سفرنامه مالزی (کوالالامپور)

سفرنامه مالزی (کوالالامپور)

مدتی بود هوای سفر به سرزمین سحرآمیز مالزی را در سر داشتیم. این اولین سفر ما به شرق آسیا بود که سایت وزین لست سکند، امکان آن را برایمان فراهم کرد. من بیش از دو سال است که تورهای لحظه آخری را از طریق این سایت دنبال می کنم. اوایل مهر سال 92 با دیدن آفری استثنایی از آژانس مسافرتی لاچین سیر و با راهنمایی محبت آمیز همکاران آن آژانس، تصمیم سفر قطعی شد. ما که در شهرستان زندگی می کنیم به مدد اینترنت حتی بدون حضور فیزیکی در آژانس کلیه مقدمات سفر را انجام دادیم و روز پیش از سفر مدارک را از طریق ایمیل دریافت نمودیم و عازم شدیم.

پرواز ما به تاریخ 14 مهر 92 با هواپیمایی ایران ایر انجام شد. طول پرواز حدود 8 ساعت می باشد و هواپیما پس از عبور از فراز کشورهای پاکستان و هندوستان و سپس خلیج بنگال به مالزی می رسد. مالزی سرزمینی است استوایی با آب و هوای گرم و شرجی که البته رطوبت آن قابل تحمل است. این کشور پوشیده از درختان استوایی و همیشه سبز است. دمای هوا در طول سال بین 27 تا 37 درجه سانتیگراد در نوسان است اما در طول سال فصلهای پرباران و کم باران قابل تمایز است. بارانهای مالزی بسیار شدید و شلاقی است و زیر آن حتی با چتر نمی توان راه رفت. فصل مسافرت ما فصل کم باران بود.

جغرافیا

مالزی در جنوب شرق آسیا قرار گرفته و از شمال با کشور تایلند و از جنوب با کشورهای سنگاپور و اندونزی همسایه است. مالزی متشکل از دو جزیره بزرگ است که پایتخت و بیشتر شهرهای مسکونی و توریستی آن در نیمه غربی قرار گرفته است. واحد پول مالزی رینگت است که هر رینگنت برابر با حدود 1000 تومان ایران است و در اسکناسهای 1، 5، 10،20،500 و100 رینگتی در گردش است. پایتخت این کشور شهر کوالالامپور است که در جنوب غربی این کشور واقع است و جمعیتی بالغ بر یک و نیم میلیون نفر دارد. نام اختصاری این شهر kl است.

نقشه مالزی

فرهنگ

مالزی از تنوع جمعیتی زیادی برخوردار است و سفر به این کشور در حکم سفر به کل آسیاست. در مالزی هر سه فرهنگ اسلامی، هندی و چینی هر یک با ویژگیهای خود زندگی می کنند. مالایی های مسلمان حدود 70 درصد جمعیت را تشکیل می دهند. مابقی هندی و چینی یا مهاجران خارجی هستند. به دلیل همین خصیصه و همچنین حضور انبوه جهانگردان خارجی تقریبا تمامی نژادها از پنج قاره جهان را می توان در سفر به این کشور دید. مسلمانان مالزی مردمی بسیار آرام و مؤدب هستند و با دیگر مسلمانان بویژه ایرانیان رفتاری دوستانه دارندو اغلب با لبخندی ابراز محبت می کنند. در این کشور ادیان مختلف آزاد هستند. یکی از جاذبه های مهم مالزی مساجد و معابد آن است.

مسجد جامع مالزی

تور گردشگری

قبل از هر چیز ذکر دو نکته را برای کسانی که برای اولین بار می خواهند به مالزی سفر کنند، ضروری می دانم. اول ) در تورهای مالزی اغلب 3 نوع تور عرضه می شود 1- تور کوالالامپور 2- تور کوالالامپور- پنانگ 3- تور کوالالامپور – سنگاپور. با توجه به انبوه محلهای قابل گردش در شهر کوالالامپور به عقیده من بار اول بهتر است مسافر تور کولالامپور را انتخاب کند و یک هفته کامل را در این شهر و اطراف آن بگذراند . ما با وجود اینکه به زبان انگلیسی تسلط کامل داریم و با استفاده از نقشه شهرها به سرعت مکان های مهم و سیستمهای حمل و نقل آنرا شناسایی می کنیم و با برنامه ریزی در حد توان به همه جا سر می زنیم؛ اما با وجود این در کوالالامپور وقت کم آوردیم.

