سفرنامه کرمانشاه

سفرنامه کرمانشاه

وب سایت "لست سکند" با همکاری آژانس های مسافرتی عضو و در جهت ترویج فرهنگ سفر و به اشتراک گذاری دانش و تجربه کاربران خود اقدام به راه اندازی مسابقه ای با عنوان "مسابقه بزرگ سفرنامه نویسی" برای پنچمین سال متوالی نموده است (اگر نمیدانید سفرنامه چیست اینجا کلیک کنید | توضیح سفرنامه در ویکی پدیا). تاریخ شروع این مسابقه 7 مرداد 1394 و تاریخ پایان آن 15 آبان 1394 است .(تمامی سفرنامه ها و نقد و بررسی های ارسالی بعد از پایان مسابقه سال 1393 به صورت اتوماتیک در مسابقه شرکت داده میشوند)

به نام خدا

درست روز بعد از کنکور سراسری بود که از پدرم خواستم تا برای رفتن به یک مسافرت برامون برنامه ریزی کنه. برای من که بزرگترین تفریح زندگیم مسافرت رفتنه یکسال تو خونه موندن به لطف کنکور واقعا زجراور بود.

ازهمون روز به فکر افتادیم تا برای تعطیلات عید فطر کجا بریم که نه از گرما عاصی بشیم و نه ترافیک جاده ها برامون افسوس سفر رفتن رو بیاره!

کرمانشاه،همدان و بانه سه شهری بودن که قرار بود بین اونها شهری رو انتخاب کنیم.قبلا هم به این شهرها رفته بودیم ولی به نظر میرسید با توجه به شرایط انتخاب بهتری برای ما وجود نداشته باشه.

درنهایت و با وجود مخالفت مادرم،پدرم ازطرف محل کارش جایی رو در کرمانشاه برامون گرفت. سفر ما 25 تیر ماه به سمت کرمانشاه شروع شد.برای طی کردن مسافت 526 کیلومتری تهران تا کرمانشاه بهترین مسیر از طریق ازادراه ساوه – همدانه. اگر وارد شهر همدان بشین دیدن ارامگاه ابوعلی سینا و باباطاهر خالی از لطف نیست اما همدان به تنهایی اونقدر اماکن توریستی داره که ارزش اختصاص دادن یک سفر مجزا رو داشته باشه به خصوص که همدان چند سالیه که رشد کرده و حتی تله کابینی در منطقه گنجنامه ساخته شده.

بعد از همدان و با طی کردن 90 کیلومتر به شهر کنگاور میرسین.معروف ترین جاذبه این شهر معبد اناهیتاس. معبدی که تقریبا به طور کامل از بین رفته اما ستون هایی وجود داره که نشانگر مهارت گذشتگان در معماری بوده.

35 کیلومتر که از کنگاور به سمت کرمانشاه رانندگی کنید به شهر صحنه میرسین. بار اول که به کرمانشاه اومده بودیم دراین شهر توقف داشتیم.شهری که هم جاذبه طبیعی داره و هم جاذبه تاریخی.دربند صحنه منطقه جنگلی و خوش اب وهواییه که میتونید قبل از رسیدن به کرمانشاه صبحانتون رو اونجا میل کنید و اگر هم اهل ماجراجویی هستید به دیدن قبر کیکاووس که درابتدای ورودی دربند صحنه هست یا ابشار صحنه برین. بعد از صحنه و باطی کمتر از 20 کیلومتر کوهی در مقابل شما قرار میگیره که به بانوی خفته مشهوره.کوهی که یاداور داستان معروف شیرین و فرهاد شاهکار نظامی گنجویه. کوهی که بنا به داستان ها فرهاد برای رسیدن به شیرین و پشت سر گذاشتن خسرو تراشید!

بانوی خفته از مقابل که به شکل شخصی خوابیده با زانوان خم شده است

با رسیدن به شهر تیسفون حتما در این شهر توقف کنید و از مجموعه بیستون که از میراث های جهانی ایران در یونسکو هست دیدن کنید.با وارد شدن به این مجموعه کوه های اطراف شمارو به خودش جذب میکنه.کوه هایی که دخمه هایی هم درون اون وجود داره.

