه ، محل استراحت و اکادمی علوم دینیه.این بنا مهمترین و بزرگترین کلیسای جامع در کل منطقه قفقاز جنوبیه و جزو بزرگترین کلیساهای ارتودکس در جهان به شمار میره .این بنا در فاصله سالهای 1995 تا 2004 م به دستور اسقف اعظم در قلب شهر تفلیس بنا شده و جزو اولین جاذبه های توریستی شهر به شمار میره و به همین دلیل توصیه میکنم که دیدن آنرا از دست ندهید.ناگفته نماند این بنا در شب نورپردازی جالب و زیبایی داره.

نمایی از بیرون کلیسای سامبا

نمایی از داخل کلیسای سامبا

سه شنبه 15/5/1392 دریاچه لاک پشت ها:

صبح بعد از صرف صبحانه برای خرید بلیط قطار باتومی به ایستگاه مترو sadguris moedani رفتیم.در آنجا مرکز خرید بزرگی هم بود که ساعاتی را به گشت و گذار در آن پاساژها مشغول شدیم.در بعد از ظهر با مترو به روستاولی رفتیم و پس از صرف ناهار در یه رستوران عربی با پرداخت 5 لاری با تاکسی به دریاچه لاک پشت ها رفتیم. اما در مورد دریاچه لاک پشت این دریاچه بسیار کوچک در دامنه شمالی کوه مقدس واقع شده و توسط آب نهر وارازی تغذیه میشه. تله کابین نیز در این مجموعه تفریحی موجوده. علاوه بر هوای مطبوع دارای رستوران های زیادی در اطراف دریاچه است که بازدید کنندگان میتواند ساعتی به دور از هیاهوی شهری به استراحت و شنا مشغول شوند(البته برای شنا در دریاچه باید نفری 5 لاری پرداخت کنید.( این مکان محل مناسبی جهت تمدد اعصاب و پیاده روی و استفاده از هوای پاک و باطراوته.

نمایی از دریاچه لاک پشت

چهارشنبه 16/05/ 1392 سیقناقی/حرکت به سمت باتومی

صبح بعد از صرف صبحانه به ایستگاه مترو samgori رفتیم . در اونجا ترمینالی قرار داره که با پرداخت 6 لاری با مینی بوس میتوان به شهر زیبای سیقناقی(Signaghi) رفت.این شهر در شرق شهر تفلیس با فاصله حدود 2 ساعت از آن قرار داره و در استان کاختی واقع شده و به شهر عشق معروفه.سیقناقی با طبیعتی مثال زدنی تا حدودی شبیه ماسوله خودمونه.در این شهر علاوه بر بازدید از خانه های روستایی و صنایع دستی از دو کلیسای قدیمی و دو موزه آن به همراه دروازه های تاریخی و باستانی شهرو دیواری قدیمی که دور تا دور این شهر رو احاطه کرده میتوان دیدن کرد. همچنین میتوان لحظاتی را با آرامش و به دور از هیاهوی شهر در آن سپری کرد.

نقشه شهر سیقناقی

موزه شهر سیقناقی

نمایی از نقاشی های بر روی دیوار موزه

عکسی از مجسمه فیلسوف گرجی درون پارکی درکنار موزه

مجسمه ای دفرمه در سیقناقی

منظره ای از شهر سیقناقی

نمایی از بیرون کلیساهای شهر سیقناقی

نمایی از دیوارها و دروازهای شهر سیقناقی پس از بازدید از سیقناقی با اتوبوس ساعت 6 عصر به تفلیس بازگشتیم و از اونجا به سمت ایستگاه قطار رفتیم تا با قطار ساعت 22:35 شب به شهر زیبای باتومی بریم.

نمایی از درون ایستگاه قطار

در مورد بلیط قطار تفلیس به باتومی باید بگم که دو نوع قطار وجود داره یکی تند رو و دیگری کند رو (که هر دو نوع قطار هم به صورت شب رو و هم به صورت روز رو موجوده). ما چون می خواستیم که شب توی قطار بخوابیم قطار کند رو شب رو انتخاب کردیم که ساعت 22:35 از تفلیس حرکت میکرد و ساعت 06:35 صبح به باتومی(ایستگاه makhinjauri ) می رسید و قیمت آن نفری 28 لاری بود.خیلی جالب و قشنگ بود که ایستگاه قطار کاملا در کنار ساحل قرار داشت و منظره زیبای دریای سیاه از پنجره قطار واقعا دیدنی بود. اینم بگم که در فصل تابستان با توجه به اینکه متقاضی سفر به باتومی خیلی زیاده بلیط به راحتی پیدا نمیشه و ما که 4 نفر بودیم از اونجا که یک کوپه 4 نفره خالی نداشتند مجبور شدیم 4 تا بلیط تکی تکی بگیریم که هر کدام از بلیط ها در یک کوپه جداگانه قرار داشت ولی بعدا در خود قطار با هماهنگی مسافرا صندلی هامونو جا به جا کردیم.بلیط برگشت از باتومی به تفلیس نفری 29 لاری بود و خوشبختانه برای برگشت یه کوپه چهار نفره دربست تونستیم بگیریم.