نقشه شهر کوالالامپور

دوم) برای سفر به کوالالامپور بهتر است حتما از تور استفاده کنند. قیمتی که تورها ارائه می دهند با سفر شخصی غیر قابل مقایسه است. به فرض هزینه هفت شب اقامت در هتل بر اساس نرخ پذیرش هتل در محل از کل هزینه توری که در ایران برای بلیط رفت و برگشت، هتل، گشت شهری و ... می پردازید بیشتر است! در مورد تور ما واقعا شانس آوردیم . هم آژانس گردشگری لاچین سیر و هم تورلیدری که از شرکت پالم بیچ در مالزی داشتیم بسیار حرفه ای و از هر نظر مطمئن بودند.

هتل

هتلی که ما انتخاب کرده بودیم هتل گرند سیزن در خیابان Jalan Pahang قرار دارد. موقعیت مکانی این هتل بسیار خوب است. در فاصله 5 دقیقه از ورودی هتل ایستگاه منوریل chow kit واقع است که از طریق آن تمامی مراکز خرید و جهانگردی کوالالامپور قابل دسترسی است.

چهار راه مشهور Bukit Bintang در فاصله 4 ایستگاه منوریل از هتل قرار دارد. این چهارراه مهمترین مرکز شهری در کوالاست و بسیاری از هتلها و مراکز خرید در حوالی آن قرار دارند. هتل گرند سیزن پرسنلی بسیار مودب و محترم دارد. به فاصله کمی از ورود کار پذیرش به اتمام می رسد. حضور مسافران ایرانی در هتل چشمگیر است و پرسنل هتل کلماتی از زبان فارسی را یاد گرفته اند که با خوشرویی به زبان می آورند. اتاقها تمیز هستند و خدمات به خوبی صورت می گیرد. در داخل اتاقها یخچال، تلویزیون، صندوق امانات کوچک دیجیتال برای نگهداری پاسپورت، پول و اشیاء قیمتی، حمام و سشوار، و چای ساز در دسترس است.

در لابی هتل یک مینی سوپر مارکت قرار دارد که بعضی اقلام را میتوان از آن خرید نمود. البته در خیابان پشت هتل می توانید به سوپرمارکت 11/7 بروید که به لحاظ تنوع و قیمت بسیار به صرفه تر است. همچنین در نزدیکی هتل رستوران ایرانی را نیز می توان سراغ گرفت. هتل دارای یک استخر متوسط روباز در طبقه یازدهم است که البته چندان برای خانواده های ایرانی قابل استفاده نیست. اما درهمین طبقه یک سالن ورزشی قرار دارد که می توان از دستگاههای آن رایگان استفاده نمود. در مجموع در بین هتل های کوالالامپور، هتل گرند سیزن یک هتل متوسط به بالا محسوب می شود.

نمای شهر و برجهای دوقلو از پنجره اتاق هتل گرند سیزن

خوراک

من قبلاً از دوستان و آشنایان شنیده بودم که غداهای مالزی و کلاً شرق دور با مزاج ما ایرانیان سازگار نیست. نوع ادویه هایی که در این کشورها استفاده می شود مزه و بوی خاصی به غذا می دهد. به همین دلیل ما مقدار زیادی خوراکی با خود برده بودیم. از نان گرفته تا کنسرو ماهی و انواع آجیل و حتی مقداری میوه که واقعاً به دردمان خورد.