کوه بیستون

این مجموعه چندین اثر مختلف داره که قدمت اونها از زمان داریوش اول تا دوره ی صفویس.اما از جالب ترین اثرها،پیکره ی الهه یونانی هرکول هست که در دوره ی سلوکی و به نشانه ای از پیروزی یونانیان بر ایرانیان ساخته شد. پیکره ای متاثر ازفرهنگ یونانی در قدیم(یعنی برهنگی) و البته کتیبه ای به این زبان در پشت مجسمه. اما فریب این مجسمه را نخورید!

مجسمه امروزی مجسمه ای کاملا یونانی نیست. اونطور که تو اینترنت خوندم در سال 73 سر این مجسمه دزدیده شد و اگر چه بعدها پیدا شد اما برای جلوگیری از تکرار این موضوع تصمیم گرفته شد تا بدلی از سر تندیس(سر امروزی) که شباهت زیادی هم به اصل ان ندارد روی پیکره قرار گیرد.

پیکره ی الهه یونانی،هرکول

در مقابل این پیکره سراب بیستو ن قرار داره . برخلاف تعریف همیشگی از سراب به نظرم سراب در کرمانشاه باید معنی دریاچه رو بده. این سراب هم دچار بحران اب بود ولی هنوز ارزش چند دقیقه استراحت مقابل اون رو داشت.

سراب بیستون

کمی جلوتر میتونین نقش برجسته مهرداد دوم شاه اشکانی رو ببینین و کتیبه که جز تعدادی خط راست چیزی از اون معلوم نیست . متاسفانه این کتیبه در دوره ی صفویه بر روی نقش مهرداد دوم حک شده است. البته تا حدودی پیکره ی مهرداد هم باقی مونده!

نقش برجسته مهرداد دوم

برخلاف بار اول که به بیستون اومده بودیم به طورکلی مسیر حرکت به سمت کتیبه ی داریوش اول برای مرمت بسته شده بود و فقط از پایین می شد این کتیبه رو دید. کتیبه ای که در اون داریوش اول پای خودش رو برسر گئومات(بردیای دروغین)گذاشته و به نشانه ی احترام نسبت به فروهر دست راست خودش رو بالا برده. این کتیبه با ظرافت تمام ایجاد شده و به تفصیل به ماجرای گئومات و نه نفری که به جرم دروغگویی دست و گردن بسته در مقابل داریوش اول ایستادن می پردازه.

کتیبه ی داریوش اول و میله های مزاحم!

اگر دوست داشته باشین میتونین مسیر رو برای دیدن کاروانسرای ایلخانی(که البته تقریبا تخریب شده) و کاروانسرای صفوی ادامه بدین . اما گرمای هوا و نگرانی از اینکه اون اثار هم به خاطر مرمت بسته باشن مارو از ادامه مسیر منصرف کرد. موقع برگشت دکه ی گردشگری رو دیدیم که برگه ی جالبی از حروف میخی رو بهمون داد که اگر بخواین میتونیین اسمتون رو با الفبای میخی روی دست بند حک کنین. کاری که ما به خاطر عجله داشتن نکردیم!

سفر نامه کرمانشاه

حروف میخی و معادل امروزی انها و البته تلاش من برای نوشتن اسمم با این خط!

بعد از بیستون فاصله ی زیادی تا کرمانشاه ندارین. با وجود اینکه طبق عادت برای ناهار روز اول ساندویچ اماده کرده بودیم تا در اولین پارکی که در مقصد میبینیم ناهار بخوریم اما چون هنوز ماه رمضون تموم نشده بود تصمیم گرفتیم ناهار رو در یک هتل بخوریم و اولین هتلی رو که دیدیم هتل پارسیان کرمانشاه بود. اتفاقا فرصت خوبی شد تا در همون وعده ی اول در کرمانشاه غذاهای محلی این شهر یعنی دنده کباب و خورشت خلال بادام رو امتحان کنیم،خورشتی که شباهت زیادی به قیمه داره. والبته غذایی که خودم خوردم کیوسکی بود که با کیوسکی هایی که قبلا خورده بودم فرق داشت و بهتون پیشنهاد میکنم که حتما اگه رفتید امتحانش کنید (البته کیوسکی غذای محلی کرمانشاه نیست!)