اما صد البته اگر چیزی هم با خود نبرید گرسنه نمی مانید. در کوالا علاوه بر تعداد زیادی رستوران ایرانی، عربی و ترکی؛ شعبه های فروشگاههای زنجیره ای MCDonald ، KFC، King Burger و غیره در هر کوی و برزن در دسترس هستند. از نظر هزینه، قیمت غذاها به نسبت ایران بالاتر است؛ مثلاً همبرگرهای مک دونالد از 15 تا 20 هزار تومان متغیر است. در رستوران ها نیز چه ایرانی چه غیر ایرانی بهتر است اول قیمت ها را چک کنید و گرنه ممکن است مثل ما برای یک پرس چلو جوجه کباب با صورتحساب 70 هزار تومانی مواجه شوید!

حمل و نقل

سیستم ریلی مالزی شامل منوریل، قطارهای شهری و مترو و همچنین شبکه اتوبوسرانی، حمل و نقل عمومی را در مالزی بر عهده دارند. تاکسی ها نیز عموماً به رنگهای آبی و سرمه ای در سطح شهر فعال هستند. هزینه سفر ریلی بر اساس فاصله تا مقصد محاسبه می شود و ارزانتر از همه انواع دیگر وسایل است. هزینه سفر ریلی در داخل شهر اغلب از 2 تا 5 رینگت می باشد. هزینه تاکسی ها توافقی است و حتماً قبل از سوار شدن هزینه را با راننده طی نمایید یا بخواهید که از تاکسی متر استفاده کند. مرکز سیستم حمل و نقل ریلی در داخل شهر ایستگاهی است به نام KL Sentral که کلیه خطوط منوریل و قطار به آن ختم می شوند و در صورت نیاز از همانجا می توانید نسبت به تغییر مسیر اقدام نمایید. ضمناً در مالزی شرایط رانندگی به مانند انگلستان بوده و فرمان خودرو سمت راست و حرکت از سمت چپ جاده است.

نقشه خطوط ریلی مالزی

گشت شهری

یکی از آفرهای تور گشت شهری است. گشت شهری معمولاً در اولین یا دومین روز سفر انجام می گیرد و هدف از آن آشناکردن مسافران با سیمای کلی شهر محل سفر است. در گشت شهری بازدید از برجهای دوقلوی پتروناس متعلق به شرکت نفت مالزی گنجانده شده بود که اکنون به نماد مالزی تبدیل شده است. زیر برج های دو قلو مرکزی تجاری نیز قرار دارد. این برجها 88 طبقه دارند که در طبقه 41 و 42 به هم متصل می شوند. در نقشه ها محل برجها با نام KLCC مشخص می شوند. بازدید بعدی از یک معبد بودایی بود که معماری آن آدمی را به سرزمین چین می برد.

دیدن این معبد با مجسمه های طلایی بودا و ذکر و دعای بودایی ها برای ما تجربه تازه ای بود. بازدید از یک کارخانه شکلات سازی یکی دیگر از برنامه ها بود که البته قیمتها حداقل سه برابر ایران بود اما برای تحفه و سوغات انتخاب بدی نیست. برنامه آخری بازدید از کاخ پادشاه مالزی بود. پادشاه از میان خانواده سلاطین 9 ایالت از 13 ایالت مالزی بطور دوره‌ای و برای مدت 5 سال انتخاب می‌شود. بازدید از محوطه بیرونی کاخ برای عموم آزاد است. بازدید از این کاخ مصادف شد با تعویض نوبت نگهبانان که مراسم آن جالب بود. لازم به ذکر است که مقام پادشاهی در مالزی مقامی تشریفاتی است و قدرت سیاسی در دست نخست وزیر و کابینه است.

محوطه بیرونی کاخ پادشاه مالزی

جاذبه های توریستی

جاذبه های توریستی کوالالامپور بسیار زیاد است که موفق شدیم مهترین آنها را ببینم که در ادامه به آنها اشاره می کنم.