همینطور میتونید از میزهای کنارپنجره استفاده کنید و از دیدن منظره ی شهر جمع و جور کرمانشاه لذت ببرید.

نمایی ازکرمانشاه از رستوران

کرمانشاه و اسمان ابی اش.چیزی که تهران کم دارد!

بعد از خوردن ناهار به محل اقامتمون که در منطقه ای مسکونی در کرمانشاه و از قضا نزدیک هتل پارسیان هم بود رفتیم. تا عصر کمی استراحت کردیم و کمی قبل از غروب به سمت مرکز شهر و برای دیدن تکیه بیگلربیگی رفتیم. میتونید ماشینتون رو در کنار خیابان پارک کنید ولی اگر جا نبود نگران نباشید؛ در خیابان مدرس که از خیابان های اصلی شهر هست چندین پارکینگ عمومی وجود داره.

تکیه بیگلربیگی در بافت قدیمی شهر قرار داره. وقتی به اونجا رسیدیم تکیه رو بسته بودن به همین خاطر مجبور شدیم برگردیم . اما خیلی هم بد نشد! این موضوع به ما فرصت داد تا کمی در خیابان های قدیمی کرمانشاه که تا حدودی به خیابان های قدیمی یزد شباهت دارن قدم بزنیم.

بافت قدیمی شهر

کم کم هوا داشت تاریک میشد. درست اون سمت خیابون مسجد جامع کرمانشاه قرار داشت. مسجدی با مناره های نسبتا بلند. شبستان اصلی این مسجد در دوره ی زندیه ساخته شده اما مناره و قسمت های جلویی تازه ساخت تر هستند.درون مسجد دیگ های بزرگ مسی و وسایل مختلف دیگه ای قرار دارن که اگر ارزش مسی بودن اونها رو کنار بگذاریم قدیمی بودن اونها ارزششون رو دو چندان میکنه. دیگهایی که برای امور خیریه مختلف اهدا شدن و اگرچه ازشون عکس گرفتم ولی متاسفانه چون عکسبرداری ممنوع بود و بانی مسجد متوجه شد ازم خواست تا اونهارو جایی منتشر نکنم.

مسجد جامع کرمانشاه

وقتی از مسجد خارج شدیم با صحنه ی عجیبی رو به رو شدیم؛ خیابونی که پر از رفت و امد و با مغازه های مختلف بود به خیابونی اروم با مغازه های تعطیل و خاموش تبدیل شده بود. کمی دلمون گرفت!تصمیم گرفتیم به خونه برگردیم و برای فردا برنامه ریزی کنیم.خونه ی ما در محله ی فرهنگیان دو بود. نزدیک اونجا بلوار شهید شیرودی قرار داشت که برخلاف مرکز شهر شبها پرازجمعیت بود،همینطور میتونستین کلی بستنی فروشی اونجا پیدا کنین. این بلوار به طاقبستان ختم میشه و بهتون پیشنهاد میکنم حتما یکبار از اونجا ردبشین ولی احتمالا باید ترافیک این بلوار رو هم تحمل کنید!

سفر نامه کرمانشاه

بلوار شهید شیرودی(یادآور خیابان ولی عصر تهران!)

بلوار شهید شیرودی

برای روز دوم دوتا گزینه داشتیم:اول اینکه بریم جوانرود و بعدش غار قوری قلعه و دوم اگر عید شده بود چون احتمال میدادیم که مغازه های جوانرود تعطیل باشن خود کرمانشاه رو بگردیم. تا نیمه های شب منتظر موندیم و معلوم شد که شنبه عید فطره،به همین خاطر خانم ها به خاطر اینکه زودتر برای خرید میرن به شدت خوشحال شدند! برای رفتن به جوانرود کافیه به میدان امام حسین(ع)که از میدان های اصلی شهر است برین و به طرف پاوه ادامه مسیر بدین. وقتی به جوانرود رسیدیم خلوتی خیابونها ما رو متعجب کرد.

در جوانرود هم مثل بانه میتونین اجناس ارزانتر پیدا کنین اما تنوع و کیفیت کالاها و البته امکانات رفاهی در حد بانه نیست. به بازارچه مرزی رفتیم که با مغازه های تک و توک باز روبه رو شدیم. تیر ما به سنگ خورده بود!در جوانرود عید فطر رو همزمان با کردستان عراق جمعه اعلام کرده بودند! دو دل شدیم بمونیم یا یکبار دیگه به این شهر بیایم اما ادامه دادیم؛ تا ظهر کم کم مغازه ها باز کردن ولی برای ناهار رستورانی باز پیدا نکردیم و از دکه هایی که فلافل رو به شیوه ای جدید و با نون لواش درست میکردن فلافل گرفتیم. یاد دکه های فلافل فروشی بندرعباس افتادیم و طعم فوق العاده ای که واقعا ارزش امتحان کردن رو داره. اما این ساندویچ ها واقعا سیرکننده نبودند؛ در جاده ی برگشت جگرکی های مختلفی بود که ما یکی از اونها رو امتحان کردیم؛ دل و قلوه ای که کاملا معلوم بود از گوسفندی که به تازگی ذبح کردن درست شده!
از جوانرود تا غار قوری قلعه راه زیادی نیست. همین که وارد غار بشین تفاوت دما رو احساس میکنین. جای جالبیه ولی هنوز کامل ساخته نشده و اینطور که در تابلوی ورودی غار نوشته بود این غار بزرگترین غار ابی آسیاست.

غار قوری قلعه

بعد از برگشت میتونین مسیر رو به سمت پاوه ادامه بدین و اگر به طبیعت علاقه داشته باشین به روستاهای اطراف برین ولی احتمالا باچیزی که راضی کننده باشه رو به رو نشین مخصوصا که جاده ها بعد از پاوه اونطور که توی نقشه 91 راه ها اومده خاکیه. ما به سمت کرمانشاه برگشتیم اما به طرف سراب نیلوفر تغییر مسیر دادیم. در ابتدای این شهر پاسگاه بازرسی وجود داره و منطقه گردشگریش هم رو به رو همون پاسگاهه. از اونجایی که شک داشتیم درست اومده باشیم از نگهبان اونجا پرسیدیم که دریاچه سراب نیلوفر اونجاست یا نه که جواب شنیدیم این دریاچه خشک شده و فقط محیط پارک مانند اون باقی مونده. از صداقت اون اقا واقعا خوشم اومد ولی از شنیدن این موضوع خیلی ناراحت شدیم.

خستگی خرید چندساعته در جوانرود و پیاده روی در غار ما رو از نشستن در سراب نیلوفر و دیدن دریاچه خشک شدش منصرف کرد. از سراب نیلوفر میشه مستقیما به کرمانشاه وارد شد و نیازی به برگشت دوباره به جاده روانسر- کرمانشاه نیست.

جاده سراب نیلوفر- کرمانشاه

برای روز سوم دیدنیهای کرمانشاه رو درنظر گرفتیم. روز عید بود و خیابون ها تقریبا خالی. صبح نسبتا زود به سمت طاقبستان رفتیم. بدون شک بعد از ایوان مدائن طاقبستان با شکوه ترین بنای باقی مونده از دوره ی ساسانیه.نکته ی عجیب این بود که برخلاف بار اول که میشد کاملا تا جلوی طاق رفت چیزی مانند خندق این بار جلوی این اثر بود که با وجود تابلوی"لطفا مراقب غرق شدن کودک خود باشید" معلوم بود قبلا اونجا اب بوده ولی متاسفانه خشک شده. دریاچه معروف طاقبستان هم دچار بحران اب بود.

دریاچه طاقبستان

سفر نامه کرمانشاه

اینجا قبلا پر از اب بوده است ولی امروز.....