پارک آبی Sunway Logoun

پارک آبی کوالا پارکی دره مانند است که در وسط شهر قرار گرفته و شکل و موقعیتی شبیه پارک ساعی در تهران دارد البته در مقیاس بسیار بزرگتر و متنوع تر. ورودی این پارک 120 رینگت است. باغ زیبای پرندگان و باغ وحش آن بسیار دیدنی است. پرندگانی از سرتاسر جهان را در این محوطه نگهداری میکنند. بزرگترین پل معلق جهان نیز در همین پارک قرار دارد. این پل یک پل چوبی است که دو انتهای پارک را به هم وصل می کند و راه رفتن روی آن حسی آمیخته از ترس و هیجان را به آدمی می دهد. شهر بازی و سرسره های آبی از دیگر تفریحات داخل پارک هستند. گذر از تونل وحشت مخوف این پارک را نیز به کسانی که طالب هیجان هستند توصیه می کنم. ضمناً در کنار پارک آبی مجتعمی تجاری قرار دارد که قیمت هایش نسبتاً مناسب است.

نمایی از پارک آبی مالزی

پل معلق واقع در پارک آبی

معبد هندوها Batu Caves

معبد هندوها حدودا 10 کیلومتر از شهر کولالامپور فاصله دارد. برای رفتن به معبد هندوها کافی است به ایستگاه مرکزی KL Sentral رفته و در آنجا سوار خط KTM Commuter شوید. آخرین ایستگاه مسیر این قطار شهری معبد میمون هاست. در دل کوه غاری پر از میمون وجود دارد که وجه تسمیه این معبد است. برای رسیدن به این غار 270 پله را باید بالا بروید. گوشه و کنار این پله ها میمون هایی را می بینید که منتظر خوراکی هستند.

درون غار وسیع و زیباست. در پایین غار مجسمه بسیار بلند موروگان به ارتفاع حدود 43 متر قرار دارد که از دور قابل دیدن است. این مجسمه که در آیین هندو به موروگان (Murugan) مشهور است مورد احترام هندی هاست و هر ساله هندوهای زیادی را به این محل می کشاند. نکته قابل توجه این است که در این محل باید مواظب وسایل مانند موبایل یا دوربین عکاسی باشید چون هر لحظه ممکن است مورد دستبرد میمون هایی قرار گیرند که این سو و آن سو پرسه می زنند.

محوطه معبد هندوها

مجسمه موروگان

ارتفاعات کنتینگ هایلندز ( Genting Highlands) گنتینگ هایلند، مجموعه ایست از هتل های پنج ستاره، شهر بازی و تله کابین در 60 کیلومتری پایتخت روی ارتفاعاتی که دمای آن حداقل 10 درجه پایینتر از داخل شهر است. برای رفتن به آنجا بهترین و ارزانترین وسیله اتوبوس است. در فاصله کمی از هتل گرندسیزن ایستگاه اتوبوسی هست به نام Titiwangsa که هر دو ساعت یک بار سرویسی به مقصد هایلندز دارد. هزینه بلیط هر نفر 6 رینگت است. با توجه به شلوغی ترمینال و انبوه جهانگردان بهتر است صبح بلیط رفت تهیه کرده و برگشت را نیز به ساعات پایانی عصر موکول نکنید.

مسیر گنتینگ جنگلی و بسیار زیبا و پوشیده از درختان استوایی است که سر به آسمان دارند. بخش عمده مسیر رفتن به ارتفاعات گردنه هاو پیچ و خمهای متعدد است. افراد محلی رفت و برگشت در ساعات پر باران را به دلیل شیب زیاد و لغزندگی جاده، توصیه نمی کردند. آنچه در مسیر گنتینگ هایلندز نباید از دست داد معبدی زیبا به نام معبدChin swee یا معبد بهشت و جهنم است . در این معبد مجسمه ای بزرگ از بودا و هفت طبقه بهشت و جهنم مطابق عقاید بودایی ها با مجسمه هایی دیدنی در دل طبیعتی بسیار زیبا به نمایش گذاشته شده است.