این مکان از دو طاق و یک سنگ نگاره تشکیل شده. قدیمی ترین اثر مربوط به اردشیر دومه که صحنه ی تاج ستانی او از موبد موبدان که هردو روی پیکره ی امپراطور روم ایستاده اند رو نشون میده. نقش الهه خورشید هم درکنار انها روی نقشی از گل نیلوفر حک شده است.

سنگ نگاره اردشیر دوم

اما طاق کوچک مربوط به شاپور سوم میشه که در کنار شاپور دوم ایستاده و در کتیبه های دو طرف انها به یکتاپرست بودن انها و همینطور شاه شاهان بودن انها اشاره شده است.

طاق کوچک

و در اخر طاق بزرگ که به دستور خسرو پرویز ساخته شد.

در بالای طاق تصاویری از فرشتگان و در کناره ها تصویری از گیاهان حک شده است. اما قسمت بالا و درونی طاق صحنه تاج ستانی خسرو پرویز به تقلید از سنگ نگاره اردشیر قرار داره با این تفاوت که الهه اب در کنار او ایستاده. همینطور در پایین تصویری از او سوار بر اسب معروفش شبدیز وجود داره. در بخش درونی و سمت راست طاق بزرگ صحنه شکارگاه با نوازندگان و سوارکاران با ظرافت تمام حک شده و در اخر نقشی از محمدعلی دولتشاه حاکم کرمانشاه و فرزند فتحعلیشاه در دوره ی قاجار هست که گویا جایی بهتر از این طاق برای هنرنمایی پیدا نکرده تا نقش خود را ثبت کند. این نقش ها انقدر بد حک شده بودند که به ناچار روی انها را رنگ زدند تا زیباتر جلوه کند!

طاق بزرگ و نقش درخت زندگی در طرفین

نقش شکارگاه وفرشته نیکی

نقش محمدعلی دولتشاه و اطرافیانش

بعد از طاقبستان دوباره به خیابون مدرس رفتیم و خوشبختانه این بار تکیه بیگلربیگی باز بود.این مکان که در دوره ی قاجاریه ساخته شده امروزه به عنوان موزه ی خط و پارینه سنگی هم استفاده میشه. البته عکسبرداری در موزه خط ممنوعه

تکیه بیگلربیگی

درون تکیه

موزه پارینه سنگی و جمجمه انسان هوشمند

کمی بالاتر از تکیه و در خیابان مدرس بازار طلافروش ها قرارداره که درون این بازار مسجد عمادالدوله قرارداره. این مسجد مربوط به دوره ی قاجاره و اهمیتش بیشتر به خاطر درب ورودی این مسجد هست که از حرم امام علی(ع) به اینجا اورده شده.

درب ورودی مسجد عمادالدوله

مسجد عمادالدوله

نقش ونگار ورودی مسجد

با کمی رانندگی به تکیه معاون الملک در خیابان حدادعادل برین.مکانی با معماری بسیار جالب حتی بیشتر از اونچه که در کاشان وجود داره. این تکیه هم متعلق به دوره ی قاجار هست و علاوه بر نقوش مذهبی کاشی هایی متعلق به شاهان دورهای مختلف رو در اون پیدا میکنید. یادمه در سفرنامه شارل خوندم که شارل نوشته بود اگرچه اصفهان معادل نصف جهان نیست اما کاشی کاری های مساجد اصفهان درهیچ جای جهان نیست.من مطمئنم اگر شارل شانس دیدن این تکیه رو پیدا میکرد حتما راجع به دیدگاهش تجدید نظر اساسی می کرد! اگرچه خودم هنوز به اصفهان نرفتم و زیبایی های اون شهر رو ندیدم!

کاشی کاری با مضمون مراسم قمه زنی

کاروان اسرای کربلا در مجلس یزید ملعون

نقش نگاره ی شاهان و شهرهای جهان

حیاط تکیه

حیاط تکیه از طبقه دوم

ساختمان تکیه

برای خوردن ناهار دنبال رستوران ارگ بودیم(رستورانی که دوست و همکار پدرم در کرمانشاه اون رو به ما معرفی کرد؛) که ناگهان ماشینمون به طرز عجیبی شروع به دود کردن کرد. کنار خیابون ایستادیم و به امداد خودرو زنگ زدیم،در این مدت از رفتار خوب کرمانشاهی ها متعجب شدیم، بعضی از اونها می ایستادند و چون مسافر بودیم مارو به خونشون دعوت میکردن. چنین چیزی واقعا برای ما عجیب بود حتی همکار پدرم وقتی این موضوع رو فهمید خودش هم برای کمک به ما اومد و ما رو حسابی شرمنده کرد. تا اومدن امداد خودرو و درست کردن ماشین ساعت 4 شده بود. وقتی به رستوران ارگ رسیدیم با درب بسته اون روبه رو شدیم. کمی در خیابان گشتیم تا رستورانی معمولی که البته برای ما حکم گنج رو داشت پیدا کردیم. بعد از ناهار و موقع برگشت به خونه از مقابل تندیس بانوی گیلانغربی در پارک شیرین رد شدیم. این بانو به واسطه کشتن تعدادی سرباز عراقی به وسیله تبر در جنگ ایران و عراق مورد ستایش قرار گرفته است.

تندیس بانوی گیلانغربی

بعد از کمی استراحت برای دیدن باغ گلها و باغ پرندگان کرمانشاه به بیرون رفتیم. باغ گلها هنوز جای پیشرفت زیادی داره و رایگان است. باغ پرندگان هم ارزش رفتن را دار
د مخصوصا که در مقابل ان دستفروشان بلال خوبی هم پیدا می شود! در این باغ نسبت به باغ پرندگان تهران ، پرندگان ازادی یکسانی دارند، پارک محدود تر است و البته برای دیدن ان باید ورودی بپردازید و حتی میتوانید با خریدن دانه به پرندگان غذا دهید.

باغ گلها

صندلی مادرزن و زبان مادر شوهر نام های جالبی که در زبان فارسی یافت میشوند!

باغ پرندگان

با خرید دانه میتوانید به پرندگان غذا دهید

طاووس ها ازادند هرکجا که میخواهند بروند حتی بالای درخت!

باغ پرندگان

شب غذا رو در فست فود زاگرس خوردیم. حتما به این فست فود برین، اگر به صفحه های شهر کرمانشاه در شبکه های اجتماعی سری بزنید حتما اثری از این فست فود پیدا میکنید که به شما توصیه رفتن به اونجا رو میکنن. بعد از اون هم به بستنی فروشی های شهید شیرودی رفتیم. بستنی فروشی هایی که از لحاظ قیمت و کیفیت تقریبا در سطح تهران هستند و میتونید بستنی تون رو در فضای سبز بلوار میل کنید. و اما روز اخر دوباره به جوانرود رفتیم تا خانم ها مابقی خرید ها رو بکنن! برخلاف بار اول خیابون ها به شدت شلوغ بودند به حدی که به سختی جای پارک پیدا کردیم.

برای ناهار به رستوران گل و بلبل برین که ابتدای بازارچه اس. اگر ازکسی خیلی خرید کنین و در اخر ادرس یک رستوران خوب رو ازشون بخواین حتما اونرو به شما معرفی مبیکنن. بعد از ناکامی در دیدن سراب نیلوفر این بار از داخل شهر روانسر رد شدیم تا از سراب این شهر دیدن کنیم، اما بازهم جز دریاچه خشک شده چیزی ندیدیم. کاش ما اشتباه کرده باشیم و اشتباهی فکر کرده باشیم که اونجا سراب روانسره! تمام مسیر به این فکر میکردم که چرا ایران باید تا این حد دچار کمبود اب باشه. مگه تفاوت جغرافیایی و اقلیمی دریاچه ارومیه با دریاچه وان ترکیه یا سوان ارمنستان چقدره که متاسفانه این دریاچه تقریبا خشک شده اما خوشبختانه دریاچه های وان و سوان همچنان پر از اب هستن؟ یا مثلا زاینده رودی که دیگه وجود نداره. فکر کنم خیلی روی جاذبه های گردشگری برپایه اب در ایران فعلا نمیشه حساب کرد. به هر حال کمی قبل از غروب افتاب به پارک کوهستان به عنوان اخرین جا در کرمانشاه رفتیم. این پارک در نزدیکی طاقبستانه و به نحوی بام کرمانشاه محسوب میشه. دوباره ماشینمون در پارک خراب شد نمیدونستم از این موضوع باید خوشحال باشم یا ناراحت چون به من فرصتی داد تا کمی در پارک قدم بزنم و همینطور از پله هایی که به مزار شهدای گمنام ختم میشد بالا برم.اونجا دو نیمکت هم وجود داره که میتونید روی اون بنشینید و از دیدن منظره شهر مخصوصا در شب لذت ببرید. البته از لحاظ امنیتی خیلی شب موندن رو توصیه نمیکنم چون اقایی اونجا بودن که خودشون کرمانشاهی بودن و به من توصیه کردن که از اونجا بالاتر نرم(بالاتر به غاری متعلق به پیش از تمدن میرسه) و شب هم اونجا تنها نباشم.