ساختمان ها و معماری این معبد به نظرم منحصر به فرد است. در وسط این محوطه سازه ای مثل مناره وجود دارد که 10 طبقه است و در هر طبقه تعداد پنجره دارد که از آن محوطه و مناظر پایین دست دیده می شود. یکی از ایستگاههای تله کابین نیز در همین معبد است. این معبد از بالاترین نقطه ارتفاعت گنتینگ تنها 5 دقیه با اتوبوس فاصله دارد. با هر وسیله ای که به سمت گنتنیگ هایلندز می روید می توانید در ایستگاه معبد پیاده شده و بعد از بازدید با اتوبوسهای رایگانی که بین معبد و هتل های گنتینگ در رفت و آمد هستند به سمت گنتینگ حرکت کنید. ضمناً ترمینال در کنار هتل ها قرار دارد و برای برگشت به شهر کوالالامپور می توانید از آن استفاده کنید.

معبد چین سویی

شهر پوتراجایا

پوتراجایا شهری تمام الکترونیک و پایتخت سیاسی مالزی است که در سال 1995 ساخته شده است. هدف از این کار، کاستن از تراکم کوالالامپور و فراهم کردن زمینه‌های ادامه توسعه این شهر به عنوان مرکز تجاری و مالی کشور بود. لذا بیشتر ادارات دولتی به پوتراجایا منتقل شدند. این شهر بسیار دیدنی و زیباست و مناظر چشم نوازی دارد. خیابان ها و پل ها هریک برگرفته از یکی از آثار بنام جهان هستند مانند پل خواجو، پل سیدنی و خیابان شانزه لیزه پاریس. مسجد معروف صورتی و ساختمان فیروزه ای رنگ نخست وزیری در وسط این شهر قرار دارند.

برای رفتن به پوتراجایا درایستگاه مرکزی یا همان KL Sentral قطار خط فرودگاه به نام KLIA را سوار شدیم و در ایستگاه پوتراجایا پیاده شدیم. هزینه بلیط این خط 12 رینگت است. در ایستگاه قطار تعدادی اتوبوس قرار دارد که مسافرین را به مرکز شهر جایی که مسجد صورتی قرار دارد منتقل می کنند.

منظره ای از شهر پوتراجایا

یکی از پل های روی رودخانه پوتراجایا به سبک پل سیدنی

کاخ نخست وزیری

خرید:

کوالالامپور مراکز تجاری بسیار متعددی دارد که از مارک های معتبر جهان تا اجناس با کیفیت نازل چینی را در خود جای داده اند. قیمت اجناس اصلی و مارک دار بسیار بالاست و خرید آنها کار هر کسی نیست. اجناس معمولی نیز در مقایسه با ایران قیمت بالاتری دارند مگر اینکه سفر همزمان شود با حراج های فصلی. مهمترین مراکز تجاری شهر عبارتند از Pavilion, MidValley, Times Square Berjaya, Central Market . مرکز تجاری تایمز سکور در نزدیکی چهارراه بوکیت بینتانگ بهترین انتخاب برای خرید است، چون اجناسی با کیفیت قابل قبول و قیمت نسبتاً مناسب را می توان در آن سراغ گرفت. شهر چینی ها یا ChinaTown نیز در مرکز شهر و در نزدیکی مسجد جامع محل فروش اجناس چینی کپی برداری شده از مارک های معروف دنیاست که توریست های زیادی در آن بازدید می کنند.

امنیت
در بدو ورود به کوالالامپور لیدر تور بعد از معرفی کشور مالزی و شهر کوالالامپور گریزی نیز به موضوع امنیت در این شهر زد که من شخصاً از آن جا خوردم. چون جایی نشنیده یا نخوانده بودم که در این شهر نیز ناامنی وجود دارد. البته ناامنی از جنس ناامنی در کشورهای جنگ زده نیست و بیشتر اموال مسافران را هدف می گیرد. البته در کل می توان مالزی را کشوری نسبتاٌ امن خطاب کرد اما حضور مهاجرانی از تبارهای مختلف و نابرابری های اجتماعی، ناهنجاری هایی را نیز به وجود آورده است که باید از آن آگاه بود. در بسیار از معابر منطقه مرکزی شهر افرادی از تبار هندی را در حال تکدی گری می بینید. یا در اکثر مکان های شلوغ تابلوهایی نصب شده که به افراد در خصوص مراقبت از کیف و وسایلشان هشدار میدهد.