پارک کوهستان

نمایی از شهر از پارک کوهستان

دهانه غار دواشکفت

مزار شهدای گمنام

نمایی از شهر از محل مزارشهدای گمنام

کرمانشاه در مسیر توسعه!

در اخر بهتون پیشنهاد میکنم سفر به کرمانشاه رو به عنوان سفری داخلی از دست ندین چون کرمانشاه هم جاذبه های طبیعی و هم جاذبه های تاریخی رو براتون فراهم میکنه و هم میتونه جای خوبی رو برای خرید برخی وسایل بهتون پیشنهاد کنه، اگر در حد عالی نباشه حتما در حد قابل قبول هست!

ما خیلی عادت نداریم هزینه هایی رو که توی مسافرت برای غذا یا هر چیز دیگه ای میکنیم یادداشت کنیم اما به طور کلی تفاوت زیادی بین هزینه رستوران یا فست فود در کرمانشاه با تهران وجود نداره ولی در کل هزینه های ما در سفر تقریبا به صورت زیر بود:

*300000 تومن هزینه خوراک برای 4 نفر(90 هزار تومن هزینه ناهار روز اول بود مطمئنا اگر به رستوران های محلی برین هزینه خوراک کمتر میشه)

*بنزین-----صد هزارتومن(گاهی سوپر زدیم)

*ورودیه اماکن دیدنی نفری هفت هزار تومن(بیستون-طاقبستان-تکیه بیگلربیگی-تکیه معاون الملک)

*ورودی غار قوری قلعه 3500 تومن

*ورودی باغ پرندگان 4000 تومن

*چند نکته و ادرس و شماره تلفن که ممکنه لازمتون بشه:

*بیمارستان تامین اجتماعی:خیابان شهید بهشتی

*دارو خانه شبانه روزی رازی: جنب میدان ازادی

*تلفن امداد خودرو ایران خودرو:096440

*رستوران ارگ:خیابان دبیر اعظم- میدان کاشانی

*فست فود زاگرس:خیابان فردوسی- رو به روی شورا

*سعی کنین قبل از رفتن به جاده، باک ماشینتون رو پر کنین چون در ازادراه ساوه- همدان با وجود عوارضی های نسبتا گران پمپ بنزین ها در فواصل زیادی قرار دارند.

*اگر در کرمانشاه ادرسی میپرسین ازشون بخواین نام های جدید خیابون ها رو بگن تا بتونین مسیرتون رو از روی نقشه پیدا کنید. در اغلب موارد مردم محلی از نام های قدیمی برای ادرس دادن استفاده میکنن!

*از شیرینی های محلی به خصوص نان برنجی و کاک این شهر غافل نشین. خیابان مدرس پر از شیرینی فروشی های محلی است ولی خود ما از فروشگاه حاج نصرالله نوری خریدمون رو کردیم که از شیرینی فروشی های قدیمی و معروف کرمانشاه است و به شما هم توصیه میکنم.

ادرس:خیابان مطهری

شعبه 2:فاز دوم فرهنگیان- بعد از خیابان شهید آوینی

در آخر آرزوی سفری خوش و ایمن رو برای شما به هرکجا که رفتین دارم!