بزهکاری هایی مانند کیف قاپی و سرقت در این شهر کم نیست که 2 مورد آن برای همسفران ما اتفاق افتاد. در کل بهتر است پاسپورت، پول و سایر اشیای قیمتی را در صندوق امانات هتل بگذارید و به قدر نیاز پول نقد با خود به همراه ببرید. سفر پر ماجرای ما با کوله باری از تجربه های تازه بالاخره در عصر 22 مهر 1392 به پایان رسید و ما با پرواز ایران ایر بار دیگر رهسپار سرزمین زیبایمان ایران عزیز شدیم تا بار دیگر بگوییم :" سفر خیلی خوبه اما هیچ جا ایران نمیشه".

نقد و بررسی هتل گرند سیزن کوالالامپور

نوع سفر : تفریحی ( زوج ) | تاریخ سفر : ۱۴ مهر ۱۳۹۲ | تاریخ نقد و بررسی : ۱۲ آذر ۱۳۹۲ اقامت در این هتل توسط کاربر فوق به شما پیشنهاد میشود

هتل گرند سیزن در خیابان Jalan Pahang قرار دارد که از نظر سطح اجتماعی شهری منطقه ای متوسط به حساب می آید. موقعیت مکانی این هتل بسیار خوب است. در فاصله 5 دقیقه از ورودی هتل ایستگاه منوریل chow kit واقع است که از طریق آن تمامی مراکز خرید و جهانگردی کوالالامپور قابل دسترسی است. چهار راه مشهور ... هتل گرند سیزن در خیابان Jalan Pahang قرار دارد که از نظر سطح اجتماعی شهری منطقه ای متوسط به حساب می آید. موقعیت مکانی این هتل بسیار خوب است. در فاصله 5 دقیقه از ورودی هتل ایستگاه منوریل chow kit واقع است که از طریق آن تمامی مراکز خرید و جهانگردی کوالالامپور قابل دسترسی است. چهار راه مشهور Bukit Bintang در فاصله 4 ایستگاه منوریل از هتل قرار دارد. این چهارراه مهمترین مرکز شهری در کوالاست و بسیاری از هتلها و مراکز خرید در حوالی آن قرار دارند. هتل گرند سیزن پرسنلی بسیار مودب و محترم دارد. به فاصله کمی از ورود کار پذیرش به اتمام می رسد.

یکی از مشکلات اساسی هتل تعداد کم آسانسورها در مقایسه با تعداد طبقات است که در بعضی ساعات، رفت و آمد به لابی را با تأخیر مواجه می سازد. سرو صبحانه در رستوران هندی انجام می گیرد که علیرغم تنوع غذایی، چندان با مزاج ما ایرانیان سازگار نیست و گزینه های ما برای صرف صبحانه بسیار محدود است. در لابی هتل یک مینی سوپر مارکت قرار دارد که بعضی اقلام را میتوان از آن خرید نمود. البته در خیابان پشت هتل می توانید به سوپرمارکت 7/11 بروید که به لحاظ تنوع و قیمت بسیار به صرفه تر است. همچنین در نزدیکی هتل رستوران ایرانی را نیز می توان سراغ گرفت. هتل دارای یک استخر متوسط روباز در طبقه یازدهم است که البته چندان برای خانواده های ایرانی قابل استفاده نیست اما درهمین طبقه یک سالن ورزشی قرار دارد که می توان از دستگاههای آن رایگان استفاده نمود. در مجموع در بین هتل های کوالالامپور، هتل گرند سیزن یک هتل متوسط به بالا محسوب می شود.